Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Stig-Arne

Denne omskrivingen av AP programvaren, er den kun forbeholdt AP3 biler eller vil vi med AP 2.5 og lavere få nytte av den?

Motorwatt

VW ID.3 skal visstnok klare å styre gjennom rundkjøringer. Det skal Tesla også, men det tar litt tid.

EM about Roundabouts:
Not perfectly at first, but yes. Will take maybe a year or so to get really good at roundabouts worldwide. The world has a zillion weird corner cases." Indeed — and there are many versions of roundabouts.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

#17
Slik jeg forstår det, så regulerer ID3 farten gjennom rundkjøringer, og lar sjåføren styre uten å koble ut systemet.

Tesla sin tilnærming er at det skal være et klart skille når sjåføren overtar styringen. Da blir det nødvendigvis flere utkoblinger.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Motorwatt

Mulig det.

This is another top question I've had. It's not been as big a question as potholes, since I knew it would be solved sooner or later. (And, apparently, the Volkswagen ID.3 can go through roundabouts.) However, it's good to get confirmation of progress nonetheless. In response to a question about whether the next version of Autopilot will be able to do roundabouts, Elon wrote, "Not perfectly at first, but yes. Will take maybe a year or so to get really good at roundabouts worldwide. The world has a zillion weird corner cases." Indeed — and there are many versions of roundabouts.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 15. august 2020, klokken 18:34
Denne omskrivingen av AP programvaren, er den kun forbeholdt AP3 biler eller vil vi med AP 2.5 og lavere få nytte av den?
Vil tippe den kun blir for AP3.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

I begynnelsen kunne det vel være nok med de landene Tesla selges i?

The world has a zillion weird corner cases." Indeed — and there are many versions of roundabouts.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 15. august 2020, klokken 18:34
Denne omskrivingen av AP programvaren, er den kun forbeholdt AP3 biler eller vil vi med AP 2.5 og lavere få nytte av den?
Blir veldig overrasket om de har prioritert å bygge hele FSD-softwaren fra bunn igjen, og tatt høyde for AP2/2.5 hardware. Men hvem vet...

Uansett, Tesla har fortsatt til gode å kjøre kyst til kyst i USA slik Musk lovet å gjøre i 2016?? Ikke spesielt overbevisende dessverre. Men så er jeg fortsatt der at jeg ikke har tro på at dagens sensorpakke (kameraer) er god nok til å noen gang bli fullt selvkjørende.

emphezis

Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 13:41
Men så er jeg fortsatt der at jeg ikke har tro på at dagens sensorpakke (kameraer) er god nok til å noen gang bli fullt selvkjørende.

Hva er greia med at kameraene har så dårlig kvalitet? Kamera i sideblinklysene og frontkameraet ser jo "søppel" ut når det kommer til skarphet og farger. Skal det være slik for at software enklere skal lese/tolke bildene? Jeg har jo kamera med VGA-oppløsning fra 90-tallet som ser bedre ut. Gode kamera i dag er jo "gratis". Tenk de bittesmå kameraene i en moderne smarttelefon med ekstrem kvalitet og oppløsning, kamera som lett hadde fått plass i både sideblinklys og frontkamera. Må være en grunn til at de bruker de kameraene de bruker.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

1000kwh

Sitat fra: emphezis på mandag 17. august 2020, klokken 00:33
Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 13:41
Men så er jeg fortsatt der at jeg ikke har tro på at dagens sensorpakke (kameraer) er god nok til å noen gang bli fullt selvkjørende.

Hva er greia med at kameraene har så dårlig kvalitet? Kamera i sideblinklysene og frontkameraet ser jo "søppel" ut når det kommer til skarphet og farger. Skal det være slik for at software enklere skal lese/tolke bildene? Jeg har jo kamera med VGA-oppløsning fra 90-tallet som ser bedre ut. Gode kamera i dag er jo "gratis". Tenk de bittesmå kameraene i en moderne smarttelefon med ekstrem kvalitet og oppløsning, kamera som lett hadde fått plass i både sideblinklys og frontkamera. Må være en grunn til at de bruker de kameraene de bruker.
Skal jo behandles all denne dataen også. I tillegg så brukes det mye ressurser på AP og alt dette skal funke i 10 år. Tipper det er mange gruner.

geear

Kan ikke nok om det til å svare, men pris kan vel fort være et tema. Uansett, det jeg mener er at kameraer alene (pluss radar forover) ikke er godt nok. Uansett oppløsning. Det blir altfor krevende å gjøre sikker objektidentifisering, og har altfor store rom for feil. Lidar danner en omtrent fullverdig 3D-modell fortløpende.

En av de tingene som irriterer meg mest med Tesla sin AP er at jeg må svinge så hardt for å gjøre feltskifte at den skjønner den skal koble ut, selv når jeg blinker og befinner meg på det den ser er en firefelts vei, mens for eksempel Kia e-Niroen lar meg gli fint over så fort jeg slår på blinklyset og blindsona er klar, det blir myyyyye bedre og mer sømløs human-machine integrasjon. Dette er da på firefelts veier som Tesla selv bestemmer at jeg ikke skal få gjøre feltskifte automatisk på. Utrolig plagsomt. Selvfølgelig velger jeg Tedla sin AP over Kia sin feltholder, men Tesla er ikke der de har lovet, og burde derfor gjøre det mulig med mer sømløs integrasjon mot feltskifter og rundkjøringer (varsle, reduser fart og la brukeren styre).

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på mandag 17. august 2020, klokken 00:33
Hva er greia med at kameraene har så dårlig kvalitet? Kamera i sideblinklysene og frontkameraet ser jo "søppel" ut når det kommer til skarphet og farger. Skal det være slik for at software enklere skal lese/tolke bildene? Jeg har jo kamera med VGA-oppløsning fra 90-tallet som ser bedre ut. Gode kamera i dag er jo "gratis". Tenk de bittesmå kameraene i en moderne smarttelefon med ekstrem kvalitet og oppløsning, kamera som lett hadde fått plass i både sideblinklys og frontkamera. Må være en grunn til at de bruker de kameraene de bruker.

De har nok lagt mest vekt på ytelse i lite lys, og lite annet. Den blir gjerne bedre med lavere oppløsning, og fargegjengivelse spiller liten rolle. Enig i at den er dårlig, alt av farger ser orange ut ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

#26
BMW og VW bruker MobilEye EyeQ4:

The Triple Forward Camera of the Tesla Model 3 features three CMOS image sensors of the ON Semi AR0136A with 3.75 um Pixel size at 1280×960 1.2Mp resolution. It offers a front image capture system up to 250 meters that are used by the Tesla Model 3 Driver Assist Autopilot Control Module Unit.

To add context to Tesla's tri-camera module, System Plus compared it to a triple camera module designed by ZF, one of the largest tier-one automotive suppliers. ZF's S-Cam4 comes with two solutions, one with a mono camera and the other with a triple camera.

S-Cam4, a triple camera version of ZF's module, features Omnivision CMOS image sensors and Mobileye'a EyeQ4 vision processors.

The PCB mounting technology used by Tesla differs from the BMW's as shown in the image above. BMW prefers an isolated combination of sensors on three different PCBs. In contrast, Tesla's triple forward camera module embeds all CMOS sensors in a PCB without the processing SoC.

ZF's S-Cam4 includes Mobileye's vision processing capabilities.

By choosing mature image sensors from On Semiconductor and adding no post-processing, Tesla made its camera module "not about having the newest image sensors," but all about cost," System Plus observed. The firm estimates the cost of ZF's tri-camera at $165, while Tesla's tri-camera is at $65.




Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. august 2020, klokken 09:45
BMW og VW bruker MobilEye EyeQ4:

The Triple Forward Camera of the Tesla Model 3 features three CMOS image sensors of the ON Semi AR0136A with 3.75 um Pixel size at 1280×960 1.2Mp resolution. It offers a front image capture system up to 250 meters that are used by the Tesla Model 3 Driver Assist Autopilot Control Module Unit.

To add context to Tesla's tri-camera module, System Plus compared it to a triple camera module designed by ZF, one of the largest tier-one automotive suppliers. ZF's S-Cam4 comes with two solutions, one with a mono camera and the other with a triple camera.

S-Cam4, a triple camera version of ZF's module, features Omnivision CMOS image sensors and Mobileye'a EyeQ4 vision processors.

The PCB mounting technology used by Tesla differs from the BMW's as shown in the image above. BMW prefers an isolated combination of sensors on three different PCBs. In contrast, Tesla's triple forward camera module embeds all CMOS sensors in a PCB without the processing SoC.

ZF's S-Cam4 includes Mobileye's vision processing capabilities.

By choosing mature image sensors from On Semiconductor and adding no post-processing, Tesla made its camera module "not about having the newest image sensors," but all about cost," System Plus observed. The firm estimates the cost of ZF's tri-camera at $165, while Tesla's tri-camera is at $65.


Sier denne sammenigningen overhodet noe om forskjellen på kameraene? Eller er det samme kamera som er i bruk?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

ZF har samme oppløsning som Tesla (1280 x 960 piksler), og jeg tror som @jkirkebo skriver at oppløsningen ikke er så viktig. Hva det menneskelige øye ser, og hva en datamaskin tolker den trenger av informasjoner, varierer sannsynligvis kolossalt. Bl. a. når det gjelder farger som er krevende når det gjelder mengden av data. Ved å redusere avhengigheten og betydningen av farger gjør nok at prosesseringen kan skje mye raskere.

For min del synes jeg det er mere betenkelig er det at det bare er 3 kameraer på Tesla som har "redundancy", altså dobbelt sikkerhet for feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. august 2020, klokken 12:58
ZF har samme oppløsning som Tesla (1280 x 960 piksler), og jeg tror som @jkirkebo skriver at oppløsningen ikke er så viktig. Hva det menneskelige øye ser, og hva en datamaskin tolker den trenger av informasjoner, varierer sannsynligvis kolossalt.
Jobbet tidligere med bildegjennkjenning av ukeblader / aviser. Vi skalerte alltid ned bildene før vi prosseserte de. Høy oppløsning og farge var hovedsaklig for manuell prosessering. Lys var dog viktig. Det er jo noen (5+) år siden, mulig andre typer algoritmer dominerer nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA