Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det blir spennende å høre i september hvordan de nye batteriene blir. Model Y får dermed de nye, siden de endret byggeplanene, og kun skal lage det nye batteriet i Berlin. "Smaller" "Greater range"...
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Gjetter på at Tesla ikke ønsker å ha forskjellig rekkevidde på samme modell, så Berlin-bilene får vel i så fall mindre batteri.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jon65

Men da blir den jo kanskje lettere og det er jo ingen ulempe :)

N-L

Mulig større batteri med SW begrensning

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

mikaelf

Sitat fra: Jon65 på mandag 10. august 2020, klokken 09:08
Men da blir den jo kanskje lettere og det er jo ingen ulempe :)

...og ikke minst kortere ladetid, med forbehold tilsvarende ladehastighetkarekteristikk :)
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Magnus Hansen

Litt snodig. For Tesla i Kina har det vært snakk om det helt motsatte. Batterier med lavere energitetthet (men lenger levetid).



https://europe.autonews.com/suppliers/teslas-deal-catl-could-be-key-china


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 10. august 2020, klokken 13:43
Litt snodig. For Tesla i Kina har det vært snakk om det helt motsatte. Batterier med lavere energitetthet (men lenger levetid).



https://europe.autonews.com/suppliers/teslas-deal-catl-could-be-key-china



Kanskje det er markedstilpasset - at kineserne er mer prissensitive?
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på mandag 10. august 2020, klokken 00:50
Gjetter på at Tesla ikke ønsker å ha forskjellig rekkevidde på samme modell, så Berlin-bilene får vel i så fall mindre batteri.

Sannsynligvis vil de gjøre samme endringen i USA...bare at de vet at denne Berlin-fabrikken ikke skal lage batterier før om en del måneder, og at de dermed må gjøre klar for det som kommer. Det har jo og stått at USA-fabrikkene holder på å gjøre i stand nye produksjonslinjer til ny Model S og X. Så det kan jo være at de skal bruke ny type batteri på alle bilene sine (at de vil dytte ut Panasonic og bruke Tesla-batterier i stedet for). Jeg er ikke helt sikker på at Tesla nødvendigvis har klart å komme opp med bedre batterier enn Panasonic på så kort tid...redd det blir som med dørhåndtak på Model S fra 2014.....at de er veldig ambisiøse....og så virker det nesten.... hmmmmmm......
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. august 2020, klokken 14:26
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 10. august 2020, klokken 13:43
Litt snodig. For Tesla i Kina har det vært snakk om det helt motsatte. Batterier med lavere energitetthet (men lenger levetid).



https://europe.autonews.com/suppliers/teslas-deal-catl-could-be-key-china



Kanskje det er markedstilpasset - at kineserne er mer prissensitive?
De hadde ikke nok batterier tilgjengelig selv og måtte da ta det Catl kunne tilby og det passet bra til SR+ rekkevidde. Jeg har forstått det slik at det kun er SR+ som har andre batterier.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:21

De hadde ikke nok batterier tilgjengelig selv og måtte da ta det Catl kunne tilby og det passet bra til SR+ rekkevidde. Jeg har forstått det slik at det kun er SR+ som har andre batterier.
Vet ikke om det ble slik, men det var vel og meningen at kun SR(+) skulle produseres i Kina, og LR i USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 18:40
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:21

De hadde ikke nok batterier tilgjengelig selv og måtte da ta det Catl kunne tilby og det passet bra til SR+ rekkevidde. Jeg har forstått det slik at det kun er SR+ som har andre batterier.
Vet ikke om det ble slik, men det var vel og meningen at kun SR(+) skulle produseres i Kina, og LR i USA.
De endrer ting fortløpende og gir heller ikke alle opplysninger, så det er ikke godt å vite 100% sikkert.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 18:40
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:21

De hadde ikke nok batterier tilgjengelig selv og måtte da ta det Catl kunne tilby og det passet bra til SR+ rekkevidde. Jeg har forstått det slik at det kun er SR+ som har andre batterier.
Vet ikke om det ble slik, men det var vel og meningen at kun SR(+) skulle produseres i Kina, og LR i USA.
De endrer ting fortløpende og gir heller ikke alle opplysninger, så det er ikke godt å vite 100% sikkert.

Skjønner veldig godt at de ikke sier alt, da de må ha litt slingringsmonn for å tilpasse seg til realitetene. Alt de skriver blir jo plukket fra hverandre og analysert i hue og ræva, og om det avviker, så er den alltids nok av folk som kritiserer dem herfra og til evigheten for dette. Er derfor viktig å si kun nok, og ikke mye mere enn det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Bare sånn i tillegg til nytt batteri ser det og ut som at Model Y får en ny under/bak-del som blir i 1 del i stedet for 70 deler ved å bruke "casting" i stedet for "stamp"...så dermed kan de bruke alt, og ikke bare 50% av råmaterialet. Men for sluttkunden er nok en 30% vektreduksjon nok det viktigste av dette på denne / disse delene, som betyr raskere aksellerasjon og mindre forbruk, opp til fjellet, særlig. Men vet ikke hvor mye dette utgjør i kilo....

https://www.youtube.com/watch?v=gPfszMYwEew
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Helt fersk uttalelse fra Musk hvor han hinter om at Model Y fra Berlin ikke blir kopi av amerikansk, men en «radical redesign of the core technology of building a car"



https://twitter.com/cameron00505690/status/1301488301053018114?s=21



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA