TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fre 25. sep 2020, kl. 12:56

« forrige - neste »

hELgenen

Id.4 er en fullverdig familiebil..TM3 er det ikke selv om den kan fungere for det formålet for en del.
Jeg tror ikke TM3 er en bil mange familier vil vurdere fremover.Det vil nok være TMY vs mange andre SUV/crossovers.

Og mhp ribbet Q4 som et tredje alternativ,ja det vil nok dukke opp slike der elektriske seter er borte,men ryggekamera og event. hengerfeste vil nok være vanlig i kampanjemodeller til en pris nær ID.4  Så får det bli opp til kundene å velge. E-tron 50 ribbet ble jo veldig populær,men den er nok helt ute nå fremover. De vil nok ikke selge biler i familiesegmentet med så kort rekkevidde lenger..Så en kampanje Q4 med mini batteri tviler jeg på.

Obba

Sitat fra: Radial på søn 21. mar 2021, kl. 20:39
Med disse ID4 prisene, lukter det prisjustering fra Tesla sin side.... blir jo knallhard konkurranse her i EU.
Ingenting ville være bedre, men jeg kan ikke se at ID.4 er priset slik at det vil påvirke Tesla salget i nevneverdig grad.
ID.4 Max med tohjulstrekk metallic lakk og hengerfeste kommer på 523 000,-
Dersom vi antar 40K for firehjulstrekk havner prisen på 563 000,-
TMY med hengerfeste og metallic lakk kommer på 568 000,-
Ja, ID.4 kommer til å selge masse til kunder som ønsker å bytte ut golfen sin. Det er ikke usannsynlig at mange av disse kundene ender med å bytte til ID.4.
ID.4 kaprer nok mange «fossil kunder», men jeg tror ikke så mange som vurderer TMY heller vil velge ID.4 når prisforskjellen er så liten.

jlan

Sitat fra: hELgenen på man 22. mar 2021, kl. 10:15
og med Q4 - etron kommer nok en bil
på samme platform som ID.4 inn fra siden for de som vil ha litt mer kvalitetsfølelse i interiøret - og jeg tror faktisk denne også kommer til å levere til norske kunder før TMY.
Det kommer også en MEB Audi med omtrent samme form som Model Y bak. "Sportback" er visst det nye navnet på "Combi-coupé".  Det kan virke som om Audi venter på at den nye MEB  front-motoren skal bli klar. Dette er en ganske liten asynkronmotor , men stor nok til at Audi kan ta i bruk Quattro betegnelsen. Det er litt overraskende at de rapporterer så mye tap i rekkevidde med dual-motor. Dette er jo en løsning kopiert fra Tesla, en asynkronmotor skal jo være spesielt gunstig til slik bruk fordi den yter lite motstand når den er strømløs.
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-q4-sportback-e-tron-concept.html
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på man 22. mar 2021, kl. 11:49
Sitat fra: SurSnasen på man 22. mar 2021, kl. 11:40
Men på Model Y: ønsker man virkelig å laste den full med 1900 liter bagasje all den tid man da har null mulighet for bagasjesikring?
Nei det vil ikke være fornuftig å stappe bagasjerommet til taket uten at en har montert en form for sikring mellom bagasjerom og kupe (tredjepartsløsninger for dette finnes). (...)
Merk også at Tesla generelt har ganske lav lastkapasitet. 3er LR kan bare laste ca 380 kg lovlig jmfr. manualen. 4 voksne herrer + skiboks og ski er faretruende nærme det tallet. 
Model S har enda verre bare 329 kg nyttelast ifølge NAF.
Model X LR 7-seter har 470 kg nyttelast iflg NAF; det kan også bli snaut hvis du skal ha 5-6 voksne.

Y har vi ikke data på, men har ikke sjekket ID4.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Stikkkontakt

Det bør taes med at VW fortsatt gir rabatter. Mange har fått vinterdekk og serviceavtale inkludert på ID4 og sågar fått rabatt på toppen av det. Erik Arnesen har også kampanje på ID4 allerede. Business til 459000 inkl metallic lakk og hengerfeste. Du får sikkert vinterdekk også om du skaper deg litt.
Rabatt his Tesla er vel eventuelt inventory når man skal nå et salgsmål i mars eller desember.

hELgenen

Sitat fra: daktari på man 22. mar 2021, kl. 12:29
Merk også at Tesla generelt har ganske lav lastkapasitet. 3er LR kan bare laste ca 380 kg lovlig jmfr. manualen. 4 voksne herrer + skiboks og ski er faretruende nærme det tallet. 
Model S har enda verre bare 329 kg nyttelast ifølge NAF.
Model X LR 7-seter har 470 kg nyttelast iflg NAF; det kan også bli snaut hvis du skal ha 5-6 voksne.

Y har vi ikke data på, men har ikke sjekket ID4.

611 kg på ID.4 ifølge denne:

https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st

hELgenen

Sitat fra: Obba på man 22. mar 2021, kl. 12:04
ID.4 kaprer nok mange «fossil kunder», men jeg tror ikke så mange som vurderer TMY heller vil velge ID.4 når prisforskjellen er så liten.

Der tror jeg noe annet enn deg - jeg tror ID.4 velges foran TMY blant nye elbil kunder.
Når det er sagt - det finnes en haug med model 3 eiere der ute som klør i fingrene i å bestille
TMY.  Og de vil nok alene dra ut et voldsomt salg av første leveranser fra Berlin til Norge.
Ser for meg rene hallelulja stemning på lik linje med de første updates på ny Iphone.
Men så vil det nok roe seg ned ganske mye tror jeg - og om markedet klarer å sluke unna brukte TM3 rett i kjølvannet av dette igjen er jeg virkelig spent på. 

Men dette er noe jeg tror - fasit får vi først om ett års tid eller noe der omkring.
Uansett - det er duket for en virkelig spennende høst for den som er opptatt av elbil.
Og klarer vi å gå klar av denne hersens pandemien innen høsten så blir det nok stor stemning i alle leire vil jeg tro

unik42

Vi ville egentlig ha en syvseter med mye plass og gikk lenge og ventet på MY. Men med tanke på at prisen er så høy, og leveringstiden fremdeles er usikker gikk vi for mest mulig liter bagasjerom/kr (med minst 40 mils rekkevidde), og da var en 1st uten Max helt bankers. Kanskje blir det MY senere, men den må bli en del billigere og ikke lide av kvalitetsproblemer. Så vi tenker å ha ID4 frem til MY er et par-tre år gammel.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 21. mar 2021, kl. 15:08
Selvfølgelig kunne jeg valgt tøffere felger, helskinn istedenfor delskinn som er default osv. Kanskje ett ennå råere lydanlegg osv. Men i bunn og grunn synes jeg dette så helt ok ut og definitivt på nivå med det TMY leveres med

Oppgraderte seter (ikke stoff) og vinterhjul, så er vi fort på 600k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søn 21. mar 2021, kl. 15:34
Er det hold i din påstand/hint om at id4 med firehjulstrekk blir over 600k? Er det hold i at du påstår Enyaq er over 600k? Da bør du ta med hele smørbrødlista på Tesla også... self driving på Tesla så er du på 650k.
600k er langt fra hele smørbrødlista. Dog med vinterhjul. FSD har ikke Skoda noe som ligner på, så det blir helt irrelevant.

Poenget her er at disse bilene er så godt som likt priset gitt rimelig likt utstyr. TMY er langt fra mye dyrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: Stikkkontakt på man 22. mar 2021, kl. 12:37
Det bør taes med at VW fortsatt gir rabatter. Mange har fått vinterdekk og serviceavtale inkludert på ID4 og sågar fått rabatt på toppen av det. Erik Arnesen har også kampanje på ID4 allerede. Business til 459000 inkl metallic lakk og hengerfeste. Du får sikkert vinterdekk også om du skaper deg litt.
Rabatt his Tesla er vel eventuelt inventory når man skal nå et salgsmål i mars eller desember.

Tesla har også brukt subsidiert finansiering en del, som i praksis kan sammenlignes med rabattert kjøpspris.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Øyvind.h

Merk også at Tesla generelt har ganske lav lastkapasitet.
Bagasje veier sjeldent mye, og jeg har til gode å se personbiler i vektkontroll om en skulle være så uheldig å gå noe over maks vekt. Husk at fører allerede er fratrukket i oppgitt nyttelast, så det overskytende er til passasjerer/bagasje. Jeg husker det var noe støy rundt dette for mange år siden og det dukker opp innimellom, men aldri hørt noen praktisk betydning for noen siden første bil kom i 2013. 
På vanlige langturer har vi rundt 250kg last totalt (fire pers hvorav to barn, hund og bagasje).

Sjekket kjapt min gamle Model S. Egenvekt 2109kg. Maks totalvekt 2640kg. Dvs den kan lastes med 531kg fra tom bil. 11kg mer enn EQC`en jeg har nå.
Sjekket en random Model 3. Den har 451kg nyttelast fra tom bil.

Min Model X var oppgitt med 2389kg og maks totalvekt på 3021. Dvs maks 632kg last fra tom bil. Så kan en alltids si at dersom jeg hadde satt noen i alle 7 seter og alle veide 90kg, så er det ikke noe igjen til bagasje.
Men da leter man grundig i corner-cases etter å ha noe å sette fingeren på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Om mange nok kjenner på MVA-frykten og er redd for 1.Januar 2022, så tror jeg både TMY og ID4 blir en suksess-historie i Norge.
Tesla er god til å lage halleluja-stemning, derfor tror jeg sterkt på at Tesla priser TMY meget fordelaktig.
ID4 tror jeg vil passe de som ikke er elbil-frelst, eller de som er VWfans. De fleste bensin/diesel-eiere som får en av disse tror jeg blir fornøyd. Elbil-ballen ruller videre, og blir større og større. Fint for alle som liker renere luft og litt mindre støy. Gleder meg på vegne av de som bor i Oslo/Bergen som fortjener mer av dette :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på man 22. mar 2021, kl. 14:19
Merk også at Tesla generelt har ganske lav lastkapasitet.
Bagasje veier sjeldent mye, og jeg har til gode å se personbiler i vektkontroll om en skulle være så uheldig å gå noe over maks vekt. Husk at fører allerede er fratrukket i oppgitt nyttelast, så det overskytende er til passasjerer/bagasje. Jeg husker det var noe støy rundt dette for mange år siden og det dukker opp innimellom, men aldri hørt noen praktisk betydning for noen siden første bil kom i 2013. 
På vanlige langturer har vi rundt 250kg last totalt (fire pers hvorav to barn, hund og bagasje).

Sjekket kjapt min gamle Model S. Egenvekt 2109kg. Maks totalvekt 2640kg. Dvs den kan lastes med 531kg fra tom bil. 11kg mer enn EQC`en jeg har nå.
Sjekket en random Model 3. Den har 451kg nyttelast fra tom bil.

Min Model X var oppgitt med 2389kg og maks totalvekt på 3021. Dvs maks 632kg last fra tom bil. Så kan en alltids si at dersom jeg hadde satt noen i alle 7 seter og alle veide 90kg, så er det ikke noe igjen til bagasje.
Men da leter man grundig i corner-cases etter å ha noe å sette fingeren på.
Hvis ikke du blir kontrollert med overvekt skjer det ikke noe. Utover bånning av fjøring og noen kjipe opplevelser hvis du må ta en unnamanøver... Men jeg har heller aldri sett kontroll, ei heller sjekket om jeg kjører med overvekt selv.

MEn hvor finner du tallene?

I manualen til Model 3, versjon 2020.44, står følgende for LR AWD:
Vekt i kjøreklar stand (inkluder fører) (kg) Totalt: 1931
TPMLM* (kg) teknisk tillatt maksimal lastet vekt Totalt: 2305

Det er 374 kg i tillegg til fører, men ser at du finner 451 kg, så da går nyttelasten litt ned for meg på 80 kg.

Når det gjelder bagasje må jeg innrømme at vi ofte ender oppunder de 17 kg pr kolli når vi drar på sommertur med fly. Tviler på at vi er under det på vintertur.
I tillegg kommer jo ekstras: Min skiboks veier ca 25 kg (glassfiber), takstativ 5 kg. Et par randoski rett under 4 kg paret. Ganske lette randosko 3 kg paret.
På sommeren skal vi ha med oss 5 sykler a 10-15 kg + sykkelstativer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Tallene fant jeg ved å sjekke Vegvesenet.
Bånning av fjører har jeg ikke hatt problemer med. Tesla er relativt stivt satt opp, og bilene har hatt luftunderstell uansett.
Unnamanøver er spennende med fullastet tung bil uavhengig av hva det står i vognkortet. Ekstrem forskjell på bløte høyprofil vinterhjul og lavprofil sommerhjul.
Med mye tung last på taket heves tyngdepunktet betraktelig. Heldigvis kan en laste mye tungt og relativt lavt når en har bagasjeplass som i Model Y og ID4.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA