Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: lirekassa på søndag 18. oktober 2020, klokken 13:18Er enig at det gjenstår en del spørsmål etter presentasjonen, men hvis vi tar det punktvis:

- Celledesign (16%). Dette tror jeg er per celle og ikke netto. Ut i fra graf på side 24, så ser det mer ut som brutto 6% økning i rekkevidde. Større celler gir mer rekkevidde, men tar også mer plass.
- Anodemateriale (20%). Annen type silikon enn tidligere. Har ikke fått forståelse av at dette ikke er i bruk fra dag 1 i 4680-cellene.
- Katodemateriale (4%). Her er potensialet mindre, og kun Cybertruck og Semi vil få høynikkel, mens Y vil få en blanding av Nikkel og Mangan.
- Celleintegrasjon (i kjøretøy) (14%). Fordi de støper skjelettet i færre deler, så kan de integrere cellene på en annen måte enn tidligere og oppnå lengre rekkevidde. Usikkert hvilken grad de vil utnytte seg av dette, men det gir Tesla økt fleksibilitet når de skal avgjøre pakkestørrelse på de ulike modellene.

4680-cellene skal, slik jeg forstår det, produseres bl. a. i Giga Berlin og benyttes i Model Y. Der får de også ny, 'state of the art', paintshop - og ikke minst får de ny støpeform som muliggjør mer effektiv integrasjon av cellene.

Spørmålet er ikke lenger om Model Y produsert i Berlin får økt rekkevidde, men hvor mye. Reduserte kostnader, økt volum og økt rekkevidde - alt dette henger sammen.
Noen kommentarer til det:
- Cellene er 5,5x større enn 2170 men inneholder bare 5x energien. Så volumetrisk tetthet går faktisk ned. Det tyder på at forbedringer i hverken katode- eller anode-materialene tas i bruk ennå.
- De nye støpeformene har ikke noe med batteriet å gjøre. De tilhører andre deler av bilen (front og bak)
- TMY Berlin får antagelig to batteripakker med hver sin batterikjemi: NCA i toppmodellene og LFP i de rimeligere modellene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Orbit

#181
Sitat fra: Simen1 på mandag 19. oktober 2020, klokken 10:44
- De nye støpeformene har ikke noe med batteriet å gjøre. De tilhører andre deler av bilen (front og bak)
Jeg mistenkter (uten å ha noen substans for det) at dette er relatert. Det nye batteriet skal også være et bærende element i bilen. I dag går mye av kreftene i karosserikanalene på hver side av batteriet. Når batteriet (inkl fastlimte battericeller) skal ta opp kreftene, gjøres dette best ved sammenføying på tvers av hele bilens bredde. Helstøpte delrammer foran/bak tilrettelegger for sterkere mekanisk kobling til hele batteriets bredde i for- og bakkant, dvs unngå å konsentrere kreftene i hjørnene av batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Cowboystrekk

Håper nytt batteri får bedre egenskaper i kaldt vær både med tanke på lading og regenerering. Ser betydelig forskjell på f.eks regenerering i kulda med Tesla vs Nissan og Kia som jeg kjører mye. Selv i noen minusgrader etter ei natt ute får du noe regen på Kia\Nissan uten forvarming, mens i TMS\TMX virker det som om regen slår seg av om utetemp er under 5+. I TM3 går grensa på ca 0C. Lithiumbatteri kan fint lades selv om det er minusgrader, men du må ha lav hastighet for å unngå lithiumplating (har ikke noen god norsk oversettelse). Bedre med litt regen enn 0 om det uansett ikke skader batteriet tenker jeg. Finnes forsøk hvor man lader li-ionbatteri ned i -20C uten skader på svært lav hastighet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Stikk imot noen av forum-ekspertenes konklusjon blir det 2170-batterier i begynnelsen fra Berlin følge Teslas PR-avdeling.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 21. desember 2021, klokken 20:24
Stikk imot noen av forum-ekspertenes konklusjon blir det 2170-batterier i begynnelsen fra Berlin følge Teslas PR-avdeling.
Det er jo etterhvert blitt tydelig at Tesla har problemer med å rampe opp 4680. Det har tatt veldig lang tid faktisk.

Jeg trodde de ville ha struktural battery i Berlin bilene, og for min del blir det ikke aktuelt med Berlin bil før de har kommet gjennom barnesykdommene.

Krysser fingrene for en 100 kWh Model 3 med orginal luftfjæring og aktiv støydemping

Diravi

Vi sitter pent i ro og venter. Jeg ville ikke vært overrasket hvis Tesla prioriterte tyskbygde biler til det tyske markedet de første par månedene. Så med litt flaks er de over på 4680 før det blir aktuelt å sende røde tyskproduserte Y med 19-tommere (vår konfig, sikkert en av de minst vanlige) til Norge. Selv om jeg vet at det er et høyst marginalt håp. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kristian O

Vi vurderer å bytte vår 2019 M3 med Y, men det haster ikkje. Kanskje til neste haust. Bil fra Kina er uansett ikkje et alternativ.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Diravi

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.


Sandvika

Skal de levere min P med 4680blir det kansellering!

Jaronsen

Sitat fra: Sandvika på mandag 24. januar 2022, klokken 23:35
Skal de levere min P med 4680blir det kansellering!

Hvorfor? For mange sikkert åpenbart, men ikke for meg - så godt mulig et "dumt" spm. :)

Sandvika

Sitat fra: Jaronsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 14:42
Sitat fra: Sandvika på mandag 24. januar 2022, klokken 23:35
Skal de levere min P med 4680blir det kansellering!

Hvorfor? For mange sikkert åpenbart, men ikke for meg - så godt mulig et "dumt" spm. :)
4680 batteriet er et nytt batteri med større / færre celler og ange innbiller seg at nytt =bedre, realiteten er at det formatet er tatt frem for å øke eneegitettheten og få ned kostnaden til Tesla. Større enheter (kan trolig) blant annet bety at kjøling blir mer utfordrende. Gitt at Tesla ikke tar ut noen av fordelen i mer rekkevidde til samme pris så står man potensielt igjen med et mindre utprøvd batteri, med høyere  slitasje og tregere oppvarming og laging. Når det er sagt så er det godt mulig Tesla mitigerer dette, men da står jeg over første generasjon for å se at det fungerer som forespeilet.

Handyman

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 25. januar 2022, klokken 15:40
Sitat fra: Jaronsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 14:42
Sitat fra: Sandvika på mandag 24. januar 2022, klokken 23:35
Skal de levere min P med 4680blir det kansellering!

Hvorfor? For mange sikkert åpenbart, men ikke for meg - så godt mulig et "dumt" spm. :)
4680 batteriet er et nytt batteri med større / færre celler og ange innbiller seg at nytt =bedre, realiteten er at det formatet er tatt frem for å øke eneegitettheten og få ned kostnaden til Tesla. Større enheter (kan trolig) blant annet bety at kjøling blir mer utfordrende. Gitt at Tesla ikke tar ut noen av fordelen i mer rekkevidde til samme pris så står man potensielt igjen med et mindre utprøvd batteri, med høyere  slitasje og tregere oppvarming og laging. Når det er sagt så er det godt mulig Tesla mitigerer dette, men da står jeg over første generasjon for å se at det fungerer som forespeilet.
Akkurat virker det som om overraskende mange ikke ofrer en tanke. Jeg spår på ingen måte at 4680 ikke kommer til å bli bra, men det er som du nevner flere momenter som jobber motsatt vei. Nytt er ikke alltid bedre (høyere ytelse) når målet er å redusere; kostnader, klima- og miljøpåvirkning, vekt, produksjonstid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Akkurat det med kjøling mener Munroe er mye bedre og effektivt med 4680. Men han er jo kjempefan av formatet.

Forøvrig er alt avhengig av hva Tesla ønsker å oppnå. Så flere poenger der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA