Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Radial på onsdag 10. august 2022, klokken 16:40
Sååå...Blade-celler eller 4680 med LMFP?

Spennende, bare å følge med om nyeste anbefales å lade til 100% vs 80-90 som vi meg 2170 lader med til vanlig.
Det er visstnok Blade-batterier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Kan òg dreia seg om ein Standard Range-variant. Ein slik vart typegodkjent i Europa i juni:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen-details/100784/1283

Skal vel godt gjerast å få LR-specs med BYD blade-batteri, og å dumpa ein slappare modell på folk med reservasjon av P eller LR blir det bråk av.
Model Y LR Quicksilver, 2023

RJK


Opp til 230 Wh/kg antydes det, en økning på 15-20 % mot vanlige LFP-batterier, til ca samme kost. Til sammenligning finner jeg at TMS og TM3 sine NCA-batterier er på hhv 162 og 168 Wh/kg. Det kan antyde at de er godt egnet i en P-versjon.

https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/

Se 7:12 ut i denne Ryan Shaw-episoden.


https://www.youtube.com/watch?v=nAjb1r9mOMY
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: RJK på onsdag 10. august 2022, klokken 21:06

Opp til 230 Wh/kg antydes det, en økning på 15-20 % mot vanlige LFP-batterier, til ca samme kost. Til sammenligning finner jeg at TMS og TM3 sine NCA-batterier er på hhv 162 og 168 Wh/kg. Det kan antyde at de er godt egnet i en P-versjon.

https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/

Se 7:12 ut i denne Ryan Shaw-episoden.


https://www.youtube.com/watch?v=nAjb1r9mOMY

wow, med utgangspunkt i vekta til TM3 batterieti dag ihht til artikelen på 478kg, vil ett "blade" batteri ha nesten 110kWh kapasitet på samme vekta.
Vil selvsagt bli noe lavere kapasitet enn dette, siden oppbyggingen av batteriet blir annerledes, men dette må da ta knerten på alt av NMC baserte løsninger?
Lader kanskje litt saktere dog... men til daily driver, null stress.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

#289
Sitat fra: Radial på onsdag 10. august 2022, klokken 23:00
Sitat fra: RJK på onsdag 10. august 2022, klokken 21:06

Opp til 230 Wh/kg antydes det, en økning på 15-20 % mot vanlige LFP-batterier, til ca samme kost. Til sammenligning finner jeg at TMS og TM3 sine NCA-batterier er på hhv 162 og 168 Wh/kg. Det kan antyde at de er godt egnet i en P-versjon.

https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/

Se 7:12 ut i denne Ryan Shaw-episoden.


https://www.youtube.com/watch?v=nAjb1r9mOMY

wow, med utgangspunkt i vekta til TM3 batterieti dag ihht til artikelen på 478kg, vil ett "blade" batteri ha nesten 110kWh kapasitet på samme vekta.
Vil selvsagt bli noe lavere kapasitet enn dette, siden oppbyggingen av batteriet blir annerledes, men dette må da ta knerten på alt av NMC baserte løsninger?
Lader kanskje litt saktere dog... men til daily driver, null stress.
110 kWh på en TMYP eller TMYLR, så har vi vel rekkevidde nok for gode etapper, selv med en stor campingvogn, så det hadde definitivt fristet.

Kan likevel se ut som de begrenser batteriet i første omgang til 72 kWh, som vel skulle gi grei rekkevidde sammenlignet med dagens TM3 med samme batteristørrelse. Batterivekten vil nok gi et lite bidrag her.

EDIT: I denne videoen hevdes det at Tesla vil motta batterier i Q4, teste i 3 mnd, og så starte produksjon i løpet av Q1-23. Så kanskje liten sjanse for at 2022 vil bety faktiske kundeleveranser med denne kjemien.


https://www.youtube.com/watch?v=vReiKQZcTWU   
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 11. august 2022, klokken 18:00
Sitat fra: Thalgar på torsdag 11. august 2022, klokken 17:54
Ny standard range på gang med strukturelt BYD-batteri:

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-eu-genehmigung-model-y-strukturellem-akku-byd-51652

Her spekulerer de etter min forståelse på 4680-celler fra BYD.

Spennende.
Ikke slik jeg forstår det. BYDs celler er sekskantede, og ikke sylindriske 4680. Likhetene består vel først og fremst i en bærende bikubestruktur.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. august 2022, klokken 22:55
Sitat fra: Radial på torsdag 11. august 2022, klokken 18:00
Sitat fra: Thalgar på torsdag 11. august 2022, klokken 17:54
Ny standard range på gang med strukturelt BYD-batteri:

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-eu-genehmigung-model-y-strukturellem-akku-byd-51652

Her spekulerer de etter min forståelse på 4680-celler fra BYD.

Spennende.
Ikke slik jeg forstår det. BYDs celler er sekskantede, og ikke sylindriske 4680. Likhetene består vel først og fremst i en bærende bikubestruktur.

Ahh, makes sense med bildene i artikkelen.
Begge er bærende.. hmm, undres på om det blir en tilsvarende 4680 installasjon, vs løst batteri.

Må si LFP i slikt format, eventuell 4680, må bli utrolig økonomisk gunstig vs NMC.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på torsdag 11. august 2022, klokken 23:02
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. august 2022, klokken 22:55
Sitat fra: Radial på torsdag 11. august 2022, klokken 18:00
Sitat fra: Thalgar på torsdag 11. august 2022, klokken 17:54
Ny standard range på gang med strukturelt BYD-batteri:

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-eu-genehmigung-model-y-strukturellem-akku-byd-51652

Her spekulerer de etter min forståelse på 4680-celler fra BYD.

Spennende.
Ikke slik jeg forstår det. BYDs celler er sekskantede, og ikke sylindriske 4680. Likhetene består vel først og fremst i en bærende bikubestruktur.

Ahh, makes sense med bildene i artikkelen.
Begge er bærende.. hmm, undres på om det blir en tilsvarende 4680 installasjon, vs løst batteri.

Må si LFP i slikt format, eventuell 4680, må bli utrolig økonomisk gunstig vs NMC.
...eller NMCA, som jeg har forstått holder på å ta over for NMC...

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på torsdag 11. august 2022, klokken 23:10
...eller NMCA, som jeg har forstått holder på å ta over for NMC...

Og LMFP tar over for LFP
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på fredag 12. august 2022, klokken 07:52
Sitat fra: RJK på torsdag 11. august 2022, klokken 23:10
...eller NMCA, som jeg har forstått holder på å ta over for NMC...

Og LMFP tar over for LFP
...og for MIB, kan det se ut som LMFP og tar over for både NMC og NMCA. Som antydet over.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Hva er fordelene med LMFP kontra NMC?

EDIT:
Så en side tilbake, så var det en link der. Nevermind! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA