Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Stip på fredag 04. september 2020, klokken 11:47

Tittel: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 04. september 2020, klokken 11:47
Skoda nevnte i epost at bakhjulstrekk på ein elbil gir bedre framkommelighet enn hos biler med forbrenningsmotor. Dette på grunn av lavt tyngdepunkt i et tungt batteri. Var egentlig fast bestemt på 80X, men om dette stemmer er eg usikker.

Har folk erfaring med dette?
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 04. september 2020, klokken 11:56
Sitat fra: Stip på fredag 04. september 2020, klokken 11:47
Skoda nevnte i epost at bakhjulstrekk på ein elbil gir bedre framkommelighet enn hos biler med forbrenningsmotor. Dette på grunn av lavt tyngdepunkt i et tungt batteri. Var egentlig fast bestemt på 80X, men om dette stemmer er eg usikker.

Har folk erfaring med dette?

Vil nå med min ringe fysikkutdannelse tro at langskips tyngdefordeling er av større betydning enn hvor høyt tyngdepunktet ligger. En elbil av denne typen har nok ca 50/50 vektfordeling og dermed brukbart med vekt over bakhjula. Denne vekta vil flytte seg lenger bak jo brattere det er.
En e-golf har f.eks batteriet bak og drivhjula framme. Det gir lite vekt over drivhjulene og dårligere fremkommelighet en f.eks en fossil-Golf.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 04. september 2020, klokken 12:08
Det gir meining det. Tolker det slik at det faktisk kan være OK framkommelighet på 80. Takk for svar!
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Øyvind.hfredag 04. september 2020, klokken 12:10
Jeg syntes rwd på S85 fungerte fint. Bedre enn tidligere fwd biler jeg har hatt.
Men det er fortsatt en helt annen verden med 4wd.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: BOStrandfredag 04. september 2020, klokken 12:24
Har BMW i3 med RWD - har aldri hatt problemer om vinteren.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: automatfredag 04. september 2020, klokken 12:32
4WD har alltid bedre fremkommelighet enn 2WD.
Når det gjelder FWD vs RWD, så er fordelene ved FWD stort sett aktuelle for fossilbiler, ikke elbiler. Den største grunnen til at så mange elbiler er FWD, er at de er bygd på fossile FWD plattformer.

RWD Tesla S og 3 går for å ha gode vinteregenskaper.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 04. september 2020, klokken 12:44
For å ta et konkret og typisk eksempel: Om det er kø i den glatte bakken opp til skisenteret, og du må stoppe og starte igjen, vil du komme lettare i gang igjen med el-RWD enn diesel-RWD? Har f.eks du med Tesla eller i3 RWD stått fast i slike situasjoner?
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Orbitfredag 04. september 2020, klokken 13:00
Min erfaring (i3) er at el-RWD klarer det bedre enn fossil-RWD. Delvis på grunn av bedre vektfordeling på drivhjulene, men også fra raskere og mer nøyaktig regulering av effektuttak fra motor. I praksis kan du gi flat pedal, og antispinn vil gi deg akkurat så mye kraft som underlag og dekkutrustning klarer å overføre. De (få) gangene det kan være noe å hente på å spinne, må du manuelt dempe/slå av antispinn.

Så det koker ned til hva du har av friksjon mellom drivhjul og underlag. Med RWD, og ellers like dekk mellom el/fossil, er det mest mulig vektfordeling over drivhjul som teller for å komme i gang i bakke. (....og hvor drift på alle fire ca dobler samlet drivhjulsfriksjon).
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 04. september 2020, klokken 13:58
Takk for gode svar!  :+1:
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: hELgenenfredag 04. september 2020, klokken 14:38
Sitat fra: BOStrand på fredag 04. september 2020, klokken 12:24
Har BMW i3 med RWD - har aldri hatt problemer om vinteren.

Jeg har også en i3 - har hatt problemer om vinteren.
Har hatt i3 i over 6 år nå - på min andre nå - en 2019 modell med hakka 3 dekk er det vel - og er
det våt/fuktig snø og/eller is - vel så sliter i alle fall jeg opp bakkene på hjemmebane (innlandet)
Men så mange dager i året problemer dukker opp er det jo ikke - stort sett går det helt greit.

Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: chargedupfredag 04. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: Stip på fredag 04. september 2020, klokken 12:44
For å ta et konkret og typisk eksempel: Om det er kø i den glatte bakken opp til skisenteret, og du må stoppe og starte igjen, vil du komme lettare i gang igjen med el-RWD enn diesel-RWD? Har f.eks du med Tesla eller i3 RWD stått fast i slike situasjoner?
Fossil RWD vs El RWD er relativt likt i en slik situasjon gitt at begge bilene har 50-50 vektfordeling. Er vel for det meste kun BMW som har levert RWD (av ikkesportsbiler, selv om BMW nå så og si kun leverer AWD) de siste 10-30 årene og de har normalt sett hatt 50-50 vektfordeling med normalt grei fremkommelighet i situasjoner som beskrevet ovenfor, men det kommer jo helt an på helning/dekk/underlag osv.
Antispinn kan gjøres mye raskere og bedre på el vs fossil, men de siste par årene har jeg tilgode å prøve en elbil med 2WD som jeg synes er ekstremt mye bedre enn fossil på akkurat det. Merk at jeg da sammenligner ny elbil vs ny fossilbil og at forskjellige merker har forskjellige strategier på utviklingskostnader og oppsett av understell og antispinn.

i3 2015 trenger etter min erfaring mye mer uflaks/herjing for å spinne på våt/tør/snø/is enn FWD bilene egolf 2015 /ampera 2018 / soul 2016 (årsmodellene jeg har kjørt), selv om de er noenlunde like kraftige/raske på tørr asfalt. Ampera har akkurat like dårlig/treg antispinn som en fossilbilkonkurrent etter min mening, både på tørr og våt asfalt, men fremkommelighet på vinter har jeg ikke fått prøvd enda. Jeg er ganske sikker på at i3 er bedre enn de nevnte konkurrentene på start og stopp i glatte bakker, men det er nok også en RWD BMW 320 pga at det er mer vekt på bakhjulene i oppoverbakke.
Med AWD elbil vs AWD fossil opplever jeg at I-pace/model3/EQC er både raskere og bedre på antispinn enn sine fossile konkurrenter, men på elbil har man også 2 motorer vs 1 fossilmotor som gjør at produsenten kan benytte seg av fordelen av det samt fordelen elmotor har med raskere regulering av effekt.

Sagt på en annen måte så er muligheten der for å lage et bedre oppsett for framkommelighet med elmotor enn fossilmotor, men en del produsenter bruker ikke penger på å faktisk gjøre det. Vil tro VAG har lagt litt mer penger i utvikling av denne elbilen som er bygget som en elbil fra scratch, enn det VW gjorde med egolf som i realtieten bare er en fossilbil med elmotor.

Hvis det er snakk om opp til feks Kvitfjell eller Fageråsen (Trysil) hadde jeg aldri problemer med i3, men har hatt problem en gang med fossil FWD Golf som måtte rygges opp et par bakker til Kvitfjell (for å få vekten over drivhjulene). Få ganger i året det er så glatt på de to nevnte skistedene at man blir stående bom fast på såpass hyppig brøytede/stødde veier med hvilken som helst bil med gode dekk, men hvis man feks kjører opp til skisenter på toppen av et fjell daglig ville jeg helt klart valgt AWD.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 04. september 2020, klokken 15:48
Takk for grundig svar!  :+1:
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Zubzerofredag 04. september 2020, klokken 16:27
Framkommelighet er vel en ting, men hva med sikkerhet?
På den ene siden så har vel 4WD opptil 40% økt risiko for ulykke, fordi at den kamuflerer forholdene (kilde: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/3E/5A/A2/wkr0011.pdf )
Men dersom føreren er klar over dette, tilpasser hastigheten og kjører som han har 2WD, så er det vel kanskje noe økt sikkerhet i det med å ha 4WD
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMfredag 04. september 2020, klokken 20:07
Sitat fra: Zubzero på fredag 04. september 2020, klokken 16:27
Framkommelighet er vel en ting, men hva med sikkerhet?
På den ene siden så har vel 4WD opptil 40% økt risiko for ulykke, fordi at den kamuflerer forholdene (kilde: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/3E/5A/A2/wkr0011.pdf )
Men dersom føreren er klar over dette, tilpasser hastigheten og kjører som han har 2WD, så er det vel kanskje noe økt sikkerhet i det med å ha 4WD

Du har nok helt rett. Jeg kan vanskelig tenke meg et scenario der 4WD gir økt sikkerhet. Du kjører jo bare lenger inn i trøbbel. Det er jo litt typisk bilinteressert mann å tenke at masse krefter og trekkraft kan gi mer sikkerhet for da kommer man seg raskere ut av en farlig situasjonen, men statistisk er det nok mye vanligere at det å gi gass var årsaken til problemet heller en løsningen. Hvis du har for høy fart inn i en sving, så hjelper det jo ikke på bremsing eller sving at det er drift på hjulene.

Jeg tror denne myten har oppstått fordi 4WD har så mye bedre fremkommelighet om vinteren, man får en trygghetsfølelse på at bilen sitter godt på veien. Men så kommer situasjonen veldig lett der man ber om friksjon i andre retningen og da er historien fort en annen.

Når det er sagt tror jeg ikke denne statistikken er et utslag på at 4WD i seg selv er mer farlig. Men det er veldig vanlig etter hvert, spesielt i utkanten der veiene ikke er like hyppig brøytet og saltet og der folk kjører mye. Folk kjører også mye mer enn før, de kjører mye tyngre biler, ingen vanlige reiser eller tunge tilhengerlass blir utsatt bare fordi det er vinter. Dermed er det en stor gruppe bilister som kanskje kjører ekstra risikabelt uten at de er helt klar over det.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointerlørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Denne diskusjonen har vi hatt i utallige tråder. Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Totalt sett er awd fullstendig overlegent, men det at det er mulig å kompensere (sakte fart, vente, piggdekk, generell  kjørekompetanse) for fwd/rwd sine mangler gjør at en stor andel tror det er like bra
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: 1000kwhlørdag 05. september 2020, klokken 20:42
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Denne diskusjonen har vi hatt i utallige tråder. Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Totalt sett er awd fullstendig overlegent, men det at det er mulig å kompensere (sakte fart, vente, piggdekk, generell  kjørekompetanse) for fwd/rwd sine mangler gjør at en stor andel tror det er like bra
Vente på våren tenker jeg vi sier...  ;D
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Bigdragolørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointerlørdag 05. september 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Har du kjørt 740?

Det har jeg. Faren min solgte Volvo i 25 år. Det er mye en kan si om 740 men det er ingen god vinterbil hvis du ikke har bagasjen fullastet.

Personlig kjørte jeg en 240 varebil, og selv om den kom seg frem på et vis var det ikke å anbefale.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Oddaalørdag 05. september 2020, klokken 22:53
Vokste opp i bakhjulsdrevet Volvo og kjørte selv BMW 5-serie i studietiden. Sandsekker bak var obligatorisk i vinterhjulsesongen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Bigdragolørdag 05. september 2020, klokken 23:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Har du kjørt 740?

Det har jeg. Faren min solgte Volvo i 25 år. Det er mye en kan si om 740 men det er ingen god vinterbil hvis du ikke har bagasjen fullastet.

Personlig kjørte jeg en 240 varebil, og selv om den kom seg frem på et vis var det ikke å anbefale.

Hei. Jepp det var fatterns bil i 10 år før jeg tok over og hadde den ytterligere 6 år. Bodde i midtnorge med fjell på alle kanter. God bil til å få sleng med i svinger :) ingen god vinterbil men kom oss frem.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 05. september 2020, klokken 23:56
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. september 2020, klokken 21:08
Folk kom seg frem med fullasta 740 før i tiden. Null stress med 2hjuls skoda enyaq.
Og folk kom seg frem med 80-90hk også :)
Men forventingene til hvordan en bil skal oppføre seg har steget betraktelig siden folk aksepterte at 740 var ok. Nå skal en kunne stoppe i bakken ved møtende trafikk, og ta i gang uten et snev av usikkerhet eller planlegging. 4wd er en annen verden, spesielt om bilen har litt krefter. At en rwd uten elektronikk er morsom for bilentusiaster på vinteren er det ingen tvil om. Men til hverdags og fritid kan ikke 2wd og 4wd sammenlignes. Selv ikke i noe så basic som et lyskryss. Om det er snø/glatt.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.


Det var vel akkurat dette jeg siktet til. Du forveksler fremkommelighet med sikkerhet, det er jo nettopp det som fører til de høye ulykkestallene.

Komme seg opp i fart trygt? Hvis det skal være utrygt å komme seg opp i fart treigt så må det vel være for at man enten kjører inn i en for liten luke eller fordi de andre på veien kjører for fort på forhold som er dårlige å bremse på. Poenget mitt var at vi tar med oss bilvanene fra de tørre sesongene og kjører akkurat likt på vinteren, fordi vi stoler veldig på de gode bilene, bl.a. fordi de har så mye grep når vi gir gass at det føles som om snø og is ikke er noe problem. Men når energien skal andre veien, når vi plutselig må ned i fart fordi en uventet situasjon har oppstått, da er ting annerledes. På sommeren hadde den tunge 4WDen skrubbet vekk 80 km/t på et par billengder med god margin til hindringen, men om vinteren treffer du hindringen i 60-70. Jaja, du kom deg i alle fall "trygt" opp i 80.

"Muligheten til å manøvrere" er akkurat det som gir det falsk trygghet, igjen dette med gassen. Fordi du kom deg opp bakken så tror du at du kommer deg trygt ned igjen. Den satt jo så bra? 4WD er absolutt bedre enn 2WD på fremkommelighet, det gjør det mindre utsatt for å bli sittende fast. Men det gjør deg ikke mindre utsatt for alvorlige ulykker, som er nettopp det som er dokumentert statistisk.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: J@xsøndag 06. september 2020, klokken 00:35
Hadde det vært samme leveringstid på 2 og 4wd hadde jeg nok gått for 4wd. Men gidder ikke å vente 6mnd+ på det. Har hatt mellom 20 og 30 biler på mine 30 år som bilist, og til nå har jeg ikke eid en eneste 4wd (men har kjørt det en del) og savnet har ikke vært der mange gangene heller, så det blir nok 2wd på meg. Har hatt både 240 og 940, og kan ikke si de gav meg mer problem om vinteren enn V70´en gjorde..
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Zubzerosøndag 06. september 2020, klokken 07:03
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Fantastisk innlegg  :+1:
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Som jeg sa over, da har du enten kjørt ut i en for liten luke, eller så holder den andre bilen for høy fart. Hvis du trenger 4WD for å skvise deg inn her, så er det nettopp en sånn situasjon som vi snakker om. Man kjører som om det var tørrvær, man pusher grensene for hva som går på glatt føre og man slipper stort sett unna fordi bilen har så god fremkommelighet. Helt til det går galt. Det er falsk trygghet.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Hvis 4WDen holder der 2WDen hadde sluppet, så kjører 4WDen for fort etter forholdene.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Nei, det er fremkommelighet. Hvorfor blander folk disse to hele tiden? Sikkerhet har ingenting å gjøre med å være trygg på at du kommer fram i tide.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.

Nei, det er ikke slik statistikk funker. Hvis 4WD var tryggere enn 2WD og man målte en stor nok mengde ulykker, så ville 4WD vært innblandet i relativt færre enn 2WD. Det man fant var at risikoen var ca lik og at 4WD ofte hadde holdt høyere hastighet.

SitatResultatet av Folksams studie visar att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar. Detta gäller oavsett väglag och oavsettom bilen har antisladd eller ej. Studien visar också indikationer på en oväntat negativ effekt –de fyrhjulsdrivna bilar har i större gradvarit inblandade i krockar i högre hastigheter än liknande bilar utan fyrhjulsdrift.

–Fyrhjulsdriften verkar invaggaförarna i en falsk säkerhetsom får dem att underskatta väglaget. Det innebär att detinte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

4WD gir økt fremkommelighet, men reduserer ikke ulykkesrisiko. Ferdig snakka. Men økt fremkommelighet er jo bra og dette med å ikke kjøre for fort på glatt vei kan en jo velge å jobbe med individuelt.

Alt annet likt ville jeg foretrukket 4WD, men i Enyaqens tilfelle får det jo noe å si på pris, på rekkevidde og muligens på svingradius. Da blir jeg mindre sikker. Det er flere ganger jeg har måttet jobbe litt for å komme fram til litt avsidesliggende langrennanlegg med 2WD, men det har aldri skjedd at jeg ikke kom meg fram.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. september 2020, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Fantastisk innlegg
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. september 2020, klokken 11:03
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.


Det var vel akkurat dette jeg siktet til. Du forveksler fremkommelighet med sikkerhet, det er jo nettopp det som fører til de høye ulykkestallene.

Komme seg opp i fart trygt? Hvis det skal være utrygt å komme seg opp i fart treigt så må det vel være for at man enten kjører inn i en for liten luke eller fordi de andre på veien kjører for fort på forhold som er dårlige å bremse på. Poenget mitt var at vi tar med oss bilvanene fra de tørre sesongene og kjører akkurat likt på vinteren, fordi vi stoler veldig på de gode bilene, bl.a. fordi de har så mye grep når vi gir gass at det føles som om snø og is ikke er noe problem. Men når energien skal andre veien, når vi plutselig må ned i fart fordi en uventet situasjon har oppstått, da er ting annerledes. På sommeren hadde den tunge 4WDen skrubbet vekk 80 km/t på et par billengder med god margin til hindringen, men om vinteren treffer du hindringen i 60-70. Jaja, du kom deg i alle fall "trygt" opp i 80.

"Muligheten til å manøvrere" er akkurat det som gir det falsk trygghet, igjen dette med gassen. Fordi du kom deg opp bakken så tror du at du kommer deg trygt ned igjen. Den satt jo så bra? 4WD er absolutt bedre enn 2WD på fremkommelighet, det gjør det mindre utsatt for å bli sittende fast. Men det gjør deg ikke mindre utsatt for alvorlige ulykker, som er nettopp det som er dokumentert statistisk.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Det høres ut som du ikke helt forstår hva sikkerhet innbærer. Ofte dreier det seg om å kunne ha valget til å finne en løsning. Alle som har kjørt bil en stund vet at en kommer opp i situasjoner som ikke er forutsett. For eksempel at det er glattere enn en trodde.

Det virker merkelig om du ikke har opplevd å skulle kjøre ut på en vei og det ser ut som du har god luke, men når du kommer ut i veibanen er det glatt og bare spinner. DA er det god sikkerhet å komme OPP i fart.

Fremkommelighet er ikke en diskusjon, der er awd best punktum !
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. september 2020, klokken 11:05
Sitat fra: Zubzero på søndag 06. september 2020, klokken 07:03
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 20:22
Poengene som veldig ofte glemmes å ta med er stabiliteten til awd når du kjører, muligheten til å komme deg ut i veien og opp i fart trygt, muligheten til å manøvrere i slaps og grøtete snø.

Kanskje det er argumentene brukt til konene som sitter igjen i hodet på folk, om hvorfor man må bruke så mye penger på bil? Sikkerhet selvsagt! Det er jo fordi det er så trygt med firhjulstrekk! Og performance pakken, da blir det enda sikrere. Og 21-tommerne er lagd i magnesium, utrolig trygt materiale, kan jo ikke ruste. Subwooferen kan bli viktig for å varsle Røde Kors og flammelakkeringen på panseret gjør bilen lett å se i en nødsituasjon.

Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein. Og de 60 ekstra hestene er jo fine til "trygge forbikjøringer", ikke sant konemor?
Fantastisk innlegg  :+1:
Det var kanskje flamingen du likte
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: batterimannensøndag 06. september 2020, klokken 11:36
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Fantastisk innlegg

Når man ser på ulykkestall så får man heller ikke noe informasjon om hvilke kjøpere/type mennesker som kjøper hvilke biler. Personer som liker fart og akselerasjon vil ofte velge biler med bedre ytelse. Hvis de blir involvert i ulykker vil de ofte være høyere fart. Det er ikke nødvendigvis at bare du får 4WD på en bil så kjører du fortere, men gjennomsnittet av befolkningen som har valgt 4WD/biler med høyere ytelse er ikke lik som befolkingen med 2WD.

Petter Northug hadde ikke kjørt godt over 200 km/t i en Toyota Yaris (i en 80-sone). Tviler på at han hadde kjøpt en Yaris i det hele tatt. Tante Olga på Toten som skal kjøre i butikken og på apoteker og kanskje en tur på bingo vil ikke betale ekstra for AWD eller en eller annen performance pack.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: RJKsøndag 06. september 2020, klokken 13:30
Sitat fra: batterimannen på søndag 06. september 2020, klokken 11:36
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 00:28
Jeg vil heller ha en 4WD Enyaq enn en 2WD, i alle fall hvis svingradiusen er lik. Men jeg lever ikke under noen som helst illusjoner om at det gir økt sikkerhet.Jeg kommer meg kanskje fram til skiløypene hvis brøytebilen er sein.
Sikkerhet er så mangt. Ikke tvil om at AWD kan gi falsk trygghet, men det er faktisk reell sikkerhet.

Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Å si at AWD ikke gir økt sikkerhet grunnet en gammel statistikk er naivt og unyansert. Tipper den statistikken ikke sammenligner like biler. Dvs store, tunge biler med AWD vs småbiler med 2WD.

Skal en slik statistikk gi mening må man sammenligne like biler.
Fantastisk innlegg (https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1.png)

Når man ser på ulykkestall så får man heller ikke noe informasjon om hvilke kjøpere/type mennesker som kjøper hvilke biler. Personer som liker fart og akselerasjon vil ofte velge biler med bedre ytelse. Hvis de blir involvert i ulykker vil de ofte være høyere fart. Det er ikke nødvendigvis at bare du får 4WD på en bil så kjører du fortere, men gjennomsnittet av befolkningen som har valgt 4WD/biler med høyere ytelse er ikke lik som befolkingen med 2WD.

Petter Northug hadde ikke kjørt godt over 200 km/t i en Toyota Yaris (i en 80-sone). Tviler på at han hadde kjøpt en Yaris i det hele tatt. Tante Olga på Toten som skal kjøre i butikken og på apoteker og kanskje en tur på bingo vil ikke betale ekstra for AWD eller en eller annen performance pack.


Det var da veldig til generalisering. Folk kjøper (forhåpentligvis) og bil etter lommebok, så gitt situasjonen at Petter Nortug ikke hadde hatt råd eller blitt sponset med en fet Jaguar, så kunne det faktisk hende han hadde kjøpt en Yaris. Det vet vi svært lite om, kanskje ikke Petter selv. Men det hadde kanskje ikke blitt en 1,1 liters 3-sylindret utgave, men heller noe sånt som denne:


https://bil24.no/en-yaris-med-261-hk/ (https://bil24.no/en-yaris-med-261-hk/)

Men som sagt, heftig bil er ikke et krav for å bryte fartsgrenser, det er et personlig valg gitt at man så skiltet som anga fart for strekningen. Og 4x4-behov kan vel så gjerne komme av at man bor på toppen av eller bunnen av en bakke eller fjellovergang som må passeres for å komme seg på jobb eller andre steder.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 14:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 11:03
Det høres ut som du ikke helt forstår hva sikkerhet innbærer. Ofte dreier det seg om å kunne ha valget til å finne en løsning. Alle som har kjørt bil en stund vet at en kommer opp i situasjoner som ikke er forutsett. For eksempel at det er glattere enn en trodde.

"Valget til å finne en løsning" er blanding med fremkommelighet igjen. Og hvis det var glattere enn du trodde, men du holdt lav fart likevel, da er sjansen lavere for at det går ille. Jeg forstår sikkerhet slik at høy sikkerhet er det samme som lav risiko for å havne i ulykke med personskade. Hvordan forstår du det?

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 11:03
Det virker merkelig om du ikke har opplevd å skulle kjøre ut på en vei og det ser ut som du har god luke, men når du kommer ut i veibanen er det glatt og bare spinner. DA er det god sikkerhet å komme OPP i fart.
Jeg har selvsagt vært i sånne situasjoner før. Med Tesla 85D pleide jeg bare å få bilen pekende i riktig retning og så klampe pedalen ned og la antispinn fikse biffen. Hadde aldri noe problem med det. Men det var med på å bygge en falsk trygghet om at det ikke var så nøye å følge med på underlaget, fordi bilen fikset biffen likevel. Havnet heldigvis aldri i noe ulykke, men 2+ tonn i glatt nedoverbakke er jo ikke ideelt. En dag kunne det jo vært speilblank is der jeg skulle aksellerere slik at selv 4WD ikke hjalp, og dermed førte mine dårlige vaner med å stole på godt grep til en ulykke. Det hadde vært bedre om jeg var mer tålmodig og ventet på skikkelig luke hver gang.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 11:03
Fremkommelighet er ikke en diskusjon, der er awd best punktum !

Ingen tvil om det, og ingen har jo heller påstått noe annet.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 14:12
Sitat fra: batterimannen på søndag 06. september 2020, klokken 11:36
Når man ser på ulykkestall så får man heller ikke noe informasjon om hvilke kjøpere/type mennesker som kjøper hvilke biler. Personer som liker fart og akselerasjon vil ofte velge biler med bedre ytelse. Hvis de blir involvert i ulykker vil de ofte være høyere fart. Det er ikke nødvendigvis at bare du får 4WD på en bil så kjører du fortere, men gjennomsnittet av befolkningen som har valgt 4WD/biler med høyere ytelse er ikke lik som befolkingen med 2WD.

Petter Northug hadde ikke kjørt godt over 200 km/t i en Toyota Yaris (i en 80-sone). Tviler på at han hadde kjøpt en Yaris i det hele tatt. Tante Olga på Toten som skal kjøre i butikken og på apoteker og kanskje en tur på bingo vil ikke betale ekstra for AWD eller en eller annen performance pack.

Litt statistikk basics: Det forsikringsselskapet Folkam ville var å teste antagelsen om at 4WD gir høyere sikkerhet. Hvis det er slik at det gir høyere sikkerhet, så vil det være færre ulykker med dem enn med 2WD. Vi kan tro at de kræsjer like mye sommeren, men hvis 4WD kræsjer mindre om vinteren så vil jo totalen vise det.

Så er folk forskjellige, noen er gærne, noen er forsiktige, men hvis det faktisk er forskjell på 4WD og 2WD og du sjekker mange nok ulykker, så vil gærningene jevne seg ut på begge sider.

De hadde jo data på kjørelengde også, siden de hadde forsikret bilene, så de kunne si noe om ulykkesgraden over kjørelengde også. De så på 40 000 ulykker, kriteriet var at bilene skulle ha antispinn slik at det var en viss standard. Det var ikke slik at 4WD kræsjet mindre om vinteren, de kræsjet like mye som 2WD.

Altså gir 4WD ikke høyere sikkerhet.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipsøndag 06. september 2020, klokken 16:42
Flammelakkering, haha  :laugh:

Men med tanke på spørsmålet vil Enyaq 80 RWD kanskje kjøre som ein Volvo 740 med ein sandsekk i bagasjerommet. Now I get it.  :)
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 17:05
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 14:12
Litt statistikk basics: Det forsikringsselskapet Folkam ville var å teste antagelsen om at 4WD gir høyere sikkerhet. Hvis det er slik at det gir høyere sikkerhet, så vil det være færre ulykker med dem enn med 2WD. Vi kan tro at de kræsjer like mye sommeren, men hvis 4WD kræsjer mindre om vinteren så vil jo totalen vise det.

Skal man avkrefte eller bekrefte dette så må AWD og 2WD være eneste forskjellen. Det var det nok ikke.
Tittel: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 17:10
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 10:03

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Man kan stoppe for å slippe folk frem i glatte bakker og være trygg på å komme i gang igjen. Det er økt sikkerhet.

Nei, det er fremkommelighet. Hvorfor blander folk disse to hele tiden? Sikkerhet har ingenting å gjøre med å være trygg på at du kommer fram i tide.
Nei, hvis jeg hadde hatt 2wd og ikke stoppet ville det utgjort en risiko for møtende biler. Fremkommelighet er det som gjør det sikrere.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 17:18
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22
Når man kjører inn på en hovedvei kommer man seg trygt og raskt inn og opp i fart i stedet for å bli stående å spinne og få bilen som kommer kjørende i siden. Det er økt sikkerhet.

Som jeg sa over, da har du enten kjørt ut i en for liten luke, eller så holder den andre bilen for høy fart. Hvis du trenger 4WD for å skvise deg inn her, så er det nettopp en sånn situasjon som vi snakker om. Man kjører som om det var tørrvær, man pusher grensene for hva som går på glatt føre og man slipper stort sett unna fordi bilen har så god fremkommelighet. Helt til det går galt. Det er falsk trygghet.

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 08:22

Når man akselerer i en sving (det er faktisk noe man gjør for å holde jevn fart) så vil en 2wd slippe tidligere. Det er økt sikkerhet.

Hvis 4WDen holder der 2WDen hadde sluppet, så kjører 4WDen for fort etter forholdene.

Her beviser du jo akkurat det jeg sier. Hvis 4wd berger situasjonen hvor en sjåfør har gjort en feilvurdering, så er jo det akkurat bedre sikkerhet.

Eller mener du ABS og ESP ikke gjør bilen sikrere heller? De kommer jo bare inn i bildet når en fører har gjort feil.

Nå synes jeg argumentasjonen din begynner å bli tåpelig, virker som om du mere prøver å vinne argumentasjonen enn å bry deg om fakta.

Det enkle er at 4WD gir økt sikkerhet i noen tilfeller, men kan og lurer føreren til å tro at føret er bedre enn det er.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: z4rdsøndag 06. september 2020, klokken 17:22
Nå har dette bokstavelig talt sporet helt ut ;) men det ligger jo en viss sikkerhet i det å komme seg avgårde og frem, og ikke bli stuck noe sted. Jeg har trukket flere folk ut som har kjørt seg fast, både i og utenfor storbyen. Fellesnevneren etter min erfaring er at bilene som satt fast hadde trekk foran. Personlig har jeg sittet fast på en vanlig parkeringsplass i byen med RWD (Mercedes). Har selvfølgelig sittet fast med quattro også, men da var bilen planta godt i grøfta, og det var banekjøring :p
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 18:39
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 17:05
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 14:12
Litt statistikk basics: Det forsikringsselskapet Folkam ville var å teste antagelsen om at 4WD gir høyere sikkerhet. Hvis det er slik at det gir høyere sikkerhet, så vil det være færre ulykker med dem enn med 2WD. Vi kan tro at de kræsjer like mye sommeren, men hvis 4WD kræsjer mindre om vinteren så vil jo totalen vise det.

Skal man avkrefte eller bekrefte dette så må AWD og 2WD være eneste forskjellen. Det var det nok ikke.

Nei, det er ikke sant. Hvis det var sant så ville jo ingen statistikk fungere, fordi ingen ting verdt å måle er helt like med bare en forskjell. For å snu på det, hvis 4WD er tryggere, men forskjellen er så liten at det er umulig å måle den når man analyserer 40 000 ulykker, er den da noe særlig tryggere? (her er det statistisk signifikans kommer inn)
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 18:49
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 17:18

Her beviser du jo akkurat det jeg sier. Hvis 4wd berger situasjonen hvor en sjåfør har gjort en feilvurdering, så er jo det akkurat bedre sikkerhet.

Eller mener du ABS og ESP ikke gjør bilen sikrere heller? De kommer jo bare inn i bildet når en fører har gjort feil.

Nå synes jeg argumentasjonen din begynner å bli tåpelig, virker som om du mere prøver å vinne argumentasjonen enn å bry deg om fakta.

Det enkle er at 4WD gir økt sikkerhet i noen tilfeller, men kan og lurer føreren til å tro at føret er bedre enn det er.

De tilfellene der bilen berges ved å gi gass er ekstremt sjeldne, men overdrives av bilentusiaster for å rettferdiggjøre ting som firhjulstrekk, motoreffekt og flammelakkering. Det vanlige ulykkesscenarioet i sving er at bilen går rett fram pga for høy fart, inn i fjellvegg eller motgående. Da hjelper ikke 4WD.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 18:52
Sitat fra: z4rd på søndag 06. september 2020, klokken 17:22
Nå har dette bokstavelig talt sporet helt ut ;) men det ligger jo en viss sikkerhet i det å komme seg avgårde og frem, og ikke bli stuck noe sted. Jeg har trukket flere folk ut som har kjørt seg fast, både i og utenfor storbyen. Fellesnevneren etter min erfaring er at bilene som satt fast hadde trekk foran. Personlig har jeg sittet fast på en vanlig parkeringsplass i byen med RWD (Mercedes). Har selvfølgelig sittet fast med quattro også, men da var bilen planta godt i grøfta, og det var banekjøring :p

(uthevet) Nei, det er ikke sikkerhet, det er fremkommelighet.  :)  Hva med om man ikke kommer seg fram til hytta med 2WD og dermed redder livet ved at man ikke går seg vill i påskefjellet?

Har kjørt en god del Mercedes RWD stasjonsvogn, veldig morsom på på kram nysnø. Viktig å skrape siderutene siden det stort sett gikk sidelengs.
Tittel: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 19:01
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 18:39

Nei, det er ikke sant. Hvis det var sant så ville jo ingen statistikk fungere, fordi ingen ting verdt å måle er helt like med bare en forskjell. For å snu på det, hvis 4WD er tryggere, men forskjellen er så liten at det er umulig å måle den når man analyserer 40 000 ulykker, er den da noe særlig tryggere? (her er det statistisk signifikans kommer inn)
Her er du helt på bærtur. Hvis det er store andre forskjeller mellom to ting man ønsker å utføre målinger på så er ikke resultatene verdt noe som helst. Det du sier forutsetter at egenskapene du vil skille mellom er nogenlunde likt fordelt i bilparken.

Det er f.eks derfor man har kontrollgrupper når man tester effekten av medisin.

Statistikk er bare akkurat det, og ikke verdt noe hvis man ikke ser på tallene bak. Man kan godt si at det AWD biler i snitt er like utsatt for ulykker som snittet av resten av bilparken, men det sier egentlig ikke noe om AWD er sikrere en 2WD på ellers like biler.

F.eks kom AWD først på store tunge biler og er fremdeles mest utbredt der. Hvis jeg nå sammenligner SUVer og minibiler vil statistikken vise at SUVer har mye bedre akselerasjon på glatt føre.

Men det er jo ikke det som er grunnen, det er jo det at de aller fleste SUVer har AWD.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 19:09
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 18:49
De tilfellene der bilen berges ved å gi gass er ekstremt sjeldne, men overdrives av bilentusiaster for å rettferdiggjøre ting som firhjulstrekk, motoreffekt og flammelakkering. Det vanlige ulykkesscenarioet i sving er at bilen går rett fram pga for høy fart, inn i fjellvegg eller motgående. Da hjelper ikke 4WD.
Her er det ikke snakk om å gi gass for å utføre kontrollert sladd eller noe. Her handler det om å holde jevn fart gjennom en sving.

Kjører du i 60km/t gjennom en sving må bilen hele tiden akselerere for å endre retning på bilen. På en bil med AWD fordeles kreftene som må til for denne akselerasjonen på begge hjulparene, i motsetning til en 2WD. Dette vil føre til at på samme føre vil en 2WD bil miste grepet på ett hjulpar tidligere enn en AWD.

I de tilfellene bilene triller gjennom en sving vil 2WD og AWD ha likt grep, men de aller fleste jeg kjenner pleier kjøre med jevn fart gjennom svingen.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 19:16
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:01

Her er du helt på bærtur. Hvis det er store andre forskjeller mellom to ting man ønsker å utføre målinger på så er ikke resultatene verdt noe som helst.

Det er f.eks derfor man har kontrollgrupper når man tester effekten av medisin.

Statistikk er bare akkurat det, og ikke verdt noe hvis man ikke ser på tallene bak.

F.eks kom AWD først på store tunge biler og er fremdeles mest utbredt der. Hvis jeg nå sammenligner SUVer og minibiler vil statistikken vise at SUVer har mye bedre akselerasjon på glatt føre.

Men det er jo ikke det som er grunnen, det er jo det at de aller fleste SUVer har AWD.

Nei, jeg er ikke på jordet her. Tenk litt etter da, du nevner jo kontrollgrupper når man tester medisin. Hvordan kan to personer være så like at den eneste forskjellen mellom dem er at person A har fått medisin og person B har fått placebo? Det var jo det du sa om bilene, 2WD og 4WD måtte være eneste forskjell. Person A kan jo bli ekstra syk av andre grunner under eksperimentet, person B kanskje blir fort frisk selv uten medisin, person til person er vi jo veldig forskjellige på mange måter.

Hvordan løser man så det? Jo, enkelt og greit at det er mange nok som er med i eksperimentet. Hvis medisinen har effekt, så vil den medisinerte gruppen vise utslag som kontrollgruppen ikke har, selv om alle individene er forskjellige seg i mellom og har litt forskjellig respons. I gjennomsnitt er responsen i den ene gruppen større enn den andre. Det er dette som er kjernen i statistisk signifikans. Man oppnår statistisk signifikante resultat ved at antall deltakere i eksperimentet er høyt og hvis forskjellen mellom gruppene er stor. Her var det 40 000 ulykker som ble målt i et såpass lite land som Sverige, ikke to.

Hvis det var slik at 4WD var tryggere, så ville det over 40 000 ulykker være en statistisk signifikant forskjell mellom 4WD og 2WD i antall ulykker. Det viste det seg ikke å være. Hvis forskjellen er så liten at den ikke er målbar, er det da noe vits?

Kjøp gjerne 4WD for fremkommelighet, men ikke for sikkerhet.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 19:17
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:09
Her er det ikke snakk om å gi gass for å utføre kontrollert sladd eller noe. Her handler det om å holde jevn fart gjennom en sving.

Kjører du i 60km/t gjennom en sving må bilen hele tiden akselerere for å endre retning på bilen. På en bil med AWD fordeles kreftene som må til for denne akselerasjonen på begge hjulparene, i motsetning til en 2WD. Dette vil føre til at på samme føre vil en 2WD bil miste grepet på ett hjulpar tidligere enn en AWD.

I de tilfellene bilene triller gjennom en sving vil 2WD og AWD ha likt grep, men de aller fleste jeg kjenner pleier kjøre med jevn fart gjennom svingen.

Det svært tynne og sjeldne edge caset at en 2WD har en ulykke der en 4WD fint kjører gjennom svingen var altså ikke nok til å gi utslag på en statistikk som inneholdt 40 000 ulykker.
Tittel: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 19:58
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 19:16
Nei, jeg er ikke på jordet her. Tenk litt etter da, du nevner jo kontrollgrupper når man tester medisin. Hvordan kan to personer være så like at den eneste forskjellen mellom dem er at person A har fått medisin og person B har fått placebo? Det var jo det du sa om bilene, 2WD og 4WD måtte være eneste forskjell. Person A kan jo bli ekstra syk av andre grunner under eksperimentet, person B kanskje blir fort frisk selv uten medisin, person til person er vi jo veldig forskjellige på mange måter.

Det blir ikke likt. Poenget med store grupper tatt fra samme område og dele de i to er at i snitt vil de være like.

Eksempelet ditt med AWD vs 2WD vil være som å ta en gruppe bosatt i Lofoten og gi de medisin, og sammenligne med snittet for hele Norge.

For statistisk signifikans skal komme i bildet må de to sammenlignede gruppene i snitt være like utenom den egenskapen man ønsker å sammenligne. Sånn er det altså ikke med snittet av bilparken, siden det er veldig mange biltyper som ikke tilbys med AWD.

Ellers er det vel på tide at moderator kommer og skiller ut denne avsporingen...
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 21:12
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:58Det blir ikke likt. Poenget med store grupper tatt fra samme område og dele de i to er at i snitt vil de være like.

Eksempelet ditt med AWD vs 2WD vil være som å ta en gruppe bosatt i Lofoten og gi de medisin, og sammenligne med snittet for hele Norge.

For statistisk signifikans skal komme i bildet må de to sammenlignede gruppene i snitt være like utenom den egenskapen man ønsker å sammenligne. Sånn er det altså ikke med snittet av bilparken, siden det er veldig mange biltyper som ikke tilbys med AWD.

Ellers er det vel på tide at moderator kommer og skiller ut denne avsporingen...

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, forsikringsselskap har jo til gjengjeld basert levebrødet sitt på å kunne statistikk skikkelig. Jeg stoler mer på dem enn deg, mildt sagt. (Har noen studiepoeng i statistikk selv også.) Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: turfsurfsøndag 06. september 2020, klokken 21:19
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 21:12

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, jeg stoler mer på dem enn deg. Har noen studiepoeng i statistikk også. Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
Jeg har ikke problemer med å være uenig med deg.

Statistikk kan brukes og misbrukes.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. september 2020, klokken 21:36
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:58
Ellers er det vel på tide at moderator kommer og skiller ut denne avsporingen...
Enig
Tittel: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. september 2020, klokken 21:38
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 21:19
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 21:12

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, jeg stoler mer på dem enn deg. Har noen studiepoeng i statistikk også. Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
Hersketeknikker når man er tom for argument. Jaja, har ikke problemer med å være uenig med deg.

Statistikk kan brukes og misbrukes.
OlaM, du bør ikke snakke om hersketeknikker etter den ufine diskusjonsmetoden du benytter
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Ledamsøndag 06. september 2020, klokken 21:51
Etter min første bil med 4WD har jeg aldri vurdert noe annet. Det handler om fremkommelighet. Sikkerheten sitter bak rattet. Det handler ikke om teknologi.

Det er det samme med mye annet utstyr på bilen. Har du først fått det og blitt vant til det så skal det med på neste bil. Unntak for min del er takluke. 
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 06. september 2020, klokken 21:51
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 21:19

Jeg har ikke problemer med å være uenig med deg.

Statistikk kan brukes og misbrukes.

Jeg er ikke tom for argument, du bare hopper over dem.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:38

OlaM, du bør ikke snakke om hersketeknikker etter den ufine diskusjonsmetoden du benytter

Det er ikke sikkert jeg snakker så pent, men jeg har ikke nevnt hersketeknikker noe sted.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stiponsdag 09. september 2020, klokken 09:29
https://motor.no/bakhjulsdrift-enyaq-firehjulsdrift/derfor-er-bakhjulsdrift-bedre-enn-forhjulstrekk/17919

Her kom det jo veldig gode og oppsummerande svar på opprinnelig spørsmål.  :)
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: espenrionsdag 09. september 2020, klokken 10:44
Den artikkelen angående 4-hjulsdrift vs bakhjulsdrift må jeg si bekymrer meg litt. Det står at man på ID.3 ikke kan skru av ESP. Akkurat det håper jeg kun er aktuelt på MEBV-bilene med bakhjulstrekk! Jeg har en styggbratt hyttebakke hvor det er _stor_ forskjell på om jeg kommer meg opp med og uten antispinn på Outlanderen.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMonsdag 09. september 2020, klokken 11:00
Sitat fra: espenri på onsdag 09. september 2020, klokken 10:44
Den artikkelen angående 4-hjulsdrift vs bakhjulsdrift må jeg si bekymrer meg litt. Det står at man på ID.3 ikke kan skru av ESP. Akkurat det håper jeg kun er aktuelt på MEBV-bilene med bakhjulstrekk! Jeg har en styggbratt hyttebakke hvor det er _stor_ forskjell på om jeg kommer meg opp med og uten antispinn på Outlanderen.

Helt enig. Antispinn som kutter helt istedenfor å tillate litt spinn er nesten verre på noen typer føre. Men dette er jo et ganske godt kjent fenomen, til og med California-bilen Tesla har jo slip start f.eks. Så det er lov å håpe at de har kontroll her.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: chargeduponsdag 09. september 2020, klokken 11:00
Det blir også sagt i denne testen av id3 at ESP ikke er mulig å slå av: https://www.youtube.com/watch?v=wrBsqYH_BfA
For å ta kortversjonen: De kjører på bane og klarer ikke skru av ESP, ringer han i VW de låner bilen av, han ringer de tilbake etter å ha sjekket opp og sier det ikke er mulig å skru av ESP.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: daktarionsdag 09. september 2020, klokken 11:25
Forskjell på ESP - stabilitetsprogram/antisladd og TC - traction kontroll/antispinn.
Time will show.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: espenrionsdag 09. september 2020, klokken 11:44
Det er litt dumt med time will show hvis man har bestilt seg en bil med 4wd for bruk på hytta med levering om 12 mnd som ikke funker for tiltenkt bruk. Det hadde jo nesten vært en fordel om man kunne prøvd, eller i det minste la noen uavhengige journalister teste den skikkelig før man åpnet for bindende bestilling....
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: espenrionsdag 09. september 2020, klokken 13:48
Selger har svart meg at antispinn / esp ikke kan skrus av:

SitatInformasjonen vi har fått hittil indikerer at dette ikke mulig slik som i ID 3.

Det er skuffende på en "SUV"
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: tornaldoonsdag 09. september 2020, klokken 14:43
Kanskje det kommer i en OTA oppdatering  ;)
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: tromsølørdag 12. september 2020, klokken 22:41
Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMsøndag 13. september 2020, klokken 08:07
Sitat fra: tromsø på lørdag 12. september 2020, klokken 22:41
Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?

Jeg lurer på det samme, har spurt Møller om de kan sjekke opp i det. Men 8,6 m hørtes vel knapt ut, det står 9,3 m her: https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf Det kommer vel an på hvordan man måler.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Ledamfredag 25. september 2020, klokken 12:56
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: 1000kwhfredag 25. september 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Ledam på fredag 25. september 2020, klokken 12:56
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Ikke på noen biler har jeg merket regenerering som problematisk på vinter. Jeg tror at dette styres av bilen, ellers ville man fått låste hjul på is. Bare en tanke
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: espenrifredag 25. september 2020, klokken 13:23
Nei, det er ikke gitt at det er problemfritt. iMiev som jeg har er spennende på den måten. Vanlig reaksjon når du først får sleng med Rwd er jo å slippe gassen og styre inn sladden. På iMiev fikk jeg en gang sleng, og når jeg slapp gassen så slo regenerering inn og ga meg en heftig kontra i det jeg prøvde å styre inn.

Nå er jo ikke iMiev kjent for å være noe teknologisk vidunder, men bare ment som et eksempel på at det _kan_ absolutt ha noe å si på kjøregenskapene.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Øyvind.hfredag 25. september 2020, klokken 13:35
Sitat fra: Ledam på fredag 25. september 2020, klokken 12:56
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Så lenge Skoda har valgt samme tilnærming som andre merker vil det absolutt være en fordel med regenerering på 4 hjul istedenfor 2. Du får en form for hill descent control med jevn regenerering på alle fire hjul.
Jeg har ikke opplevd det problematisk med regenerering kun på 2 hjul. Men jeg har vært i situasjoner der det ville vært en fordel (når jeg kjørte 2wd) og jeg har lest andre oppleve skumle situasjoner pga det.

Regenerering på 4 hjul medfører normalt også mulighet for kraftigere regenerering enn når 2 hjul må ta opp all energien. Dvs. en kan håndtere brattere bakker/høyere effekter. Slitasjen blir også jevnere på hjulene.

Men - hovedårsaken til at 2wd er uaktuelt for min del er at 4wd er komfortabelt, praktisk både i by og fjell. Jeg kom meg frem med 2wd også, men 4wd gir en helt annen komfort og kjøreglede på vinter, i tillegg til at all "planlegging/usikkerhet" forsvinner mtp fremkommelighet. Noen vil fremstille det som at 4wd kun er en fordel på bratte veier opp til hytta. Det er bare vås. Banale ting som ut/innkjørsler, lyskryss, akselerasjon+++ foregår langt mer uanstrengt og komfortabelt med 4wd. For ikke å snakke om litt aktiv kjøring, selv på tørr/våt vei når det egentlig ikke er særlig glatt. Bare i den lille bakken utenfor huset i Oslo nyter jeg godt av 4wd hver vinter. Kona kjører til jobb og har en bitteliten bakke/hump hun må forsere for å komme ut på hovedveien. Må hun stoppe og vente er det ikke sikkert hun klarer starte med 2wd. Med 4wd trenger en ikke tenke på slikt.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Counterpointerfredag 25. september 2020, klokken 20:52
På de elbilene jeg har hatt har det vært stor forskjell med 2wd og 4wd. Regen med 4wd er helt uproblematisk selv når det har vært blank is. 2wd var alle forhjulstrekk, noe som bedrer sleng en del ift rwd, men hadde flere opplevelser at det var uheldig, spesielt på våt is.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: brako79lørdag 17. oktober 2020, klokken 10:19
Ingen som tenker på hengervekt på 2WD og 4WD her?
Det er mitt argument for 4WD, for med tillatt totalvekt på henger på 1300 kg,  vil 2WD gjøre at jeg må laste 300kg mindre enn maxvekt på henger, og på 4WD 100kg mindre last i henger.

Nå, 200kg er jo ikke så mye, men om det sparer meg for en ekstra tur med grus til hytta....
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Torblørdag 17. oktober 2020, klokken 11:29
Så langt, dvs før typegodkjenning av 4WD, er det vel 1200 kg som antas å være maksvekt på tilhenger her i Norge.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: brako79lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:45
Ja, Det beregningene mine var gått ut fra .
Håper den kan få 1400 eller aller helst 1600, men rynker ikke av 1200, det er tilsvarende som fossil-småbilen jeg bruker idag til å trekker henger.
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Zubzerotorsdag 14. januar 2021, klokken 22:10
https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/

Regner med at Enyaq sine kjøreegenskaper blir tilnærmet identisk med ID4. I denne testen brukes det noen "autobahndekk", får håpe at det eller sjåføren er grunnen til den voldsomme kritikken av bilen på isføre
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Stipfredag 15. januar 2021, klokken 08:37
Leste ein anna plass at piggdekk var høgst anbefalt på denne type biler. Husker ikkje kor...
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Zubzerofredag 15. januar 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Stip på fredag 15. januar 2021, klokken 08:37
Leste ein anna plass at piggdekk var høgst anbefalt på denne type biler. Husker ikkje kor...
Tja, det er en rekke forskjellige meninger om det. Leser om det som på meg ser ut som et overtall av Modell S rwd-eiere som er storfornøyd med vinteregenskapene, -selv med piggfritt. Ikke lett å bli klok på dette...
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: Kramzzfredag 15. januar 2021, klokken 11:47
Bakhjulstrekk på denne bilen blir nok mer enn nok for de fleste👍 Har kjørt Tesla mod S i 4 år, aldri stått fast men kjører ikke på fjellet på vinteren heller. Har hatt endel snø og må si jeg er veldig nøgd, antispinn på disse bilene er så presis at det blir lite hjulspinn👍
Tittel: Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
Skrevet av: OlaMfredag 15. januar 2021, klokken 21:44
Skulle ikke overraske all verdens om VAG har skrevet litt dårlig antispinn software. Tesla f.eks. har jo gjort det så brilliant med virtuell diffsperr som bremser individuelle hjul (som sikker mange andre har også).