Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Rusalka

#105
Slik jeg fikk demonstrert det på visningen:
I nedre stilling: gulvet er 8 cm nedenfor lastekanten OG 8 cm nedenfor kanten av baksetene når de er lagt ned.
I øvre stilling: Det løse gulvet tres inn på en skinne på hver side av baksetene OG det legges en isoporaktig foring under.  I denne isoporen er det "frest" ut små oppbevarings rom.  Denne isoporen er ca 8 cm høy.  Dette fører altså til at lastekanten går i flukt med gulvet OG gulvet går i flukt ned baksetene når de er lagt ned (gir altså helt flatt gulv hele veien).  MEN du mister altså ca 80 liter bagasjeplass (minus det du stapper ned i isoporhullene.
Det er altså bare 2 stillinger som bare skiller 8cm.
For å senke den må du altså fjerne hele isopordelen.
Du kan se skinnene på hjulhuset på dette bildet.  Der kan du også se den 8 cm høye kanten bak baksetene som blir igjen når setene er lagt ned.

Bigdrago

Aha. Hva tenker dere? Det er jo bare å legge ladekabel etc i det store rommet under bagasjerommet. Hvorfor bruker bagasjeoppbevaringsplate som stjeler 80 liter?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

miceagol

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:28
Aha. Hva tenker dere? Det er jo bare å legge ladekabel etc i det store rommet under bagasjerommet. Hvorfor bruker bagasjeoppbevaringsplate som stjeler 80 liter?

Jeg valgte å ta det med. Har en Opel Ampera-e i dag hvor bagasjerommet ikke er i flukt, og det er ikke behagelig å bøye ryggen for å bære ut ting. Jeg har også div. stæsj alltid liggende i bilen, som det kan være fint å få gjemt under gulvet, slik som handlebager.

Det blir færre tilfeller der jeg trenger absolutt hele bagasjerommet enn når det er praktisk med gulvet hevet (ferieturer). De gangene jeg vil senke gulvet er det bare å ta ut isopordelen.

Variabelt gulv er tilvalg på Skoda generelt. Bare å lese erfaringer fra dem:
https://www.briskoda.net/forums/topic/454783-variable-boot-floor-worth-it-or-not/

Bigdrago

#108
Hvor mye tåler denne isoporoppdelingen av vekt? Går vel an å legge dekk, flatpakkede møbler etc oppå?

Hva tenker dere om ecosuite?:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Rusalka


Rusalka

Ecosuite er sikkert helt ok (litt kult!), men jeg likte ikke fargen .... så jeg går nok selv mot vanlig kjedelig sort skinn ...

Rusalka

Fant denne ang vekt oppå "Isoporen".  Gjelder en annen Skoda modell (Octavia).

OhKay

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 29. september 2020, klokken 13:55
I øvre stilling: Det løse gulvet tres inn på en skinne på hver side av baksetene OG det legges en isoporaktig foring under.

Du kan også velge å ha golvet i øvre stilling utan isoporen under. Du får då eit rom på ca. 80 liter under golvet. Antar at det då toler mindre vekt enn om isoporen ligg der, men neppe problematisk i det daglege.

Bagasjerommet blir vist i video som Skoda sende ut etter visning (frå 2:38):
https://www.youtube.com/watch?v=SoXMd7hx_54&t=158s

SurSnasen

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 29. september 2020, klokken 15:44
Fant denne ang vekt oppå "Isoporen".  Gjelder en annen Skoda modell (Octavia).

Den gjelder for hele gulvplaten. Isoporen vil kunne øke dette betraktelig, og du må nok da slenge nok vekt i bagasjerommet til at du langt overskrider bilens totale vektgrenser før isoporen og gulvplaten gir etter.
Uten isopor under (eller andre måter å støtte gulvplaten på enn bare de små tersklene på sidene) vil den trygge vektgrensen være de nevnte 75 kg.

Velger man å ikke ta med isoporen i tilvalgene, og ønsker å frakte noe tungt, anbefales å bygge opp med noen støtter jevnt fordelt under gulvplaten.

hekleven

Noen som vet om Head Up Display kan slås av?  Forhandleren visste ikke.  Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring med systemet.  Jeg er usikker på om jeg vil komme til å synes at projiseringen bare er forstyrrende, og at jeg vil ønske å kunne slå det av, i alle fall ved daglig kjøring til/fra jobb.

RJK

Tror ikke VW hadde turt å lansere HUD uten a man kan velge å slå det av. Det er et hjelpesystem som enkelte ikke vil vite av, mens de fleste av oss som har prøvd dette over litt tid, tipper jeg ikke vil være foruten.


Så uten å ha lest noe mer om det, tør jeg likevel å si sikkert at dette kan du selvsagt slå av, og på igjen...


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

proton


jkirkebo

Sitat fra: RJK på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:58
Tror ikke VW hadde turt å lansere HUD uten a man kan velge å slå det av. Det er et hjelpesystem som enkelte ikke vil vite av, mens de fleste av oss som har prøvd dette over litt tid, tipper jeg ikke vil være foruten.


Så uten å ha lest noe mer om det, tør jeg likevel å si sikkert at dette kan du selvsagt slå av, og på igjen...

Hvis ikke er det vel definitivt et problem som enkelt kan løses med litt gaffatape ;) (eller litt penere med sort elektrikertape)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

HUD kan helt sikkert slås av og på. Når det er sagt - HUD er helt genialt. Litt tilvenning, men er du først vant til det vil du ikke ha bil uten HUD igjen. Normalt kan HUD reguleres i plassering, innhold og intensitet for å støtte selv den mest kresne og innbitte motstander. Å se ned på dashen for å få nødvendig informasjon virker raskt klønete og unødvendig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SolEL

Selger mente på att jeg måtte ha hengerfeste, hvis ikke blir bilen ukurant å selge ved innbytte. Men holder det ikke med "forbredelse for hengerfeste" så kan nestemann som kjøper bilen montere det. Selv trenger jeg ikke hengerfeste. Jeg ser ikke behovet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA