Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Handyman på søndag 27. september 2020, klokken 00:36
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.

Hvis den visualiserer skilt (dvs. at man ser på skjermen når den gjenkjenner) så regner jeg med at den justerer farten etter det?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: emurof på søndag 27. september 2020, klokken 01:52
Sitat fra: Handyman på søndag 27. september 2020, klokken 00:36
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?
Ja min bil leser og visualiserer fartskilt som som bare det.
Men det er ikke altid lett å vite om den bruker navdatabasen for fartsjustering eller kameraene.
Hvis den visualiserer skilt (dvs. at man ser på skjermen når den gjenkjenner) så regner jeg med at den justerer farten etter det?
Jeg tror der er slik, men jeg kan ikke bekrefte det da jeg ennå ikke har kjørt på steder hvor jeg helt sikkert vet at navigasjonsdatene ikke stemmer med virkeligheten.
Er det noen som vet med sikkerhet at ikke skiltlesingen bare benyttes til å oppdatere navigasjonsdatene, for så at bilen så leser dem fra databasen? Ref patenten til Moblieye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mj

Jeg tror der er slik, men jeg kan ikke bekrefte det da jeg ennå ikke har kjørt på steder hvor jeg helt sikkert vet at navigasjonsdatene ikke stemmer med virkeligheten.
Er det noen som vet med sikkerhet at ikke skiltlesingen bare benyttes til å oppdatere navigasjonsdatene, for så at bilen så leser dem fra databasen? Ref patenten til Moblieye.
[/quote
Min leser i alle fall midlertidige skilt ved veiarbeid som er stilt på skrå slik at de ikke gjelder lenger  ::)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Motorwatt

#50
Min reagerer også på midlertidige fartsskilt. Ingen tvil om at informasjonene kommer fra kamera(ene). Kan en sjelden gang ha problemer, men det skyldes kanskje at skiltene har gul bakgrunn eller står veldig lavt i forhold til vanlige skilt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. september 2020, klokken 20:53
Min reagerer også på midlertidige fartsskilt. Ingen tvil om at informasjonene kommer fra kamera(ene). Kan en sjelden gang ha problemer, men det skyldes kanskje at skiltene har gul bakgrunn.
OK, men hypotetisk sett så kan dataene først skives til basen og at TACC så henter dataene fra databasen, eller at en Tesla har kjørt der før og sendt datene til basen?  Hvem vet hvor lenge bilene har lest skilter i Shadow mode?
Ikke for å kverulere, men det er en interessant diskusjon sett i lys av alle spekulasjoner rundt patenten til Mobileye. Kan Tesla omgå den på denne måten?

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Jeg synes det er rart at den plukker opp noen midlertidige skilt som er mindre tydelige enn noen andre midlertidige skilt. Akkurat som det er kartdata som forteller at det er fartsskilt i nærheten.

For det gule 50 skiltet plukkes ikke opp når det er klart og perfekte forhold og perfekt posisjon. samme stedet hver gang. Men på et annet sted blir gule skilt plukket opp hver gang.
Du vet at kameraet plukker det opp siden det vises i 3D
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

#53
Enig. Tror ikke det er lett å trekke noen definitive konklusjoner. Har også en fast strekning med 50-sone som den av og til finner ut skal være 30. Her tror jeg faktisk sterkt sollys på kamera kan spille en rolle. Skal ikke se bort fra at 30 er en slags default når den verken kan lese skilt eller kartdata.Sånn for å være på den sikre siden...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

knegg

Usikker på om denne burde være postet på 2020.36-tråden eller denne. Uansett...

Vi har et par undersjøiske tunneler i Ålesund som ikke har GPS-dekning naturlig nok.
På vei inn i den ene er det først en 60-sone deretter opphevet.

Bilen trodde hele tunnelen var 50.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

På vei hjem trodde den at den første tunnellen var 90-sone.
Vi har ingen 90-soner i området.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mellom de to undersjøiske tunnelene er det en rundkjøring. Jeg tror dette var 30-sone før det ble rundkjøring - her er jeg litt usikker.
Uansett var det ingen 30-skilt, men bilen trodde det var 30.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og det er jo veldig gøy om du har aktivert lydsignal om du kjører over fartsgrensen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og på vei ut av tunnelen igjen så er det digitale/LED-skilt som henger i taket som viser 60-sone.
De er det klin umulig for Teslaen å lese. På vei inn i tunnelen er disse "opphevet" 60-sone, som den ei heller klarer å lese.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Synes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.
2020 Model 3

Motorwatt

SitatSynes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.

Min mening er at det er mangfoldige ganger bedre enn det var, da nesten ikke noe stemte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

knegg

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. september 2020, klokken 22:09
SitatSynes det er blitt veldig mye tullball her etter den nye skiltlesingen.

Min mening er at det er mangfoldige ganger bedre enn det var, da nesten ikke noe stemte.

Håper du kan se i min situasjon at det virkelig ikke stemmer her heller. Kanskje noe av problemet er at de har tatt bort skilt og forenklet sonene. Da "mangler" bilen informasjon langs veien og hopper tilbake til gammel data. Uansett er det veldig mye tull her.

Jeg for min del kan ikke stole på hva Tesla mener om fartsgrensene her i området da de veldig ofte er feil. Og når differansen er over 10km/t feil nedover så kan ikke jeg lenger bruke autopilot og samtidig holde fartsgrensen, så da er jo autopilot utelukket. Sånn som i 30km/t-tilfellet. Maks fart på autopilot var 40 i en 80-sone!
2020 Model 3

Motorwatt

Kan nok være lokale forskjeller som slår til. Har du re-kalibrert? Skal jeg tippe hadde jeg 10% riktige fartsgrenser før 2020.36.x. Nå er det 10% feil på en strekning som kjøres nesten daglig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Jeg opplever også utrolig mye tull med fartsgrensene etter at skiltlesing kom. Stort sett leses fartgrense riktig fra vanlige skilt, men det virker som databasen overtar etter ganske kort tid. En 70 strekning jeg kjører ofte lå tidligere feil inne i databasen med 50. Nå justeres farten opp til 70 ved skiltet, men før jeg kommer til neste 70 skilt så settes farten ned igjen til 50, så opp igjen til 70 ved neste skilte osv.  Ved skilt for opphevet fartsgrense får jeg mange rare hastigheter, det virker som databasen er inne i bildet. I Norge er vel opphevet 60 og 70 alltid 80, så her kunne man klart seg med en ganske enkel formel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

I Norge har vi kun to generelle fartsgrenser; 50 i tettbebygd strøk og 80 utenfor tettbebygd strøk.
De andre er særskilte fartsgrenser.
Utenfor tettbebygde strøk skal fartsgrenser oppheves med "slutt på særskilt fartsgrense" og i tettbebygd strøk med 50.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA