Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Steffinho

Ja, det er jo en ting å tenke på også. Har ærlig talt ikke tenk at på at det bråker såpass som det gjør etter å ha video av det nå på en Model Y. Men kan også være at de varmepumpene som kommer til Model 3 nå er mer gjennomprøvd enn de som ble montert på Model Y nå i starten. Kanskje de har klart å støyisolere bedre eller endret i konstruksjonen av varmepumpa f.eks.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Dieselgubben

#46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 18. september 2020, klokken 13:25
Sitat fra: Thomas Lund på fredag 18. september 2020, klokken 09:06
Leste på Tesla Model 3 gruppa på facebook.
Der var det en som skrev at han hadde snakket med noen som jobbet i Tesla, de hadde visstnok kjørt en M3 med varmepumpe som var i Norge, og at de siste bilene som har kommet/kommer har varmepumpe.
Angivelig kan de hos Tesla kunne sjekke om bilen har varmepumpe utifra VIN nummer...
Noen som vet noe mere om dette?

Har hatt Tesla'er i 6 år, og vurderer å kjøpe Model Y. Basert på Model Y-Facebook-gruppen ville jeg valgt vekk varmepumpen om jeg kunne. Den umiddelbare kjølingen og varmen en får fra det ustyret som er når en ikke har varmepumpe synes jeg er veldig bra. Med varmepumpe så får du en ting til som skal surre og bråke...såpass mye at Tesla valgte å ettermontere kapper...og da for å få noen få prosent ekstra rekkevidde. Er jo sikkert litt fordel med lavere strømregning, og kan kjøre litt lenger etapper på sommerferien, men ikke særlig mye.

En annen ting med å vente på "siste skrik" fra Tesla er at det som regel ikke er veldig gjennomprøvd. Toyota tester nye ting ekstremt mye før de slipper det ut på produksjonsmodeller, mens Tesla er i den andre enden. Tesla Model 3 har blitt en veldig bra og stabil bil, så ville ikke synes det var så dumt å ta imot en av de siste før de endrer på lykter (grøss fra tidligere problemer) og andre ting.

Skal man tenke slik, bør vel ikke Tesla være et alternativ i det hele tatt. Det skjer jo stadige forbedringer.

Det at man får nye lykter,varmepumpe og el bakluke gjør denne svært aktuell for meg. Jeg har min tvil om prisnedgang pga. valuta når de gjør disse oppdateringene, men du får en bil som holder seg bedre i verdi enn biler uten dette utstyret. Og med 2 grader i årsmiddeltemp blir i hvertfall jeg å merke forskjell i rekkevidde.

I følge en av postene ovenfor, bråker jo varmepumpen jeg har på min Kia Soul noe helt forferdelig. Det er bare tull. Jeg sitter inni bilen når jeg kjører og hører ikke noe støy. Er du utenfor bilen, kan du høre den når bilen står i ro. Men i fart tipper jeg hjulene bråker mer. Tror nok ikke dette blir plagsomt når du kjører TM3.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. september 2020, klokken 11:59
I følge en av postene ovenfor, bråker jo varmepumpen jeg har på min Kia Soul noe helt forferdelig. Det er bare tull. Jeg sitter inni bilen når jeg kjører og hører ikke noe støy. Er du utenfor bilen, kan du høre den når bilen står i ro.
Det er ingen som har sagt at lyden på varmepumpe er plagsom når du kjører. Dette er noe du har funnet på.
Men siden bilen ikke hadde app og det ofte var nødvendig å starte bilen å la den stå for å varme seg opp i noen minutter så høres pumpa meget godt. Foregår dette utenfor et soverom kan det være plagsomt. Nivået på støy ligger på nivå med den også temmelig plagsomme kjørelyden en del (etterhvert alle) elbiler skal ha. Heldigvis har mange muligheten til å skru av denne.

Jeg verdsetter en tyst bil i alle situasjoner, men varmepumpe er ikke en dealbreaker. Hadde Soul og det var en superkul bil selv med tydelig hørbar varmepumpe.

sjokomelk

Jeg forstår ikke helt hvorfor alle hyler om at varmepumper bråker - det er jo allerede varmepumpe i 90-95% (mitt anslag) av alle biler solgt nye i Norge i dag, men da uten muligheten for å reversere den. (For de som ikke tok den - AC er en varmepumpe...) Eneste forskjellen på en reversibel varmepumpe og en ikke-reversibel er en fireveisventil som kan snu om på om det er ute eller innedelen som skal kjøles/varmes. Støyen fra kompressoren er akkurat den samme. Så hvis du ikke merker noe til kompressorlyden på AC i dag, så vil du nok ikke merke noe til lyden hvis fireveisventilen har endret stilling og den brukes til varming i morgen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dieselgubben

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. september 2020, klokken 12:18
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. september 2020, klokken 11:59
I følge en av postene ovenfor, bråker jo varmepumpen jeg har på min Kia Soul noe helt forferdelig. Det er bare tull. Jeg sitter inni bilen når jeg kjører og hører ikke noe støy. Er du utenfor bilen, kan du høre den når bilen står i ro.
Det er ingen som har sagt at lyden på varmepumpe er plagsom når du kjører. Dette er noe du har funnet på.
Men siden bilen ikke hadde app og det ofte var nødvendig å starte bilen å la den stå for å varme seg opp i noen minutter så høres pumpa meget godt. Foregår dette utenfor et soverom kan det være plagsomt. Nivået på støy ligger på nivå med den også temmelig plagsomme kjørelyden en del (etterhvert alle) elbiler skal ha. Heldigvis har mange muligheten til å skru av denne.

Jeg verdsetter en tyst bil i alle situasjoner, men varmepumpe er ikke en dealbreaker. Hadde Soul og det var en superkul bil selv med tydelig hørbar varmepumpe.

Vel ,du skrev varmepumpen lager veldig mye lyd. I 99 prosent av tilfellene er ikke det noe problem, så fremst du da ikke skal ha den rett utenfor soveromsvinduet og dette er åpent. Det anbefales ikke å lufte med åpne vinduer i den kalde sesongen pga. kondens.

Folk flest vil kun legge merke til varmepumpen dersom de står utenfor bilen.

Men greit, jeg skjønner at man kan tenke seg situasjoner hvor det kan oppleves som plagsomt.

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 19. september 2020, klokken 12:59
Jeg forstår ikke helt hvorfor alle hyler om at varmepumper bråker - det er jo allerede varmepumpe i 90-95% (mitt anslag) av alle biler solgt nye i Norge i dag, men da uten muligheten for å reversere den. (For de som ikke tok den - AC er en varmepumpe...) Eneste forskjellen på en reversibel varmepumpe og en ikke-reversibel er en fireveisventil som kan snu om på om det er ute eller innedelen som skal kjøles/varmes. Støyen fra kompressoren er akkurat den samme. Så hvis du ikke merker noe til kompressorlyden på AC i dag, så vil du nok ikke merke noe til lyden hvis fireveisventilen har endret stilling og den brukes til varming i morgen.
Å si at alle kompressorer er like, er omtrent som å si alle motorer lager samme lyd

Mulig du synes Lada Niva og Honda Civic lager samme lyd fordi de har en rekkefirer, mens de fleste vil høre lett forskjell.

Øyvind.h

Mitt inntrykk er at det kan være veldig stor forskjell på lyden en varmepumpe lager avhengig av temperatur/effekt.
Ekdemplevis virker en av elbilene med vp MYE mer bråkete på vinter enn sommer.
Forsåvidt det samme med VP som vi har på huset. Den er nær lydløs ved lav belastning på sommeren/vår/høst (bruker tilnærmet aldri AC). Når det blir skikkelig kaldt på vinteren derimot bråker den mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Selvfølgelig er det mer lyd i en kompressor som jobber på 100% enn en som putrer avgårde på 25%. Men å kategorisk og bastant skrike om at en reversibel varmepumpe uansett belastning alltid vil lage minst 130db og kan høres fra andre siden av fylket, og er derfor noe man kategorisk ikke vil ha i bilen sin, blir feil. (Overdrivelse for dramatisk effekt fra min side. :P) Ja, varmepumpa bråker mye i min Model X mens jeg hurtiglader med over 100kW, men det er fordi den skal flytte veldig mye varme. Men jeg kan ikke si at jeg plages av den mens den kjøler kupéen min til rundt 21 grader mens det er 26 grader ute.

Og selvfølgelig kan jeg se at det blir motsatt hvis man skal varme opp kupéen til 45 grader mens det er -25 ute, men i realiteten skal du som oftest kun varme opp kupéen til 21 grader mens utetemperaturen er rundt 5 grader. Noe snurring i kompressoren blir det, men antageligvis vil dekkstøyen maskere lyden fra den helt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

For min del er det ikke støy på landevei/motorvei som er problemet. Det er støyen ved forvarming parkert utenfor huset.
En av elbilene med VP lager ekstremt høy lyd. Enkelte andre lager også en god del lyd, mens noen er relativt stillegående.
Så enkelt er det bare. Og varmepumpen jobber hardt i - 10, uavhengig av om de skal løfte temp til 20-30 eller 40 grader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Lurer litt på om noen ikke har tatt litt mye sjokomelk og fått litt høyt blodsukker

Øivind.h gir noen gode praktiske eksempler og skriker jo på ingen måte

sjokomelk

*fylle på med litt insulin* :P :laugh:
Jeg pekte ikke på noen spesielle i innlegget mitt. For meg virker det bare som om det er et ekkokammer her inne hvor det er bestemt på forhånd at alle varmepumper som jobber får ørene dine til å blø. Dette er en gjenganger i mer eller mindre alle underfora.

Og hvis bilen lager litt lyd mens den står til forvarming i 20 minutter utenfor huset mitt - Hvilken rolle spiller det? Er det bedre med naboen som starter dieselbilen sin 45 minutter før han skal på jobb hver morgen gjennom vinteren? Noe lyd vil det alltids være av en bil som står til forvarming, og da vil jeg si det er bedre med litt summing fra en kompressor enn dieselkakling.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Jeg forstår ikke hvorfor du finner det så vanskelig å akseptere at folk kan oppleve støy fra varmepumpe som plagsomt/sjenerende.
Et enkelt Google søk på "støy varmepumpe" kan være en grei start for å unngå ekkokammer-opplevelse...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Jeg forstår at det kan være sjenerende i noen tilfeller. Men de vil som oftest være veldig få og sjeldne. Hvis du har naboer som ikke tåler lyden av biler som starter opp utenfor huset ditt, så er det ikke du som har problemet, men naboen din som da har bosatt seg i nærheten av andre mennesker. Hvis folk er så sensitive for lyder fra naboene sine, så må de bosette seg et sted langt unna andre. Bor du i et byggefelt, så må du tåle at det kommer litt lyder. Og litt summing fra en bil er en del av det normale lydbildet.
Personlig syns jeg det er mer irriterende å høre gressklipperen til naboen klokka 9 på kvelden på en sommerdag enn Model 3'en hans som kjøler seg ned før han skal ut på tur hvis vi sitter ute og koser oss. Men det er ting man bare må tåle når man har valgt å bo blant andre folk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stefse

Tesla fikser sikkert dette med en funksjon for å kun kjøre resistiv oppvarming i en eller annen "silent" mode for de som er kresen på lyden.

Problemet med VP er ising i fordamperen(utedelen). De må ha kontroll på dette gjennom sensorikk og det krever litt læring for å kjøre disse pumpene optimalt i vintersesongen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Av mine egne biler har det vært stor forskjell på Kia Soul som på vinterstid nesten hørtes ut som den gikk på tomgang og Model 3 som bare suser litt.

Det er helt klart at ingen av dem kan måle seg med den fossile gressklipperen til den ene naboen for ikke snakke om Oldsmobilen til den andre naboen (som har dragstertomgang a la Sammy Hagars Trans Am)

Tror vi må skille hørbart/plagsomt/øra blør.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA