Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

80 vs 80X og framkommelighet

Startet av Stip, fredag 04. september 2020, klokken 11:47

« forrige - neste »

tromsø

Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

OlaM

Sitat fra: tromsø på lørdag 12. september 2020, klokken 22:41
Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?

Jeg lurer på det samme, har spurt Møller om de kan sjekke opp i det. Men 8,6 m hørtes vel knapt ut, det står 9,3 m her: https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf Det kommer vel an på hvordan man måler.
'21 3LR

Ledam

Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?

1000kwh

Sitat fra: Ledam på fredag 25. september 2020, klokken 12:56
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Ikke på noen biler har jeg merket regenerering som problematisk på vinter. Jeg tror at dette styres av bilen, ellers ville man fått låste hjul på is. Bare en tanke

espenri

Nei, det er ikke gitt at det er problemfritt. iMiev som jeg har er spennende på den måten. Vanlig reaksjon når du først får sleng med Rwd er jo å slippe gassen og styre inn sladden. På iMiev fikk jeg en gang sleng, og når jeg slapp gassen så slo regenerering inn og ga meg en heftig kontra i det jeg prøvde å styre inn.

Nå er jo ikke iMiev kjent for å være noe teknologisk vidunder, men bare ment som et eksempel på at det _kan_ absolutt ha noe å si på kjøregenskapene.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øyvind.h

#65
Sitat fra: Ledam på fredag 25. september 2020, klokken 12:56
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Så lenge Skoda har valgt samme tilnærming som andre merker vil det absolutt være en fordel med regenerering på 4 hjul istedenfor 2. Du får en form for hill descent control med jevn regenerering på alle fire hjul.
Jeg har ikke opplevd det problematisk med regenerering kun på 2 hjul. Men jeg har vært i situasjoner der det ville vært en fordel (når jeg kjørte 2wd) og jeg har lest andre oppleve skumle situasjoner pga det.

Regenerering på 4 hjul medfører normalt også mulighet for kraftigere regenerering enn når 2 hjul må ta opp all energien. Dvs. en kan håndtere brattere bakker/høyere effekter. Slitasjen blir også jevnere på hjulene.

Men - hovedårsaken til at 2wd er uaktuelt for min del er at 4wd er komfortabelt, praktisk både i by og fjell. Jeg kom meg frem med 2wd også, men 4wd gir en helt annen komfort og kjøreglede på vinter, i tillegg til at all "planlegging/usikkerhet" forsvinner mtp fremkommelighet. Noen vil fremstille det som at 4wd kun er en fordel på bratte veier opp til hytta. Det er bare vås. Banale ting som ut/innkjørsler, lyskryss, akselerasjon+++ foregår langt mer uanstrengt og komfortabelt med 4wd. For ikke å snakke om litt aktiv kjøring, selv på tørr/våt vei når det egentlig ikke er særlig glatt. Bare i den lille bakken utenfor huset i Oslo nyter jeg godt av 4wd hver vinter. Kona kjører til jobb og har en bitteliten bakke/hump hun må forsere for å komme ut på hovedveien. Må hun stoppe og vente er det ikke sikkert hun klarer starte med 2wd. Med 4wd trenger en ikke tenke på slikt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

På de elbilene jeg har hatt har det vært stor forskjell med 2wd og 4wd. Regen med 4wd er helt uproblematisk selv når det har vært blank is. 2wd var alle forhjulstrekk, noe som bedrer sleng en del ift rwd, men hadde flere opplevelser at det var uheldig, spesielt på våt is.

brako79

Ingen som tenker på hengervekt på 2WD og 4WD her?
Det er mitt argument for 4WD, for med tillatt totalvekt på henger på 1300 kg,  vil 2WD gjøre at jeg må laste 300kg mindre enn maxvekt på henger, og på 4WD 100kg mindre last i henger.

Nå, 200kg er jo ikke så mye, men om det sparer meg for en ekstra tur med grus til hytta....
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Torb

Så langt, dvs før typegodkjenning av 4WD, er det vel 1200 kg som antas å være maksvekt på tilhenger her i Norge.
Mercedes EQA 350 4Matic

brako79

Ja, Det beregningene mine var gått ut fra .
Håper den kan få 1400 eller aller helst 1600, men rynker ikke av 1200, det er tilsvarende som fossil-småbilen jeg bruker idag til å trekker henger.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Zubzero

https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/

Regner med at Enyaq sine kjøreegenskaper blir tilnærmet identisk med ID4. I denne testen brukes det noen "autobahndekk", får håpe at det eller sjåføren er grunnen til den voldsomme kritikken av bilen på isføre

Stip

Leste ein anna plass at piggdekk var høgst anbefalt på denne type biler. Husker ikkje kor...

Zubzero

Sitat fra: Stip på fredag 15. januar 2021, klokken 08:37
Leste ein anna plass at piggdekk var høgst anbefalt på denne type biler. Husker ikkje kor...
Tja, det er en rekke forskjellige meninger om det. Leser om det som på meg ser ut som et overtall av Modell S rwd-eiere som er storfornøyd med vinteregenskapene, -selv med piggfritt. Ikke lett å bli klok på dette...

Kramzz

Bakhjulstrekk på denne bilen blir nok mer enn nok for de fleste👍 Har kjørt Tesla mod S i 4 år, aldri stått fast men kjører ikke på fjellet på vinteren heller. Har hatt endel snø og må si jeg er veldig nøgd, antispinn på disse bilene er så presis at det blir lite hjulspinn👍
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

OlaM

Skulle ikke overraske all verdens om VAG har skrevet litt dårlig antispinn software. Tesla f.eks. har jo gjort det så brilliant med virtuell diffsperr som bremser individuelle hjul (som sikker mange andre har også).
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA