Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 får ny pris, rentekampanje, nye lykter, motorisert bakluke, varmepumpe, mm.

Startet av Motorwatt, søndag 23. august 2020, klokken 17:33

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2020, klokken 18:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:17

Det er nok først og fremst varmepumpa som sørger for mindre forbruk. Octovalve (ikke octavalve) er jo bare en avansert og genial ventil som distribuerer varme og kjøling der det trengs på en effektiv måte. Og den bidrar jo på den måten til et effektivt system.
Varmepumpe bidrar vel ikke mye til effektivisering om sommeren. Og EPA testing gjøres vel i sommertemperatur.
Det har du nok rett i.
Jeg tenkte på praktisk rekkevidde i Norge, og da bidrar varmepumpen store deler av året.
Når det gjelder EPA/WLTP så er jeg usikker på hva effektivisering skyldes, men Octovalve er jo sentral i kondisjonering av bilens batteri, DU og inverter. Således kan den jo bidra til bedre rekkevidde ved at varme/kjøling ikke går til spille.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 26. august 2020, klokken 11:06
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2020, klokken 18:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:17

Det er nok først og fremst varmepumpa som sørger for mindre forbruk. Octovalve (ikke octavalve) er jo bare en avansert og genial ventil som distribuerer varme og kjøling der det trengs på en effektiv måte. Og den bidrar jo på den måten til et effektivt system.
Varmepumpe bidrar vel ikke mye til effektivisering om sommeren. Og EPA testing gjøres vel i sommertemperatur.
Det har du nok rett i.
Jeg tenkte på praktisk rekkevidde i Norge, og da bidrar varmepumpen store deler av året.
Når det gjelder EPA/WLTP så er jeg usikker på hva effektivisering skyldes, men Octovalve er jo sentral i kondisjonering av bilens batteri, DU og inverter. Således kan den jo bidra til bedre rekkevidde ved at varme/kjøling ikke går til spille.

Denne ble omtalt av Sandy Munroe i yuotube-serien "Now you know", som gikk over 2 episoder. Der ble den kalt genial, bl.a. fordi den samlet all styring i en smart og kompakt enhet, fremfor i mange flere delsystemer som både tar plass og vekt, og ikke er i nærheten like effektiv.

Den tar visstnok av seg systemet for batterikjøling også, så dette vil nok kunne påvirke også i varmt amerikansk klima som de har sør i USA, såvel som lengre nord i landet. Om jeg fikk det med meg riktig, da.

Men vi ligger vel i et klima som får enda bedre effekt av denne, enn de sør i USA.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Mer rykter:

Sitat

Tesla is rumored to introduce several changes to the Model 3, including a new center console, steering wheel, adding a heat pump, and more, according to a known leaker in China.




https://electrek.co/2020/09/13/tesla-update-model-3-center-console-steering-wheel-heat-pump-rumor/


Faxt

Noen som har en idé hvor lurt/lite lurt det er å ta ut en TM3 nå, med høy pris pga valuta,
mulig kommende prisfall pga. valuta, mulig stor oppgradering av bilen.
Vil ikke dette kunne slå veldig negativt ut ved et salg om f. eks. 3 år?

Ludde

Dette er vel ikke en facelift som model model S hadde rundt 2016, så tror ikke dette vil ha alt for store utslag.

Hvis man skal sitte på gjerdet og hele tiden vente på neste oppgradering, så ender man fort opp uten bil, siden tesla oppgraderer bilene kontinuerlig og ikke gjennom tradisjonelle årsmodeller. Det er vanskelig å spå hvordan bruktmarkedet vil slå ut om 3-4 år. Kjører du for eksempel fossilt nå og venter ett år til så kan det fort utgjøre 20k mer i driftskostnader sammenliket med el? Og da er kanskje økningen i bruktverdi spist opp?

Kanskje kan det være lurt å håpe på en valutagevinst og samtidig få en 2021 bil siden vi er sent på året nå. Kun for at det høres bedre ut på finn.no, selv om en desember 2020 bil er identisk.

RJK

Flere som spekulerer på at en prisjustering kommer medio oktober, etter at de 14 dagene de siste kan levere tilbake bil på returretten, er gått ut. Tror jeg ihvertfall hadde ventet til dette kommer eller slutten av oktober, om du er ute etter bil nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tom

Husk moms og kommer.. så du taper ikke alt for mye på en 3 åring tipper jeg..

Contango

Vent nå i hvert fall på Battery Day og se hva som annonseres der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Steffinho

SitatA source familiar with the matter told Tesmanian exclusively that several Model 3s with a heat pump and octovalve are already in Tilburg. All cars were produced at the Fremont factory.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/several-model-3-with-heat-pump-and-octovalve-produced-in-fremont-delivered-to-tilburg

Kanskje man er så heldig å får kjøpt Model 3 med masse nytt og med priskutt i løpet av Oktober. Da er jeg veldig glad for at jeg ikke bestilte bil i August, noe som fristet utrolig mye skal jeg innrømme.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Thomas Lund

Fikk nettopp melding om utlevering av M3 LR 23. September kl 10.00 :-\

Steffinho

Sitat fra: Thomas Lund på torsdag 17. september 2020, klokken 09:54
Fikk nettopp melding om utlevering av M3 LR 23. September kl 10.00 :-\
Du kan alltids angre kjøpet, men kan jo være priskuttet aldri kommer også. De fleste tingene de antagelig har endret i produksjon øker prisen på bilen. Eneste som kutter kostnader er vel å fjerne chromen. Kanskje ny midtkonsoll og nye lykter er rimeligere å produsere også, men det kan gå begge veier.

Kan du gi tilbakemelding om du fikk noe av de nye tingene? Mulig du har fått ny frunk ihvertfall.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Thomas Lund

Sitat fra: Steffinho på torsdag 17. september 2020, klokken 11:01
Sitat fra: Thomas Lund på torsdag 17. september 2020, klokken 09:54
Fikk nettopp melding om utlevering av M3 LR 23. September kl 10.00 :-\
Du kan alltids bla bla bla masse tekst fjernet fra sitat

Kan du gi tilbakemelding om du fikk noe av de nye tingene? Mulig du har fått ny frunk ihvertfall.
Det kan jeg gjøre.

rovervest

Hei. Jeg er litt i samme båt med levering av ny m3 nå snart. Ser at de nyeste bilene på finn. No har den nye grunne frunken, men det store spørsmålet er vel om det er en varmepumpe der eller ikke.

Thomas Lund

Leste på Tesla Model 3 gruppa på facebook.
Der var det en som skrev at han hadde snakket med noen som jobbet i Tesla, de hadde visstnok kjørt en M3 med varmepumpe som var i Norge, og at de siste bilene som har kommet/kommer har varmepumpe.
Angivelig kan de hos Tesla kunne sjekke om bilen har varmepumpe utifra VIN nummer...
Noen som vet noe mere om dette?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thomas Lund på fredag 18. september 2020, klokken 09:06
Leste på Tesla Model 3 gruppa på facebook.
Der var det en som skrev at han hadde snakket med noen som jobbet i Tesla, de hadde visstnok kjørt en M3 med varmepumpe som var i Norge, og at de siste bilene som har kommet/kommer har varmepumpe.
Angivelig kan de hos Tesla kunne sjekke om bilen har varmepumpe utifra VIN nummer...
Noen som vet noe mere om dette?

Har hatt Tesla'er i 6 år, og vurderer å kjøpe Model Y. Basert på Model Y-Facebook-gruppen ville jeg valgt vekk varmepumpen om jeg kunne. Den umiddelbare kjølingen og varmen en får fra det ustyret som er når en ikke har varmepumpe synes jeg er veldig bra. Med varmepumpe så får du en ting til som skal surre og bråke...såpass mye at Tesla valgte å ettermontere kapper...og da for å få noen få prosent ekstra rekkevidde. Er jo sikkert litt fordel med lavere strømregning, og kan kjøre litt lenger etapper på sommerferien, men ikke særlig mye.

En annen ting med å vente på "siste skrik" fra Tesla er at det som regel ikke er veldig gjennomprøvd. Toyota tester nye ting ekstremt mye før de slipper det ut på produksjonsmodeller, mens Tesla er i den andre enden. Tesla Model 3 har blitt en veldig bra og stabil bil, så ville ikke synes det var så dumt å ta imot en av de siste før de endrer på lykter (grøss fra tidligere problemer) og andre ting.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA