Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:26
Jeg har ikke satt meg inn i 2170 og 4680 batteriene og har lite peiling på batterier generelt. Dere som kan og vet mye om dette, kan dere kort si litt om fordelene og ulempene med 2170 vs 4680.
Er det slik at dem som får 4680 vil få et mye bedre batteri, el vil det ikke bety så mye om hva man ender opp med?
Hvis du blar deg bakover i denne tråden er det en del innlegg om akkurat det du spør om. God lesing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 08:20
Må de ikke importere 2170, da?
Spekulasjon: Berlin vil få komplette batterier (ferdigbygde pakker) tilsendt frem til batterifabrikken i Berlin er bygget og i drift. Da slipper de unna med å legge om produksjonen en gang.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:57
Spekulasjon: Berlin vil få komplette batterier (ferdigbygde pakker) tilsendt frem til batterifabrikken i Berlin er bygget og i drift. Da slipper de unna med å legge om produksjonen en gang.
Det var vel den opprinnelige planen. Grunnen til at de gikk bort fra den var dårlig ramp-up speed på 4680, og at Giga Texas startet opp før Berlin. Da gir det jo mening å shippe 4680 fra Freemont til Texas i stedet for Berlin. 2170 får de vel fra LG.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:53
Jeg har ikke satt meg inn i 2170 og 4680 batteriene og har lite peiling på batterier generelt. Dere som kan og vet mye om dette, kan dere kort si litt om fordelene og ulempene med 2170 vs 4680.
Er det slik at dem som får 4680 vil få et mye bedre batteri, el vil det ikke bety så mye om hva man ender opp med?
Hvis du blar deg bakover i denne tråden er det en del innlegg om akkurat det du spør om. God lesing.

For å si det sånn så kommer uansett bilene med flere kWh batteri nå (Hong Kong Style?), og noen få lengre mils rekkevidde, men allerede i dag så er jo rekkevidden klasseledende. Hele 450km på vintertesten til NAF. Så nå blir det jo et "du vet hva du har men ikke hva Tesla gir..."... fra testen FØR batterioppgraderingen som kommer i februar (snakker ikke om 4680, som kan drøye....4. plass av 30 testede... )
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Uansett hva Berlin får når fra hvor, så vil Texas bilene komme først med 4680. Jeg er svært nysgjerrig selv på hvilke ytelser disse bilene får og konsentrerer meg i første omgang mest om dette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Klykken

Sitat fra: Sandvika på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:47
Det vet vi ikke, men 4680 vil få plass til mer energi på mindre volum, dermed være billigere og trolig ha noe lavere varmeutvikling, men som jeg skriver over,  fysikken i dette kommer med åpenbare ulemper som Tesla må mitigere. Min konklusjon er at om ikke Tesla gir meg flere kWh for samme pris så er ikke dette noe å hige etter.
Hvis 4680 får en mye bedre ladekurve så utgjør jo det en god del utover "manglende" kWh.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:57
Det var vel den opprinnelige planen. Grunnen til at de gikk bort fra den var dårlig ramp-up speed på 4680, og at Giga Texas startet opp før Berlin. Da gir det jo mening å shippe 4680 fra Freemont til Texas i stedet for Berlin. 2170 får de vel fra LG.
Jeg mente ferdigbygde 2170-pakker. Tesla sa jo i earnings call i går at Berlin ville starte med 2170. Jeg tipper at 4680 ikke vil sendes fra USA til Europa.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:23
Jeg mente ferdigbygde 2170-pakker. Tesla sa jo i earnings call i går at Berlin ville starte med 2170. Jeg tipper at 4680 ikke vil sendes fra USA til Europa.
Sånn er det vel overalt? Tror ikke Tesla setter sammen batteripakkene pr site? Ihvertfall bygger de hele pakker i GF1.

Edit: De nye fabrikkene blir/er jo både bil og batteripakke produsenter, men som jeg forstår det blir ikke batteripakkene bygd inline på bilproduksjonslinjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:06
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:23
Sånn er det vel overalt? Tror ikke Tesla setter sammen batteripakkene pr site? Ihvertfall bygger de hele pakker i GF1.
Trodde bestemt at både Berlin og Texas begge skal produsere både 4680 celler og sette sammen pakkene i de tilhørende batterifabrikkene. Virker merkelig å produsere celler som så sendes et annet sted for å settes sammen til et batteri.

Sandvika

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Sandvika på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:47
Det vet vi ikke, men 4680 vil få plass til mer energi på mindre volum, dermed være billigere og trolig ha noe lavere varmeutvikling, men som jeg skriver over,  fysikken i dette kommer med åpenbare ulemper som Tesla må mitigere. Min konklusjon er at om ikke Tesla gir meg flere kWh for samme pris så er ikke dette noe å hige etter.
Hvis 4680 får en mye bedre ladekurve så utgjør jo det en god del utover "manglende" kWh.
Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? :o

k1

Tviler på at Tesla gir ut et inferior produkt med sine 4680 enn hva folk er vandt med i dag mtp ladekurver. For meg blir det spennende å se hva disse 4680 batteriene leverer. Tesla sier jo selv at de skal gi ~15% range økning, men spm er jo om de da monterer færre batterier i bilen, eller om vi faktisk får se en slik økning i range fra dagens utgaver. Men dersom det trengs færre batterier for samme range (dersom de velger å legge seg på det), så vil jo også bilen bli lettere, så hvor går balansen?
Ganske klart fra Tesla at det er Texas som først leverer biler med disse nye batteriene, så vi vil få mange spm besvart om ikke veldig lenge.
Får vi over natta en bil som blir både raskere, og går lengre pga nye batterier, vil det i ettermarkedet den dagen du skal selge bilen igjen, være et større skille på FØR og ETTER 4680. Jeg er veldig spendt på 4680 og det vil påvirke meg for når jeg ønsker å ta ut en ny bil.

RJK

Sitat fra: k1 på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:16
Tviler på at Tesla gir ut et inferior produkt med sine 4680 enn hva folk er vandt med i dag mtp ladekurver. For meg blir det spennende å se hva disse 4680 batteriene leverer. Tesla sier jo selv at de skal gi ~15% range økning, men spm er jo om de da monterer færre batterier i bilen, eller om vi faktisk får se en slik økning i range fra dagens utgaver. Men dersom det trengs færre batterier for samme range (dersom de velger å legge seg på det), så vil jo også bilen bli lettere, så hvor går balansen?
Ganske klart fra Tesla at det er Texas som først leverer biler med disse nye batteriene, så vi vil få mange spm besvart om ikke veldig lenge.
Får vi over natta en bil som blir både raskere, og går lengre pga nye batterier, vil det i ettermarkedet den dagen du skal selge bilen igjen, være et større skille på FØR og ETTER 4680. Jeg er veldig spendt på 4680 og det vil påvirke meg for når jeg ønsker å ta ut en ny bil.
Det er ingen tvil om at 4680 vil føre til færre celler ("batterier") i pakken enn 2170-baserte pakker, rett og slett pga den fysiske forskjellen. Det som er spørsmålet er om det blir samme eller flere kWh totalt, altså om de utnytter forskjellen til noe mindre og lettere pakker, eller mere kWh totalt i pakken.

Dernest kommer spørsmål om hvordan dette påvirker peak ladefart og enda viktigere, snitthastigheten på ladingen. Jeg kan tenke meg, som jeg har skrevet tidligere i tråden, at peak er samme eller noe lavere, men at ladekurven blir flatere og holder høy fart lengre, og dermed lader raskere i praksis, med "like stort" batteri. Går batteristørrelsen opp, så regner jeg med at det gir større fart over hele linja.

Mye av størrelse/vektforskjellen vil komme av mindre kapsling av cellene totalt, og ikke minst strukturelt batteri. Og mesteparten av forskjellen altså kommer av at man ikke trenger like solid batterikasse, og dermed sparer mye vekt på mindre metall totalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:16

Det blir sikkert veldig bra...for noe. Ser at Panasonic er klar i 2023 til å hjelpe med 4680-batterier.
Føler det er en logisk brist i reklamen. De sier det er 5 x energi og 6 x power....regner med dette er per batteri. Men hva da med 16% range....er det og per batteri? I så fall blir jo rekkevidden svært mye kortere. Og dersom det ikke er per batteri så blir det jo sykt inkonsekvent, dersom energi og power er per batteri.....syke bananer...

Edit: Kan jo og nevne at volum-forskjellen på de to batteriene 2170 og 4680 er 5,5 ganger....så ikke så rart at energi og power er 5-6 ganger mer på det største batteriet.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Se her:

https://youtu.be/IUlQ3atRXqw?t=3491

Den store oppsiden her er kostbesparelse, vehicle range vises som 6-7 % ved større diameter.

Og så videre til neste slide så beskriver de at supercharging og temperatur blir mer utfordrende med større celler, og viser at de har nesten eliminert dette med tabless design, men kurven (ladetid) øker allikevel også der. Så det blir overraskende om 4680 nå plutselig øker ladehastigheten noe voldsomt kontra 2170.

Contango

Jeg tolket det til at det blir mer varmeeffektivt enn i dag, men skal ikke påstå noe. Strever med å forstå hva "Power" er, hvis ikke det er effekt inn og ut av batteriet. Ergo høyere ytelser ved kjøring og ved lading. Men det er kanskje et definisjonsspørsmål over hvor lang tid ytelsene er mulige.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA