Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Autowinder

Hvor finnes statistikk på Tesla-feil ut fra hvor bygget?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

#31
Sitat fra: Autowinder på søndag 06. desember 2020, klokken 15:34
Hvor finnes statistikk på Tesla-feil ut fra hvor bygget?

Per nå så lages alle Long Range og Performance Model 3 i Fremont USA. I gamledager var det en del problemer med kvaliteten på Model 3, som gjorde at forbrukerorganisasjonen i USA (Consumer Report) fjernet sin anbefaling til produktet. I fjor fikk Tesla justert produksjonen, sånn at Consumer Report igjen anbefalte S og 3 fra Tesla. I senere tid har de igjen fjernet anbefalingen på S, og de har fremdeles problemer med X og Y i USA, mens Model 3 er den med minst feil, og fortsatt anbefalt.
...vil alltid være litt etterslep på slike undersøkelser.

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-model-s-regain-consumer-reports-recommendation/

Dårlig rating på Model Y - men mye går på lakk og panelmellomrom. Så hvis lakken og mellomrommene er ok, så er det ikke så mye å klage på.
https://edition.cnn.com/2020/11/19/tech/tesla-model-y-reliability-consumer-reports/index.html
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Consumerreports har ikke helt kredibilitet hos meg. Jeg har følelsen av at det er mye penger fra ICE-produsenter som bytter hender til den organisasjonen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 08. desember 2020, klokken 20:29
Consumerreports har ikke helt kredibilitet hos meg. Jeg har følelsen av at det er mye penger fra ICE-produsenter som bytter hender til den organisasjonen.

Tja, den virker ganske seriøs på meg, men skjønner ikke hvorfor lakk påvirker "reliability".

Consumer Report ga forøvrig mer poeng til Model S enn det som var maksimalt på skalaen (103 poeng av maksimalt 100):

https://www.autonews.com/article/20150827/RETAIL03/150829910/tesla-model-s-breaks-consumer-reports-test-scale
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Kredibiliteten er nå en ting, men CR har en del sære krav og preferanser. Er veldig konservative og alt skal være veldig "sikkert".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

"Den virker ganske seriøs på meg, men skjønner ikke hvorfor den gjør useriøse vurderinger."

😀

badgerbert

Tesla kan ikke akkurat skryte av sin feilstatistikk. Og generelt sett er jo ofte nye modeller mer utsatt for feil en samme modell med noen år på baken. Men Tesla har jo til en viss grad forbedret seg og jeg vil anta at dette har høy prioritet for dem. Personlig har jeg en 2020 M3 som jeg nærmer meg 15km på. Ingen feil enda, bank i bordet. Har også et par kolleger som heller ikke har feil på sine M3 enda. Kjenner derimot flere som har hatt S og X modeller i flere år og der har nok flertallet opplevd diverse problemer.

For min egen del er jeg såpass optimistisk mtp forbedringer at jeg tenker å bytte ut min M3 med en Y. Men jeg har tenkt å vente en stund etter norsk lansering i håp om at de verste barnesykdommene er kurert. Bare fint at USA og Kina tar støyten med betatestingen tenker jeg.

Og det jeg leser av historier om Tesla er ikke noe verre enn det jeg selv har opplevd hos Møller. Mulig jeg ikke kan god for Tesla men jeg kan sannelig ikke med god samvittghet anbefale noen å bli kunde hos Møller heller.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Radial

Sitat fra: Kartelaven på lørdag 26. september 2020, klokken 13:29
I Oslo er min erfaring med Service:  Rud>Grorud>>>K100.

Hmm, k100 sist, så Grorud og best er Rud?🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorEl på mandag 15. mars 2021, klokken 09:05
ID4 vs Y....Fully Charged :)
https://youtu.be/UmyHgYH-DUk?t=90

Det der var en nydelig og informativ video...var et par ting jeg ikke skjønte, som at pund-antallet var høyere enn dollar for Model Y....regnefeil? Litt rart og det med rekkevidde, at WLTP og REAL var så motsatte, hvor WLTP på Y var mye høyere, mens Real på ID4 var mye høyere...vet ikke hvordan de fant ut Real, men ID4 har jo mer tilgjengelig batteri. Har lett mange ganger etter bagasjeplass-liter på Y med setene oppe, og endelig sier de det her, og det bekrefter det som bildene viser....stooor plass i Y. Her virker og baksetene på ID4 å ha god plass, men mistenker at reporteren er lav. I en annen video skal baksetene i ID4 ikke være veldig store med tanke på avstand fremover, mens Y skal ha 10-12,5cm lenger enn Model 3.
Fasiten er nok at hvis en er utrolig høy eller skal ha med veldig mye bagasje, eller en drar ofte på langtur, så er Y favoritten, men utenom det så virker ID4 som en utrolig bra bil, med mindre støy...men igjen...vi vet ikke hvordan batteriene på Model Y blir når den en gang ruller ut gjennom Berlin-muren.
Tesla Model Y                         2021-

JLindberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:03
Sitat fra: JorEl på mandag 15. mars 2021, klokken 09:05
ID4 vs Y....Fully Charged :)
https://youtu.be/UmyHgYH-DUk?t=90
Litt rart og det med rekkevidde, at WLTP og REAL var så motsatte, hvor WLTP på Y var mye høyere, mens Real på ID4 var mye høyere...

Det er en regnefeil for KM. Miles er angitt korrekt.

daktari

"Real Range" kom fra EV database mener jeg de sa. InsideEVs har også begynt å kjøre sin egen runde for å teste nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. mars 2021, klokken 14:03
Har lett mange ganger etter bagasjeplass-liter på Y med setene oppe, og endelig sier de det her, og det bekrefter det som bildene viser....stooor plass i Y.

Så spørs det hvordan de 700 literne, og ikke minst 1900 literne, på Model Y er beregnet. For ID.4 er det oppgitt per VDA-standarden, altså opp til topp av seterygg. Og man bruker en-liters-blokker på 20x10x5 cm. Tipper Tesla oppgir det totale luftvolumet.

z4rd

#43
Har ID4 frunk?

Her er video med alle dimensjoner av TMY i alle fall: https://youtu.be/EFQlXOCo3Fw
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Hanhijnn

2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA