Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EAP tilbake  (Lest 2671 ganger)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
EAP tilbake
« Svar #15 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:33 »
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

 8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
EAP tilbake
« Svar #16 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:37 »
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
Fatter ikke det.  Min er helt ubrukelig.
Enten tar jeg for løst rattet så den ikke bytter, eller jeg tar for hardt i rattet så den avslutter hele autosteer.
Det er kul umulig å få til mellomtingen
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X. Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
« Siste redigering: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:39 av Handyman »
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Smurfboy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #17 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 18:01 »
Noen som kommer til å slå til på dette? Syntes det var en brukbar pris, skjønner med det ikke hvordan 75000 for FSD kan forsvares

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #18 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 19:18 »
Dette er noe som ikke koster Tesla noen ting, da de selger noe som ikke krever bytte av HW.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8295
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: EAP tilbake
« Svar #19 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 19:36 »
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW2.5 - FW: 2020.36.11   og Seat Mii 2020. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #20 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 21:04 »
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

jannor

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #21 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 22:34 »
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/FSD

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7540
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #22 på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 23:37 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy. Har Tesla Fawlty X, e-Niro og kosebil med V12, for å kompensere for elbilene.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #23 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 00:14 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg kjører primært på motorvei hvor den funker som tiltenkt. Jeg synes den var noe treg for noen versjoner siden, men nå synes jeg den bytter fil veldig bra og helt etter boka. Men ut fra hvordan mange bytter fil, skjønner jeg at de synes det går for tregt  :police:
Nå er fartstilpasning også bra, og den sjekker jo også blindsona før den setter i gang.
Jeg plages ikke av å måtte sette på bliklyset, for så at bilen selv gjør resten på en trygg måte.
venstrehånda har jeg altid liggende i rattet kl 7 eller 8. No nag, og veldig avslappende.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 841
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #24 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 01:00 »
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

jokke

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 348
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #25 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 06:50 »
Kjøpte eap. Fikk smart summon

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #26 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 10:49 »
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 841
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #27 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:07 »

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

M4KZ

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #28 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:12 »
Jeg har den originalen EAP, i min 2017 MX med AP 2.5. Og jeg har smart summom og traffikopppmerksom cruise-kontroll.

Så Jeg vet ikke en det er bare en beskrivelse feil, eller den nye EAP er dårligere.
Men om den nye EAP er egentlig det samme som før, det er penge rett ut av vinduet å betale for FSD.

Jeg har alt som er i grønn i vedlagt bilde
« Siste redigering: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:16 av M4KZ »

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: EAP tilbake
« Svar #29 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 11:22 »

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Jeg har selv EAP fra mars 2019 (og lovnad om oppgradering til FSD) og den har Smart Summon (selv om det ikke har noen nytteverdi i praksis).
Men for de som bestiller EAP nå, er jeg usikker på hva de kan forvente.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx