Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Magnito

Utsyrslisten er lang, med mye repetisjon, og litt kronglete. Men hva er det egentlig man MÅ ha av ekstrautstyr om man er på budsjett, hva BØR man ha selv om man er på budsjett? Og hvilke ting er kanskje unødvendige men man har lyst på? Og hva er ikke annet enn unødvendig?

Er ny med elbil, og har svært lite erfaring med nyere biler, og trenger hjelp til å navigere i ekstrautstyrsjungelen.

DCC? Heads up AR? Crystal face? Mye rart å velge mellom..

Kjør debatt!

SurSnasen

Det kommer helt an på hver enkelt sine preferanser.
Infotainment-pakken kan du evt droppe, da Enyaq som standard har støtte for Apple Carplay og Android Auto.
Har du derimot lyst på HeadUp AR så må du velge Infotainment Pluss. Selv foretrekker jeg dette da jeg synes HUD er særdeles nyttig, og VAG har tatt dette et særs nyttig steg videre med AR-funksjon på navigasjonen.

Familiepakke kan man med fordel velge. Da får du USB (C)-kontakter bak, samt et vanlig 230V-uttak. Solgardiner integrert i bakdørene er også kjekt å ha dersom man har barn i baksetet. Elektrisk barnelås fungerer ved at du har knapp under vindusheispanelet i førerdøra, og kan aktivere/deaktivere barnelåsen derfra.
Pluss-pakken kan fint droppes.

Lyspakke Pluss gir deg en lyssatt grill. Fancy og show-off, men null praktisk betydning. Jeg ville kuttet det ut.

Førerpakke / Førerpakke Pluss går på kjøremodus, og muligheten for progressiv styring og justerbare dempere. Fint å ha om man er typen til å gi på gjennom svingene, men tilnærmet fullstendig unyttig for typisk bilbruk.

Komfortsetepakke ville jeg satset penger på. Gir el-justerbare seter på både fører og passasjer foran, samt massasje i setet på førersiden. Sistnevnte er meget kjekt på langtur.

Parkeringspakke er obligatorisk tilvalg. I hvert fall slik jeg ser det. Utrolig kjekt å kunne se på skjermen hele veien rundt bilen når man skal parkere, navigere trangt etc. I tillegg indikerer konfiguratoren at denne pakken også inkluderer en summon-funksjon. Altså du kan flytte bilen uten selv å sitte i den.

Komfortpakke pluss gir deg sparkesensor til bakluka. Kjekt å ha, men ingen nødvendighet. Spørs om man verdsetter muligheten til 5 300 kroner.

Bagasjeromspakke? Tja, jeg styrer unna. Kan definitivt være praktisk i mange situasjoner. Og jeg bruker lastenett ofte for å sikre last i bagasjerommet. Men lastenett holder for meg, og det har jeg fra før.

Soltak. Opp til hver enkelt. Jeg synes det bare gir økt støy og mer vedlikehold.

Delingsnett er fint å ha for å sikre mellom bagasjerom og passasjerer.


OlaM

Minimumsbil etter min mening, IV60 (RWD, 58 kWh) med:

Parkeringspakke plus slik at du får area view - 9500
Lydanlegg (med forbehold om en A/B test) - 9600
Hengerfeste (for sykkelrack for min del) - 9800
Assistentpakke plus for Travel Assist - 3500

Bil er 408 520 så da blir totalen 440 920.

Ville selvsagt helst hatt største batteri og 4WD, med HUD og litt her og der. Helt unødvendig, etter min mening: sportspakkene. Å gjøre praktiske familiebiler ukomfortable er bare tull, det blir ikke spesielt sportslig uansett. Det sporslige er skiene eller syklene du frakter! Med et ørlite forbehold om at DCC kan gi en stor forbedring av komfort, har ikke testet selv.

edit: hmmm dette blir feil. Så på feil priser, argh tyskerne og deres tilvalgslister!
'21 3LR

OlaM

Gikk meg surr i hva som var inkludert pluss de andre prisene, som er så klassisk tysk kompleksitet. Men kanskje tsjekkerne er lure her, på VW ID.3 er det jo mange modeller men liten mulighet til å finvelge.

Sammenligning:

IV60 (RWD, 58 kWh) med:

Parkeringspakke plus slik at du får area view - 15900
Lydanlegg (med forbehold om en A/B test) - 9600
Hengerfeste (for sykkelrack for min del) - 9800
Assistentpakke plus for Travel Assist - 3500
LED Matrix - 14100

Bil er 408 520 så da blir totalen 461 420.

IV80 (RWD, 77 kWh) med:

Parkeringspakke plus slik at du får area view - 9500
Lydanlegg (med forbehold om en A/B test) - 9600
Hengerfeste (for sykkelrack for min del) - 9800
Assistentpakke plus for Travel Assist - inkl
LED Matrix - inkl

Bil er 449 520 så da blir totalen 478 420. Bare 16 000 mer for 120 km rekkevidde, det er jo helt klart ingenting å lure på.

I tillegg får du inkludert bra utstyr for til sammen 18200, pluss den litt unødvendige krompakken til 2600. Så IV80 er altså billigere enn en ellers lik IV60. Forstå den som kan!

'21 3LR

VoltWay

#4
Noen ord om DCC. Mange har det på Octavia og Superb, så jeg kjøpte det på vår Kodiaq. Vet ikke om den er lik på Enyaq, men kan dele min erfaring likevel. DCC kan stive av rattet, men hovedfunksjonen er å kunne justere demperene. I praksis er det tre alternativer: Komfort, normal og sport. I daglig bruk er dette noe jeg bruker ganske mye. Vi har en del bykjøring, langkjøring på motorvei og svingete veier.

I byen er jeg veldig glad i komfort-modus som gir de mykeste demperene. Bilen blir mer båtete, noe som er topp på brostein og dårlig vei i lav hastighet. Fungerer også fint på motorveien med 100-120-soner siden det er ganske lite krappe svinger. Bedre kjørekomfort og mindre smell fra bro-overganger og sånt.

Normal-modus er midt på treet og standardinnstilling. Fungerer fint til det meste.

Sport gjør ikke bilen til noe sportsbil, men demperene blir merkbart stivere. Denne er veldig fin på svingete veier. Har også blitt brukt for å gi litt mer rumlelyd og vibrasjon i bilen på motorvei for å få en baby til å sove. Hjelper også med å hindre bilsyke pga. mindre krenging.

Med forbehold om at DCC på Enyaq er ulik så ville jeg utvilsomt kjøpt det igjen. Jeg las en del erfaringer på nett, men å teste en bil med DCC var det som overbeviste meg. Jeg var usikker på hvor mye jeg kom til å bruke det, så jeg er nesten litt overrasket over hvor ofte jeg faktisk bruker funksjonen.

Har ikke studert prislisten så nøye, men jeg ville tatt med parkeringspakke for flere kamera, DCC, assistentpakke, komfortpakke (el-seter), familiepakke, Infotainment Pluss (HUD).

Det er umulig å lage en liste alle er enige om, men veldig nyttig å se hvordan andre tenker og hva de synest om funksjonene. For de som vil bestille vil jeg anbefale å sjekke erfaringer med andre som har Skoda siden utstyret og funksjonene er mye de samme på de ulike bilene, uavhengig av om det er elektrisk eller ei.

Pengene rår selvsagt også må en tenke på hvor lenge en ser for seg å ha bilen. Til en bil jeg har planer om å ha i 5 år så sparer jeg ikke noen tusenlapper på noe jeg egentlig kan tenke meg, men som ikke er helt nødvendig. Investeringskostnaden blir liten sammenlignet med de totale utgiftene med bilen over mange år. De fleste tar lån til bil og om du har lån på 350k eller 360k betyr lite. Jeg vil heller angre på et ekstrautstyr jeg tok med enn ett jeg droppet.

Et viktig poeng er å kunne prøvekjøre og teste funksjonene. Det gjør ting litt klarere enn all den tid en bare leser andre sine meninger.

For de som vil bestille, men er usikker på utstyret så kan du eventuelt prøverkjøre en Kodiaq med alt utstyret og prøve i vei alt du vil. Om du sammenligner utstyrslisten med Enyaq så er det mye likt.

Som OlaM skriver er det mange pakker som automatisk tar med diverse, så det tar litt tid å få med seg alt. Da jeg hadde plukket ut ekstrautstyret til vår Kodiaq var den plutselig utstyrt som en L&K-modell, så jeg kunne velge L&K i stedet for.

OlaM

Interessant om DCC, takk for det! Høres ut som jeg trenger å teste forskjellen asap. Litt dumt at man da får 3-ekers ratt, jeg tror jeg synes 2-ekers er kulere, men nok en ting som må prøves i levende live.
'21 3LR

telcontar

Skoda Sound System er nå justert fra 10 til 9 høytalere, prisen er fra 9600 til 4400. Tror det er frafall av subwoofer og Skoda's eget høyttaler system istedenfor Canton anlegg.

batterimannen

Sitat fra: telcontar på fredag 04. september 2020, klokken 10:39
Skoda Sound System er nå justert fra 10 til 9 høytalere, prisen er fra 9600 til 4400. Tror det er frafall av subwoofer og Skoda's eget høyttaler system istedenfor Canton anlegg.

Ja, det stemmer at de droppet Canton. Har ikke sett om det er 1 eller ingen subwoofer i standardanlegget?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnito

Hvor ligger egentlig forskjellen her kontra default-lydsystemet?

telcontar

Sitat fra: Zubzero på fredag 04. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: telcontar på fredag 04. september 2020, klokken 10:39
Skoda Sound System er nå justert fra 10 til 9 høytalere, prisen er fra 9600 til 4400. Tror det er frafall av subwoofer og Skoda's eget høyttaler system istedenfor Canton anlegg.
Tja, her står det jo sub?

Har lest på FB gruppa, har ikke tilgang til konfigurator. Kan hende de har heller fjernet annen høyttaler et eller annet sted. Duger sikkert uansett, skal ikke spille så høyt at skiltene faller av  ;D

Magnito

Noen som kan noe om, eller har sysnpunkter på forskjellen mellom de 4 ulike felg-alternativene? Vil man også kunne velge mellom de samme felgene til vinterpakke?

Kan heller ikke se noe om hva slags dekk som følger med?

espenri

Noen spørsmål:

Komfortpakke pluss legger til sensorstyrt bakluke, jeg antar at uten denne er bakluka fortsatt elektrisk, med betjening fra kupe, nøkkel og luke. Noen som vet?

Noen som er kjent med hvilke dekk som tilbys i vinterdekkpakka? Stiv pris, så det bør være premium!

Stemmer det at DCC senker bilen et par cm?

Bagasjeromspakke: Selv om jeg har sett film som demonstrerer dette blir jeg ikke helt klok på hva variabelt gulv faktisk gir meg. Hvis det kun er snakk om at man kan flytte så gulvet går i flukt med seteryggen når den er slått ned så er det vel ikke verdt det. Hvis det derimot er en forutsetning for å få utnyttet mer rom under den falske bunnen så er det vel verdt det. Hvis hele bunnen og alt rask under den falske bunnen kan tas ut, selv om man ikke har variabelt gulv er det ikke verdt det.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

VoltWay

Sitat fra: espenri på fredag 04. september 2020, klokken 15:00
Noen spørsmål:

Komfortpakke pluss legger til sensorstyrt bakluke, jeg antar at uten denne er bakluka fortsatt elektrisk, med betjening fra kupe, nøkkel og luke. Noen som vet?

Noen som er kjent med hvilke dekk som tilbys i vinterdekkpakka? Stiv pris, så det bør være premium!

Stemmer det at DCC senker bilen et par cm?
Sensorstyrt er kun et ekstra alternativ for åpning. Du vil uansett ha fra førersetet, på nøkkelen og på trykknapp bak.

Vet ikke, men en kan jo alltids velge andre dekk ved bestilling.

Ikke hørt om det. DCC har med demperene å gjøre, ikke bilhøyden. Kanskje den kan gynge litt lengre ned i komfortmodus, men det er vel kun når du kjører over noe som får den til å gynge.

Zubzero

Det er vel denne pakken (fra SE og UK-sidene) som senker bilen litt?
Så vidt jeg kan huske fra da jeg bestilte bilen, så var vel ikke denne pakken tilgjengelig i norge?

JohnMartin

Sitat fra: Zubzero på fredag 04. september 2020, klokken 16:18
Det er vel denne pakken (fra SE og UK-sidene) som senker bilen litt?
Så vidt jeg kan huske fra da jeg bestilte bilen, så var vel ikke denne pakken tilgjengelig i norge?

Denne er ikke i konfiguratoren i Norge, nei  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA