Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

jlan


Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23

Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.

Opphevelse av Soneskilting med 30 km/t er et unntak (skilt 366), og her betyr opphevelse at man får 50 km/t i fartsgrense etter oppheving. Alle andre vanlige fartsgrenser (runde skilt) som blir opphevet blir 80 km/t etter skilt "Slutt på særskilt fartsgrense" (skilt 364). Dvs. hvis det er opphevelse av 30 km/t med rundt skilt så er det 80 km/t etter skiltet, men hvis det er et firkantet skilt med tekst sone øverst som oppheves så blir fartsgrensen 50 km/t etter skiltet. For de som er interessert så er det mye å finne i håndbøkene til Statens Vegvesen. Skiltnormalene er bøkene som heter N300. Fartsgrensskilt er et forbudsskilt, og er beskrevet i N300 del 3. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knegg

Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:26
Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23

Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.

Opphevelse av Soneskilting med 30 km/t er et unntak (skilt 366), og her betyr opphevelse at man får 50 km/t i fartsgrense etter oppheving. Alle andre vanlige fartsgrenser (runde skilt) som blir opphevet blir 80 km/t etter skilt "Slutt på særskilt fartsgrense" (skilt 364). Dvs. hvis det er opphevelse av 30 km/t med rundt skilt så er det 80 km/t etter skiltet, men hvis det er et firkantet skilt med tekst sone øverst som oppheves så blir fartsgrensen 50 km/t etter skiltet. For de som er interessert så er det mye å finne i håndbøkene til Statens Vegvesen. Skiltnormalene er bøkene som heter N300. Fartsgrensskilt er et forbudsskilt, og er beskrevet i N300 del 3. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker

I artikkelen er skiltet rundt. Men det er 7 år gammel artikkel, så sikkert ikke gjeldende.
SitatForbudskiltet "Fartsgrense opphevet" er en luring i skiltjungelen. Her er fakta for ikke å bli lurt: Når 30- og 40-sone oppheves er den gjeldende fartsgrensa 50 kilometer i timen. Alltid. Når 50-, 60- eller 70-sone oppheves blir fartsgrensa 80. Reglene er krystallklare.
https://www.tronderbladet.no/nyheter/article4922537.ece
2020 Model 3

THE

Der har nok Trønderbladet tatt gruelig feil. Innholdet i N300 del 3 er gjeldende fra januar 2012, og sier klart og tydelig at bruk av "Slutt på særskilt fartsgrense" KUN skal brukes utenfor tettbygd strøk, og at fartsgrense etter skiltet ALLTID er 80 km/t. Hvis rundt 30 km/t fartsgrenseskilt skal endres til 50 km/t fartsgrense så SKAL det settes opp et fartsgrenseskilt med 50 km/t.
Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:37
Der har nok Trønderbladet tatt gruelig feil. Innholdet i N300 del 3 er gjeldende fra januar 2012, og sier klart og tydelig at bruk av "Slutt på særskilt fartsgrense" KUN skal brukes utenfor tettbygd strøk, og at fartsgrense etter skiltet ALLTID er 80 km/t. Hvis rundt 30 km/t fartsgrenseskilt skal endres til 50 km/t fartsgrense så SKAL det settes opp et fartsgrenseskilt med 50 km/t.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du her helt rett, jeg forholder meg også til denne håndboken, altså selve fasiten. (Utgitt 2012 men fikk nytt nummer i 2014)
Det er mye dårlig kunnskap rundt trafikkskilt, og jeg har også kommet over nettsider som som driver trafikkopplæring hvor det de skriver er direkte feil. Skuffende.
Det er vel heller ikke umulig at det enkelte steder finnes eksempler på at det er skiltet feil langs veiene. Dessverre hender det at noen bruker slike eksempler som bevis for sin oppfatning. I tillegg sitter gjerne noen med utdatert kunnskap, og uttaler seg som eksperter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#65
Sitat fra: jlan på mandag 28. september 2020, klokken 23:23
Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:23
Utenfor tettbygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbygd strøk med 50.
Du mener at det skal stå et 50 skilt når det f.eks er slutt på 30. Kanskje ikke for soner? Vi har ihvertfall et skilt med 30 km/t sone opphevet her i nærheten. Det leser bilen korrekt til 50, med en liten forsinkelse. Så jeg antar det er databaseoppslag.
Det stemmer, i tettbygde strøk skal 30 oppheves med 50.
For fartsgresnesone gjelder andre regler, sitat fra N300 Statens vegvesens håndbok "Trafikkskilt":
Skilt 368 (Slutt på fartsgrensesone) brukes for å oppheve fartsgrense skiltet med skilt 366 "Fartsgrensesone" og betyr at generell fartsgrense 50 km/t gjelder.
Fartsgrensesone oppheves også av skilt 540 "Gatetun" og skilt 548
"Gågate". I slike tilfeller oppsettes ikke skilt 368.
Fartsgrensesone oppheves ikke av skilt 362 "Fartsgrense".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:32
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Signs_and_Signals

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_EN.pdf


For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thomas Parsli

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:29
Hvorfor er det ikke én skiltnormal i hele EU/EØS?

Fordi ...mennesker?

Å endre eksisterende system (og lover/regler som henviser til de) er så dyrt at det neppe kommer til å skje noen gang. Det fordrer også at man kan bli enige om et system -det tviler jeg på er mulig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DagfinnN

Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:35
For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Det er langt fram til Nivå 5 -selvkjøring, men nivå 3 vil være et meget stort framskritt.
Jeg ingen grunn til å bekymre seg for mange forskjellige skilttyper.
1.Bilen vet i hvilket land den er.
2. I hvert land er det ikke så mange varianter. Intet problem for AI å lære seg dette. Tenk på AI som regnsensor. Det er mange varianter av dråper, regn som lysforhold å lære seg. Det har AI klart. De alle fleste mener nå at Tesla sin AI regnsensor fungerer bra nå. Ikke perfekt, men tilfredsstillende.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

kodax

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:53
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:29
Hvorfor er det ikke én skiltnormal i hele EU/EØS?

Fordi ...mennesker?

Å endre eksisterende system (og lover/regler som henviser til de) er så dyrt at det neppe kommer til å skje noen gang. Det fordrer også at man kan bli enige om et system -det tviler jeg på er mulig.
Tja, blir behovet stort nok så er det vel ikke utenkelig at det kan gjennomføres. Hvis man skal ha full selvkjøring og god nok kontroll på dette, så er vel standardisering på tvers av landegrense kanskje lønnsomt. Kanskje innfører FN en standard, og så blir bare selvkjøring tillatt i de landene som følger denne.
Alternativ kan man feks ha en løsning der selvkjøring bare blir tillatt på veier som er godkjent for dette. Det blir nok en ganske stor manuell jobb og byråkratisk prosess, men fordelen er at man får god kontroll (og da vil man ikke trenge skilt-gjennkjenning, siden dataene da hentes fra en database som jo må hodes oppdatert kontinuerlig.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

knegg

Sitat fra: knegg på søndag 27. september 2020, klokken 22:04
Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Hva gjør "vi" med LED-skilt som kamera har store problem med å lese siden lysene blinker?

Relevant youtube-video av Steve Mould:
Driving Cars Are Dangerously Confused By LED Lights
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:35
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:32
https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Convention_on_Road_Signs_and_Signals

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_EN.pdf


For øvrig så viser jo de siste kommentarene her at det ikke er rett fram å få til skiltlesing og korrekt funksjon i bilen. Hvis det er litt forskjellige skilt, og også forskjellig bruk av skiltene i forskjellige land, så blir det veldig mange parametere som må programmeres inn i styresystemet i bilen. Hvis man snakker full selvkjøring (nivå 5) så må bilen takle alle forhold, alle typer veier og veimerking og alle typer skilt og gyldighet av skilt. Og det må tas høyde for forskjeller fra land til land. Jeg er overbevist om at det må en ytterligere internasjonal standardisering av trafikkregler, skilt, skilting og veimerking på plass før det er mulig å få til full selvkjøring. En slik standardisering må nok skje i regi av FN som en videreføring FN-konvensjonen om veitrafikk (Wienkonvensjonen om veitrafikk).
Jeg tror ikke standardisering er en forutsetning i det hele tatt. Det vil sikkert kunne forenklet arbeidet med selvkjøring, men er nok en ikke realistisk på lang tid enda. Uten standardisering vil det bare kreve mer arbeid. Tesla (eller andre) kan ikke vente på en standard, det vil ta alt for lang tid. Gjenkjenning av skilt er uansett mye mer trivielt enn mange andre objekter. Læring fra en stor flåte biler vil akselerere utviklingen, og land med mange Teslaer vil sannsynligvis ha en fordel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Jeg tror fortsatt at Tesla gjør det slik at alle "opphevet" skilt medfører at det "gamle" systemet med oppslag i kartdatabasen benyttes. En forholdsvis safe løsning egentlig. Spesielt siden skilt 336 "Slutt på forbikjøringsforbud" også leses som "slutt på særskilt fartsgrense".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA