TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fre 25. sep 2020, kl. 12:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 16. mar 2021, kl. 14:03
Her virker og baksetene på ID4 å ha god plass, men mistenker at reporteren er lav. I en annen video skal baksetene i ID4 ikke være veldig store med tanke på avstand fremover, mens Y skal ha 10-12,5cm lenger enn Model 3.
ID4 har veldig god plass lengdemessig til bena. Når jeg satt "bak meg selv" så hadde jeg 10-15cm ledig mellom knærne og baksetet. Bedre enn i I-Pace f.eks. Jeg er 180cm, ganske jevnt fordelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Prøvde en ID.4 i dag. Topp bil, men når man må ut med over 500' uten 4WD, så er det for dyrt. Min (bestilte) MY har da 7 seter, 4wd, lengre rekkevidde, mer plass og ikke minst en bil hvor vi håper de fleste barnesykdommer er vekke? gjør at jeg igjen er all in for MY til 510'.

Dieselgubben

Sitat fra: REN-BIL på tor 18. mar 2021, kl. 15:43
Prøvde en ID.4 i dag. Topp bil, men når man må ut med over 500' uten 4WD, så er det for dyrt. Min (bestilte) MY har da 7 seter, 4wd, lengre rekkevidde, mer plass og ikke minst en bil hvor vi håper de fleste barnesykdommer er vekke? gjør at jeg igjen er all in for MY til 510'.

Bilen du sammenligner med, koster i dag rundt 600k. Men skjønner du tenker slik når du har den prisen, men det er ikke den som gjelder i dag. Du får fortsatt, hvis du er rask, VW Id4 First til rundt 430k.

z4rd

559k for TMY LR med hengerfeste, med dagens pris.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på tor 18. mar 2021, kl. 18:20
Sitat fra: REN-BIL på tor 18. mar 2021, kl. 15:43

Bilen du sammenligner med, koster i dag rundt 600k. Men skjønner du tenker slik når du har den prisen, men det er ikke den som gjelder i dag. Du får fortsatt, hvis du er rask, VW Id4 First til rundt 430k.

iD.4 1st 2wd er verdt pengene, prisen på iD.4 Max anser jeg som for høy.
Ser også at skoda Enyaq med 4WD og en del utstyr havner rett under eller rett over 600k inkl. vinterhjul.
Du får også Ioniq 5 med 4wd billigere enn denne skoda Enyaq.

Dersom du kan få en TMY til rundt 500k så er det jo billig - men det er vel ganske uklart når du kan få den og hvilke kvaliteter den vil ha når den kommer ut fra en splitter ny fabrikk med masse folk som fortsatt ikke er helt kjent med alt. En id.4 kan du bestille i dag og trolig få før høstmørket setter inn. Og hvem vet - kanskje prisen på 4WD varianten blir konkurransedyktig - en Tech med 4WD til omtrent samme pris som TMY?

Dieselgubben

Sitat fra: z4rd på tor 18. mar 2021, kl. 18:46

Pluss 7 seter.
Pluss vinterdekk.

Sånn.

Vaduz

Har nå testet xc40, enyaq, id4, eqc, etron, polestar 2 og er overrasket over hvor små alle ikke-VAG bilene er. ID4 er faktisk en bil for høye mennesker, utrolig god plass, kun etron er bedre/lik. Volvo overraskende liten, polestar 2 er langt bedre. EQC er bitteliten, bagasjerommet også svært lite, er mer en «barna har flyttet ut» bil. Tesla er jevnt over store biler med god plass, så vs ID4 tipper jeg MY klarer seg godt.

Øyvind.h

Xc40 er ikke så stor. Men om en bare er 4 pers har ikke bredde i baksete like mye å si, og bagasjerommet er større enn liter-tallene tilsier da det er veldig høyt. Dvs har du nett mellom bagasjerom og kupé får du plass til mye i høyden. Det ser en også i banankasse-testen hvor det går like mange esker i Etron SB som i Xc40 og EQC. En mindre enn standard Etron.
Eniro er jo relativt liten utvendig, men får like mange bananesker i bagasjen som Etron.

Plassbehov blir uansett individuelt. Jeg gikk fra Model X til EQC, og det har gått helt fint. Rett nok bare to barn hjemme nå mot fire før, så det hjalp. Men testet nylig Polestar 2 og stilte bilene side om side for å måle og teste litt. Så ganske kjapt at PS2 blir for liten.
Med Model Y blir nok forskjellen at vi kan droppe Easybag'en på en eller to turer i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Xc40 er ikke så stor. Men om en bare er 4 pers har ikke bredde i baksete like mye å si. Og kjører en med barn i baksete er heller ikke behovet for benplass det samme. Bagasjerommet er større enn liter-tallene tilsier da det er veldig høyt. Dvs har du nett mellom bagasjerom og kupé får du plass til mye i høyden. Det ser en også i banankasse-testen hvor det går like mange esker i Etron SB som i Xc40 og EQC. En mindre enn standard Etron.
Eniro er jo relativt liten utvendig, men får like mange bananesker i bagasjen som Etron.
Hadde Xc40 hatt bedre rekkevidde og vært priset mer moderat hadde jeg bestilt.

Plassbehov blir uansett individuelt. Jeg gikk fra Model X til EQC, og det har gått helt fint. Rett nok bare to barn hjemme nå mot fire før, så det hjalp. Men testet nylig Polestar 2 og stilte bilene side om side for å måle og teste litt. Så ganske kjapt at PS2 blir for liten.
Med Model Y blir nok forskjellen at vi kan droppe Easybag'en på en eller to turer i året.
ID4 tror jeg har marginalt mindre bagasjeplass enn Model Y når en vurderer plass over/under gulvet pluss frunk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

Plassforskjellen i ID4 vs TMY kommer klart og tydelig fram på "maks" bagasjeplass med 2. seterad nede.

TMY: 1925L
ID4 : 1575L

Riktig nok kanskjen 60L funk var det vel + en 60L til under gulvet i bagasjerommet på Tesla'n... Men resten er vel regelrett mer benplass/lengderetning.

https://newsabc.net/can-the-volkswagen-id-4-rub-shoulders-with-the-tesla-model-y-as-easily/amp/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jambo

Sitat fra: Radial på lør 20. mar 2021, kl. 20:15
Plassforskjellen i ID4 vs TMY kommer klart og tydelig fram på "maks" bagasjeplass med 2. seterad nede.

Riktig nok kanskjen 60L funk var det vel + en 60L til under gulvet i bagasjerommet på Tesla'n... Men resten er vel regelrett mer benplass/lengderetning.

https://newsabc.net/can-the-volkswagen-id-4-rub-shoulders-with-the-tesla-model-y-as-easily/amp/
Det finnes grafikk som man lett finner på Google som viser at plassen foran og bak er så å si identisk. Og literangivelse fra produsenten ville jeg tatt med ei bøtte salt, de er ofte veldig kreativt målt, og i Model Y sitt tilfelle inkluderer det vel også frunken og den store brønnen under bagasjerommet som ID4 ikke har. Selv om det skulle være likt målt, er vel vanligvis målene kun opp til nedre vinduskant, slik at små forskjeller i høyde på denne kanten fort kan utgjøre 100 liter over et så stort areal. Videre er model y sitt karosseri noen centimeter bredere enn ID4, som også vil utgjøre en del på et så stort areal.

Totalt sett ville jeg ikke brukt produsentenes literangivelse for bagasje til å si noe om beinplass i lengderetningen.

Radial

Sitat fra: Jambo på søn 21. mar 2021, kl. 08:49
Sitat fra: Radial på lør 20. mar 2021, kl. 20:15

Det finnes grafikk som man lett finner på Google som viser at plassen foran og bak er så å si identisk. Og literangivelse fra produsenten ville jeg tatt med ei bøtte salt, de er ofte veldig kreativt målt, og i Model Y sitt tilfelle inkluderer det vel også frunken og den store brønnen under bagasjerommet som ID4 ikke har. Selv om det skulle være likt målt, er vel vanligvis målene kun opp til nedre vinduskant, slik at små forskjeller i høyde på denne kanten fort kan utgjøre 100 liter over et så stort areal. Videre er model y sitt karosseri noen centimeter bredere enn ID4, som også vil utgjøre en del på et så stort areal.

Totalt sett ville jeg ikke brukt produsentenes literangivelse for bagasje til å si noe om beinplass i lengderetningen.

Det det er nok 100-120L totalt ekstra i frunk og under gulvet i bagasjerommet, men totalt større plass i lengden som egentlig kan delvis bekreftes av målene som florerer...med litt variasjon på førerposisjonen selvsagt. TMY virker større i lengden, noe som underbygger at "total" volumet er større og bedre benplass.

ID4 165cm

TMY 200cm

A : 200 cm or 78.7 inches
B: 70 cm or 27.6 inches

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på fre 19. mar 2021, kl. 08:19

Pluss 7 seter.
Pluss vinterdekk.

For å sammenligne med ID4 så er det jo meningsløst å ta med 7 seter i prisen. Er man ute etter det, så er jo ikke ID4 og slekta aktuelle uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Sitat fra: Radial på søn 21. mar 2021, kl. 09:24

Det det er nok 100-120L totalt ekstra i frunk og under gulvet i bagasjerommet, men totalt større plass i lengden som egentlig kan delvis bekreftes av målene som florerer...med litt variasjon på førerposisjonen selvsagt. TMY virker større i lengden, noe som underbygger at "total" volumet er større og bedre benplass.

ID4 165cm

TMY 200cm

A : 200 cm or 78.7 inches
B: 70 cm or 27.6 inches

Jeg har selv sett ID4 målt til 170 med en fører med lange bein, og i en video måles model y både med setet helt fremme og helt bak, hhv. 210 cm og 185 cm, realistisk er vel cirka midt i mellom for de fleste. Så det varierer nok noe med førerposisjon som du sier. Hvis literangivelsen fra Tesla er med setet helt framme så har du alle litrene der. Når det er sagt så er vel model y også litt lengre i totallengden på bilen.

Uansett, så er dette målene fra bagasjerommets ende og fram til ryggen på framsetene. Ikke for å være frekk, men det sier fremdeles ingenting om beinplassen før beinplassen er målt. I den samme videoen om model y som jeg nevnte, måles bagasjerommet fram til baksetene til hele 110 cm. ID4 måles til kun 94 cm. Den ekstra totallengden i model y kan altså ligge i bagasjerommet.

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søn 21. mar 2021, kl. 10:03
Sitat fra: Dieselgubben på fre 19. mar 2021, kl. 08:19

Pluss 7 seter.
Pluss vinterdekk.

For å sammenligne med ID4 så er det jo meningsløst å ta med 7 seter i prisen. Er man ute etter det, så er jo ikke ID4 og slekta aktuelle uansett.

Dette er problemet når man ikke limer inn alt og folk ikke leser hele tråden.

Her: "Prøvde en ID.4 i dag. Topp bil, men når man må ut med over 500' uten 4WD, så er det for dyrt. Min (bestilte) MY har da 7 seter, 4wd, lengre rekkevidde,"

Dette var utgangspunktet for diskusjonen og mitt svar.

Tmy 5 seter koster 568k (alle kan ikke kjøpe hvit bil. Id4 kommer med fritt fargevalg). I tillegg vinterdekk, så er Tmy på 590k... Det er dyrt sammenlignet med Id4.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA