TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fre 25. sep 2020, kl. 12:56

« forrige - neste »

oroar

Sitat fra: Dieselgubben på tir 20. jul 2021, kl. 13:55

Er visst noen som ikke får opp ladeluka på sine  TM3. Kanskje STORT problem, da får man jo ikke satt i gang ladingen. Det er utfordrende, det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56843.0

Såvidt jeg kan se så fikk han opp ladeluka hver gang så problemet kan ikke være så veldig stort.

Jeg har nå e-Soul som ventebil til Y kommer og det er eneste elbil jeg har hatt hvor jeg må klaske knyttneven i ladeluka for å få den opp på vinteren. Har hatt 6 elbiler hvorav 2 Tesla og aldri hatt problemer med ladeluka på noen av de, heller ikke på vinteren.
Skal på første langtur med ikke-Tesla om et par dager og må si jeg gruer meg til jeg må lade. Har alltid vært så enkelt med Tesla. Nå tenker jeg å lese meg opp på alle ladeoperatører og har allerede startet å laste ned massevis av apper og registrert informasjon om bil og kredittkort. Egentlig har jeg gitt opp og ser an hvilken lader det er der jeg må lade så tar jeg det der og da... Sikkert til irritasjon for alle som står bak meg i kø :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på tir 20. jul 2021, kl. 14:32
Sitat fra: Dieselgubben på tir 20. jul 2021, kl. 14:26
Rapporteres on STORE problemer med tmy i USA https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/11/22/will-tesla-model-y-quality-problems-ding-sales-a-growing-unease-as-ev-competition-heats-up/
Og der ga dieselgubben opp  😆

Ikke sikkert det - kanskje han bare venter til bilene kommer til Norge - vi får se dem, prøvekjøre dem og følge med på hva eierene sier.

daktari

Sitat fra: Otkristo på tir 20. jul 2021, kl. 13:29

Mange eksempler der dette ikle fungerer. Og jo, det fungerer kanskje noen ganger også, men det er jo hele poenget. Ikke til å stole på.
For deg er dette helt sikkert ikke noe problem, men for veldig mange nye elbileiere er dette tydeligvis et problem.
Siden denne tråden handler om ID4 og Model Y, hvorfor har ikke VW fått på plass plug & charge ? litt for komplisert ?
Ikle vet jeg, men det virker som de har mer enn nok av software/app problemer som må løses først.
Altså du klager på ID.4 men viser bilder der Ford Mach-E og Ionity ikke snakker sammen? Dette har jo vært sw trøbbel for flere merker, mener å huske at de første Model 3ene også hadde hikke noen måneder på noen typer ladere. Men kompatibilitet blir fikset.

Mener å huske at en del S og X ikke kunne lade på Ionity eller CCS overhodet inntil nylig. ;-)

Plug n charge er jo en multi-parts utfordring med standarder som man skal bli enige om, og en drøss aktører som skal implementere både i bil og lader. Ikke rart, men veldig synd det går sakte.

Men det er litt meningsløst å drive å sparke frem og tilbake om lading mener jeg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: oroar på tir 20. jul 2021, kl. 14:18
Sitat fra: Dieselgubben på tir 20. jul 2021, kl. 13:55

Er visst noen som ikke får opp ladeluka på sine  TM3. Kanskje STORT problem, da får man jo ikke satt i gang ladingen. Det er utfordrende, det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56843.0

Såvidt jeg kan se så fikk han opp ladeluka hver gang så problemet kan ikke være så veldig stort.

Jeg har nå e-Soul som ventebil til Y kommer og det er eneste elbil jeg har hatt hvor jeg må klaske knyttneven i ladeluka for å få den opp på vinteren. Har hatt 6 elbiler hvorav 2 Tesla og aldri hatt problemer med ladeluka på noen av de, heller ikke på vinteren.
Skal på første langtur med ikke-Tesla om et par dager og må si jeg gruer meg til jeg må lade. Har alltid vært så enkelt med Tesla. Nå tenker jeg å lese meg opp på alle ladeoperatører og har allerede startet å laste ned massevis av apper og registrert informasjon om bil og kredittkort. Egentlig har jeg gitt opp og ser an hvilken lader det er der jeg må lade så tar jeg det der og da... Sikkert til irritasjon for alle som står bak meg i kø :-)
Det er jo nettopp det å registrere seg på forhånd som er cluet, samt ha en idé om hvor du skal lade. Generelt i livet er gode forberedelser  forebyggende mot stress.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tir 20. jul 2021, kl. 15:23
Det er jo nettopp det å registrere seg på forhånd som er cluet, samt ha en idé om hvor du skal lade. Generelt i livet er gode forberedelser  forebyggende mot stress.

Ja, og det er jo nettopp det som er en av fordelene med Tesla, at man ikke trenger å registrere seg hos ørten forskjellige firmaer, og at man ikke trenger å vite på forhånd hvor man skal lade. Bare hopp i bilen og kjøre avgårde hvor du vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

oroar

Sitat fra: oroar på tir 20. jul 2021, kl. 14:18

Joda, men nå har jeg funnet ut at forberedelsene kommer til å ta mye lengre tid enn å ta problemet når det dukker opp. Et sammensurium av tilbydere og apper og jeg vet ikke når det passer å lade. Bilen går 50 mil pr lading så trenger bare å lade 1 gang. Med 2 småunger i baksetet vet jeg at å planlegge stopp er umulig. Samtidig bør det være unødvendig å gi fra seg info om seg selv, bil og kredittkort til masse tilbydere i tilfelle jeg får bruk for dem. Data som sannsynligvis vil ligge der til evig tid.
Ser det er Charge 365 ved hotellet så den appen kan jeg beholde i håp om at det blir ledig der i løpet av oppholdet. I tillegg til ABRP, Chargefinder, Plugsurfing, Plugshare og Elbilappen. Ser det kommer opp tilgjengelige ladere i bilens system også, men vet ikke om den eller noen av de andre er å stole 100% på. Får bare ta stresset når det kommer og tenke på at innen neste tur har vi en Model Y og da er alle problemer og stress løst.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

z4rd

Tidenes pissekonkurranse dette her :)

Tror jeg går for en TMY P, da jeg rett og slett liker den best.

My two cents.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tornaldo

Jeg tror jeg vil konkludere med at hvis man kjører Tesla, vil man ha flere ladere tilgjengelig, samt i det store vil det være enklere å faktisk gjennomføre ladingen.

Utover det, er det et utall av personlige variasjoner om hvor enkelt/vanskelig det er å registrere seg og lade hos ulike tilbyderen. Samt er utall av variasjoner for hvor ofte man hurtiglader, og potensielt havner i ladekø.

Forøvrig fremstår dette til tider som en blanding av barnehage, pissekonkurranse, faren min er sterkere enn din, men en dæsj "jeg gjør/sier alt for å vinne", -mentalitet.

Men sånn går dagene på diskusjonsforumet.  :)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tir 20. jul 2021, kl. 15:45

Ja, og det er jo nettopp det som er en av fordelene med Tesla, at man ikke trenger å registrere seg hos ørten forskjellige firmaer, og at man ikke trenger å vite på forhånd hvor man skal lade. Bare hopp i bilen og kjøre avgårde hvor du vil.
Teknisk sett kan du jo ikke lade hvor du vil hvis du ikke gidder registrere deg hos andre ladetilbydere. I fjor sommer var det 2700 hurtiglader i Norge hvorav 800 var Tesla sine ifølge. Elbilforeningen. Uansett klarer man seg godt med kun superladere.
Med en sånn filosofi kan man klare seg meget godt med WeCharge som dekker 3 tilbydere og antagelig like mange ladere.

La oss være enige om at Tesla har et forsprang men forspranget har krympet betydelig siden 2014/15.
Mine I-Pace videoer

Otkristo

Sitat fra: daktari på tir 20. jul 2021, kl. 18:46

Teknisk sett kan du jo ikke lade hvor du vil hvis du ikke gidder registrere deg hos andre ladetilbydere. I fjor sommer var det 2700 hurtiglader i Norge hvorav 800 var Tesla sine ifølge. Elbilforeningen. Uansett klarer man seg godt med kun superladere.
Med en sånn filosofi kan man klare seg meget godt med WeCharge som dekker 3 tilbydere og antagelig like mange ladere.

La oss være enige om at Tesla har et forsprang men forspranget har krympet betydelig siden 2014/15.
Forspranget har krympet betydelig ? Er det noe du føler eller har kilde på ?
Kan hjelpe deg litt på veien med kilde.
De fleste av CCS Hurtigladerne  er 50kW, mens alle Tesla laderne er minst 150kW.
Velger å ikke repetere forskjellen i oppetid mellom Tesla og andre nettverk (som er avgjørende for mange).

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tir 20. jul 2021, kl. 19:17

Forspranget har krympet betydelig ? Er det noe du føler eller har kilde på ?
Kan hjelpe deg litt på veien med kilde.
De fleste av CCS Hurtigladerne  er 50kW, mens alle Tesla laderne er minst 150kW.
Velger å ikke repetere forskjellen i oppetid mellom Tesla og andre nettverk (som er avgjørende for mange).

Rosstopher

Jeg kjørte ikke elbil i 2014/15, så kan ikke si noe om hvor mye forspranget har krympet, men på Dombås i går, midt på dagen på tilsynelatende en helt vanlig mandag i ferien, var det ledig kapasitet på Tesla sine ladere hele tiden jeg var der, mens alle andre måtte stå i lange køer.

Det hjelper lite at forspranget er mindre enn før når forskjellen fortsatt er uforutsigbarhet og mulig lange køer selv på ikke-utfartsdager, eller "alltid" tilgjengelig lader. Jeg kjørte forbi 10 Tesla Supercharger i går og alle (bortsett fra den gamle i Lier) hadde ledig kapasitet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA