Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruke 12v mens parkert på ferie?

Startet av Kenny427, torsdag 05. august 2021, klokken 10:15

« forrige - neste »

Kenny427

Hei, er på tur med Model 3 og samboer og vi har en liten kjøleboks som er koblet i sigarett tenneren i bilen. Kan denne stå på hele tiden selv når vi er parkert, eller risikerer jeg å ikke få startet bilen dagen etter da? Hilsen ny M3 camper.

Roman

Et utdrag fra Teslas brukermanual. Ser ut som det skal gå fint om man har på Campermode. :)

link til manual: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf


Handyman

#2
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 05. august 2021, klokken 10:15
Hei, er på tur med Model 3 og samboer og vi har en liten kjøleboks som er koblet i sigarett tenneren i bilen. Kan denne stå på hele tiden selv når vi er parkert, eller risikerer jeg å ikke få startet bilen dagen etter da? Hilsen ny M3 camper.
Som det står, alt som hindrer bilen i å sove vil sørge for at det er strøm i 12V uttaket. Sentry, Camp, keep climate on.....
Jeg tror Sentry er det som bruker minst strøm, og du får samtidig overvåking av bilen på ferie.
I 2019 hadde vi en biltur gjennom Sverige og Danmark, og brukte en kompressorkjøleboks hele tiden. Forbruket til kjøleboksen er "ingenting". Bilen stod parkert i et par døgn og mistet ikke unormalt mye SoC.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

En av de store fordelene er at 12 volts batteriet blir ladet av hovedbatteriet ved behov. Kommer hovedbatteriet under 10% kan vist nok dette stoppe.
Kjøleboks stikker av med veldig lite, så et IKKE problem. Brukt en slik 2 uker i Finnmark i sommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Roman

Sitat fra: Handyman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:36
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 05. august 2021, klokken 10:15
Hei, er på tur med Model 3 og samboer og vi har en liten kjøleboks som er koblet i sigarett tenneren i bilen. Kan denne stå på hele tiden selv når vi er parkert, eller risikerer jeg å ikke få startet bilen dagen etter da? Hilsen ny M3 camper.
Som det står, alt som hindrer bilen i å sove vil sørge for at det er strøm i 12V uttaket. Sentry, Camp, keep climate on.....
Jeg tror Sentry er det som bruker minst strøm, og du får samtidig overvåking av bilen på ferie.
I 2019 hadde vi en biltur gjennom Sverige og Danmark, og brukte en kompressorkjøleboks hele tiden. Forbruket til kjøleboksen er "ingenting". Bilen stod parkert i et par døgn og mistet ikke unormalt mye SoC.

Link til kompressorboksen? :D

Handyman

Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Handyman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:36
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 05. august 2021, klokken 10:15
Hei, er på tur med Model 3 og samboer og vi har en liten kjøleboks som er koblet i sigarett tenneren i bilen. Kan denne stå på hele tiden selv når vi er parkert, eller risikerer jeg å ikke få startet bilen dagen etter da? Hilsen ny M3 camper.
Som det står, alt som hindrer bilen i å sove vil sørge for at det er strøm i 12V uttaket. Sentry, Camp, keep climate on.....
Jeg tror Sentry er det som bruker minst strøm, og du får samtidig overvåking av bilen på ferie.
I 2019 hadde vi en biltur gjennom Sverige og Danmark, og brukte en kompressorkjøleboks hele tiden. Forbruket til kjøleboksen er "ingenting". Bilen stod parkert i et par døgn og mistet ikke unormalt mye SoC.

Link til kompressorboksen? :D
Jeg har en eldre utgave av en slik, som vi har hatt i mange år.
https://www.marineshop.no/dometic/130400/dometic-coolfreeze-kj%C3%B8leboks-31l-cdf36-kompressor--15c-til-plus-10c-12-24v?gclid=CjwKCAjwmK6IBhBqEiwAocMc8r8p47x5sclKde9J-IpSgPeIXy_pQTOZXq0mLFLCWnBOAOpfHmwm0BoCqZUQAvD_BwE
Plasserte den i nedre trunk og la igjen plata hjemme, og sørget for litt luftsirkulasjon mellom bagasjen. Stor bag på lokket som enkelt kunne løftes ut for å få tilgang til innholdet. Funket helt supert.
Det finnes nå flere rimelige alternativer fra bla. Alpicool.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA