Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

daktari

Siden mange får 3% storkunderabatt bør man klare å forhandle seg til gratis vinterhjul hvis de ikke gir et kontant avslag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:24

Tja, jeg kjører med 235/55R19 på Model X og det fungerer da helt ypperlig selv om originaldimensjon er 20" med 275 bak og 255 foran. Rimeligere dekk, bedre holdbarhet, lavere rullemotstand og lavere støynivå. Finner ingen ulemper ved denne størrelsen. Og bilen har tillatt totalvekt på 2985kg + henger på 2250kg.

Jøss, er det lovlig? Og påvirker ikke dette hengervekt?

Ulempene med smalere hjul med er jo bla. dårligere sidegrep og potensielt lengre bremselengde. Og høyere profil gir en dårligere veifølelse. For noen er jo også utseendet viktig.

Alt med måte, som sagt kan det bli for mye av det gode. Her gjelder det etter min mening å finne et kompromiss. Hos de produsentene som tilbyr tre hjulstørrelser ligger gjerne dette på det mellomste alternativet. Hos de som tilbyr to, gjerne på det minste alternativet. Aldri under. Og jeg synes generelt det er pussig å gå ned i dimensjon på vinterhjul, selv om det er vanlig. I alle fall på piggfrie, hvis man bor i sør-norge og primært kjører på bar asfalt. Disse er allerede mer stillegående, mer komfortable og gir bedre rekkevidde enn sommerhjulene i samme dimensjon. Problemet at de er for myke på bar asfalt i høyere temperaturer. Dette forsterkes med smale hjul med høye sidevegger.

Jeg hadde 245/55R19 rund baut på Model S både sommer og vinter, og synes det i blant føltes litt lite til en bil med den vekten og de ytelsene. (Synes det er lite tillitsvekkende at de leverer dette på Performance utgaven, og Plaid!) Særlig mykt ble det med piggfrie vinterhjul.. Og Model S ligger jo i utgangspunktet godt på veien og er lett og «lite båt» ift. Model X og mange andre store/tunge biler.

Upraktisk, og litt dyrere, med ulik dimensjon foran og bak naturligvis. Men jeg velger å tro at dette er et godt kompromiss for biler med all, eller mesteparten av kraften- og lasten bak. Og sikkerheten er vel viktigst? Setter all min lit til at Volkswagen, og andre produsenter som har laget biler med fokus på kjøreegenskaper i mange år, har bedre kompetanse enn dette forumet. :)

Audi har ikke brukt ulik dimensjon på e-tron, selv om det ville gitt merkbart bedre rekkevidde å gå ned 20 mm. foran, og kjører 255 rund baut som smaleste alternativ. Dette er kanskje i tråd med Quattro tradisjoner med permanent firehjulsdrift? Føler i alle fall ikke at det sporer nevneverdig med bilens vekt og størrelse, og det gir etter alle solemerker bedre fremkommelighet, bedre bremseegenskaper (ca. 70% er foran) og mindre overstyring enn med en smalere dimensjon foran. Men, det kan kanskje gi lettere vannplaning og dårligere grep på rullegrus, snø på is ol. Porsche tilbyr 225/275R19, 245/285R20 eller 265/305R21 på Taycan 4S (kun de to største på Turbo og Turbo S).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nosi1202

Vinterdekk er jo generelt dårlig på aktiv kjøring. Derfor har ikke litt redusert bredde så mye å si. Men redusert bredde har noe for seg når det gjelder fremkommelighet i snø. Min erfaring er at det pakker seg mer på brede dekk. Det er også forståelig at man går ned en dimensjon eller to for å spare penger. All den tid vinterfelger bør være stygge (les liten åpning som slipper inn snø), så er det ett fett om det er 18" eller 20" etter mitt skjønn. Det er ikke på vinteren man skal flashe felger
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jkirkebo

Sitat fra: elektro på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:24

Tja, jeg kjører med 235/55R19 på Model X og det fungerer da helt ypperlig selv om originaldimensjon er 20" med 275 bak og 255 foran. Rimeligere dekk, bedre holdbarhet, lavere rullemotstand og lavere støynivå. Finner ingen ulemper ved denne størrelsen. Og bilen har tillatt totalvekt på 2985kg + henger på 2250kg.

Jøss, er det lovlig? Og påvirker ikke dette hengervekt?

Det er lovlig å avvike i dimensjon ja, så lenge man holder seg innenfor pluss/minus 5% på omkrets samt at dekkene selvsagt må tilfredsstille krav til toppfart og lastindeks. Det gjør disse. Det påvirker heller ikke hengervekt, hvorfor skulle det gjøre det?

19" er originalt på vinterdekk, så å kjøre 19" på sommer er helt ok mhp. profilen. Dekksidene er jo like høye, selv om original vinterdimensjon er 265/50R19. Jeg kjører forøvrig på originaldimensjon på vinterdekkene enda, siden jeg ikke har klart å slite de ut på 86kkm og 3,5 vintersesong. De går tydeligvis en sesong til. Etter det blir det nok 235/55R19 på vinter også.

Jeg har identiske felger på sommer- og vinterhjulene, 19" Cyclone.

Sidegrepet er mer enn godt nok, jeg kjører uansett ikke gris på vei ;) Sidegrepet er nok mer avhengig av dekkmerke/modell enn noen cm forskjell i bredde tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

biggern

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:26
Vinterdekk er jo generelt dårlig på aktiv kjøring. Derfor har ikke litt redusert bredde så mye å si. Men redusert bredde har noe for seg når det gjelder fremkommelighet i snø. Min erfaring er at det pakker seg mer på brede dekk. Det er også forståelig at man går ned en dimensjon eller to for å spare penger. All den tid vinterfelger bør være stygge (les liten åpning som slipper inn snø), så er det ett fett om det er 18" eller 20" etter mitt skjønn. Det er ikke på vinteren man skal flashe felger

Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.

Olemann

Sikker på det, har du noen link/dok. på mulighet for 17-18'?

Jeg skulle gjerne kjørt bilen på 18' i alle fall, både pga komfort, støy og ikke minst priser på dekk.  VW opplyste meg at sommer er 20' og ikke mulig å få mindre fra dem, vinter kan man velge 19'.  De antydet også ulik bredde bak/foran, noe som også er plunder og heft både ift. pris på pakker, samt at bytte fram/bak for å jevne ut slitasje ikke lar seg gjøre.

Sitat fra: biggern på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:13
Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.

elektro

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 14:15
Sitat fra: elektro på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:24

Tja, jeg kjører med 235/55R19 på Model X og det fungerer da helt ypperlig selv om originaldimensjon er 20" med 275 bak og 255 foran. Rimeligere dekk, bedre holdbarhet, lavere rullemotstand og lavere støynivå. Finner ingen ulemper ved denne størrelsen. Og bilen har tillatt totalvekt på 2985kg + henger på 2250kg.

Jøss, er det lovlig? Og påvirker ikke dette hengervekt?

Det er lovlig å avvike i dimensjon ja, så lenge man holder seg innenfor pluss/minus 5% på omkrets samt at dekkene selvsagt må tilfredsstille krav til toppfart og lastindeks. Det gjør disse. Det påvirker heller ikke hengervekt, hvorfor skulle det gjøre det?

19" er originalt på vinterdekk, så å kjøre 19" på sommer er helt ok mhp. profilen. Dekksidene er jo like høye, selv om original vinterdimensjon er 265/50R19. Jeg kjører forøvrig på originaldimensjon på vinterdekkene enda, siden jeg ikke har klart å slite de ut på 86kkm og 3,5 vintersesong. De går tydeligvis en sesong til. Etter det blir det nok 235/55R19 på vinter også.

Jeg har identiske felger på sommer- og vinterhjulene, 19" Cyclone.

Sidegrepet er mer enn godt nok, jeg kjører uansett ikke gris på vei ;) Sidegrepet er nok mer avhengig av dekkmerke/modell enn noen cm forskjell i bredde tror jeg.

Ang. hengervekt tenkte jeg nok på at det står/stod i manualen til Tesla at det ikke var lov å trekke henger med 19-tommer, som du sikkert husker... https://elbilforum.no/index.php?topic=37245.0

Det var tydeligvis ikke med henvisning til norsk lov. Jeg er overrasket over at man fritt kan velge dekkdimensjon. Alt annet er jo regulert i typegodkjenningen. Ser på dekkdimensjon som helt avgjørende for hvordan bilen oppfører seg, f.eks. ved en unnamanøver. Det handler naturligvis ikke om å kjøre gris.

At noe ikke er ulovlig er ikke det samme som at det lurt. ;) Jeg ville ikke anbefale å gå ned i dimensjon på vinterhjul, særlig ikke under det produsenten leverer som minimum på sommerhjul. Fordi vinterhjulene er mykere. Dekktype er selvfølgelig også avgjørende, men de beste vinterdekkene på snø/is er gjerne myke..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nosi1202

Sitat fra: Olemann på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 21:43
Sikker på det, har du noen link/dok. på mulighet for 17-18'?

Jeg skulle gjerne kjørt bilen på 18' i alle fall, både pga komfort, støy og ikke minst priser på dekk.  VW opplyste meg at sommer er 20' og ikke mulig å få mindre fra dem, vinter kan man velge 19'.  De antydet også ulik bredde bak/foran, noe som også er plunder og heft både ift. pris på pakker, samt at bytte fram/bak for å jevne ut slitasje ikke lar seg gjøre.

Sitat fra: biggern på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:13
Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.


Det må passe over bremsene og ikke for stort avvik på omkrets, 18" er nok mulig, 17" kan kanskje bli litt lite uten at jeg vet. Vet at Volvo V90 kan ha 17" og det er trolig ikke større bremser på ID 4 (den er jo i slekt med en 2020-modell med trommelbremser :laugh:)   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

02jan

En toyota land cruiser 90, veier 2000kg egenvekt, den er satt opp med fra fabrikk 215/80 16.

Hvorfor skulle det være noe problem for en elbil, på 2000 kg å kjøre med 225 brede dekk med korrekt  lastindeks og profil ?

Jeg kjører idag rundt med en VW på 1.7 tonn med lik  vekt, lende bredde , som  min audi (samme type drivlinje , motoreffekt , aks og toppfart). Originalt satt opp er VW satt med 245/45 18 vinter, mens audi med 195/65 15.
Om min VW ble skodd med 225 /55 17 , ville det vært like trygt å kjøre med som de brede 245 dekkene.

Mulig jeg tar feil, men rart at bilen med 195 dekk kjører som et lokomotiv på motorvei og fjellgjeit på vanskelig kjøreforhold.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

THE

#24
Som jkirkebo kjører jeg også med 235/55x19 på Tesla X. Jeg har den dimensjonen på piggfrie vinterhjul, og har originale 20" på sommerhjul. På alle biler jeg har hatt har jeg kjørt med smalere vinterhjul enn sommerhjul, og kommer nok til å fortsette med det. Årsaken er godt beskrevet her: https://www.dinside.no/motor/derfor-kan-det-vaere-smart-a-velge-smalere-dekk-om-vinteren/70410205.

Det er jo ikke uten grunn at vinter rally kjøres med slike dekk heller: https://bil.services/wp-content/uploads/2018/10/dsc_9310-1200x785.jpg
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:24

Tja, jeg kjører med 235/55R19 på Model X og det fungerer da helt ypperlig selv om originaldimensjon er 20" med 275 bak og 255 foran. Rimeligere dekk, bedre holdbarhet, lavere rullemotstand og lavere støynivå. Finner ingen ulemper ved denne størrelsen. Og bilen har tillatt totalvekt på 2985kg + henger på 2250kg.

Jøss, er det lovlig? Og påvirker ikke dette hengervekt?

Og hva med bremselengde og elg-testen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#26
Sitat fra: 02jan på onsdag 14. oktober 2020, klokken 11:19
En toyota land cruiser 90, veier 2000kg egenvekt, den er satt opp med fra fabrikk 215/80 16.

Hvorfor skulle det være noe problem for en elbil, på 2000 kg å kjøre med 225 brede dekk med korrekt  lastindeks og profil ?

Jeg kjører idag rundt med en VW på 1.7 tonn med lik  vekt, lende bredde , som  min audi (samme type drivlinje , motoreffekt , aks og toppfart). Originalt satt opp er VW satt med 245/45 18 vinter, mens audi med 195/65 15.
Om min VW ble skodd med 225 /55 17 , ville det vært like trygt å kjøre med som de brede 245 dekkene.

Mulig jeg tar feil, men rart at bilen med 195 dekk kjører som et lokomotiv på motorvei og fjellgjeit på vanskelig kjøreforhold.
Er dette en Landcruiser 90? 100-0 på 44 meter.
http://www.autospies.com/news/Toyota-Landcruiser-4-5-V8-Diesel-miserably-fails-Auto-Motor-und-Sport-braking-test-27096/

Tesla X P90D i samme magasin bremset 100-0 på 35,4 meter... med 22"
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/tesla-model-x-p90d/technische-daten/

Edit: Konklusjonen min er at dekkanbefaling fra produsent er et kompromiss mellom sikkerhet, støy, forbruk og mer. Det er ikke sikkert at retten ville være tilfreds med at man hadde lavt forbruk når man pløyde inn i køen på motorveien eller knærta en krok i fotgjengerfeltet eller et elgkadaver på rad 2, med smalere enn anbefalte dekk. Forsikringsselskapet ble fornøyd, men du ble gjeldsslave. Verdt å tenke over hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Du tuller, en LC V8 heter 200 , ikke 90. LC200 veier 2800 kg.

Alikevell ville en høyreist lc90 med dekk fra 90 tallet  naturlig nok hatt lengre
Bremsestrekke en en 2020 elbil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Sitat fra: 02jan på onsdag 14. oktober 2020, klokken 13:37
Du tuller, en LC V8 heter 200 , ikke 90. LC200 veier 2800 kg.

Alikevell ville en høyreist lc90 med dekk fra 90 tallet  naturlig nok hatt lengre
Bremsestrekke en en 2020 elbil.
Poenget var at LandCruiser, med sitt dekk- og bremsevalg uansett modell, har ganske lang bremsestrekke. Et kompromiss mellom smale og høye terrengvennlige dekk og bremselengde, gjort av produsenten. For sin tid var vel 44 meter "greit nok? Jeg vil tro at en LC V8er har kraftigere bremser enn en LC90 også? Denne 2015 LC klarer stoppen på 100 meter, men da med 265-dekk,den veier 2100 kg tom. https://www.auto-motor-und-sport.de/test/land-rover-discovery-gegen-toyota-landcruiser-vergleichstest/technische-daten/

Hvis man vil ned på 35 meter fra 100 må man ha bredere dekk.

( Det i testen som var det katastrofalt dårlige var at bremselengden økte med 10 meter med varme bremser for LC V8.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Er ikke denne diskusjonen helt på jordet nå ? 😏.

Hvor er referansen til vinterdekk til id.4 ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA