TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fre 25. sep 2020, kl. 12:56

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: z4rd på søn 21. mar 2021, kl. 16:14
Hvor mye ville VW/VAG tatt for å kutte av 3-4 sekunder på 0-100 da? ;)

10.000 per desibel som id4 er stillere enn tmy skal vel mer enn nok veie opp for den rabatten  ;)

Dieselgubben

Sitat fra: Obba på søn 21. mar 2021, kl. 17:06
Sitat fra: Dieselgubben på søn 21. mar 2021, kl. 15:34
Max koster 500k. Vw priser ikke firehjulstrekk over 100k. Og id4 er vel også mindre og rimeligere enn Enyaq.
Nei, VW priser nok ikke firehjulstrekk til 100K, men 40K er nok realistisk.
TMY starter på 535K med firehjulstrekk. Da blir sannsynligvis startprisen ganske lik for ID.4.
At ID.4 er mye billigere enn TMY kan jeg ikke få til å stemme.

VW konsernet pleier å prise Skoda modellene noe lavere enn bilene med VW logo. Derfor virker det lite sannsynlig at ID.4 skal bli priset lavere enn Enyaq all den tid de er bygget på samme plattform.

Det er faktisk ganske sannsynlig at vw  priser  lavere enn Skoda... det har allerede skjedd ;) Se prisen på id4 first vs Enyaq. Sistenevnte er større til til tross for samme plattform.

Plattform har ikke så mye å si. Id3 har samme plattform som id4

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på søn 21. mar 2021, kl. 17:37

Sitat
VW konsernet pleier å prise Skoda modellene noe lavere enn bilene med VW logo. Derfor virker det lite sannsynlig at ID.4 skal bli priset lavere enn Enyaq all den tid de er bygget på samme plattform.

Det er faktisk ganske sannsynlig at vw  priser  lavere enn Skoda... det har allerede skjedd ;) Se prisen på id4 first vs Enyaq. Sistenevnte er større til til tross for samme plattform.

Ja det er helt rett som det sies - og det kom som en gedigen overraskelse på mange.
Ikke bare rullet Enyaq ut bildene av sin nye elbil FØR ID.4, men de priset den også høyere.
Så kom ID.4 ut og kunne levere FØR skoda til LAVERE pris - og dermed kastet mange seg over bestillingslistene.
Faktisk sier min lokale VW dealer at ID.4 AWD skal leveres FØR Enyaq iV80x - og vi vet jo prisene på Enyaq og mange har allerede bestilt den. Ut fra prisene på VW ID.4 1st så er det mange, inkludert meg selv, som nå antar at du faktisk kan bestille en AWD versjon av ID.4 med helt ok utstyr 20-30k billigere enn tilsvarende utstyrt Enyaq og få den levert 2-3 mnd FØR iV80x. Ja - jeg tror også at dersom du går inn og bestiller en TMY samtidig med at ID.4 AWD kan bestilles så vil jeg tro at du får levert ID.4 før TMY - og kvaliteten vil være god ettersom VW fabrikken nå har kjørt seg godt inn med 2WD versjonene. Tesla skal over på noe helt nytt - ikke bare skal de få opp fabrikken - men bilene som skal monteres her skal også lages på en annen måte enn f.eks det de gjør i USA. Og det av helt nye ansatte som kanskje ikke har erfaring med noe tilsvarende. Det er mao. mange,mange uklare sider med TMY levering til Europa ennå i motsetning til ID.4.
Ja - Tesla kan plutselig få fortgang på samlebåndet og levere i bøtter og spann til høsten, men uansett hvordan en vender på det - det er det mye usikkerhet her i Tesla sin disfavør.

Obba

Sitat fra: hELgenen på søn 21. mar 2021, kl. 19:37
Sitat fra: Dieselgubben på søn 21. mar 2021, kl. 17:37

Sitat

Ja det er helt rett som det sies - og det kom som en gedigen overraskelse på mange.
Ikke bare rullet Enyaq ut bildene av sin nye elbil FØR ID.4, men de priset den også høyere.
Dersom dere sammenligner med ID.4 first kan det kanskje stemme at den er lavere priset, men det er introduksjonsmodell som kun er tilgjengelig i få eksemplarer.
Enyaq kom også i en Founders Edition, men jeg vet ikke pris og tilgjengelighet for denne. Founders Edition og ID.4 first kommer uansett ikke som firehjulstrekk.
TMY med firehjulstrekk starter på 534 900,-
Enyaq iV80X med firehjulstrekk starter på 484 680,- Enyaq iV80 med tohjulstrekk starter på 455 680,-
ID.4 Max med tohjulstrekk starter på 507 480,-.

hELgenen

Sitat fra: Obba på søn 21. mar 2021, kl. 20:06
TMY med firehjulstrekk starter på 534 900,-
Enyaq iV80X med firehjulstrekk starter på 484 680,- Enyaq iV80 med tohjulstrekk starter på 455 680,-
ID.4 Max med tohjulstrekk starter på 507 480,-.

Ja, den max er ikke noe som STARTER på 507.480 - den ender der. Du får ikke dunket noe mer inn på den
enn vinterdekk.

En ID.4 Familiy starter på 461.300 - den er helt ok utstyrt med panorama.
Så det ser tilsynelatene ut til at du kan få en AWD til noe rundt 500k som er helt ok utstyrt.

Obba

Sitat fra: hELgenen på søn 21. mar 2021, kl. 20:20
Ja, den max er ikke noe som STARTER på 507.480 - den ender der. Du får ikke dunket noe mer inn på den
enn vinterdekk.
Tja da må du leve med en grå bil uten metallic lakk (annen farge og metallic) koster 6.500,-
Hengerfeste koster 9.400 ekstra og er vel også noe en del vil ønske?
At en ID.4 med firehjulstrekk blir mye billigere enn TMY tviler jeg på. Ja den kan bli billigere, men da er ikke utstyrsnivået tilsvarende.

Radial

Med disse ID4 prisene, lukter det prisjustering fra Tesla sin side.... blir jo knallhard konkurranse her i EU.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stikkkontakt

Faktisk sier min lokale VW dealer at ID.4 AWD skal leveres FØR Enyaq iV80x

Bli ikke overrasket om Q4 e-tron Quattro leveres før begge disse.

RJK

Sitat fra: Radial på søn 21. mar 2021, kl. 20:39
Med disse ID4 prisene, lukter det prisjustering fra Tesla sin side.... blir jo knallhard konkurranse her i EU.

Prisen på TMY er "feil" ut fra gjeldende dollarkurs, og "vekslingsraten" de andre modellene har. Så her er nok bare å forvente at en prisendring kommer straks de er klar til å sende ut bilene. Faktisk tror jeg det vil være endel som kommer til å bli forbløffet, men det burde man egentlig ikke bli, om man regner pris i USD med samme kurs som TM3.

Det kan dog hende at vi ikke ser prisendringen med en gang, men de fleste som har bestillt nå, tipper jeg bestilte før kursopppgangen i fjor vår/sommer, og har nok langt bedre priser på bilene. Men jeg ville ikke selv ha lagt inn bestilling på en TMY før prisen er endret, selv om Tesla har hatt som policy å gi kundene den prisen som faller best ut for kunden. Dvs, de som har bestilt til lavere pris en den settes til, beholder den prisen. Alle andre får prisen den ble satt til før bilen faktisk leveres. Man kan, om man er uheldig, falle på en høy pris ved levering første kvartalet, og så går prisen ned 14 dager seinere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på man 22. mar 2021, kl. 09:21
Kanskje tid for å minne om denne igjen:
https://www.youtube.com/watch?v=jEewP2HrxPU

Litt vel typisk made in USA screaming - hvorfor må alle youtubere fra USA oppføre seg så masete og skrikete?
Men greit nok - bilene er ulike og bilene vil sikkert bite fra seg i litt ulike markedssegmenter. Men Tesla som selskap MÅ faktisk også kapre en del fossilhoder fremover - altså NYE kunder.

Nå har akkurat Audi bestemt seg for slutte med diesel og bensin 100% - og med Q4 - etron kommer nok en bil
på samme platform som ID.4 inn fra siden for de som vil ha litt mer kvalitetsfølelse i interiøret - og jeg tror faktisk denne også kommer til å levere til norske kunder før TMY.

Så ja - konkurransen for TMY blir beinhard - de må virkelig levere på alle områder for å kapre nye kunder.
For de som IKKE har bestilt en TMY og vil ha denne istedenfor ID.4, Q4 -etron osv - for de ville mitt råd være å rett og slett sitte på gjerdet ennå en stund. For TMY og Tesla som selskap har kniven på strupen her - de må dumpe prisen for å kapre NYE kunder (jeg regner IKKE med de som allerede sitter på en model fra Tesla).

Og for de som ikke gidder å vente - bestill en ID.4 eller Q4-etron AWD i April

Audi har lovt at deres Q4-etron skal være konkurransedyktig på pris mot TMY - hvilket jeg tolker dithen at Id.4 AWD vil være svært konkurransedyktig når den kommer.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på man 22. mar 2021, kl. 10:15
Sitat fra: jlan på man 22. mar 2021, kl. 09:21
Kanskje tid for å minne om denne igjen:
https://www.youtube.com/watch?v=jEewP2HrxPU

Litt vel typisk made in USA screaming - hvorfor må alle youtubere fra USA oppføre seg så masete og skrikete?
Men greit nok - bilene er ulike og bilene vil sikkert bite fra seg i litt ulike markedssegmenter. Men Tesla som selskap MÅ faktisk også kapre en del fossilhoder fremover - altså NYE kunder.

Nå har akkurat Audi bestemt seg for slutte med diesel og bensin 100% - og med Q4 - etron kommer nok en bil
på samme platform som ID.4 inn fra siden for de som vil ha litt mer kvalitetsfølelse i interiøret - og jeg tror faktisk denne også kommer til å levere til norske kunder før TMY.

Så ja - konkurransen for TMY blir beinhard - de må virkelig levere på alle områder for å kapre nye kunder.
For de som IKKE har bestilt en TMY og vil ha denne istedenfor ID.4, Q4 -etron osv - for de ville mitt råd være å rett og slett sitte på gjerdet ennå en stund. For TMY og Tesla som selskap har kniven på strupen her - de må dumpe prisen for å kapre NYE kunder (jeg regner IKKE med de som allerede sitter på en model fra Tesla).

Og for de som ikke gidder å vente - bestill en ID.4 eller Q4-etron AWD i April

Audi har lovt at deres Q4-etron skal være konkurransedyktig på pris mot TMY - hvilket jeg tolker dithen at Id.4 AWD vil være svært konkurransedyktig når den kommer.

Med tanke på at skoda koster nesten det samme som model y spesielt med realitvt likt utstyr så kan jeg ikke se for meg q4 i rundt den samme prisen, ja jeg vet skoda fåes billigere med mindre batteri men blir feil å sammenligne en enyaq60 mot model y LR.
Men i kjent audi stil så får man nok en ribbet q4 for prisen av model y men da får man nok ikke ting som varme i baksetet, navigasjon, ryggekamera, elektrisk sete(kanskje bare fører)
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

SurSnasen

Sitat fra: Radial på lør 20. mar 2021, kl. 20:15
Plassforskjellen i ID4 vs TMY kommer klart og tydelig fram på "maks" bagasjeplass med 2. seterad nede.

TMY: 1925L
ID4 : 1575L

Som andre har påpekt: litermålene må man ta med en god klype salt. Hvertfall for Tesla som ikke følger noen målestandard på den fronten.

Men på Model Y: ønsker man virkelig å laste den full med 1900 liter bagasje all den tid man da har null mulighet for bagasjesikring?

Radial

En annen ting å tenke på er jo at SR+ av M3 med vinterdekk, koster samme som en ID4 1st.... Det er egentlig brutalt mye mer bil i ID4 der, selv om det er "kampanje"modell.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Sitat fra: SurSnasen på man 22. mar 2021, kl. 11:40
Men på Model Y: ønsker man virkelig å laste den full med 1900 liter bagasje all den tid man da har null mulighet for bagasjesikring?
Nei det vil ikke være fornuftig å stappe bagasjerommet til taket uten at en har montert en form for sikring mellom bagasjerom og kupe (tredjepartsløsninger for dette finnes).
Derimot kommer en veldig langt om en pakker smart. Skal du eksempelvis ha med mye tung drikke på hytta legges denne i frunken der den holdes kald (på høst/vinter/vår) og helt adskilt fra kupeen. Har en mer tung bagasje legges denne i det store rommet under gulvet. Lette større ting som bag`er med klær osv kan ligge i det ordinære bagasjerommet.

Uavhengig av sikring eller ei bør en tenke igjennom slikt. Gjør en ikke det hjelper det ikke med annet enn en tett vegg mellom bagasjerom og kupe. Eksempelvis vil brusflasker på toppen av bagasjen fint komme seg rundt og/eller igjennom ordinær nettingvegg. Så det holder ikke med bare et nett for å være helt trygg. En må også pakke smart.

For øvrig virker det som om Model Y har bedre bagasjeplass enn ID4. Egentlig som forventet da Tesla har historikk for å lage god og anvendelig ekstra bagasjeplass under gulvet og foran, i tillegg til rommelig plass i det ordinære bagasjerommet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA