Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).
Det stemmer, det man ser på skjermen er ikke nødvendigvis det samme som bilen "ser".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:24
Jeg tror fortsatt at Tesla gjør det slik at alle "opphevet" skilt medfører at det "gamle" systemet med oppslag i kartdatabasen benyttes. En forholdsvis safe løsning egentlig. Spesielt siden skilt 336 "Slutt på forbikjøringsforbud" også leses som "slutt på særskilt fartsgrense".
Høres ikke usannsynlig ut, og jeg tror vi vil se en kontinuerlig forbedring, også utenom SW-versjonene, når NN får jobbe i "bakgrunnen".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:05
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
At noen bruker gjeldende skilting som grunnlag for sin tolkning av reglene er meget forståelig. Vil tro en også kunne få medhold i en rettsak på det grunnlaget.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. september 2020, klokken 16:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:05
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
At noen bruker gjeldende skilting som grunnlag for sin tolkning av reglene er meget forståelig. Vil tro en også kunne få medhold i en rettsak på det grunnlaget.
Det har du nok rett i, men det blir ikke mer riktig av den grunn.
Statens vegvesens håndbok er ganske enkel og helt klar, og bør være fasiten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynet

Det er også feil lesing der det står 50 med underskilt "om 200 meter" Da settes fartsgrensen umiddelbart. Den leser altså ikke underskilt.
Egentlig er denne skiltingen bare tulliball etter min mening, det er også mennesker som tolker at farten skal være 50 der  >:(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Jeg liker de skiltene jeg, ved store endringer i hastighet. Da bruker jeg distansen til å sige ned i fart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:20
Jeg liker de skiltene jeg, ved store endringer i hastighet. Da bruker jeg distansen til å sige ned i fart.
Største tillatte skilting av hastighetsreduksjon er 20km/t. Det betyr at når man skal ned fra 80 til 50, så er regelen å først skilte til 70 og deretter til 50. Først skal det reduseres med 10, deretter 20.
Jeg synes også varsling på forhånd er unødvendig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#83
Hvorfor senker Tesla først farten når man passerer skiltet. De fleste andre biler gjør det slik at farten er riktig når skiltet passeres. Det tar 100 meter å senke farten fra 60 til 40.

De gjør det riktig når det gjelder trafikklys hvor den teller ned avstanden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:40
Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
Du ser det på instrumentpanelet om det er en rød strek tvers over veien. Er den der, vil bilen stoppe. Er den grønn vil bilen kjøre gjennom. Er den ikke der, vet den ikke om noe og vil kjøre gjennom.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 30. september 2020, klokken 07:39
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:40
Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
Du ser det på instrumentpanelet om det er en rød strek tvers over veien. Er den der, vil bilen stoppe. Er den grønn vil bilen kjøre gjennom. Er den ikke der, vet den ikke om noe og vil kjøre gjennom.
Hadde mest fokus ut gjennom frontruta, men tror streken var grå da jeg kikket (omtrent da den slapp opp bremsene).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: RuneW på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).

Her er en bra artikkel i TU om hvor vanvittig mye bedre dynamic range er på bil-kameraer i forhold til vanlige kameraer:

https://www.tu.no/artikler/en-selvkjorende-bil-ma-se-som-en-ugle-i-morket-og-som-en-orn-i-sola-samtidig/500226

Skjermen i bilen har ingen mulighet til å vise det kameraet ser. Prisen for "uglesynet" til kameraene er dårligere fargegjengivelse etc. Det er derfor Tesla-videoene ofte ser litt rare ut i fargene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Bilen ser dette som trafikklys. Måtte skru av stoppefunksjonaliteten for den bremsa for hver eneste lille ting og trodde alt var trafikklys (de som viser stengt vei osv oppe)

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

elTco

#89
Oppdaget en litt spesiell og utilsiktet skiltgjenkjenning idag på RV4 fra Gjøvik til Raufoss.

Lå bak en lastebil og kjørte forbi denne da vi ankom forbikjøringsfeltet - bilen leste da av 100 km/t skiltet som var klistret på bakdøra til lastebilen og oppga dette som fartsgrense i hele det området som vanligvis er 80 sone 😂
TM3 LR 2020 Hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA