Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Simmelim

Å tro at Tesla skal lage en egen versjon for de som trekker mye henger er nok ikke veldig realistisk. Den nye 4680-versjonen er det mye spekulasjoner om, jeg personlig tror nok at dette heller gjør det billigere for Tesla å produsere biler som har omtrent samme spec som idag. Tesla ønsker heller å selge flere biler til en oppnåelig pris for meningmann, enn å vinne rekkevidde-kampen. Slik det er nå så vil nok bilprodusentene heller fokusere på å lage biler som kan lade kjapt, enn biler som skal gå 60-70-80-90 mil. Det er ganske sjeldent man trenger en slik rekkevidde, og da vil nok uansett de fleste ønske et stopp eller to på veien uansett.

THE

TMY med 100 kWt batteripakke ville vært veldig attraktiv for min del som erstatter for TMX100D. Hvis ladekurven hadde vært flatere også, og gjerne over 150 kW opp til 80% SOC så hadde det vært knall. Etter mange tusen km med tilhenger og campingvogn på slep etter TMX 100D så ser jeg veldig godt nytte av større batteri, og ikke minst høyere ladeeffekt ved høy SOC. Fram til våren 2019 var det ganske uproblematisk å trekke campingvogn med TMX, men pga. endringen i ladekurve som kom da så ble det en prøvelse å kjøre langt med vogn pga. at lading nesten stopper når man passerer 50% SOC. (før våren 2019 over 100 kW opp til ca. 70% SOC, etter våren 2019 bikker man under 100 kW allerede ved knappe 50% SOC.)

Hvis jeg må velge så vil jeg heller ha TMY med 80 kWt batteri og over 150 kW lading opp til 80% SOC enn en TMY med 100 kWt batteri og dagens ladekurve, men aller helst en kombinasjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

#257
Så lenge det er plass i batteriområdet under kupéen, så tror jeg det er sannsynlig at Tesla vil tilby flere batteristørrelser opp til at all plass er utnyttet. Det er vel også tenkelig at endel av kapasiteten kan komme i form av løse moduler.  Eller at endel av batteriene er plassert i tilhengeren:


https://www.youtube.com/watch?v=VfYPOOvn_BA
https://www.ibtimes.co.uk/elon-musk-tesla-toyed-making-trailer-full-batteries-boost-model-s-range-1541292
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 13:57
Å tro at Tesla skal lage en egen versjon for de som trekker mye henger er nok ikke veldig realistisk. Den nye 4680-versjonen er det mye spekulasjoner om, jeg personlig tror nok at dette heller gjør det billigere for Tesla å produsere biler som har omtrent samme spec som idag. Tesla ønsker heller å selge flere biler til en oppnåelig pris for meningmann, enn å vinne rekkevidde-kampen. Slik det er nå så vil nok bilprodusentene heller fokusere på å lage biler som kan lade kjapt, enn biler som skal gå 60-70-80-90 mil. Det er ganske sjeldent man trenger en slik rekkevidde, og da vil nok uansett de fleste ønske et stopp eller to på veien uansett.
Hvem som har snakket om en versjon kun for de som drar campingvogn? Det jeg nevnte, var en av flere grunner som til sammen tilsier at det etterhvert kommer en med større batterier. Elon har dessuten visst tidligere at bl.a. rekkevidde er et mål de har ønsket å være ledende på, i tillegg til målet om 1000 km rekkevidde som en slags målestokk på hva man tror er godt nok for de med størst krav.

Kan legge til rekkevidde på høyhastighetsveier som Autobahn. Skal det funke for de som utnytter disse ofte, og i en hastighet som er godt over norske motorveihastigheter uten å være styggrask kjøring, altså innenfor det som defineres som sweet spot i forhold til hastighet og ladetid, så trengs bedre rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#259
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. februar 2022, klokken 15:38

Kan legge til rekkevidde på høyhastighetsveier som Autobahn. Skal det funke for de som utnytter disse ofte, og i en hastighet som er godt over norske motorveihastigheter uten å være styggrask kjøring, altså innenfor det som defineres som sweet spot i forhold til hastighet og ladetid, så trengs bedre rekkevidde.
Mange her som setter to strek under svaret på nødvendig rekkevidde med norsk landevei som fasit. Kan lett halvere den rekkevidden både med henger, og kjøring på motorvei. Jeg har sett alt fra 100-350Wh/km på vår TM3, og alt fra 160-450Wh/km på vår TMX. Dette på nogenlunde flat vei over lengre strekk. Altså minst 2,5x WLTP.

Nok rekkevidde handler om tid for min del, 4 timer bør jeg kunne kjøre uansett forhold og med eller uten henger.

Det tilsier 35-40 mil med stor skaphenger. Da er vi fort på 100 mil WLTP, som egentlig er der jeg ønsker å lande på.

Så ja, håper de utnytter mulighetene med 4680 til maks på TMY, men selv det er bare halvveis til mål. Så kan de som holder seg i Norge og kjører kun korte turer med henger spare litt penger og kjøpe mindre batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Simmelim

Mitt poeng var ganske enkelt at slike behov som skisseres her (hengerkjøring, autobahn og 1000km rekkevidde) er nok ganske særegne oss i Norden. Er jo en grunn til at mange ikke forstår hvorfor en Tesla må ha hengerfeste. At Tesla kanskje lager en versjon som har større batteri er klart mulig men det overordnede målet til Tesla er å kunne tilby sine biler til menigmann og til en pris alle skal kunne ta seg råd til.

RJK

Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:15
Mitt poeng var ganske enkelt at slike behov som skisseres her (hengerkjøring, autobahn og 1000km rekkevidde) er nok ganske særegne oss i Norden. Er jo en grunn til at mange ikke forstår hvorfor en Tesla må ha hengerfeste. At Tesla kanskje lager en versjon som har større batteri er klart mulig men det overordnede målet til Tesla er å kunne tilby sine biler til menigmann og til en pris alle skal kunne ta seg råd til.
Så tyskerne eller besøkende europeere fra nabolandene har ikke behov for rekkevidden på Autobahn? Den var ny for meg. Og sannsynligvis tyskerne og...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Simmelim

Forskjellige behov er veldig enkle å finne. Om du har kjørt på autobahn i det siste vet du at det stort sett er mye kø og ikke 3–5-7 timer kjøring i 200km/t++

Historisk sett har Tesla hatt et begrenset utvalg av biler/versjoner. Det kommer ikke til å endre seg. Om de lanserer en Model Y LR+ f.eks så vil den bli dyrere og da måtte konkurrere med andre mer premium biler. At den gjennomsnittlige elbilkjøper skal velge Model Y fremfor Etron, Volvo Embla, Polestar 3 om de er i samme prisklasse, skjer nok ikke selv om Y går 10 mil lengre

Counterpointer

Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:12
Forskjellige behov er veldig enkle å finne. Om du har kjørt på autobahn i det siste vet du at det stort sett er mye kø og ikke 3–5-7 timer kjøring i 200km/t++

Historisk sett har Tesla hatt et begrenset utvalg av biler/versjoner. Det kommer ikke til å endre seg. Om de lanserer en Model Y LR+ f.eks så vil den bli dyrere og da måtte konkurrere med andre mer premium biler. At den gjennomsnittlige elbilkjøper skal velge Model Y fremfor Etron, Volvo Embla, Polestar 3 om de er i samme prisklasse, skjer nok ikke selv om Y går 10 mil lengre
Med din argumentasjon skulle Tesla ha laget Model 2 ikke Plaid Model S.

Det var det siste de gjorde....

Btw, kjørte 6 dager hele dagen på Autobahn i 2019, det var noe kø på utsatte steder i rushtiden, men null problem å tømme batteriet med timesvis i 150-200 km/t

Simmelim

#264
Du misforstår. Vi snakker ikke om ny modell. Vi snakker om batteri til Model Y. Tesla gir ikke bort bedre ytelser til samme pris. Enten øker de prisen for bedre ytelser eller så reduserer de antall celler slik at ytelsene er de samme men billigere å produsere. Øker de prisen er de plutselig i et segment hvor preferansene plutselig ikke er mest mulig ytelser for best mulig pris. Da er man oppe på prisnivå hvor kjøperne ikke tolererer at autowipers er helt katastrofe eller at komforten er ganske lav.

Dette er bare spekulasjoner fra min side. Men jeg anser det som mer fornuftig at de reduserer kostnader og satser på kvantum slik de har gjort med 3 og Y til nå. Å prise seg opp i segment tror jeg de vil være forsiktige med å gjøre.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:48
Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:12
Forskjellige behov er veldig enkle å finne. Om du har kjørt på autobahn i det siste vet du at det stort sett er mye kø og ikke 3–5-7 timer kjøring i 200km/t++

Historisk sett har Tesla hatt et begrenset utvalg av biler/versjoner. Det kommer ikke til å endre seg. Om de lanserer en Model Y LR+ f.eks så vil den bli dyrere og da måtte konkurrere med andre mer premium biler. At den gjennomsnittlige elbilkjøper skal velge Model Y fremfor Etron, Volvo Embla, Polestar 3 om de er i samme prisklasse, skjer nok ikke selv om Y går 10 mil lengre
Med din argumentasjon skulle Tesla ha laget Model 2 ikke Plaid Model S.

Det var det siste de gjorde....

Btw, kjørte 6 dager hele dagen på Autobahn i 2019, det var noe kø på utsatte steder i rushtiden, men null problem å tømme batteriet med timesvis i 150-200 km/t
S og X lages av jo kun av "sentimentale grunner", ikke fordi det er god butikk. Elons uttalelse.
Alle kunne tenke seg et størst mulig batteri, men jeg tror Tesla kommer til å prioritere fordele cellene på flest mulig biler. Celleproduksjonen er en flaskehals og jeg kan ikke se for meg at de vil levere større batterier enn de "må".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:48
Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:12
Forskjellige behov er veldig enkle å finne. Om du har kjørt på autobahn i det siste vet du at det stort sett er mye kø og ikke 3–5-7 timer kjøring i 200km/t++

Historisk sett har Tesla hatt et begrenset utvalg av biler/versjoner. Det kommer ikke til å endre seg. Om de lanserer en Model Y LR+ f.eks så vil den bli dyrere og da måtte konkurrere med andre mer premium biler. At den gjennomsnittlige elbilkjøper skal velge Model Y fremfor Etron, Volvo Embla, Polestar 3 om de er i samme prisklasse, skjer nok ikke selv om Y går 10 mil lengre
Med din argumentasjon skulle Tesla ha laget Model 2 ikke Plaid Model S.

Det var det siste de gjorde....

Btw, kjørte 6 dager hele dagen på Autobahn i 2019, det var noe kø på utsatte steder i rushtiden, men null problem å tømme batteriet med timesvis i 150-200 km/t
S og X lages av jo kun av "sentimentale grunner", ikke fordi det er god butikk. Elons uttalelse.
Alle kunne tenke seg et størst mulig batteri, men jeg tror Tesla kommer til å prioritere fordele cellene på flest mulig biler. Celleproduksjonen er en flaskehals og jeg kan ikke se for meg at de vil levere større batterier enn de "må".
Tesla har tradisjon for å prioritere de dyreste modellene. Dvs P utgaver og stort batteri. De er gode til å regne og har nok funnet ut at det er mest lønnsomt.

35 tusen dollar bilen, gjemte de jo i spesialbestilling.

Det er nok sånn at de ikke har nok batterier nå og derfor må spare, men ikke av grunnene dere oppgir.

Simmelim

Står sort på hvitt at de ikke tjener penger penger på S og X. Skala er alfa omega i bilbransjen. Mest mulig standardisert og mest mulig kvantum. Tror du virkelig at inntjeningen til Tesla er høyest på S og X?

RJK

Sitat fra: Simmelim på tirsdag 22. februar 2022, klokken 19:23
Du misforstår. Vi snakker ikke om ny modell. Vi snakker om batteri til Model Y. Tesla gir ikke bort bedre ytelser til samme pris. Enten øker de prisen for bedre ytelser eller så reduserer de antall celler slik at ytelsene er de samme men billigere å produsere. Øker de prisen er de plutselig i et segment hvor preferansene plutselig ikke er mest mulig ytelser for best mulig pris. Da er man oppe på prisnivå hvor kjøperne ikke tolererer at autowipers er helt katastrofe eller at komforten er ganske lav.

Dette er bare spekulasjoner fra min side. Men jeg anser det som mer fornuftig at de reduserer kostnader og satser på kvantum slik de har gjort med 3 og Y til nå. Å prise seg opp i segment tror jeg de vil være forsiktige med å gjøre.
Igjen så roter du i forhold til det som skrives. Jeg nevnte spesifikt at det finnes nok av folk som vil betale ekstra for mer rekkevidde, så det er definitivt IKKE snakk om til samme pris. Altså snakker du mot det jeg skriver, med feil utgangspunkt.

Jeg tror, igjen som skrevet over, at de nok først vil matche rekkevidde med dagens modell. Det jeg ikke skrev, var at det kan godt være SW-begrenset, med tanke om å låse opp mer etterhvert, kanskje mot betaling slik de har gjort tidligere. Men om det er snakk om 3-5 kWh mer, om det går opp med pakkingen, blir i tilfelle spekulasjoner foreløpig.

Men som jeg skrev, og for å presisere det igjen, det kan godt hende de leverer en utgave noe senere der de fyller opp pakken og derved får lengre rekkevidde, mest sannsynlig til en merkostnad. Men bl.a. for å være rekkeviddemesteren. Og så er det andre begrunnelse/bonus.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Trodde vi snakket om større batteri i Y?

Det ville gjort bilen dyrere, men de kunne tatt tilsvarende mer for den.

Tesla er i premium segmenter uansett. De har ikke billige biler.

Rekkevidde er kongen av argumenter. Bare se på oppmerksomheten Lucid fikk, for ikke snakke om EQS. Sånn er det i alle klasser, rekkeviddevinner er det viktigste tett fulgt av ladekurve/fart (med alle sine finurligheter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA