Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Magnito

Diskutere prosentregning kan dere godt ta i et annet forum, det er mer interessant å høre om noen har tanker om hvorfor hengerfestet på Enyaq skal være dyrere enn Superb gitt at man til og med skal ha momsfritak på det?

batterimannen

Tråden heter "Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?", så det hadde vært bedre å diskutere hva man bør, vil eller "må" ha av utstyr, ikke om Møller putter hele mva-fritaket i egen lomme.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

golo

Når forhandlere/produsenter tar momsfritaket i egne lommer synes jeg dette er på grensen til bedrageri. De stjeler pengene som staten lar være å kreve inn slik at flere skal velge miljøvennlig bil. Som jeg har forstått det så gjelder det de aller fleste bilmerkene som tilbyr elbil.

Nå har jeg bestilt både enyaq og hengerfeste og kommer ikke til å krangle med forhandler.

RJK

Sitat fra: batterimannen på torsdag 10. september 2020, klokken 09:27
Tråden heter "Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?", så det hadde vært bedre å diskutere hva man bør, vil eller "må" ha av utstyr, ikke om Møller putter hele mva-fritaket i egen lomme.



Når tråden heter "Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?", så vil svaret for mange avhenge av hva det koster/smaker. Infoen om prosentregning trodde og håpet jeg skulle stoppe med mitt innlegg der jeg korrigerte opprinnelig innlegg for hvordan man ser om pris på utstyr er priset inklusiv eller eksklusiv mva. Det synes ihvertfall jeg var ganske relevant.

Så egentlig ikke for meg at matematikken rundt prosentregning skulle bli et videre tema, men som sagt at det stoppet der. Men dette er tydeligvis ikke like enkelt for alle, så da ble det noen flere innlegg. Men helt enig i at akkurat den delen kan stoppe nå.

Så kan man heller, om det er ønskelig, gå tilbake nå og diskutere videre om f.eks. varme i baksetene eller automatisk åpning av bakdøra er verdt den prisen VW AG/Møller krever for dette. Her har dem ihvertfall gitt seg selv et ekstra godt prutningsmonn...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnito

For å ta det tilbake on topic litt igjen da;
Dreier forskjellen i felgdimensjon seg hovedsakelig om komfort vs. sportslighet i kjøreegenskapene?
Er 20" den gyldne middelvei, eller ikke noe poeng?
Er det noen nevneverdig aerodynamisk gevinst å hente ved å gå fra 19" Proteus (default) til 19" Regulus (tilvalg)?

chargedup

Sannsynligvis ingen praktisk betydning hvilken 19" man velger, men muligens noen få teoretiske km. Gitt at vekten er lik på de to 19" og at dekket/str er lik. En størrelse opp i felgstørrelse har normalt sett mye mer å si for rekkevidden enn hvordan felgen er designet. Personlig ville jeg ha valgt Regulus til 1800 kr pga utseendet og rimelig pris for litt annen look, altså ikke må ha i mine øyne.
20" eller 21" felger vil sannsynligvis bety kortere rekkevidde, både teoretisk og i praksis. Dette finnes det utallige tråder om under andre merker og all den tid vi ikke vet verken vekt, dekkstørrelse og dekktype, og vi ikke har noen som tester å forholde oss til, må vi anta at Enyaq er tørstere med store felger enn små. Sportslighet vs komfort er jo også et spm, men de fleste velger nok større felger pga utseende (iaf på EQC/E-tron/I-pace).

Vinterhjul til over 26' (uten mva) ville jeg valgt å kjøpe fra annen leverandør (nevnt tidligere i tråden), får det ned i ca 10' med kinamerkedekk og ca 16' med continental dekk. Hvis det er et sted elbilforhandlere har ekstrem fortjeneste på er det vinterhjul. VAG er ikke som Tesla (flåsete sagt: skylder på uorginale felger når taket sprekker) og godtar så vidt jeg vet garanti/reklamasjoner (selv om Møller heller ikke er kjent for å være fryktelig enkle å ha med å gjøre) på resten av bilen, selv om felgene er uoriginale.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

tromsø

Sitat fra: espenri på onsdag 09. september 2020, klokken 13:46
Fikk svar fra selger angående bakluke. Den er manuell og man må ha komfortpakke pluss for å få elektrisk. Det synes jeg er gnient i 2020.

Mener du "komforsetepakke pluss"?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

espenri

Sitat fra: tromsø på torsdag 10. september 2020, klokken 12:15
Sitat fra: espenri på onsdag 09. september 2020, klokken 13:46
Fikk svar fra selger angående bakluke. Den er manuell og man må ha komfortpakke pluss for å få elektrisk. Det synes jeg er gnient i 2020.

Mener du "komforsetepakke pluss"?

Nei, jeg mener:
Komfortpakke pluss- KESSY full, Phonebox med trådløs lading, Sun Set med ekstra lyddemping, tretthetsvarsling og sensorstyrt bakluke
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

tromsø

Sitat fra: espenri på torsdag 10. september 2020, klokken 12:36

Nei, jeg mener:
Komfortpakke pluss- KESSY full, Phonebox med trådløs lading, Sun Set med ekstra lyddemping, tretthetsvarsling og sensorstyrt bakluke

Ok, takk. Hva er prisen på den pakken?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50


OhKay

Sitat fra: tromsø på torsdag 10. september 2020, klokken 13:11
Sitat fra: espenri på torsdag 10. september 2020, klokken 12:36

Nei, jeg mener:
Komfortpakke pluss- KESSY full, Phonebox med trådløs lading, Sun Set med ekstra lyddemping, tretthetsvarsling og sensorstyrt bakluke

Ok, takk. Hva er prisen på den pakken?

Prisen på den pakken er 5300 på 80/80X. Det er då prisen for elektrisk bakluke sidan komfortpakken (ikkje pluss) er standard på desse modellane. På 60 er prisen på komfortpakke pluss 14500.




Stikkkontakt

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. september 2020, klokken 19:01
Sitat fra: tornaldo på torsdag 10. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: Rusalka på torsdag 10. september 2020, klokken 15:24
OBS: https://motor.no/forbruker-forbrukerrettigheter-forbrukerradet/dette-pris-tillegget-tar-ingen-andre-enn-skoda/179116

Hva skal man være OBS på med dette?
At man kan bli loppet for penger, står jo i artikkelen :p

Er vel ikke så vanskelig å ta stilling til dette?
Om man kjører 30000 i året er dette en ok sikkerhet. Om jeg gjorde det hadde jeg nok valgt det. Kanskje enda verre om man kjører 50000 i året og skal selge en 2 år gammel bil uten garanti. Da kommer den bakerst i køen på bruktmarkedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA