Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 21:26
Trodde vi snakket om større batteri i Y?

Det ville gjort bilen dyrere, men de kunne tatt tilsvarende mer for den.

Tesla er i premium segmenter uansett. De har ikke billige biler.

Rekkevidde er kongen av argumenter. Bare se på oppmerksomheten Lucid fikk, for ikke snakke om EQS. Sånn er det i alle klasser, rekkeviddevinner er det viktigste tett fulgt av ladekurve/fart (med alle sine finurligheter)
Det kommer jo i tillegg... ;)

S og X har jo allerede 100 kWh i topp-konfigurasjon, så klart at jeg snakket om Y som tråden handler om. Men når jeg leser bedre, så ser det ut som noen plutselig har rotet inn S og X i diskusjonen her...

Hadde vært fint om man holdt seg til å diskutere det som er tema i tråden, og ikke blander inn andre biler/modeller uten at det har en klar misjon. Tåkelegging er ikke en slik misjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Jeg betalte 160000,- ekstra for største batteri i TMX, og vil være villig til å betale en del ekstra for tilsvarende økning i batteristørrelse på TMY også. Det er uansett ikke aktuelt med så mye ekstrakostnader for større batterikapasitet på TMY, men om det var mulig å øke fra 80 til 100 kWt ville jeg nok betalt i alle fall 30-40000 kroner ekstra på en TMY. I motsetning til utvidet AP/FSD så har større batteri en nytteverdi for meg som jeg er villig til å betale for.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tesla P85D

Sitat fra: THE på tirsdag 22. februar 2022, klokken 21:56
Jeg betalte 160000,- ekstra for største batteri i TMX, og vil være villig til å betale en del ekstra for tilsvarende økning i batteristørrelse på TMY også. Det er uansett ikke aktuelt med så mye ekstrakostnader for større batterikapasitet på TMY, men om det var mulig å øke fra 80 til 100 kWt ville jeg nok betalt i alle fall 30-40000 kroner ekstra på en TMY. I motsetning til utvidet AP/FSD så har større batteri en nytteverdi for meg som jeg er villig til å betale for.

Helt enig.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D


Handyman

Sitat fra: Radial på mandag 28. februar 2022, klokken 18:42
Jiises, det kan se ut som det blir glissent med 4680 "globalt" ihvertfall 😜 2024 er en gooood stund til! 🙂
https://www.autoblog.com/2022/02/28/tesla-panasonic-4680-cells/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9sbS5mYWNlYm9vay5jb20v&guce_referrer_sig=AQAAAG47TbJS6hQnrtwq0yis2kFKtc-4d9j4F60tSzwXE2Ol1V5o3i071LyGyq3kvV9bbEL5EIcgmDP844NEhdbUWNMdYZowYy-Jnws62dcQQjcYZdXz6sD-qzSkWeTG2j-fR1SKDFFNYYBLQSmdhtmUkix26ITq1kk0QrEUs0pxiit4
Dette gjelder vel "lisensproduksjonen" til Panasonic. Men hvis jeg har forstått det riktig så produserer Tesla allerede selv 4680 i egne fabrikker og holder på å bygge nye helt egne produksjonsanlegg. Når det gjelder 2170 så foregår vel all produksjon i samarbeid med Pana? Uansett så tror også det tar tid før de har så mange 4680 celler de trenger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Når hoved-partner innen battericeller er ute av gamet til 2024, da sier det hvor marginal tilgang det er på 4680 en stund til (i hodet mitt da).
LG har vel ikke annonsert noe 4680 alternativ, ikke CATL heller.

Så da har Tesla sine egne fabrikker i Freemount, snart Texas og om 1 års tid i Berlin 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 28. februar 2022, klokken 20:19
LG har vel ikke annonsert noe 4680 alternativ, ikke CATL heller.

LGES, Samsung SDI og CATL har vel alle levert 4680 samples til Tesla. LGES har vel og planer om å oppnå volumproduksjon i 2023.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof


Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 23. juni 2022, klokken 22:59
Tja, hva skjer her da tro? Holder Tesla igjen boost til de har mer håndfaste data rundt 4680 kanskje?
Det gir jo mening. De holder vel tilbake på lade-effekt også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AUK

Spekulasjon om et nytt batteri fra Berlin før det nye batteriet denne tråden egentlig handler om:
https://www.teslarati.com/tesla-byd-batteries-giga-berlin-model-y-production-report/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: AUK på onsdag 10. august 2022, klokken 15:44
Spekulasjon om et nytt batteri fra Berlin før det nye batteriet denne tråden egentlig handler om:
https://www.teslarati.com/tesla-byd-batteries-giga-berlin-model-y-production-report/

Det passer jo bra med at Tesla sliter med å lage flere enn 1000 stk 4680-batterier i uken...så kanskje de prioriterer at USA får fancy 4680-batterier, mens tyskerne får BYD-blade-batterier.
https://electrek.co/2022/07/21/tesla-start-4680-battery-cell-production-gigafactory-texas-this-quarter/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

De nye batteriene vil visstnok være LMFP - Lithium Manganese Ferro Phospate eller Lithium mangan jern fosfat, som fremdeles er koboltfrie og lang sikrere, men med mangan så økes energitettheten.

https://technode.com/2022/08/05/tesla-will-start-using-manganese-batteries-for-its-china-built-model-y-report/https://www.evsoup.com/catl-to-supply-lmfp-batteries-to-tesla-in-q4-for-model-y-production/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

#283
Sååå...Blade-celler eller 4680 med LMFP?

Spennende, bare å følge med om nyeste anbefales å lade til 100% vs 80-90 som vi med 2170 lader med til vanlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Leste en plass at det allerede er en leveranse på vei til Berlin med BYD Blade batterier og at tesla vil begynne å montere disse slutten av august begynnelsen av september en gang og at disse bilene vil bli levert i fjerde kvartal. Jeg har forventet levering av en tesla model y performance fra Berlin 3 desember til 17 januar, så hvis dette stemmer og jeg får levering rundt desember så er det vel mulig at det kan bli med denne batteripakken. Hadde vært knall hvis man trygt kan lade til 100 prosent da hele tiden og utnytte hele rekkevidden uten å degradere batteriet i stor grad. Men tiden får vise. Kommer nok litt informasjon utover høsten tenker jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA