Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Menneskets øye kan oppfatte 10 millioner forskjellige farger, hvorav egentlig ytterst få vil være nødvendige i trafikken. Fargeblinde kan også kjøre bil til tross for at de kan ha vanskeligheter med å skille rødt og grønt, men de vet at rødt er det lyset som kommer fra toppen av trafikklyset. Det kan en datamaskin også lære seg.  ;D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 17. august 2020, klokken 08:14
En av de tingene som irriterer meg mest med Tesla sin AP er at jeg må svinge så hardt for å gjøre feltskifte at den skjønner den skal koble ut, selv når jeg blinker og befinner meg på det den ser er en firefelts vei, mens for eksempel Kia e-Niroen lar meg gli fint over så fort jeg slår på blinklyset og blindsona er klar, det blir myyyyye bedre og mer sømløs human-machine integrasjon. Dette er da på firefelts veier som Tesla selv bestemmer at jeg ikke skal få gjøre feltskifte automatisk på. Utrolig plagsomt. Selvfølgelig velger jeg Tedla sin AP over Kia sin feltholder, men Tesla er ikke der de har lovet, og burde derfor gjøre det mulig med mer sømløs integrasjon mot feltskifter og rundkjøringer (varsle, reduser fart og la brukeren styre).
Pussig, på min TM3 fungerer dette knirkefritt. Jeg pleier dog ofte å "vri rattet" motsatt vei.. mest for moroskyld, men mange opplever at dette faktisk fungerer bedre. Poenget er bare at bilen skal kjenne litt motstand i rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Har vel en følelse av at du snakker om veier der den tillater filskifte?

Problemet er at det finnes en del veier Tesla av en eller annen grunn ikke tillater det på, selv om det er fullt lovlig, blant annet flere kilometer langt strekk jeg kjører hver dag, firefelts vei med 80-sone. Må avbryte AP hver gang jeg skal bytte fil, mens med Kiaen er det bare å blinke og svinge, og så gjenopptar den filholderen når jeg er i ny fil.

elTco

Sitat fra: geear på mandag 17. august 2020, klokken 08:14
En av de tingene som irriterer meg mest med Tesla sin AP er at jeg må svinge så hardt for å gjøre feltskifte at den skjønner den skal koble ut, selv når jeg blinker og befinner meg på det den ser er en firefelts vei....

Opplever at hvis man setter på kontinuerlig blinking (når AP er på) så forsvinner all motstand i rattet når man skifter felt - mens TACC fremdeles beholdes.

Men ja, ganske irriterende å måtte enable AP på nytt igjen etter at feltskifte er gjort.
TM3 LR 2020 Hvit

z4rd

#34
Det er riktig - den kobler bort motstanden hvis du setter på konstant blinking. Dette gjelder kun de som ikke har FSD eller EAP typ.

Med full softwarepakke så fikser jo bilen biffen selv mtp filskifte. Blir litt rart å si at Kia gjør dette bedre. Er bare din bil ikke har FSD eller EAP. Min gamle TMX med EAP byttet jo filer sømløst selv ved kun lett tap på hendelen (3-blink). Eller misforstår jeg deg helt her nå?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emphezis

Sitat fra: z4rd på mandag 17. august 2020, klokken 20:19
Det er riktig - den kobler bort motstanden hvis du setter på konstant blinking. Dette gjelder kun de som ikke har FSD eller EAP typ.

Med full softwarepakke så fikser jo bilen biffen selv mtp filskifte. Blir litt rart å si at Kia gjør dette bedre. Er bare din bil ikke har FSD eller EAP. Min gamle TMX med EAP byttet jo filer sømløst selv ved kun lett tap på hendelen (3-blink). Eller misforstår jeg deg helt her nå?

Min Model S "Raven" med FSD bytter i hvert fall ikke fil selv. Når jeg blinker må jeg bekrefte filskiftet ved å gi rattet motstand. Utrolig irriterende og lett å ta i såpass mye at autopilot avbrytes isteden.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Motorwatt

Hmmm. Blinker du da med å bare gi hendelen et lite trykk (det samme som du bruker når du bare skal blinke 3 ganger)? Trykker du hendelen helt ned (slik at den blinker kontinuerlig), virker det slik du beskriver, og det blir feil. Helt minimalt trykk du trenger å gi på rattet i tillegg (nesten ikke merkbart).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: z4rd på mandag 17. august 2020, klokken 20:19
Det er riktig - den kobler bort motstanden hvis du setter på konstant blinking. Dette gjelder kun de som ikke har FSD eller EAP typ.

Med full softwarepakke så fikser jo bilen biffen selv mtp filskifte. Blir litt rart å si at Kia gjør dette bedre. Er bare din bil ikke har FSD eller EAP. Min gamle TMX med EAP byttet jo filer sømløst selv ved kun lett tap på hendelen (3-blink). Eller misforstår jeg deg helt her nå?
Jeg har EAP, FSD og FSD/HW3-computer installert i bilen.

Og det er ingenting rart med å si at Kia fikser det bedre, fordi det gjør de. Tesla tror de er så gode på selvkjøring at de ødelegger for seg selv med å ikke tilby bedre førerintegrasjon og for eksempel god gammeldags manuell cruise. Men dette handler altså om firefelts vei som Tesla har bestemt seg for at de ikke skal tillte feltskifte på. Det kan være langt mellom slike, men siden jeg kjører ti kilometer på slik vei hver dag, så er det ekstremt plagsomt. Derfor blir det et valg om å slå AP av og på, være left lane hugger, eller kjøre uten AP på helt rette fine strekker på denne veien. Der kjører altså Kiaen bedre enn Teslaen.

Skal prøve kontinuerlig blinking. Har jo vendt meg til "tap-blinking" siden det er det den nå vil ha for "auto" feltskifte.

Motorwatt

SitatSkal prøve kontinuerlig blinking. Har jo vendt meg til "tap-blinking" siden det er det den nå vil ha for "auto" feltskifte.

Virker det, så er det definitivt noe feil.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emphezis

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. august 2020, klokken 01:07
Hmmm. Blinker du da med å bare gi hendelen et lite trykk (det samme som du bruker når du bare skal blinke 3 ganger)? Trykker du hendelen helt ned (slik at den blinker kontinuerlig), virker det slik du beskriver, og det blir feil. Helt minimalt trykk du trenger å gi på rattet i tillegg (nesten ikke merkbart).

Blinker med bare et lite trykk, ja. Joda, skal sikkert ikke så mye krefter til på rattet, synes uansett det er litt  latterlig at man skal bekrefte filskifte på den måten. Hvis jeg har aktivert blinklys er vel det bekreftelse mer enn nok? Hvis feltet da er ledig bør den skifte så snart anledningen byr seg, ikke be meg bekrefte med rattet i tillegg.

Dette pleier å utløse masse hat, men må jo innrømme at jeg på langtur har testet en slags blylodd-løsning som festes på den ene siden av rattet med borrelås. Da snakker vi autopilot. Filskifter skjer uten at man trenger å bekrefte noe som helst med å dra i rattet og den kjører nonstop uten noen nagging om å holde i rattet. Kunne selvsagt ikke falle meg inn å stole på systemet og ta øynene vekk fra veien (da hadde jeg vært død et par ganger, for feilfri er den ikke), men er jo først da autopilot er avslappende. Det konstante maset om å røre på rattet gjør at det blir mer slitsomt å kjøre MED autopilot enn uten. (Vet dette i stor grad ikke er Tesla sin skyld, men uansett ubrukelig med dagens regelverk.)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

geear

Det der var MYE bedre for et par år siden. Da kunne det gå 1,5 minutt uten nag, bilen justerte nag time avhengig av hvor sikker den var på veistrekket foran seg. Sjelden mindre nag time enn 45 sekunder. Nå er det jo 15 sekunder uansett, et jævla mas. For min del er ikke AP bedre i dag enn for tre år siden. Kanskje heller dårligere. De ytterst små forbedringene som har skjedd oppveier ikke naggingen og bremsingen.

Handyman

Sitat fra: emphezis på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:03
Dette pleier å utløse masse hat, men må jo innrømme at jeg på langtur har testet en slags blylodd-løsning som festes på den ene siden av rattet med borrelås. Da snakker vi autopilot. Filskifter skjer uten at man trenger å bekrefte noe som helst med å dra i rattet og den kjører nonstop uten noen nagging om å holde i rattet. Kunne selvsagt ikke falle meg inn å stole på systemet og ta øynene vekk fra veien (da hadde jeg vært død et par ganger, for feilfri er den ikke), men er jo først da autopilot er avslappende. Det konstante maset om å røre på rattet gjør at det blir mer slitsomt å kjøre MED autopilot enn uten. (Vet dette i stor grad ikke er Tesla sin skyld, men uansett ubrukelig med dagens regelverk.)
Jeg bruker hånda som "lodd" og syns ikke det er slitsomt i det hele tatt. Legger albuen på venstre arm på hylla i dørtrekket  og hviler venstehånda på rattet ca kl åtte. Veldig avslappende. Husker ikke om dette er mulig i TMS og TMX, eller om armen må henge fritt og at det da blir mer holding i rattet?
Trenger da aldri å nappe i rattet, og jeg har da god kontroll på hvordan AP oppfører seg, samt at reaksjonstiden blir kortest mulig om den skulle finne på noen sprell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

svarteper

Har bare vanlig ap , men etter flere hundre km i sommer med ap innkoblet, så er jeg meget fornøyd med hvordan den kjører. Og den blir sannsynligvis bare bedre etter hvert. Ser enkelte irriterer seg over ditt og datt, henger på lodd,  og andre kreative løsninger. Dette er  ikke greitt , bilen er ikke selvkjørende enda, ta bussen,tog istedenfor å risikere mere enn nødvendig. Hold hendene på rattet!!
Tesla model s 75 d 2017

kodax

At Tesla måtte innskrenke tiden mellom nag var jo ikke så rart etter diverse medieoppslag med folk sovende bak rattet etc.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. august 2020, klokken 08:12
SitatSkal prøve kontinuerlig blinking. Har jo vendt meg til "tap-blinking" siden det er det den nå vil ha for "auto" feltskifte.

Virker det, så er det definitivt noe feil.  :D
Akkurat likt med "trippelblink" eller kontinuerlig. Den nekter å skifte fil uten å avbryte AP. På noen veier. Og i mitt tilfelle gjelder det den veistrekningen jeg bruker mest tid på. Og så må jeg da enten ta i så hardt i rattet at drt kjennes som et nykk i hele bilen, eller avbryte på spak. Hveeer eneste gang.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA