Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Contango

Poenget med "multi-tab'ene" er jo nettop kort vei mellom positiv og negativ. Det skal være kortere vei enn de gamle formatene og pouch etc så kan ikke forstå annet enn at de har mindre varmeutvikling per kwh. Med ignorant inkompetanse er jeg helt overbevist om at de batteriene vil ha bedre ytelser enn dagens også ut fra at omleggingen må møte forbedringer i ytelse og ikke bare kostnader. Man kan klage mye over Tesla (og mange gjør det), men de er fremoverlente på ytelser. Jada, de siste batteriutgavene er litt tregere pga generell batterimangel og krav om mindre kobolt, men jeg tror på at 4680 er neste virkemiddel mot å konkurrere med bensin/diesel.  Men jeg tror også det blir litt risikosport å ha de første bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:17
Poenget med "multi-tab'ene" er jo nettop kort vei mellom positiv og negativ. Det skal være kortere vei enn de gamle formatene og pouch etc så kan ikke forstå annet enn at de har mindre varmeutvikling per kwh. Med ignorant inkompetanse er jeg helt overbevist om at de batteriene vil ha bedre ytelser enn dagens også ut fra at omleggingen må møte forbedringer i ytelse og ikke bare kostnader. Man kan klage mye over Tesla (og mange gjør det), men de er fremoverlente på ytelser. Jada, de siste batteriutgavene er litt tregere pga generell batterimangel og krav om mindre kobolt, men jeg tror på at 4680 er neste virkemiddel mot å konkurrere med bensin/diesel.  Men jeg tror også det blir litt risikosport å ha de første bilene.
Du har rett i mye av det du skriver. Det kalles tabless-celler og ikke mulitab, samt at Tesla ikke har benyttet pouch formatet.
Tesla sa noe meget viktig under sin presentasjon av 4680, og det var at diameteren er en "sweet spot", altså et komprosmiss mellom ytelse og de andre kravene. Det er fordi større diameter er en utfordring ytelsesmessig, men at tabless motvirker mye av de negative konsekvensene med større diameter. De ville gjerne laget enda større diameter, men falt ned på 46mm som kompromiss. De har jo også sagt kompromisset er spiselig, og det sier ikke rent lite. Som du sier tror jeg ikke Tesla er villig til å kompromisse mye på ytelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 25. januar 2022, klokken 15:404680 batteriet er et nytt batteri med større / færre celler og ange innbiller seg at nytt =bedre, realiteten er at det formatet er tatt frem for å øke eneegitettheten og få ned kostnaden til Tesla. Større enheter (kan trolig) blant annet bety at kjøling blir mer utfordrende. Gitt at Tesla ikke tar ut noen av fordelen i mer rekkevidde til samme pris så står man potensielt igjen med et mindre utprøvd batteri, med høyere  slitasje og tregere oppvarming og laging. Når det er sagt så er det godt mulig Tesla mitigerer dette, men da står jeg over første generasjon for å se at det fungerer som forespeilet.

Alt tyder på at det nye batteriet blir mer holdbart, med lavere slitasje og raskere lading. Varmehåndtering skal vel være mye bedre pga. "tabless"-designet.

Storg

I følge Q4 vil de første bilene fra Berlin ha 2170 batteri.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sandvika

Sitat fra: emurof på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:03
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 25. januar 2022, klokken 15:404680 batteriet er et nytt batteri med større / færre celler og ange innbiller seg at nytt =bedre, realiteten er at det formatet er tatt frem for å øke eneegitettheten og få ned kostnaden til Tesla. Større enheter (kan trolig) blant annet bety at kjøling blir mer utfordrende. Gitt at Tesla ikke tar ut noen av fordelen i mer rekkevidde til samme pris så står man potensielt igjen med et mindre utprøvd batteri, med høyere  slitasje og tregere oppvarming og laging. Når det er sagt så er det godt mulig Tesla mitigerer dette, men da står jeg over første generasjon for å se at det fungerer som forespeilet.

Alt tyder på at det nye batteriet blir mer holdbart, med lavere slitasje og raskere lading. Varmehåndtering skal vel være mye bedre pga. "tabless"-designet.
Jeg håper du har rett, men om du skal bidra konstruktivt så  er det kult om du følger opp påstanden "alt tyder på at det nye batteriet blir mer holdbart" enn at "varmehåndtering skal vel være mye bedre".

Slik jeg forstår teknologien så blir tvert imot varme håndteringen mye dårligere, derimot så blir varmeproduksjonen redusert gjennom mindre intern motstand. Det er effekten av den reduserte varmeproduksjonen som i utgangspunktet muliggjør at man kan øke diameteren på batteriet. Når man går fra 18 eller 21mm batteri til 46mm så får varmen som blir generert i senter av batteriet 2,3-2,5x ganger så lang vei ut til periferien hvor avkjølingen skjer(!), tilsvarende blir 2,2x det mer volum/overflate på 46mm batteriet.

Om jeg ikke overser noen effekter så vil redusert varmegenerering kreve mindre energi til avkjøling frem til et visst punk, men så ved tung belastning som feks. superlading så blir det brått som å jogge med boblejakke.

Om tabless skulle genrere utrolig mye mindre varme (som jeg tviler på) vil vi om vinteren her i Norge støte på kanskje like store problemer i andre enden av skalaen. Kombinasjoenn av overflaten for å tilføre varme til batteriet og mindre motstand i batteriet vil gjøre det tilsvarende vanskelig å få en god driftstemperatur.

Tesla var ikke født i går. De har trolig noe smarte løsninger på disse tingene, men jeg tror at det er snakk om å mitigere utfordringer for å få akseptabel kvalitet på et "billigbatteri" nødvendig for å skalere produksjon heller enn  å kunne presentere et batteri med bedre ytelse og holdbarher. Så vidt jeg har fått med meg så har heller ikke Tesla kommunisert noe annet... 

Handyman

Du forstår utfordringene og mekanismene godt og forklarer på en god måte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Vi får svar om ikke så lenge. MY fra Texas kommer med 4680, og de er i produksjon nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Storg

Sitat fra: Contango på torsdag 27. januar 2022, klokken 00:15
Vi får svar om ikke så lenge. MY fra Texas kommer med 4680, og de er i produksjon nå.
Står i Q4 rapporten at Berlin bilene starter med 2170.

Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

Ja det står på side 9 i Q4 rapporten. MEN, det står bare de første bilene - hvor mange er det? Kan være alt fra de 2000 de først skal produsere for test, til antallet produsert det neste året. De nevner dessverre ikke noe om NÅR de forventer å bytte over til 4680. Det ble vel heller ikke adressert i webcasten av earnings call?

Radial

Berlin får nok 4680 volum produksjon i det de kan produsere cella rett ved siden av fabrikken.

Med global supply-krise, er det lokale forsyninger som gjelder. Å da importere høyt antall 4680 til blodpriser, når det allerede er knapphet på produksjonen, virker uklokt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Tesla P85D

Jeg har ikke satt meg inn i 2170 og 4680 batteriene og har lite peiling på batterier generelt. Dere som kan og vet mye om dette, kan dere kort si litt om fordelene og ulempene med 2170 vs 4680.
Er det slik at dem som får 4680 vil få et mye bedre batteri, el vil det ikke bety så mye om hva man ender opp med?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Daniel_0007

Ser ut som amerikanerne som får bil fra giga texas får den beste versjonen av y med nyeste batteri, nå er det ikke sikkert at det er noe forskjell.
Model 3 2019 LR Rwd

Sandvika

Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:26
Jeg har ikke satt meg inn i 2170 og 4680 batteriene og har lite peiling på batterier generelt. Dere som kan og vet mye om dette, kan dere kort si litt om fordelene og ulempene med 2170 vs 4680.
Er det slik at dem som får 4680 vil få et mye bedre batteri, el vil det ikke bety så mye om hva man ender opp med?
Det vet vi ikke, men 4680 vil få plass til mer energi på mindre volum, dermed være billigere og trolig ha noe lavere varmeutvikling, men som jeg skriver over,  fysikken i dette kommer med åpenbare ulemper som Tesla må mitigere. Min konklusjon er at om ikke Tesla gir meg flere kWh for samme pris så er ikke dette noe å hige etter.

Tesla P85D

Sitat fra: Sandvika på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:47
Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:26
Det vet vi ikke, men 4680 vil få plass til mer energi på mindre volum, dermed være billigere og trolig ha noe lavere varmeutvikling, men som jeg skriver over,  fysikken i dette kommer med åpenbare ulemper som Tesla må mitigere. Min konklusjon er at om ikke Tesla gir meg flere kWh for samme pris så er ikke dette noe å hige etter.

Takk for et oppklarende svar, da er ikke det noe som har så stor betydning for min del :)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA