Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Euro NCAP test for Skoda Enyaq

Startet av wibb, onsdag 14. april 2021, klokken 11:48

« forrige - neste »

wibb

Resultater fra NCAP-test for Skoda Enyaq er ute: https://www.euroncap.com/en/results/skoda/enyaq-iv/42455

NCAP-test for VW ID4: https://www.euroncap.com/en/results/vw/id.4/42456

Ikke gått inn i materien enda men ser Enyaq ligger noe lavere på fotgjengerbeskyttelse og førerassistentsystemer (?) enn ID4. Og vesentlig lavere på førstnevnte enn Polestar 2.

eplekjekken

#1
Det er bra resultater dette altså.

Fotgjengerbeskyttelsen her er mer hvordan karosseriet er utformet, enn at det er noe feil med bilen.
Utformingen til ID4 har da færre "røde" soner enn Enyaq.

Av førerassistent ser det vel ut til at det er "manglende" overvåkning av fører som trekkes for.
Dette er vel trøtthetsvarsling, merkelige rattutslag etc. Dette er det vel strengt tatt støtte for, litt overrasket dersom Skoda har sendt en bil til test uten at dette har vært på plass? Også verdt å nevne at poengene som deles ut her, er færre enn de andre kategoriene. Dette resulterer kjapt i tilsynelatende mye lavere prosent, når det i realiteten er lite som skiller dem.

Daniel_0007

Litt artig at de er i forskjellige kategorier når de størrelse messig er like, står at id4 er small off-road og enyaq er large off-road
Model 3 2019 LR Rwd


OlaM

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 14. april 2021, klokken 12:35
Litt artig at de er i forskjellige kategorier når de størrelse messig er like, står at id4 er small off-road og enyaq er large off-road

Kanskje grensen mellom definisjonene går på 4,6 m lengde. ID.4 er 4,58 m, Enyaq er 4,65 m.
'21 3LR

SolEL

 Bil24.no sier:
"Konklusjonen er dermed at de som sitter i en Skoda Enyaq er bedre beskyttet enn i noen andre biler"..
Altså beste bil som er testet til nå. Testene blir hardere og hardere med årene. Ingen har hvert bedre siden de gjorde om på testen i 2020. Sikkerhetssystemer er bedre enn ID4 hvis man leser testen og ikke bare ser poengene. Enyaq blir straffet for ikke å ha tretthetsvarsling som standard, det er ekstrautstyr (standard i 80). legger vi til det poenget bilen blir trukket for dette får den flere poeng enn ID4.

SolEL

Enyaq for pokalen for beste bil i sin klasse stor SUV for året 2021. mens ID 4 blir nr 2 i liten SUV etter Nissan.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/fjor%C3%A5rets-sikreste-biler/ar-AASswbG?ocid=msedgntp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA