Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Ville prøvd å gi den litt lenger tid, og å holde et svakt, men jevnt trykk på rattet til kjøreretningen. Altså mot filen du skal inn i. Den skifter normalt ikke fil uten dette trykket.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

AP funker greit for meg, bruker AP over alt, men selfølgelig ikke der farten ikke stemmer med virkeligheten ::) Kjører så lite på motorvei at her blir det mer stress for meg å bruke AP, for da må jeg konsentrere meg mer. Da blir det litt feil å ekspementere.

Tacc bruker jeg nesten aldri, da får jeg mer "ghosting" og det gidder jeg ikke.

Kort fortalt bruker jeg AP der den virker og ikke der den får et problem. Helt greit, siden det er veier jeg kjører ofte som er de kjedeligste strekkene, og da er AP herlig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29
Ville prøvd å gi den litt lenger tid, og å holde et svakt, men jevnt trykk på rattet til kjøreretningen. Altså mot filen du skal inn i. Den skifter normalt ikke fil uten dette trykket.
Hjelper ikke. Som du ser på andre forsøk, så bruker jeg treblinken, og der slår den av blink etter tre blink. Når den gjør feltskifte på veier der Tesla syns det er greit (de tillot det på denne veien også i noen måneder), så fortsetter den å blinke etter tre blink. Den indikerer vel da også i icu mener jeg. Bare prøv selv på typiske "byveier" med flere felt, som ikke er definert som motortrafikkvei. De veiene er det helt greit på, fordi man ikke vanligvis kjører med AP, men som du ser er dette strekket velegnet for AP.

Motorwatt

Ok, så filskifte virker, men bare på veier som Teslas kartsystem har definert som motorvei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Det ble gjort endringer på automagisk filskifte i forbindelse med at Navigate on Autopilot ble lansert i Europa. Da det kom forsvant muligheten for filskifte på veier som ikke er definert korrekt hos Tesla. Akkurat sånn som geear irriterer seg over.

I mitt nærområde mistet jeg muligheten for filskifte i bl.a. den undersjøiske tunnelen T-forbindelsen. Det var kjempegøy når versjon 10.0 (?) tok i bruk alle 8 kameraene på bilen og automatisk filskifte ble tilgjengelig på AP2-biler, men Adam var ikke lenge i paradis før det forsvant igjen.
Hvis du kun aktiverer TACC, så ser du at bilen ser filene på siden av deg, men i det du aktiverer Autosteer, så forsvinner disse fra visningen på skjermen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. august 2020, klokken 13:22
Ok, så filskifte virker, men bare på veier som Teslas kartsystem har definert som motorvei.
Stemmer det. Noen måneder etter vi fikk bilen begynte det ENDELIG å fungere på den spesifikke veien, men så gikk det bare noen måneder til før det forsvant ed en ny softwareversjon. Sånt plager meg med Tesla. Man tror man har noe, noe man er fornøyd med, og så tar de det bort med en softwareoppdatering uten at man engang vet om det, eller har valget om hva man vil akseptere og ikke. Og derav har de fleste andre bilmerker filholdere/selvstyring som overgår Tesla klart på slike veistrekninger.

JorEl

Jeg har liksom tenkt at når Tesla tar bort noe som virker, er det for å holde seg innenfor regelverket. :-\

Første gang jeg kjørte mot en rundkjøring med E-golfen så ble det litt ekstra hard bremsing, så om alt skal være feilfritt så kan man jo bare legge ned all selvkjøring.
En annen ting er at selv om jeg har FSD, så er jeg egentlig ikke interessert i en bil som klarer alt selv :o. Da er det kanskje ikke lenge før alle biler får det...og styresmaktene ser på statistikkene at selvkjøring har mindre ulykker, og så blir det ikke kjøring på vanlige folk. Derfor er jeg også tolmodig, så lenge det går litt og litt fremover. Edit; to skritt frem og ett tilbake, er helt greit :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:38
Jeg har liksom tenkt at når Tesla tar bort noe som virker, er det for å holde seg innenfor regelverket. :-\

SitatKanskje greit å lese regelverket først?

Første gang jeg kjørte mot en rundkjøring med E-golfen så ble det litt ekstra hard bremsing, så om alt skal være feilfritt så kan man jo bare legge ned all selvkjøring.

SitatE-Golf har aldri vært i nærheten av autonomi, eller kanskje level 1..
Tesla S75D - 09/2018

emphezis

Sitat fra: svarteper på tirsdag 18. august 2020, klokken 10:15
Har bare vanlig ap , men etter flere hundre km i sommer med ap innkoblet, så er jeg meget fornøyd med hvordan den kjører. Og den blir sannsynligvis bare bedre etter hvert. Ser enkelte irriterer seg over ditt og datt, henger på lodd,  og andre kreative løsninger. Dette er  ikke greitt , bilen er ikke selvkjørende enda, ta bussen,tog istedenfor å risikere mere enn nødvendig. Hold hendene på rattet!!

Er ikke uenig i at AP er god. Jeg kjørte kanskje 70-80 % på autopilot da jeg kjørte en 45 mils tur til Vestlandet i sommer - og det var nesten feilfritt. MEN å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund fjerner bare all avslapning med autopilot, blir heller et konstant stresselement (holder seg jo våken da..). Når jeg hadde lodd på rattet hadde jeg hendene i fanget og tomlene på nederste del av rattet, hver gang det kom en litt brå kurve eller når vi møtte mye biler hadde jeg hendene klar på rattet. Kunne selvsagt ikke falle meg inn å bruke lodd og droppe fokus på veien, men det Tesla serverer som autopilot i dag er ikke autopilot, Tesla/myndighetene må stole på at vi klarer å holde fokus på veien i litt mer enn 15 sekunder av gangen uten at den maser ihjel om det.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

trykkertor

Sitat fra: emphezis på onsdag 19. august 2020, klokken 01:05
Tesla/myndighetene må stole på at vi klarer å holde fokus på veien i litt mer enn 15 sekunder av gangen uten at den maser ihjel om det.
Det stoler ikke jeg på. Har du sett hva som finnes av sjåfører og aktiviteter der ute.
Får folk "muligheten" til å svime, så svimer de.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

THE

For min del går VW forbi Tesla i selvkjøring hvis VW plasserer bilen 10-15 cm lenger til høyre i kjørefeltet. Min Tesla ligger så og si klistrert til gulstripa med AP aktivert, og har stort sett gjort det siden utlevering i sept. 2017. Resultatet er at jeg avbryter AP og legger bilen nærmere hvitstripa for hver eneste buss og lastebil jeg møter. I venstresvinger legger bilen seg ofte på gulstripa også. Sjelden jeg orker å aktivere AP, både pga. plassering i kjørefelt, men også pga. spontan bremsing som ofte oppstår uten forvarsel. For å redde situasjonen må jeg sitte med høyrefoten klar på gasspedalen for å overstyre bremsingen til bilen. For min del er det mye mer avslappende å kjøre manuelt enn å sitte med hjerte i halsen hver gang jeg møter større kjøretøy, og å konstant være redd for at bilen bak skal smelle inn i bakenden min når Teslaen blir redd for noe og hugger inn bremsen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 08:02
For min del går VW forbi Tesla i selvkjøring hvis VW plasserer bilen 10-15 cm lenger til høyre i kjørefeltet. Min Tesla ligger så og si klistrert til gulstripa med AP aktivert, og har stort sett gjort det siden utlevering i sept. 2017. Resultatet er at jeg avbryter AP og legger bilen nærmere hvitstripa for hver eneste buss og lastebil jeg møter. I venstresvinger legger bilen seg ofte på gulstripa også.

Jeg håper og tror dette blir tatt tak i når AP faktisk er ment å brukes på de veiene du nevner (anter det er 2-felts), hvilket ikke er tilfellet i dag?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

THE

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. august 2020, klokken 08:05
Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2020, klokken 08:02
For min del går VW forbi Tesla i selvkjøring hvis VW plasserer bilen 10-15 cm lenger til høyre i kjørefeltet. Min Tesla ligger så og si klistrert til gulstripa med AP aktivert, og har stort sett gjort det siden utlevering i sept. 2017. Resultatet er at jeg avbryter AP og legger bilen nærmere hvitstripa for hver eneste buss og lastebil jeg møter. I venstresvinger legger bilen seg ofte på gulstripa også.

Jeg håper og tror dette blir tatt tak i når AP faktisk er ment å brukes på de veiene du nevner, hvilket ikke er tilfellet i dag.

Problemet er jo at spontan bremsing er minst like ille når kun TACC er aktivert enn når AP er aktivert. Siden det ikke er mulig å aktivere ACC eller god gammeldags CC på Tesla så er faktisk den gamle Saab 95'en fra slutten av 90-tallet jeg hadde en gang nærmere selvkjøring. Der kunne jeg sette på CC og hvile høyrefoten på de samme veiene i lange strekninger om gangen. Ja jeg måtte redusere hastigheten hvis jeg nådde igjen biler, og jeg måtte bremse helt manuelt. CC har jeg brukt MYE på alle andre biler jeg har hatt, så mye manuell kjøring som jeg har med Tesla må jeg nok tilbake til gode gamle Volvo 240 fra starten av 80-tallet for å matche.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på onsdag 19. august 2020, klokken 01:05
MEN å måtte nappe i rattet hvert 15. sekund fjerner bare all avslapning med autopilot, blir heller et konstant stresselement (holder seg jo våken da..). Når jeg hadde lodd på rattet hadde jeg hendene i fanget og tomlene på nederste del av rattet, hver gang det kom en litt brå kurve eller når vi møtte mye biler hadde jeg hendene klar på rattet.

Har man hendene skikkelig på rattet behøves ingen "napping". Jeg lar venstrehånda hvile på kl. 9 med albuen i vinduskarmen, da er det absolutt null mas. Dette fungerer både på X og 3.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA