Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: cra på torsdag 20. august 2020, klokken 12:25
Jeg synes plasseringa til AP jevnt over er bra, untatt i kurver. Der ligger den på ytteren i stå stor grad at det er meget ubehagelig/skummelt. Skulle det være grus e.l. på veiskulderen (venstresving) kan det gå utover grepet, og i høyresving ligger den så tett på gulstripa at man kan treffe motgående trafikk som "kutter" svingen (ikke over stripa, men inntil) slik sikkert de aller fleste av os gjør i større eller mindre grad.

Svingene føles også mye hardere når de tas i ytterspor enn de gjør i innerspor. Rom for forbedring der, altså.

Merkelig at det skal være så forskjellig fra bil til bil. Min bil kutter nesten svingen i venstrekurver og plasserer seg på hvitstripa i høyresvinger. Dette gjelder for relativt slake kurver. I krappe kurver er det bingo hva som skjer, men ofte glir bilen over gulstripa i høyrekurver samtidig som det kommer alarm om å ta over styring. I litt krappe kurver er det også masse styring og motstyring som gjør det ukomfortabelt å la bilen beholde styringen. For en del SW-versjoner siden fungerte kurvekjøring mye bedre. Bilen holdt ei jevn linje uten å korrigere kontinuerlig gjennom svingen, og den reduserte heller ikke hastigheten så mye som den gjør nå. I kurver som jeg kjører i 80-85 km/t manuelt så bremser bilen nå ned til 60-65 km/t midt i svingene samtidig som den vingler i kjørefeltet og varsler om å ta over kontrollen. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emphezis

Sitat fra: Handyman på torsdag 20. august 2020, klokken 12:18
Sitat fra: emphezis på torsdag 20. august 2020, klokken 11:15
Jeg synes også min Model S med HW3 og FSD ligger for nær hvitstripa en del ganger. Hender jeg føler jeg må avbryte AP når det kommer busser/vogntog i en kurve. Ligger den møtende bilen like nær stripa som jeg gjør i noen kurver så ryker det minst et speil.
Mener du kanskje gulstripa? Du snakker jo om biler i mot, og at speil kan ryke.

Sorry, mente selvsagt gulstripa, ja! :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

JorEl

Hatt min S75D i ca20mnd. Lå mye mot gulstripen 1.året, men nå ligger den helt perfekt 99% av tiden.
Kan det være at kameraene rett og slett sitter litt forskjellig, eller burde en kalibrering rette på "skjevstilte"kameraer? Tviler på at kameraene har en bedre quality control enn resten av bilen :-X
Når vi kjøpte, regnet vi jo med små fille-feil, og den beste kjøreopplevelsen. Småfeil kan jo rettes på, men kjøreopplevelsen er forbeholdt en el-bil, fra Tesla ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

fonberg

Sitat fra: emphezis på torsdag 20. august 2020, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. august 2020, klokken 12:18
Sitat fra: emphezis på torsdag 20. august 2020, klokken 11:15
Jeg synes også min Model S med HW3 og FSD ligger for nær hvitstripa en del ganger. Hender jeg føler jeg må avbryte AP når det kommer busser/vogntog i en kurve. Ligger den møtende bilen like nær stripa som jeg gjør i noen kurver så ryker det minst et speil.
Mener du kanskje gulstripa? Du snakker jo om biler i mot, og at speil kan ryke.

Sorry, mente selvsagt gulstripa, ja! :)

Slik du beskriver det, virker det som din bils AP oppfører seg veldig forskjellig fra min 2017 S90D (med AP2 og FSD): Min ligger for det meste perfekt plassert i fila, også når jeg bruker AP på veier uten midtdeler. MEN den er veldig vâr for møtende biler, særlig storbiler, som ligger nær gulstripa, og bremser gjerne kraftig ned i god tid før vi møtes. Derfor bruker jeg sjelden AP på veier uten midtdeler., med mindre det er vei med god bredde. Det er jo heller ikke anbefalt å bruke AP på veier uten midtdeler.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

THE

Testet AP litt mer på tur til jobb i dag. På helt grei vei med gul midtstripe. Konklusjonen er at AP2.0 fremdeles er ubrukelig for min del, og ja, jeg er klar over at AP egentlig er for veier med fysisk midtskille og minst to felt i hver retning. Problemet mitt er at det er minst 200 km uansett retning for å finne en slik vei, og at minst 95% av kjøringen min foregår på veier med gul midstripe og på veier med enda dårligere standard.

Bilen plasserte seg fint i kjørefeltet i dag, og la seg inn mot hvitstripe i høyrekurver og inn mot gulstripe i venstrekurver, men ikke så nær at det var ubehagelig. Dette gjelder vei med 80- sone og slake kurver. Det som ikke er bra er at bilen drar inn i avkjøringsfelt som til og med har god og tydelig merking og inn i busslommer. I litt krappere kurver (men der jeg ikke bremser ned fra 80 på manuell kjøring) styrer bilen først når den er godt inne i svingen, noe om medfører ubehagelig krapp sving, og at bilen kommer over gulstripa samtidig som den bremser ned midt inne i kurven. Når bilen kommer inn i ei 70 sone endres ikke fartsgrense fra 80 til 70 før ca. 2-3 sekunder etter skiltet er passert, og så går det litt tid til før bilen plutselig innser at farten er for høy og bremser ned. Nedbremsing blir da så brå at den er mindre behagelig. På litt mer svingete vei med 70 sone og gul midtstripe måtte jeg avbryte AP i nesten hver eneste sving fordi den ikke følger kjørefeltet sitt på en god måte, og at jeg ikke stoler på systemet. Kjøring på AP blir ubehagelig, og jeg slapper mindre av enn ved helt manuell kjøring.

AP3 skal være enormt mye bedre enn AP2.0 for at man kan begynne å snakke om selvkjøring. Samtidig er problemet med mangel på skiltavlesing fortsatt aktuelt på AP3, noe som etter min mening umuliggjør selvkjøring. Jeg vil neste påstå at alle bilmerker/modeller som har fungerende skiltavlesing har forbigått Tesla på selvkjøring selv om filholder, TACC, nødbrems m.m. skulle fungere bedre på Tesla.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: THE på fredag 21. august 2020, klokken 08:38
Jeg vil neste påstå at alle bilmerker/modeller som har fungerende skiltavlesing har forbigått Tesla på selvkjøring selv om filholder, TACC, nødbrems m.m. skulle fungere bedre på Tesla.
Det er jeg helt enig i. Og alle som har beskyldt meg for å være en håpløs Tesla fanboy. Se jeg kritiserer Tesla ;):)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: THE på fredag 21. august 2020, klokken 08:38
Samtidig er problemet med mangel på skiltavlesing fortsatt aktuelt på AP3, noe som etter min mening umuliggjør selvkjøring. Jeg vil neste påstå at alle bilmerker/modeller som har fungerende skiltavlesing har forbigått Tesla på selvkjøring selv om filholder, TACC, nødbrems m.m. skulle fungere bedre på Tesla.
Litt unyansert, men hovedsaklig enig. På landevei med lite variasjon i fartsgrenser og på motorvei er jo ikke dette ett stort problem. Så kommer veldig an på hvor man kjører.

Men ja, mangel på skiltgjenkjenning er ett gapende krater i AP. Når det er sagt så tar både vår i3 og I-Pace feil av fartsgrensen jevnlig, selv om de har skiltavlesning. Har fremdeles ikke opplevd en bil som har gjort dette perfekt, ikke etron eller EQC heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på fredag 21. august 2020, klokken 11:34
Det er jeg helt enig i. Og alle som har beskyldt meg for å være en håpløs Tesla fanboy. Se jeg kritiserer Tesla ;):)
Har notert dato og tidspunkt for begivenheten!  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Storg

Synes denne videoen var intresant, spesielt hvor mye data MobileEye har samlet inn og over hvor lang tid.


https://youtu.be/1Ew5OtibrXE

emurof

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. august 2020, klokken 21:30Trodde Tesla lå langt fremme men etter å ha lyttet til denne biltesteren fra elbil24.no, så ble jeg litt usikker. Men synes han legger litt vel mye vekt på adaptive cruise som "selvkjøring". Håper Tesla kommer sterke tilbake når de får skiltgjenkjenning og slutter med "ghost braking" som han kaller det. Han nevner ikke Tesla med navn men er jo mange stikk som tyder på at han har lite til overs for Tesla sin tilnærming.

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293

Dette er jo ikke selvkjøring, men en førerassistent.

Motorwatt

#85
... og forskjellen er? ID.3 Traffic Assist styrer jo også. Til forskjell fra Tesla oppheves nag med en liten berøring av rattet, mens man må bevege det på Tesla. Nag-tiden er den samme.

ps. Jeg har faktisk kjørt ID.3.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Croft

10 min på Ap og NOA i går uten noen form form for intervension. Motorvei,115 kmt i regnvær.
Neste intervall ble på omlag 5 min med tettere trafikk og endring av vei klassifisering. Resterende del av tur gjennom bysentrum med tett trafikk, feltbytter og fletting. Varierte mellom 25-45 sek på nag. 1 tilløp til phanthom breaking på totalt 1 times tur. (Mod S 75d, EAP. )

Med slik oppførsel er det ikke mye å utsette på selvkjøringskapasiteten  :) :+1:


Elmo

Sitat fra: Croft på fredag 04. september 2020, klokken 16:22
(Mod S 75d, EAP. )
Med slik oppførsel er det ikke mye å utsette på selvkjøringskapasiteten  :) :+1:
HW3 eller ikke ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA