Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på lørdag 29. august 2020, klokken 20:31
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/235c6dj4fzj51-jpeg.582051/)
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2n1a7cj4fzj51-jpeg.582052/)
Ganske sikker på at vi trenger en oppdatering av Navi-databasen før dette fungerer i Europa.
Utgivelsesnotatene indikerer også Speed Assist-forbedringer i USA, som «utnytter bilens kameraer for å oppdage fartsgrenseskilt for å forbedre nøyaktigheten av fartsgrensedata på lokale veier. Oppdagede fartsgrenseskilt vises i kjørevisualiseringen og brukes til å angi tilhørende fartsgrenseadvarsel.
Men det ser altså vel da foreløpig ikke ut som dette vil bli brukt til TACC eller autopilot
Litt uklart om man nå må bruke spaken (S/X) for manuelt å justere farten til fartsgrensen slik som er beskrevet under for TM3. Men det må selvsagt forandres når FSD blir implementert.
Tesla also made some cruise set speed improvements:
"Quickly adjust the Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer set speed to the current speed by simply tapping the cluster speedometer. You can still tap the speed limit sign to adjust the set speed to the speed limit."
Ja, den TACC-beskrivelsen gjelder vel bare for TM3/TMY, så der kommer det vel en egen tekst for TMS/TMX.
har FSD med bilen i 2018, men ikke fått HW3 ennå... argh
Du fikk vel din bil like før jeg fikk min, og jeg fikk FSD-computer 1. april. Hva sier de når du purrer?
har ikke gjort det ennå men får se til uka da. inntil nå har det ikke vært noe å oppgradere for. gjelder fartsgrenser for Norge da, har noen testet?
Har ikke kommet til Europa. Bare USA, Canada og New Zealand.
Gjelder uansett ikke Norge/Europa.
Gratis for de med HW3 men ikke har kjøpt FSD (eller AP)?
Begynner i alle fall virke småkjipt å ikke ha HW3 nå, for eksempel de som har HW2.5 og EAP. Var en god deal for disse å kjøpe FSD for 20 000 da det var på tilbud, virker det som. Personlig ville jeg tenkt at HW2.5 raskt vil føles litt utdatert og det er jo begrenset hva man kan få til med en chip som er 1/20 del så rask som HW3. Men det er rom for å forbedre den nok til at den blir en LaneAssist+ på motorvei. Og så har jo EAP folket også summon.
Det er også grunn til å forvente at den gps-baserte skiltdatabasen vil bli oppdatert med data fra de som har hw3 ombord.
Alt i alt er det i alle fall milevis bedre enn hva bmw, wv, osv gjør for kundene sine som har modeller som ikke er siste årsmodell. Husker en kompis betalte 40.000 kr eller noe slikt for GPS kart i sin BMW i ca 2010. Så 50.000 (nå 60.000) for FSD er ikke så helt borti natta, siden den også utvikler seg jevnt og trutt.
God deal.. vel, har jo kjøpt både EAP og FSD selv, startet med AP2.5 og har fått FSD-computer, men har jo enda ikke sett en eneste forskjell på 2.5 og FSD, og holder ikke pusten her i Norge akkurat, så foreløpig har det vel ikke akkurat vært århundrets deal å låne Tesla såpass mye penger i snart tre år. :P
Sitat fra: xerxes på søndag 30. august 2020, klokken 12:17
Husker en kompis betalte 40.000 kr eller noe slikt for GPS kart i sin BMW i ca 2010.
40.000 for ett GPS kart, her må du vel huske feil. Ser at på BMW sin side står det at 12 måneder kartoppdatering koster kr 570,- Nå er det 2020 pris og ikke 2010 da.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 30. august 2020, klokken 11:30
Du fikk vel din bil like før jeg fikk min, og jeg fikk FSD-computer 1. april. Hva sier de når du purrer?
De sier vel at man blir kalt inn når det er din tur.
I begynnelsen var det fritt frem for alle som spurte å få retrofit, nå må man vente på tur etter VIN-nummer.
Er det bekrafta at skiltlesinga kun vil fungere med HW3?
Ifølge Teslafi sin firmware-tracker ser det ut til å komme til HW 2.5 også.
https://www.teslafi.com/firmware.php
Sitat fra: ok67 på mandag 31. august 2020, klokken 08:53
Er det bekrafta at skiltlesinga kun vil fungere med HW3?
Det står vel ganske klart i svar #10 at det bare gjelder for HW3 og i USA.
Når det gjelder forbedringene for Model 3, så er det litt uklart for meg hvordan det skal fungere. Å trykke på skiltet for å få fartsgrense (+ valgt tillegg) fungerer allerede, men man får jo også fartsgrense når TACC slås på med spaken (hvis aktuell fart er lavere). Så hvis man skal få aktuell fart under fartsgrensen ved å trykke på speedometersiffrene må man altså gjøre det før bilen rekker å akselerere til fartsgrensen. Vi får se, men jeg synes det er rom for store forbedringer for TACC. For eksempel burde bilen kunne følge fartsgrensene opp og ned.
Sitat fra: Morten M. på mandag 31. august 2020, klokken 10:02
Ifølge Teslafi sin firmware-tracker ser det ut til å komme til HW 2.5 også.
https://www.teslafi.com/firmware.php
Ser den, men det kan vel tenkes at "Chime On Green" virker på 2.5, men ikke skiltlesing?
Sitat fra: Morten M. på mandag 31. august 2020, klokken 10:02
Ifølge Teslafi sin firmware-tracker ser det ut til å komme til HW 2.5 også.
https://www.teslafi.com/firmware.php
Selv om versjonen blir installert på HW 2.5 så betyr det ikke at funksjonen derfor vil være tilgjengelig på disse bilene. Det har vært ulike funksjoner ved tidligere versjoner, alt etter hvilken HW man har.
Jeg tror dog at det vil komme til HW 2.5, på samme måte som ved visning av kjegler som var forbeholdt FSD-computeren i starten.
Jeg tror ikke at AP/FSD rewrite vil gjelde for AP2.5, akkurat som forrige "rewrite" for 2+ ikke har tatt med seg AP1. Selvfølgelig andre forskjeller også der, men jeg tror Tesla anser at de har levert det de har lovet på AP/EAP-biler, og derfor ikke bruker mer tid på hardware som ikke er kapabel til mer.. men time will show, som de tre vise menn sa en gang.
hva slags kategori velger jeg for å spørre om HW3 i app?
Ekstrautstyr > oppgraderinger og installasjoner
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Dette høres mer ut som feil/mangler i kartdata. De har kanskje informasjon fra det samme kartet?
Jeg har også opplevd i min Model 3 at den av og til tar fartgrensen fra en vei på et annet nivå. Hvis f.eks. E18 kjører under en mindre vei med fartsgrense 60 så bytter den til 60 i en kort periode hvor bilen også bremser ned men så bytter tilbake til riktig fart rett etterpå. Så det kan tyde på at kartene ikke er i 3D :)
Sitat fra: Gadget på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Dette høres mer ut som feil/mangler i kartdata. De har kanskje informasjon fra det samme kartet?
Jeg har også opplevd i min Model 3 at den av og til tar fartgrensen fra en vei på et annet nivå. Hvis f.eks. E18 kjører under en mindre vei med fartsgrense 60 så bytter den til 60 i en kort periode hvor bilen også bremser ned men så bytter tilbake til riktig fart rett etterpå. Så det kan tyde på at kartene ikke er i 3D :)
Jepp. Det skjer til stadighet i en tunnel hos meg og. 90% av gangene
SitatJepp. Det skjer til stadighet i en tunnel hos meg og. 90% av gangene
Slik har det vært med Tesla i mange år, men grunnen til at ID.3 har nøyaktig samme feil undres jeg over. Kartdatabase skal være en "fallback" for de gangene kamera ikke fungerer, eller det er tvil om skiltet er lest riktig (utydelige fartsskilt). Men at kartdatabasen her plutselig prioriteres foran skiltene, som er klare og tydelig på E18, er merkelig når det oppstår på to forskjellige bilmerker. Det punktet jeg refererer til har ingen kryssende vei over eller under, og er heller ikke i eller ved en tunnel.
Kartdatabasen til Tesla består delvis av gamle data fra Mobileye fra AP1-tiden. Og siden VW bruker Mobileye i ID3, så er det ikke så rart at samme feil kan være på samme sted hvis de bruker samme data.
Jeg synes iallfall at det er både rart og ganske utrolig at VW bruker en 4-5 år gammel kartdatabase i en splitter ny bil....
Rarere enn at Tesla gjør det?
Sitat fra: geear på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:13
Rarere enn at Tesla gjør det?
Ja!
Jeg har lest noen steder at farten ikke justeres automatisk på autopilot når den har lest et skilt, men at man må trykke på skjermen for å endre. Kan det stemme? Det ville jo vært totalt krise og helt selvmotsigende til auto? 😅
@lintho: Dessverre ser det slik ut, men satser på at dette er midlertidig, og et ledd i utviklingen. (ID3 gjorde det iallfall riktig. Senket og økte hastigheten automagisk).
@greear: Er ikke sikker på at de bruker samme base fordi i de aller fleste gangene fungerte det riktig i ID.3. Den oppfattet ny fartsgrense, og den reduserte også hastigheten tidsnok til å passere fartsskiltet nøyaktig i riktig hastighet. Det er det ikke ofte Tesla klarer. Når den en sjelden gang oppfatter riktig hastighet, bommer den betydelig på skiltplasseringen. Iallfall i mitt operasjonsområde...
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:34
@lintho: Dessverre ser det slik ut, men satser på at dette er midlertidig, og et ledd i utviklingen. (ID3 gjorde det iallfall riktig. Senket og økte hastigheten automagisk).
@greear: Er ikke sikker på at de bruker samme base fordi i de aller fleste gangene fungerte det riktig i ID.3. Den oppfattet ny fartsgrense, og den reduserte også hastigheten tidsnok til å passere fartsskiltet nøyaktig i riktig hastighet. Det er det ikke ofte Tesla klarer. Når den en sjelden gang oppfatter riktig hastighet, bommer den betydelig på skiltplasseringen. Iallfall i mitt operasjonsområde...
Det bør være midlertidig, hvis ikke gir jo ikke ordet autopilot noen mening. Jeg vet mange sammenligninger er dum, men volvoen min fra 2013 satte cruisecontrol automatisk basert på skiltlesning(mobileeye).
https://twitter.com/greentheonly/status/1300887288105390080?s=19
han sier at skilt er for Europa men ikke Canada? (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200902/0af942143562b1660a59ea1fc07b2e10.jpg)
(https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=52772.0;attach=76413;image)
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Det er interessant, og litt ot, min "gamle" Kona var 100% i stand til å lese skilt uten problemer det året jeg kjørte den, og ikke bare i Norge. Så flaut for VW hvis de ikke klarer dette like godt. (Og ja det er også flaut at min Tesla fortsatt ikke klarer dette).
Sitat fra: Rocklobster på torsdag 03. september 2020, klokken 12:42
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Det er interessant, og litt ot, min "gamle" Kona var 100% i stand til å lese skilt uten problemer det året jeg kjørte den, og ikke bare i Norge. Så flaut for VW hvis de ikke klarer dette like godt. (Og ja det er også flaut at min Tesla fortsatt ikke klarer dette).
Det handler kun om at tesla nektet å bli med på mobile eye sine krav. Mobile eye har av en eller annen årsak fått lov til å ha patent på å lese skilt.. tesla nektet etter hw1 så vidt jeg vet.
Er ikke det patentet kun gyldig i USA? Kunne fint gjort det i resten av verden, om det er argumentet. De har skilt på regioner før, på andre funksjoner.
Dette har vært diskutert drøssevis med ganger før. Skiltlesing kommer nå (iallfall til mange), så saken kan vel da legges død?
Sitat fra: geear på torsdag 03. september 2020, klokken 15:28
Er ikke det patentet kun gyldig i USA? Kunne fint gjort det i resten av verden, om det er argumentet. De har skilt på regioner før, på andre funksjoner.
Nå har ikke Tesla utviklet ting som ikke kan testes og brukes i USA først. Virker som om resten av verden kun skal få ett subset av USA. Vi kunne f.eks hatt fancy Matrix lys og lyktespylere.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. september 2020, klokken 16:03
Virker som om resten av verden kun skal få ett subset av USA. Vi kunne f.eks hatt fancy Matrix lys og lyktespylere.
Forhåpentligvis kommer det seg når fabrikken i Tyskland produserer Tesla, med europeiske modeller.
Sitat fra: Rocklobster på torsdag 03. september 2020, klokken 12:42
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Det er interessant, og litt ot, min "gamle" Kona var 100% i stand til å lese skilt uten problemer det året jeg kjørte den, og ikke bare i Norge. Så flaut for VW hvis de ikke klarer dette like godt. (Og ja det er også flaut at min Tesla fortsatt ikke klarer dette).
Har Kona selv, og den blingser av og til med skiltlesingen selv. Noen skilt leser den fint, andre ikke. Dette gjelder både de gamle med "påmalt" fart og de som er dynamiske. Opplevde både med egen bil og med låne-Kona mens min var på verksted (2 separate turer) at den sliter veldig med både fartsgrense og faktiske veier. Nye deler av motorveien lå ikke inne i det hele tatt, og den tok fartsgrense og rekalkulerte ruta mot både sideveier og kryssende veier.
Siden dette som sagt gjelder både egen bil og lånekona, dog begge med gammel kart-programvare på det tidspunktet, så kan jeg slå fra meg muligheten for at det bare er min bil. Nå har jeg ikke kjørt den strekka med egen bil etter kartoppdatering, men synes egentlig den virker like ille på steder der den slet med gammel software.
Og, jeg ser det og i andre biler, så tipper endel av problemet er pga treg oppdatering av endringer i kartbasen, så om det er pga den innebygde programvaren i bilen eller det generelt er slik på de fleste, skal ikke jeg svare for. Men det kan hende det er forskjellig ut fra hvem som leverer Navigasjonsprogramvaren til bilene. De som bruker Google Maps som bilens kartverk, kan se ut til å ha store fortrinn der, i tillegg til at bilene da oppdaterer kart og info live, og ikke baserer seg på en til tider gammel database.
Noen ganger er faktisk navigering så elendig, at jeg må bytte til AA, og google maps for å finne ut hvor jeg faktisk skulle, om jeg ikke er kjent på stedet og/eller skiltingen ikke er satt til å vise min destinasjon.
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
https://elbilforum.no/index.php?topic=52772.0
Ja en del av oss.
Desverre er den ofte litt gniten med å oppjustere farten når det er opphevd sone. (80km/h)
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.
Sitat fra: Handyman på søndag 27. september 2020, klokken 00:36
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.
Hvis den visualiserer skilt (dvs. at man ser på skjermen når den gjenkjenner) så regner jeg med at den justerer farten etter det?
Ja.
Sitat fra: emurof på søndag 27. september 2020, klokken 01:52
Sitat fra: Handyman på søndag 27. september 2020, klokken 00:36
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.
Hvis den visualiserer skilt (dvs. at man ser på skjermen når den gjenkjenner) så regner jeg med at den justerer farten etter det?
Jeg tror der er slik, men jeg kan ikke bekrefte det da jeg ennå ikke har kjørt på steder hvor jeg helt sikkert vet at navigasjonsdatene ikke stemmer med virkeligheten.
Er det noen som vet med sikkerhet at ikke skiltlesingen bare benyttes til å oppdatere navigasjonsdatene, for så at bilen så leser dem fra databasen? Ref patenten til Moblieye.
Jeg tror der er slik, men jeg kan ikke bekrefte det da jeg ennå ikke har kjørt på steder hvor jeg helt sikkert vet at navigasjonsdatene ikke stemmer med virkeligheten.
Er det noen som vet med sikkerhet at ikke skiltlesingen bare benyttes til å oppdatere navigasjonsdatene, for så at bilen så leser dem fra databasen? Ref patenten til Moblieye.
[/quote
Min leser i alle fall midlertidige skilt ved veiarbeid som er stilt på skrå slik at de ikke gjelder lenger ::)
Min reagerer også på midlertidige fartsskilt. Ingen tvil om at informasjonene kommer fra kamera(ene). Kan en sjelden gang ha problemer, men det skyldes kanskje at skiltene har gul bakgrunn eller står veldig lavt i forhold til vanlige skilt.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. september 2020, klokken 20:53
Min reagerer også på midlertidige fartsskilt. Ingen tvil om at informasjonene kommer fra kamera(ene). Kan en sjelden gang ha problemer, men det skyldes kanskje at skiltene har gul bakgrunn.
OK, men hypotetisk sett så kan dataene først skives til basen og at TACC så henter dataene fra databasen, eller at en Tesla har kjørt der før og sendt datene til basen? Hvem vet hvor lenge bilene har lest skilter i Shadow mode?
Ikke for å kverulere, men det er en interessant diskusjon sett i lys av alle spekulasjoner rundt patenten til Mobileye. Kan Tesla omgå den på denne måten?
Jeg synes det er rart at den plukker opp noen midlertidige skilt som er mindre tydelige enn noen andre midlertidige skilt. Akkurat som det er kartdata som forteller at det er fartsskilt i nærheten.
For det gule 50 skiltet plukkes ikke opp når det er klart og perfekte forhold og perfekt posisjon. samme stedet hver gang. Men på et annet sted blir gule skilt plukket opp hver gang.
Du vet at kameraet plukker det opp siden det vises i 3D
Enig. Tror ikke det er lett å trekke noen definitive konklusjoner. Har også en fast strekning med 50-sone som den av og til finner ut skal være 30. Her tror jeg faktisk sterkt sollys på kamera kan spille en rolle. Skal ikke se bort fra at 30 er en slags default når den verken kan lese skilt eller kartdata.Sånn for å være på den sikre siden...
Usikker på om denne burde være postet på 2020.36-tråden eller denne. Uansett...
Vi har et par undersjøiske tunneler i Ålesund som ikke har GPS-dekning naturlig nok.
På vei inn i den ene er det først en 60-sone deretter opphevet.
Bilen trodde hele tunnelen var 50.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
På vei hjem trodde den at den første tunnellen var 90-sone.
Vi har ingen 90-soner i området.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Mellom de to undersjøiske tunnelene er det en rundkjøring. Jeg tror dette var 30-sone før det ble rundkjøring - her er jeg litt usikker.
Uansett var det ingen 30-skilt, men bilen trodde det var 30.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Og det er jo veldig gøy om du har aktivert lydsignal om du kjører over fartsgrensen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Synes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.
SitatSynes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.
Min mening er at det er mangfoldige ganger bedre enn det var, da nesten ikke noe stemte.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. september 2020, klokken 22:09
SitatSynes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.
Min mening er at det er mangfoldige ganger bedre enn det var, da nesten ikke noe stemte.
Håper du kan se i min situasjon at det virkelig ikke stemmer her heller. Kanskje noe av problemet er at de har tatt bort skilt og forenklet sonene. Da "mangler" bilen informasjon langs veien og hopper tilbake til gammel data. Uansett er det veldig mye tull her.
Jeg for min del kan ikke stole på hva Tesla mener om fartsgrensene her i området da de veldig ofte er feil. Og når differansen er over 10km/t feil nedover så kan ikke jeg lenger bruke autopilot og samtidig holde fartsgrensen, så da er jo autopilot utelukket. Sånn som i 30km/t-tilfellet. Maks fart på autopilot var 40 i en 80-sone!
Kan nok være lokale forskjeller som slår til. Har du re-kalibrert? Skal jeg tippe hadde jeg 10% riktige fartsgrenser før 2020.36.x. Nå er det 10% feil på en strekning som kjøres nesten daglig.
Jeg opplever også utrolig mye tull med fartsgrensene etter at skiltlesing kom. Stort sett leses fartgrense riktig fra vanlige skilt, men det virker som databasen overtar etter ganske kort tid. En 70 strekning jeg kjører ofte lå tidligere feil inne i databasen med 50. Nå justeres farten opp til 70 ved skiltet, men før jeg kommer til neste 70 skilt så settes farten ned igjen til 50, så opp igjen til 70 ved neste skilte osv. Ved skilt for opphevet fartsgrense får jeg mange rare hastigheter, det virker som databasen er inne i bildet. I Norge er vel opphevet 60 og 70 alltid 80, så her kunne man klart seg med en ganske enkel formel.
I Norge har vi kun to generelle fartsgrenser; 50 i tettbebygd strøk og 80 utenfor tettbebygd strøk.
De andre er særskilte fartsgrenser.
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
Opphevelse av Soneskilting med 30 km/t er et unntak (skilt 366), og her betyr opphevelse at man får 50 km/t i fartsgrense etter oppheving. Alle andre vanlige fartsgrenser (runde skilt) som blir opphevet blir 80 km/t etter skilt "Slutt på særskilt fartsgrense" (skilt 364). Dvs. hvis det er opphevelse av 30 km/t med rundt skilt så er det 80 km/t etter skiltet, men hvis det er et firkantet skilt med tekst sone øverst som oppheves så blir fartsgrensen 50 km/t etter skiltet. For de som er interessert så er det mye å finne i håndbøkene til Statens Vegvesen. Skiltnormalene er bøkene som heter N300. Fartsgrensskilt er et forbudsskilt, og er beskrevet i N300 del 3. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker (https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker)
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:26
Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
Opphevelse av Soneskilting med 30 km/t er et unntak (skilt 366), og her betyr opphevelse at man får 50 km/t i fartsgrense etter oppheving. Alle andre vanlige fartsgrenser (runde skilt) som blir opphevet blir 80 km/t etter skilt "Slutt på særskilt fartsgrense" (skilt 364). Dvs. hvis det er opphevelse av 30 km/t med rundt skilt så er det 80 km/t etter skiltet, men hvis det er et firkantet skilt med tekst sone øverst som oppheves så blir fartsgrensen 50 km/t etter skiltet. For de som er interessert så er det mye å finne i håndbøkene til Statens Vegvesen. Skiltnormalene er bøkene som heter N300. Fartsgrensskilt er et forbudsskilt, og er beskrevet i N300 del 3. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker (https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker)
I artikkelen er skiltet rundt. Men det er 7 år gammel artikkel, så sikkert ikke gjeldende.
SitatForbudskiltet "Fartsgrense opphevet" er en luring i skiltjungelen. Her er fakta for ikke å bli lurt: Når 30- og 40-sone oppheves er den gjeldende fartsgrensa 50 kilometer i timen. Alltid. Når 50-, 60- eller 70-sone oppheves blir fartsgrensa 80. Reglene er krystallklare.
https://www.tronderbladet.no/nyheter/article4922537.ece
Der har nok Trønderbladet tatt gruelig feil. Innholdet i N300 del 3 er gjeldende fra januar 2012, og sier klart og tydelig at bruk av "Slutt på særskilt fartsgrense" KUN skal brukes utenfor tettbygd strøk, og at fartsgrense etter skiltet ALLTID er 80 km/t. Hvis rundt 30 km/t fartsgrenseskilt skal endres til 50 km/t fartsgrense så SKAL det settes opp et fartsgrenseskilt med 50 km/t.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:37
Der har nok Trønderbladet tatt gruelig feil. Innholdet i N300 del 3 er gjeldende fra januar 2012, og sier klart og tydelig at bruk av "Slutt på særskilt fartsgrense" KUN skal brukes utenfor tettbygd strøk, og at fartsgrense etter skiltet ALLTID er 80 km/t. Hvis rundt 30 km/t fartsgrenseskilt skal endres til 50 km/t fartsgrense så SKAL det settes opp et fartsgrenseskilt med 50 km/t.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Du her helt rett, jeg forholder meg også til denne håndboken, altså selve fasiten. (Utgitt 2012 men fikk nytt nummer i 2014)
Det er mye dårlig kunnskap rundt trafikkskilt, og jeg har også kommet over nettsider som som driver trafikkopplæring hvor det de skriver er direkte feil. Skuffende.
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
Det stemmer, i tettbygde strøk skal 30 oppheves med 50.
For fartsgresnesone gjelder andre regler, sitat fra N300 Statens vegvesens håndbok "Trafikkskilt":
Skilt 368 (Slutt på fartsgrensesone) brukes for å oppheve fartsgrense skiltet med skilt 366 "Fartsgrensesone" og betyr at generell fartsgrense 50 km/t gjelder.
Fartsgrensesone oppheves også av skilt 540 "Gatetun" og skilt 548
"Gågate". I slike tilfeller oppsettes ikke skilt 368.
Fartsgrensesone oppheves ikke av skilt 362 "Fartsgrense".
Hvorfor er det ikke én skiltnormal i hele EU/EØS?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Signs_and_Signals
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_EN.pdf
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:32
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Signs_and_Signals
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_EN.pdf
For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:29
Hvorfor er det ikke én skiltnormal i hele EU/EØS?
Fordi ...mennesker?
Å endre eksisterende system (og lover/regler som henviser til de) er så dyrt at det neppe kommer til å skje noen gang. Det fordrer også at man kan bli enige om et system -det tviler jeg på er mulig.
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:35
For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Det er langt fram til Nivå 5 -selvkjøring, men nivå 3 vil være et meget stort framskritt.
Jeg ingen grunn til å bekymre seg for mange forskjellige skilttyper.
1.Bilen vet i hvilket land den er.
2. I hvert land er det ikke så mange varianter. Intet problem for AI å lære seg dette. Tenk på AI som regnsensor. Det er mange varianter av dråper, regn som lysforhold å lære seg. Det har AI klart. De alle fleste mener nå at Tesla sin AI regnsensor fungerer bra nå. Ikke perfekt, men tilfredsstillende.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:53
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:29
Hvorfor er det ikke én skiltnormal i hele EU/EØS?
Fordi ...mennesker?
Å endre eksisterende system (og lover/regler som henviser til de) er så dyrt at det neppe kommer til å skje noen gang. Det fordrer også at man kan bli enige om et system -det tviler jeg på er mulig.
Tja, blir behovet stort nok så er det vel ikke utenkelig at det kan gjennomføres. Hvis man skal ha full selvkjøring og god nok kontroll på dette, så er vel standardisering på tvers av landegrense kanskje lønnsomt. Kanskje innfører FN en standard, og så blir bare selvkjøring tillatt i de landene som følger denne.
Alternativ kan man feks ha en løsning der selvkjøring bare blir tillatt på veier som er godkjent for dette. Det blir nok en ganske stor manuell jobb og byråkratisk prosess, men fordelen er at man får god kontroll (og da vil man ikke trenge skilt-gjennkjenning, siden dataene da hentes fra en database som jo må hodes oppdatert kontinuerlig.)
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hva gjør "vi" med LED-skilt som kamera har store problem med å lese siden lysene blinker?
Relevant youtube-video av Steve Mould: Driving Cars Are Dangerously Confused By LED Lights (https://www.youtube.com/watch?v=c6NFuJMfmYU)
Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:35
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:32
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Signs_and_Signals
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_EN.pdf
For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Jeg tror ikke standardisering er en forutsetning i det hele tatt. Det vil sikkert kunne forenklet arbeidet med selvkjøring, men er nok en ikke realistisk på lang tid enda. Uten standardisering vil det bare kreve mer arbeid. Tesla (eller andre) kan ikke vente på en standard, det vil ta alt for lang tid. Gjenkjenning av skilt er uansett mye mer trivielt enn mange andre objekter. Læring fra en stor flåte biler vil akselerere utviklingen, og land med mange Teslaer vil sannsynligvis ha en fordel.
Jeg tror fortsatt at Tesla gjør det slik at alle "opphevet" skilt medfører at det "gamle" systemet med oppslag i kartdatabasen benyttes. En forholdsvis safe løsning egentlig. Spesielt siden skilt 336 "Slutt på forbikjøringsforbud" også leses som "slutt på særskilt fartsgrense".
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).
Sitat fra: RuneW på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).
Det stemmer, det man ser på skjermen er ikke nødvendigvis det samme som bilen "ser".
Sitat fra: jlan på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:24
Jeg tror fortsatt at Tesla gjør det slik at alle "opphevet" skilt medfører at det "gamle" systemet med oppslag i kartdatabasen benyttes. En forholdsvis safe løsning egentlig. Spesielt siden skilt 336 "Slutt på forbikjøringsforbud" også leses som "slutt på særskilt fartsgrense".
Høres ikke usannsynlig ut, og jeg tror vi vil se en kontinuerlig forbedring, også utenom SW-versjonene, når NN får jobbe i "bakgrunnen".
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:05
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
At noen bruker gjeldende skilting som grunnlag for sin tolkning av reglene er meget forståelig. Vil tro en også kunne få medhold i en rettsak på det grunnlaget.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. september 2020, klokken 16:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:05
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
At noen bruker gjeldende skilting som grunnlag for sin tolkning av reglene er meget forståelig. Vil tro en også kunne få medhold i en rettsak på det grunnlaget.
Det har du nok rett i, men det blir ikke mer riktig av den grunn.
Statens vegvesens håndbok er ganske enkel og helt klar, og bør være fasiten.
Det er også feil lesing der det står 50 med underskilt "om 200 meter" Da settes fartsgrensen umiddelbart. Den leser altså ikke underskilt.
Egentlig er denne skiltingen bare tulliball etter min mening, det er også mennesker som tolker at farten skal være 50 der >:(
Jeg liker de skiltene jeg, ved store endringer i hastighet. Da bruker jeg distansen til å sige ned i fart.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:20
Jeg liker de skiltene jeg, ved store endringer i hastighet. Da bruker jeg distansen til å sige ned i fart.
Største tillatte skilting av hastighetsreduksjon er 20km/t. Det betyr at når man skal ned fra 80 til 50, så er regelen å først skilte til 70 og deretter til 50. Først skal det reduseres med 10, deretter 20.
Jeg synes også varsling på forhånd er unødvendig.
Hvorfor senker Tesla først farten når man passerer skiltet. De fleste andre biler gjør det slik at farten er riktig når skiltet passeres. Det tar 100 meter å senke farten fra 60 til 40.
De gjør det riktig når det gjelder trafikklys hvor den teller ned avstanden.
Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:40
Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
Du ser det på instrumentpanelet om det er en rød strek tvers over veien. Er den der, vil bilen stoppe. Er den grønn vil bilen kjøre gjennom. Er den ikke der, vet den ikke om noe og vil kjøre gjennom.
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 30. september 2020, klokken 07:39
Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:40
Kjørte i dag med materialer på taket og da jeg nærmet meg et trafikklys (rødt) reduserte bilen farten og forberedte seg på å stoppe, men plutselig slapp den opp bremsene og jeg måtte selv stoppe.
Stusset over dette, og mistenker at når materialene hindret sikten til lyset så droppet den å ta hensyn til trafikklyset. ??
Du ser det på instrumentpanelet om det er en rød strek tvers over veien. Er den der, vil bilen stoppe. Er den grønn vil bilen kjøre gjennom. Er den ikke der, vet den ikke om noe og vil kjøre gjennom.
Hadde mest fokus ut gjennom frontruta, men tror streken var grå da jeg kikket (omtrent da den slapp opp bremsene).
Sitat fra: RuneW på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Det kan godt hende at disse skiltene ikke blir lest riktig, men det har ikke noe med det som vises på skjermen å gjøre. Det kan utmerket godt være at dynamic range på disse kameraene er høyere enn det som vises på skjermen (les: at bilder som bare er en lysgrøt på skjermen fortsatt kan leses).
Her er en bra artikkel i TU om hvor vanvittig mye bedre dynamic range er på bil-kameraer i forhold til vanlige kameraer:
https://www.tu.no/artikler/en-selvkjorende-bil-ma-se-som-en-ugle-i-morket-og-som-en-orn-i-sola-samtidig/500226
Skjermen i bilen har ingen mulighet til å vise det kameraet ser. Prisen for "uglesynet" til kameraene er dårligere fargegjengivelse etc. Det er derfor Tesla-videoene ofte ser litt rare ut i fargene.
Bilen ser dette som trafikklys. Måtte skru av stoppefunksjonaliteten for den bremsa for hver eneste lille ting og trodde alt var trafikklys (de som viser stengt vei osv oppe)
(https://i.imgur.com/xYzyjgs.jpg)
Oppdaget en litt spesiell og utilsiktet skiltgjenkjenning idag på RV4 fra Gjøvik til Raufoss.
Lå bak en lastebil og kjørte forbi denne da vi ankom forbikjøringsfeltet - bilen leste da av 100 km/t skiltet som var klistret på bakdøra til lastebilen og oppga dette som fartsgrense i hele det området som vanligvis er 80 sone 😂
Slik var MobilEye i mange år, men de fikset det for 4-5 år siden.
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:17
Slik var MobilEye i mange år, men de fikset det for 4-5 år siden.
Er "redd" for at mobileye blir først ute når det gjelder nivå 4/5.
Og sånn sett vist en kun ønsker nivå 5 bil tror jeg ikke at jeg hadde satset på Tesla og heller ventet å kjøpt når det er på markete.
Men det som er gøy med Tesla er jo at en kjøper en bil, også får en forbedringer underveis, istedenfor at en er fastlåst med den en har når en kjøper bilen.
Kjøpte en Toyota Avensis 2009 modell, med kamera og radar. Selv om det er nok ikke rare maskineriet i den bilen er jeg ikke i tvil om at det hadde vert mulig å hentet meir ut av den med forbedret software. Desverre så skjer ikke det men en sånn bil...
Tror tesla kommer til å komme brått når det først kommer. Det at det tar så lang tid å løse tilsynelatende enkle ting som skiltlesing tror jeg kommer av at de prøver å finne en generell løsning istedenfor å sette seg ned og hardkode løsninger for hver enkelt filleting. Det vil komme et punkt der alt plutselig begynner å virke veldig fort, ikke en og en ting over lang tid. Ellers hadde nok mye av det som irriterer vert løst allerede. Sånt som at bilen kjører ut i påkjøringsfeltet og busslommer har jo vert bra i noen versjoner for så å komme tilbake igjen senere. Det tyder på at nevralnettet 'tilfeldigvis' har løst det av seg selv uten at utviklerne egentlig har spikret en løsning på akkurat det problemet.
Plassering i veibanen gjøres ikke av et nevralt nettverk. Dette gjøres av "god, gammeldags kode" skrevet av mennesker. NN lager kun bilde av hvordan omgivelsene ser ut, og så er det programmert av mennesker hvordan bilen skal oppføre seg. Så det er opp til programmerere hos Tesla å lage rutinene som forstår at bilen skal følge venstre kant av veien når det flettes inn fra høyre og motsatt hvis det flettes inn fra venstre.
Den eneste logikken som styres av nevralt nettverk er path prediction og cut in detection (som ennå er i shadow mode for her funker det 0% av tilfellene)
Er det slik å forstå at vi med HW 2.5 ikke får lesing av fartsskilter?
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:15
Er det slik å forstå at vi med HW 2.5 ikke får lesing av fartsskilter?
Det er ikke kommet pr. nå, men det vil ikke si at det ikke kommer.
Jeg har ikke sett noen info om at det IKKE vil komme til HW2.5.
Man kan håpe på at det blir på samme måte som da visualisering av kjegler kom. Først HW3 og så kom det til HW2.5 senre.
Tror ingen andre enn Tesla vet svaret enda.
Med 2.5 så visste "greentheonly" på twitter at det allerede var der lenge før det endelig ble aktivert.
Har ikke hørt noe sånt om 2.5 på fartsskilt.
Sitat fra: emmern på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:28
Med 2.5 så visste "greentheonly" på twitter at det allerede var der lenge før det endelig ble aktivert.
Har ikke hørt noe sånt om 2.5 på fartsskilt.
OK, det hadde jeg ikke fått med meg.
Vi kommer jo til et punkt der HW2.5 ikke vil få alle nye funksjoner som kommer.
En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?
Noen som kan forklare hvorfor TM3 leser skilt?
Model S og X med HW3 gjør det vel også?
Model 3 her har HW2.5 og leser skilt, min Model S har også HW2.5
Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15
En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?
Noen som kan forklare hvorfor TM3 leser skilt?
TM3 med HW3 og riktig SW leser skilt. Mente bestemt at TM3 med HW2.5 ikke gjør det.
Patenten til MoblieEye var vel ikke knyttet til EU? Hvorfor Tesla (ikke AP1) til nå ikke har lest skilt har vet vel ingen. Det har vært spekulert i at det er patenten til MobileEye som har vært årsaken, men det er vel bare Tesla som vet svaret.
Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15
En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?
Bare leser den skiltene, eller reduserer/øker den hastigheten relativt også (på TACC og AP)? Eller er det her HW3 kommer inn i bildet?
Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:28Sitat fra: MrG på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:15En kamerat sin model 3 begynte å lese skilt etter siste oppdatering, den viser tydelig grafikk når du passerer nye skilt. Min Model S 2019 model gjør ikke det med samme software.
Jeg trodde det var et EU patent fra Mobile eye som "blokket" dette for Tesla i EU?
Bare leser den skiltene, eller reduserer/øker den hastigheten relativt også (på TACC og AP)? Eller er det her HW3 kommer inn i bildet?
Et strekk med 70-sone i Bergen (mot midtun fra nettun), som model3 hele tiden har trodd er 50-sone, har et 70-skilt midtveis. Nå etter at bilen min har fått hw3 og fw 2020.40.3, oppdager 70-skiltet, og jeg kjører på autopilot der, så øker AP farten til 70! En par hundre meter bare riktignok. Jeg er rimelig sikker på at dette må være pga skiltgjenkjenningen.
Jeg har fått oppgradert min 2017 TMX til HW3 og MCU2. Den leser nå skilter og justerer hastigheten tilsvarende. Eneste utfordringen så langt var når jeg kom fra en 60 sone, gjennom rundkjøring og til en FV med 80 sone. Der var det ikke noe fartsskilt etter rundkjøringen og da trodde bilen at det fortsatt var 60 km/t. Tidligere leste den 80 km/t fra kartene.
Dette er bare første steg. Så det vil bli bedre etter hvert som Tesla legger inn mer og mer logikk. De har bare ikke tatt hensyn til at i Norge er det generell fartsgrense på 80 hvis du ikke ser et fartsgrenseskilt på 300 (?) meter. Jeg har samme problemet et par steder hvor "slutt på 60" tolkes som "60" og bilen nekter å godta 80 på Autosteer. Og siden det da ikke kommer nye skilt før fartsgrensa går under 80 igjen på den aktuelle strekningen hos meg, så er man litt låst.
Tenk på dette som en 1-åring som akkurat har begynt å gå. Da kan du ikke kjefte på ungen for at den ikke klarer å løpe maraton på under 2 timer første gangen den tar sine egne skritt.
Kan faktisk være at det er dette som var problemet her også dvs. at det var et slutt på 60-skilt som ble tolket feil.
På min daglige vei hjemmefra har vi et slikt skilt, men det har blitt tolket riktig hver gang - eller i alle fall til nå.
Sitat fra: akseln på torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:36
Kan faktisk være at det er dette som var problemet her også dvs. at det var et slutt på 60-skilt som ble tolket feil.
På min daglige vei hjemmefra har vi et slikt skilt, men det har blitt tolket riktig hver gang - eller i alle fall til nå.
Bilen din har ikke "tolket" skiltet, den har hentet farten fra navigasjonsdatabasen... som tydeligvis har riktig info på dette stedet. ;)
Dette står det i 2020.36:
"Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning."
https://electrek.co/2020/08/29/tesla-software-update-visually-detect-speed-limit-signs/
Handyman, er du sikker? Skjermen viser riktig skilt dvs. et hvitt 60-skilt med skrå streker. Fartsgrenseskiltet i skjermen endrer seg også umiddelbart, mens det tidligere tok noe tid før den byttet fra 60 til 80. Skal ta en ekstra sjekk om litt.
Angående TM3 så har jeg nå følgende biler:
- 2017 TMX med HW2 og MCU2. SW 2020.40.4. Denne leser skilter og endrer hastighet. Gjorde det også med 2020.36.11.
- 2019 TM3 med HW2.5 og MCU2. SW 2020.36.16. Denne leser ikke skilter.
Sitat fra: akseln på torsdag 15. oktober 2020, klokken 13:51
Handyman, er du sikker? Skjermen viser riktig skilt dvs. et hvitt 60-skilt med skrå streker. Fartsgrenseskiltet i skjermen endrer seg også umiddelbart, mens det tidligere tok noe tid før den byttet fra 60 til 80. Skal ta en ekstra sjekk om litt.
Angående TM3 så har jeg nå følgende biler:
- 2017 TMX med HW2 og MCU2. SW 2020.40.4. Denne leser skilter og endrer hastighet. Gjorde det også med 2020.36.11.
- 2019 TM3 med HW2.5 og MCU2. SW 2020.36.16. Denne leser ikke skilter.
Mulig jeg misforstod deg, jeg trodde du mente med forrige HW, når du sa frem til nå.
Ser du skiltene i animasjonen så leser den jo skilt. Trodd altså du mente før dette. Beklager hvis jeg tok feil.
Jeg sliter med at den leser 110 km/t skilt som 70 km/t på ny motorveg. 70 km/t stemmer med gammel fartsgrense men synes at det er rart den viser 70 km/t skilt i grafikken da det er 110 km/t skilt som står der. Første versjon av programvaren etter lansering av skiltlesing viste 110 km/t men alle versjoner etter den viser 70 km/t.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Hva mener du med skilt i grafikken? Farsskilt vises ved siden av veien med stolpe og det hele. Se bilde fra min TMX som leser et "slutt på 60-sone"-skilt. Skjermen viser 50-fartsgrense fordi jeg akkurat kjørte ut fra en sidevei der det var 50. Byttet til 80 rett etter den leste skiltet.
Gjelder fartsendringa etter skilt også på ap på biler med HW3 eller må det FSD-opsjon for at det skal funke?
Mener det holder med HW3 og er uavhengig om du har FSD eller ikke. Har FSD, så dette er jeg ikke helt sikker på, men det står ikke noe om det på f.eks. Teslascope.
Sitat fra: akseln på onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:39
Hva mener du med skilt i grafikken? Farsskilt vises ved siden av veien med stolpe og det hele. Se bilde fra min TMX som leser et "slutt på 60-sone"-skilt. Skjermen viser 50-fartsgrense fordi jeg akkurat kjørte ut fra en sidevei der det var 50. Byttet til 80 rett etter den leste skiltet.
Det er skiltet på skjermen som viser 70 på skjermen til tiltross for at det fysiske skiltet er 110 km/t.
Har ikke eget bilde, men for illustrasjon legges ved et bilde fra Internett.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201021/ecaf66d2334fbd0735d4806acf395dd0.jpg)
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Ulempen er at om det går ein veg ved sidan av som er skilta med fatsgrense så risikoerer du at bilen les det skiltet og følger den fartgrensa, f.eks. på veg ned Vannvikbakken
https://www.google.com/maps/@63.5517169,10.1866152,3a,75y,98.72h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjK9MEz9lcWLPzboFtjbkYg!2e0!7i13312!8i6656
(https://www.google.com/maps/@63.5517169,10.1866152,3a,75y,98.72h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjK9MEz9lcWLPzboFtjbkYg!2e0!7i13312!8i6656)
På aktuell veg er det ingen andre skilt i nærheten og den leser konsekvent 110 km/t skiltene på vegen som 70 km/t
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Trodde at det bare var i USA skiltlesing kan brukes på motorvei (Highway), og at det krever siste versjon av 2020.40.x?
In addition to local roads, Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data for highways. As usual, to adjust Speed Assist settings, tap Controls > Autopilot > Speed Limit.
Første versjon funket, men alle etterpå har ikke virket. Kanskje 1. Versjon ble gitt ved en feil? Har nå 2020.40.8
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Fikk nettopp TM3LR 2021 i går, oppdaterte til 48.10 går kveld. Har tatt en tur fra Vågåmo til Lom og retur i dag, opplevde mye av det det snakkes om her. Først fikk den for seg at det var 50 i 80-sone. Jeg mistenker at det var en mindre sidevei som forvirret. Deretter kjørte den ca 1 mil i den forvillelsen før den leste korrekt etter at jeg kjørte gjennom Garmo. Deretter gikk det plutselig over til 70. Siden det er hovedvei, kommer det ikke noen fartsskilter før det er endringer igjen. E-golfen hadde nok bedre kontroll på dette, men det er vel tidlig for Tesla da.
Opplever også at skiltlesing har blitt dårligere. Den så definitivt ikke fartsskiltene på ny E6 ved Brumunddal da jeg sjekket. Lurte vel egentlig på om den leste noe i det hele tatt. Det har den gjort før.
Hvis den ikke klarer å lese skilt, bruker den GPS-databasen i som "fallback". Og den kjenner vi til ikke er å stole på. Vet ikke, men du kan kanskje prøve en reset hvis det er noe feil med kameraene?
Jeg hadde en reset før vi dro. Men skal sjekke litt nøyere neste gang.
Sitat fra: Contango på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:58
Opplever også at skiltlesing har blitt dårligere. Den så definitivt ikke fartsskiltene på ny E6 ved Brumunddal da jeg sjekket. Lurte vel egentlig på om den leste noe i det hele tatt. Det har den gjort før.
Tesla leser ikke fartskilt på motorveier (de jeg har kjørt). Virker som det midtdeler som er avgjørende, men er usikker. Kanskje det er så enkelt at det gjelder motor- og motortrafikkvei?
TMX med HW3 og FW 48.10
Når jeg kommer til tuneller med røde varsellys som er avslått så bremser avogtil bilen ned og det kommer kjapt noe tekst i instrumentpanelet som forsvinner igjen før jeg rekker å lese ordentlig hva den sier.
Har andre opplevt dette?
Tror teksten har noe med fartsgrense og sone å gjøre - men som sagt forsvinner den før jeg rekker å lese alt.
Den tror det kanskje er trafikklys?
Får det samme ved rundkjøringer med AP aktiv, og da bremser bilen helt ned. Teksten er noe med "Iflg. trafikkregler...." med et varselskilt foran.
Fekk HW3 (+ masse nye for- og bakstillingsdeler :( ) i går, og med det skiltlesing, og med da er me tilbake på rein manuell kjøring...
30 i 70 sona, og 70 soner som varer fleire km inn i 80 sona gjer det håplaust.
1 steg fram og 2 tilbake....
Kan fartsskiltslesing slås av ?? Databasen er jo langt betre.
SW 36.3.1
36.3.1? Den er jo eldgammel. Du får forhåpentlig en nyere versjon.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. desember 2020, klokken 08:24
36.3.1? Den er jo eldgammel. Du får forhåpentlig en nyere versjon.
Mulig det, WiFi har vore ute av drift sidan eg fekk oppdatert MCU Tegrakortet for nokre månder sidan (muligens heilt sidan i sommar når MCU svikta for første gang), men eg trudde jo at når bilen står inne hos Tesla eit par dager for å skifte til HW3 at SW vart oppdatert. Bilen har vore snart 3 veker inne sidan i sommar.
Og WiFi fungerer (naturligvis) fortsatt ikkje sjølv om dette stod på lista over ting dei skulle fikse. #drittlei
Men info om ny oppdatering skal du få, da dette varselet kommer over LTE. For selve nedlastingen trenger du WiFi. Virker LTE?
LTE fungerer og meldinga har lagt der så lenge eg kan huske (nokre månader), men etter eg henta bilen hos tesla i går kveld er den vekke.
Hva skjer hvis du prøver å installere over LTE? Vet at det i noen tilfeller har vært mulig også å laste ned over LTE, men hvilke kriterier som da må oppfylles aner jeg ikke. 36.3.1 er fra september etter det jeg kan se. Ellers kan du prøve å sende en melding i appen: Service>Programvare>Oppdateringer. Mulig de kan gjøre noe remote.
Nedlastingsmeldinga er jo vekke nå så eg får iallefall vente til den kjem igjen.
Har sendt Tesla ein mail, så mulig dei ser på WiFien.
Ellers er det jo cornatider, så lite kjøring, men hadde tenkt oss på fjellet i jula så det hadde vore kjekt med AP.
Vi har nå 50-sone i bilen på veien ut fra Ålesund siden bilen leser skiltet, og ikke klarer å tolke at det hvite lys-skiltet med 50 og en hvit strek over er opphør av 50-sone.
Har gått så langt at vi har begynt å svinge rundt denne veien og tilbake på hovedveien for å unngå at den leser skiltet. Da setter den fartsgrensen til 70 (selv om den det siste året har vært 80). 🤦♂️
Fikk HW3 for noen dager siden og er på 2020.36.16. Har fungerende Wi-Fi (lastet ned nye kart) så ser ut som det kanskje ikke er alle som blitt oppdatert. Har mcu1, mulig det har noe med saken å gjøre?
Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Kjørte E6 nordover fra Oslo. Noen skilt leste den, mange ikke. Når den leste skilt var det alltid (av de jeg observerte) fartsgrenser som allerede var registrert i displayet. Jeg vet derfor ikke om den noen ganger leser skilt uten å endre fartsgrensen i displayet. Jeg bruker sjelden AP på motorvei, så derfor ble det manuelle observasjoner innimellom. Problemet for meg er at den svært ofte har feil fartsgrense registrert. Noen ganger for høy, andre ganger for lav. Man vet ikke om den registrerte fartsgrensen er fra observasjon eller (utgått) database. Ergo går det ikke an å stole på at det som er registrert er det man skal forholde seg til. De kunne like gjerne fjerne hele greia for min del.
Denne «Beta» strategien til Tesla begynner jeg å bli litt lei av. Det er mye fancy kode som skal bidra til mye spennende funksjonalitet men det er nesten alltid slik at den bare er «nesten ferdig». Da er ikke funksjonaliteten «nesten ferdig» men direkte upålitelig. Det gjelder alt fra FSD til vindusviskere. De burde heller konsentrere seg om å gjøre noen ting virkelig bra istedenfor mange ting halvveis.
Får håpe at dette bedrer seg når vi får en ny nav-database. Når det er større uenighet mellom database og skiltlesing ser det ut som det er den gamle databasen som vinner, og på nyere motorveier kommer den derfor lett på bærtur. Har ikke kjørt på E6 fra Oslo på mange år, men på den nye motorvei-strekningen på E18 sør for Rugtvedt er den helt håpløs.
Jeg kan med sikkerhet si at det ikke bare er på nye veier siden 2019 basen (hvorfor fikk vi aldri mer en et par dager av 2020 basen?), men det gjelder også der fartsgrensene har endret seg. Det er noen strekk på E6 hvor det har gått fra 110 til 100. Den får det ikke med seg. Enig med deg at det blir bedre når/hvis ny dbase, men de burde også forklare samspillet mellom observasjoner og dbase.
Sitat fra: Contango på fredag 18. desember 2020, klokken 18:01
..det blir bedre når/hvis ny dbase..
Juhuu, håper på ny Framework og WordPerfect også!
Sitat fra: Contango på fredag 18. desember 2020, klokken 18:01
Jeg kan med sikkerhet si at det ikke bare er på nye veier siden 2019 basen (hvorfor fikk vi aldri mer en et par dager av 2020 basen?), men det gjelder også der fartsgrensene har endret seg. Det er noen strekk på E6 hvor det har gått fra 110 til 100. Den får det ikke med seg. Enig med deg at det blir bedre når/hvis ny dbase, men de burde også forklare samspillet mellom observasjoner og dbase.
Du kan trøste deg med at det ikke bare er Tesla som sliter med dette. Føler det gjelder de aller fleste bilene som har skiltgjenkjenning, inkludert min Kona.
Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. desember 2020, klokken 09:17
Nedlastingsmeldinga er jo vekke nå så eg får iallefall vente til den kjem igjen.
Har sendt Tesla ein mail, så mulig dei ser på WiFien.
Ellers er det jo cornatider, så lite kjøring, men hadde tenkt oss på fjellet i jula så det hadde vore kjekt med AP.
Hvorfor ringer du ikke Tesla fra bilen (road side service.. eller noe i den duren) fortell dem saken, og at de må pushe ny versjon via mobilnettet. De kan de styre manuelt. Kanskje det løser noen av problemene?
Min erfaring er at man da får kontakt etter kort tid, og at de er serviceinnstilt.
Sitat fra: lars667 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:17
Fikk nettopp TM3LR 2021 i går, oppdaterte til 48.10 går kveld. Har tatt en tur fra Vågåmo til Lom og retur i dag, opplevde mye av det det snakkes om her. Først fikk den for seg at det var 50 i 80-sone. Jeg mistenker at det var en mindre sidevei som forvirret. Deretter kjørte den ca 1 mil i den forvillelsen før den leste korrekt etter at jeg kjørte gjennom Garmo. Deretter gikk det plutselig over til 70. Siden det er hovedvei, kommer det ikke noen fartsskilter før det er endringer igjen. E-golfen hadde nok bedre kontroll på dette, men det er vel tidlig for Tesla da.
Kjørte samme strekke i går, fungerte fint. Men det jeg har notert er at mange skilt er helt eller delvis dekt med snø. Da fungerer den dårlig og man får fort en veeeeeldig lang 50 strekke...
Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Tesla virker ganske så forvirret i Stavanger.
Der ser ut som om noen skilt leses (de kommer opp i displayet), men de fleste ikke oppdages.
F.eks. når jeg svinger av fra 40-sonen og inn i feltet hvor jeg bor, ser den ikke 30-soneskiltet, men viser 50.
På en tur fra Stavanger til Sola flyplass ble 4 70-skilt ifm. veiarbeid ignorert. Senere valgte den plutselig å sette 40 i en 80-sone, for meg helt uten grunn. Dette gjaldt begge veier på denne strekningen (forferdelig leven av fartsvarslingen, og cruise-kontrollen skrur av bremsing). Ved innkjøring på motorveien kjører jeg forbi et 60-skilt, men bilen velger 90, rett før en skarp sving (kanskje fordi motorveien med 90 går under der).
Jeg lar iallefall cruisekontrollen være avskrudd og savner den vanlige ikke-adaptive fra skodaen.
Hilsen litt skuffet fersk eier av TM3LR (mottatt 29.12) Versjon 2020.48.30
Du kan prøve å kjøre med bare TACC (altså ikke AP). Vet ikke hvordan man gjør det på TM3, men på TMS er det AP-spaken rett opp. Da leser den fartsskilt, men regulerer ikke hastigheten.
@harelabb. Foreløpig tar den ikke hensyn til noen skilt på motorvei. Det ble nevnt at det skulle komme i en oppdatering, men jeg tror ikke det har skjedd enda. I den nye tunnelen på motorveien ser det ut som om den mikser med fartsgrenser fra overliggende veier, og veksler den mellom 70 og 40. Her kan du enten overstyre gasspedalen, eller koble ut AP, og kjøre på TACC. Det er litt tilvenning med AP, men det går seg til etterhvert som du blir kjent begrensningene til systemet. Lykke til med ny bil!
Jeg kjører ikke på autopilot. TACC akselererer inn i skarp kurve idet den tror det blir 90 i 60-sonen. Uten noenting blir det et lurveleven når bilen tror det er 40 i 80-sonen (hadde egentlig ikke lyst til å slå av hastighetsvarsel).
Du kan slå av lyd og bare ha visuelt varsel. Hvis du kjører på TACC regulerer ikke bilen farten etter skiltene.
Sitat fra: Sulle på lørdag 02. januar 2021, klokken 13:25
Hvis du kjører på TACC regulerer ikke bilen farten etter skiltene.
Nei, jeg tror den regulerer etter høyvekta på Moss :)
TACC er heller ikke perfekt, men på feilkategoriserte motorveier er den bedre enn AP til å holde farten. Hvilken dårlig erfaring er det du har med TACC på slike motorveier?
Jeg har hatt bilen i 4 dager, så ikke så mye. Men jeg hadde forventet at TACC skulle virke utenfor motorvei. Ganske skuffet. Det er tydeligvis lenge til fullstendig selvkjørende kan realiseres. :(
Hva er feil med TACC på bilen din, harelabb? Holder den ikke farten du har stilt den inn til å holde? Det er ingen automagi som gjør noe som helst, du må gjøre alle justeringer opp/ned selv og den fungerer på samme måte som adaptiv cruise control i alle andre biler.
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:03
Jeg har hatt bilen i 4 dager, så ikke så mye. Men jeg hadde forventet at TACC skulle virke utenfor motorvei. Ganske skuffet.
Det gjør den da også. Men den er litt for fintfølende for bl. a. møtende trafikk på smale veier. Tror nok du etterhvert, når du blir bedre kjent med bilen, lærer deg å tilpasse kjøringen etter begrensningene i TACC. Trådstarter hadde spørsmål pm fartsgrensejustering, og den skjer bare ved bruk av AP.
Jeg er nok litt fersk i dette. Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. AP er nesten ubrukelig i Stavanger (ingen skiltlesing på motorveien, og gjennomgående feil fartsgrenser registrert av bilen). Så jeg er skuffet.
SitatAP er nesten ubrukelig i Stavanger (ingen skiltlesing på motorveien, og gjennomgående feil fartsgrenser registrert av bilen). Så jeg er skuffet.
Det har du all grunn til, men du får gjøre som mange av oss andre; leve i håpet om en snarlig forbedring.
Ja, får satse på nye oppdateringer. Problemet er egentlig bare at bilen ikke har peiling på gjeldende fartsgrense. Med den teslatettheten her i Stavanger, burde det kunne gå an å oppdatere kartene basert på skiltgjenkjenning, slik det er beskrevet tidligere i tråden. Fordelen med Tesla er at bilen kan bli bedre efterhvert.
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....
TACC (Aktiv Cruisce Control) er BETA og skal ikke lese fartskilter, det er det AP som gjør.... men altså ikke på motorvei, av en aller annen grunn. Aktiv betyr at den skal ta hensyn til hindringer mm. foran bilen.
Det er nok ikke noe feil med bilen din. Les om dette på side 101 i manualen.
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....
Riktig. Fartsgrensene (fra kamera eller GPS) leses kontinuerlig uansett innstilling, og man kan trykke på fartsskiltsymbolet (TM3). Da overføres og oppdateres den registrerte skilthastigheten til TACC (eller spak til fører én gang (S/X). Men fartsgrensene er jo ofte feil.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. januar 2021, klokken 01:17
Sitat fra: harelabb på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:55
... Men det som er sikkert, er at bilen ikke har peiling på hvilken fartsgrense som gjelder. Og det skal vel gå an å sette hastigheten ved å trykke på fatsgrensesymbolet i TAAC. ....
Riktig. Fartsgrensene (fra kamera eller GPS) leses kontinuerlig uansett innstilling, og man kan trykke på fartsskiltsymbolet (TM3). Da overføres og oppdateres den registrerte skilthastigheten til TACC (eller spak til fører én gang (S/X). Men fartsgrensene er jo ofte feil.
Spak ned én gang også på M3
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 03. januar 2021, klokken 09:27
Spak ned én gang også på M3
Langt trykk ned - eller bare holde spaken nede i det en passerer skiltet. Det som er litt uheldig er at en fortsatt må bruke scrollehjulet hvis en vil være nede på ny lavere fartsgrense i det en passerer skiltet.
Ved å sette aktuell fart i menyen kan en få vanlig ACC funksjon ved påslag med kort trykk ned og fartsgrense ved påslag med langt trykk ned.
Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
Den røde ringen rundt 8)
Tror ikke den leser skiltet som 70 km/t. Heller det at den ikke forstår skiltet, og bruker en eller annen default verdi. Eller leser data fra nav-databasen (som heller ikke er riktig). Jeg passerer et par slike skilt nesten daglig, og det har aldri skjedd meg.
Kartene er to år gamle, så takk og pris for at bilen nå leser skilt. Får håpe det kommer oppdatering på kartene snart.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:30
Tror ikke den leser skiltet som 70 km/t. Heller det at den ikke forstår skiltet, og bruker en eller annen default verdi. Eller leser data fra nav-databasen (som heller ikke er riktig). Jeg passerer et par slike skilt nesten daglig, og det har aldri skjedd meg.
Den leser skiltet. For det dukker opp et 70-skilt i veikanten ved siden av bilen i instrumentpanelet når jeg nærmer meg det. Og det har "alltid" vært 60km/t på dette stedet. Ihvertfall siden jeg begynte å kjøre bil der i 1998.
Edit:
For de som er lokalkjente, så er dette i retning sør på E134 over Karmsund bro på Karmøy i Rogaland. Hvis andre har kjørt der, så er jeg nysgjerrig på om de også opplever det samme som meg.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:41
For de som er lokalkjente, så er dette i retning sør på E134 over Karmsund bro på Karmøy i Rogaland. Hvis andre har kjørt der, så er jeg nysgjerrig på om de også opplever det samme som meg.
Har også havnet i 70 der ja.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:51
Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:45
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
Hvorfor? Blir det for komplisert?
Ikke overrasket.. Som jeg skrev i en annen tråd her, så kjørte jeg gjennom en fartsmåler som viste at jeg kjørte 85 km/t. Denne fartsmåleren leste altså Teslaen som et fartsskilt, men feiltolket 8-tallet som et 6-tall, satte maks fart til 73km/t (65+11%) som da endte med en passe hard og plutselig oppbremsing fra 88 eller hva den stod på.
Ironien i det hele er at den IKKE leser digitale fartsskilter, men fartsmåleren, jo den skulle den lese, og sette en fartsgrense som ikke finnes i Norge.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:45
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
Hvorfor? Blir det for komplisert?
Aner ikke hvorfor, men ved fartsgrenser som slutter på 5, er 5-tallet lite (ca halv størrelse av hovedtallet).
10 betyr hundre km/t.
Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
Sitat fra: fonberg på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:29
Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
Tror ikke det har med lesing av skilt.
Helt siden jeg fikk bilen (mars 2019) så opplever jeg tilsvarende idioti når jeg kommer E18 fra vest og tar av til Ring3/Granfosstunellen på Lysaker. Ingen forskjell før og etter HW3/skiltlesing.
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:44
Sitat fra: fonberg på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:29
Enig med de andre her i at lesing av fartsgrenseskilt er for dårlig.
I Trondheim: Nordover E6 etter Kroppanbrua, når man holder høyre inn på Omkjøringsveien, kommer fartsendringene på løpende bånd om man har AP aktivert, mener den etter 80 er innom både 50 og 60 før den kommer til riktig hastighet som er 70.
Eksempel 2: I Strindheimstunnelen leser den aldri det digitale «opphevd 60»-skiltet i bunnen av nordgående tunnelløp.
Tror ikke det har med lesing av skilt.
Helt siden jeg fikk bilen (mars 2019) så opplever jeg tilsvarende idioti når jeg kommer E18 fra vest og tar av til Ring3/Granfosstunellen på Lysaker. Ingen forskjell før og etter HW3/skiltlesing.
Tja, jeg skal ikke sette penger på at det skyldes skiltlesing når jeg kjører av E6, men før HW3 så endret den alltid til 80 litt etter opphevd 60-skiltet i Strindheimtunnelen. Nå gjør den ikke det lenger.
Så lenge nav-databasen er utdatert, og vi ikke vet hvilke prioriteringer som gjøres mellom leste skilt og databasen, må vi nok dessverre bare leve med disse feilene.
Denne blir også oppfatta som 70