Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe nå eller vente? 🤔

Startet av Mrdeeds, søndag 02. august 2020, klokken 16:56

« forrige - neste »

danton

Dieselgubben

You forgot shipping costs.

Its a freemarket, they will sell at the price best for TESLA and not for you. They are not socialists

adamjttk

I agree with Dieselgubben.

Norwegian prices for Tesla model 3 at the moment are way too high compared to US (especially SR version).
Shipping costs are less than 10k NOK so 1:1 price of model 3LR should be around 435-440k NOK after they slashed the prices in US few months ago.

With VW's ID.3 premiere around the corner in NO Tesla Norge will drop the prices really soon (September-October) or they will loose EV market share significantly here. I believe that they just wait to unload and sell current shipment in transit with higher prices and then there will be a price drop.

I myself want to pull the trigger on model 3 LR badly but also not eager to overpay 30-40k NOK.
As soon as they drop prices to at least previous levels - they will have a new happy Tesla owner.

Dieselgubben

Sitat fra: danton på mandag 10. august 2020, klokken 10:19
Dieselgubben

You forgot shipping costs.

Its a freemarket, they will sell at the price best for TESLA and not for you. They are not socialists

I deducted 11.842 NOK. The shipping cost is baked into this amount by Tesla for norwegian customers. So the comparison is correct.

WAY to expensive.

Steffinho

Jeg må si jeg reagerer litt på at de er så raske med å sette opp prisene når kursen går opp, men når kursen går tilsvarende ned så tar de seg god tid. Jeg synes Tesla i Norge sin holdning virker litt for avslappet og fornøyde med hva de allerede har oppnådd og solgt i Norge, rett og slett litt passive kanskje?

Både Polestar 2, ID.3 og Mach-E er konkurrenter til Model 3 og disse modellene vil snart komme for fult inn på markedet. Tidspunktet nå om dagen hadde vel vært perfekt for å gå til angrep på disse nye elbilene med en prisreduksjon på Model 3. Det vil sette ID.3 i en dårlig posisjon ihvertfall og mange vil revurdere om de kan få en Tesla til samme pris. Polestar 2 er allerede noe billigere hvis man sammenligner den mot Model 3 LR, men man kan vel anta at en reduksjon blir på +/- 30 000 kr og da er Model 3 LR billigere å kjøpe.

Elon Musk har jo også uttalt at han synes Tesla fortsatt er for dyrt og at han ønsker å gjøre dem billigere. Håper han tar en telefon til norgessjefen snart.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

RJK

Sitat fra: Steffinho på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:11
Jeg må si jeg reagerer litt på at de er så raske med å sette opp prisene når kursen går opp, men når kursen går tilsvarende ned så tar de seg god tid. Jeg synes Tesla i Norge sin holdning virker litt for avslappet og fornøyde med hva de allerede har oppnådd og solgt i Norge, rett og slett litt passive kanskje?

Både Polestar 2, ID.3 og Mach-E er konkurrenter til Model 3 og disse modellene vil snart komme for fult inn på markedet. Tidspunktet nå om dagen hadde vel vært perfekt for å gå til angrep på disse nye elbilene med en prisreduksjon på Model 3. Det vil sette ID.3 i en dårlig posisjon ihvertfall og mange vil revurdere om de kan få en Tesla til samme pris. Polestar 2 er allerede noe billigere hvis man sammenligner den mot Model 3 LR, men man kan vel anta at en reduksjon blir på +/- 30 000 kr og da er Model 3 LR billigere å kjøpe.

Elon Musk har jo også uttalt at han synes Tesla fortsatt er for dyrt og at han ønsker å gjøre dem billigere. Håper han tar en telefon til norgessjefen snart.

Flere produsenter i samme båten, så synes ikke noe om å trekke frem det ene merket som værre enn de andre. Kona er så vidt jeg vet, heller ikke satt ned igjen, bare for å ta et eksempel fra andre produsenter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Det virker som det har vært få biler tilgjengelig for Europa de siste månedene. Får de opp farten på leveransene bør de vel justere ned prisene også. Hvis da ikke etterspørselen ellers i Europa er høy grunnet de mange, nye incentivene.

Steffinho

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:27
Sitat fra: Steffinho på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:11
Jeg må si jeg reagerer litt på at de er så raske med å sette opp prisene når kursen går opp, men når kursen går tilsvarende ned så tar de seg god tid. Jeg synes Tesla i Norge sin holdning virker litt for avslappet og fornøyde med hva de allerede har oppnådd og solgt i Norge, rett og slett litt passive kanskje?

Både Polestar 2, ID.3 og Mach-E er konkurrenter til Model 3 og disse modellene vil snart komme for fult inn på markedet. Tidspunktet nå om dagen hadde vel vært perfekt for å gå til angrep på disse nye elbilene med en prisreduksjon på Model 3. Det vil sette ID.3 i en dårlig posisjon ihvertfall og mange vil revurdere om de kan få en Tesla til samme pris. Polestar 2 er allerede noe billigere hvis man sammenligner den mot Model 3 LR, men man kan vel anta at en reduksjon blir på +/- 30 000 kr og da er Model 3 LR billigere å kjøpe.

Elon Musk har jo også uttalt at han synes Tesla fortsatt er for dyrt og at han ønsker å gjøre dem billigere. Håper han tar en telefon til norgessjefen snart.

Flere produsenter i samme båten, så synes ikke noe om å trekke frem det ene merket som værre enn de andre. Kona er så vidt jeg vet, heller ikke satt ned igjen, bare for å ta et eksempel fra andre produsenter...

Ja, jeg er kanskje litt urettferdig mot Tesla nå, men jeg har en forventning om at de er annerledes enn de andre bilprodusentene og hele til tiden er på offensiven for å stjele markedsandeler fra de andre. Og det har de også vært de siste årene så håper det fortsetter.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

chargedup

Generelt lite vits i å sette ned pris på noe som man fortsatt selger bra av, ref andre merker. Eller gjøre som feks Audi med å skremme mange til å kjøpe nå fordi prisen går opp den datoen, sette opp prisen og deretter kjøre kampanjer slik at prisen reelt sett ikke går opp feks 100' men 50'.
Jeg tror ikke det er lenge til prisene synker noe pga valuta, samtidig har ikke Tesla Norge så mye annet å tjene penger på fram til model Y kommer og de selger fortsatt overraskende mange model 3 i mine øyne (altså med salg av nesten 16' ifjor, levert til hele ventelisten og mye høyere pris i 2020 enn i 2019). Er uansett så liten prisforskjell mellom model 3 (500') og Polestar2 (480') (som er "helt" like biler, selv om det finnes noe den ene er bedre på osv) at den som vil ha Tesla ikke vil bli fristet av de 20' og vice versa hvis Tesla hadde kostet 20' mindre enn Polestar igjen. Ettersom det er få "like" elbiler (id3 er mindre og rimeligere bil hvis man ikke velger toppmodell og Mach-e kommer ikke før neste år ref Steffinho) står det heller på bilen for de fleste, enn den lille prisforskjellen.
Personlig ville jeg ventet til model Y kom og dermed trolig billigere brukt model 3 på finn, men det er jo lenge til. og ikke nybil, så relativt langt unna tråstarters tema ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:29
Generelt lite vits i å sette ned pris på noe som man fortsatt selger bra av, ref andre merker. Eller gjøre som feks Audi med å skremme mange til å kjøpe nå fordi prisen går opp den datoen, sette opp prisen og deretter kjøre kampanjer slik at prisen reelt sett ikke går opp feks 100' men 50'.
Jeg tror ikke det er lenge til prisene synker noe pga valuta, samtidig har ikke Tesla Norge så mye annet å tjene penger på fram til model Y kommer og de selger fortsatt overraskende mange model 3 i mine øyne (altså med salg av nesten 16' ifjor, levert til hele ventelisten og mye høyere pris i 2020 enn i 2019). Er uansett så liten prisforskjell mellom model 3 (500') og Polestar2 (480') (som er "helt" like biler, selv om det finnes noe den ene er bedre på osv) at den som vil ha Tesla ikke vil bli fristet av de 20' og vice versa hvis Tesla hadde kostet 20' mindre enn Polestar igjen. Ettersom det er få "like" elbiler (id3 er mindre og rimeligere bil hvis man ikke velger toppmodell og Mach-e kommer ikke før neste år ref Steffinho) står det heller på bilen for de fleste, enn den lille prisforskjellen.
Personlig ville jeg ventet til model Y kom og dermed trolig billigere brukt model 3 på finn, men det er jo lenge til. og ikke nybil, så relativt langt unna tråstarters tema ;)

For egen del så ser jeg heller på prisutviklingen mot "seg selv" mot gjeldende dollarkurs. Å sammenligne med andre biler blir vel bare en øvelse der differansen er blitt større eller lavere, som kan gjøre at man eventuelt tar et annet valg enn man hadde bestemt seg for.

Så TM3 kjemper egentlig mest mot seg selv og gammel pris mot ny pris, og siden dollaren har gått ned, så avventer man heller til prisen går ned, siden det ikke er helt enkelt å prute på prisen der...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Steffinho

#39
Noen som vet hva Model 3 LR har kostet på det billigste og ca når det var?

Jeg prøvde å prute etter prøvekjøringen uten hell. Det er noen som skryter av at de har fått prutet ned prisen så tenkte det var verdt et forsøk. Men det er 1 måned siden så da var det ikke biler på inventar, litt høyere kurs enn i dag og leveringstid var September da også. Man sitter med bedre kort på hånda i dag, men virker som pruting ikke er aktuelt uansett hva.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

RJK

Tesla har ikke selgere ifølge dem selv, så der er nok lite prutningsmonn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kartelaven

#41
Sitat fra: Steffinho på tirsdag 11. august 2020, klokken 12:30
Noen som vet hva Model 3 LR har kostet på det billigste og ca når det var?

Jeg prøvde å prute etter prøvekjøringen uten hell. Det er noen som skryter av at de har fått prutet ned prisen så tenkte det var verdt et forsøk. Men det er 1 måned siden så da var det ikke biler på inventar, litt høyere kurs enn i dag og leveringstid var September da også. Man sitter med bedre kort på hånda i dag, men virker som pruting ikke er aktuelt uansett hva.

Min LR RWD kostet 426k med tilhengerfeste og AP. Bestilt på telefon i april/mai, levert i juni 2019. Billigste LR AWD må ha vært en uten AP og hengerfeste første kvartal 2019 - tror prisen var rundt 460k.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

trykkertor

Da jeg kjøpte i mars 2019 kostet en Model 3 LR AWD 464.020,- ferdig levert.
Mener å huske den gikk en del ned i pris, rett etterpå, men av vi da fikk traffic aware cruise control gratis etterpå.
Så at den kan ha vært nedom 455.000,-(eller lavere), ferdig levert tror jeg kan stemme.

chargedup

Inventory pris på LR AWD var helt nede i 430' rett før kvartalsslutt juni 19, så det er det billigste de noen gang har vært solgt for nye (relativt få eksemplarer, fra 10 til 100 stk? og selvfølgelig ikke egenspec, selv om de var "nye"). Synes å huske at nybil var noe billigere sommer/høst 2019 enn i starten (altså levert feb/mars/april), men skal ikke si noe sikkert.

Poenget er vel at Tesla (i Norge? i Nederland? i USA?) har et regneark som pr nå sier at de ikke tjener mer på å senke prisen og få x antall flere salg. De færreste kundene er på forum eller vet hva den kostet 30 mai eller dato X og så lenge etterspørselen fortsatt er der, kan de ta den prisen de tror de får størst profitt av. At den vil synke igjen pga valuta og etterspørsel tror jeg ikke det er noen tvil om, men så lenge etterspørselen er stor nok og Tesla tror de tjener mer på høy pris enn noen få ekstra salg har de liten grunn til å senke prisen.
Differensiering av pris gjøres av de fleste bilprodusenter, se hvor mye mer Corvette sin EU modell koster i forhold til Corvette i USA (garanti bortfaller når man tar en bil ut av kontinentet den er solgt) eller se hvor mye mer vi i Norge betalte for E-tron når den kom enn det de gjorde i Tyskland (godt over 100' på "fullspecc", gjort "umulig" med import til Norge pga tyske forhandlere kun fikk lov til å selge til tyskere).
Grunnene til prisdifferensiering er å ta høyere profitt der man kan pga etterspørselen er forskjellige fra land til land. Tesla tok jo slik jeg husker det med tidlig model S også ca samme beløp i EUR for EU modell som beløpet i USD for US modell (ca 100' EUR og ca 100' USD tatt fra hukommelsen så ta setningen med en klype salt). Før var det vanlig at feks BMW M, Mercedes AMG og noen Porsche var MYE dyrere i USA enn det de var i EU (vanlig BMW kostet ca det samme som i Tyskland, men de "eksklusive" toppmodellene var mye dyrere). Det har blitt mindre vanlig (sannsynligvis pga internett og tilgang til å se pris i andre markeder på sekunder), men vi ser fortsatt noen tilfeller av det, som Tesla med model 3 (der de brukte valutakurs for å heve, men ikke senker den igjen enda). Se på prisene på en pakke munnbind som kostet 100kr før og nå koster 750 (selv om de skylder på høyere pris/frakt) og fortell meg at apoteket ikke har en høyere fortjeneste pr solgte pakke nå som etterspørselen er ekstremt høy. Med en gang Tesla estimerer at det er mer lønnsomt å senke prisen i Norge (eller klagene ift valutakurs skader merket), gjør de det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Boge

Jeg bestilte juli 2019 og betalte:
LR-AWD: 450.600,-
Dok/Lev: 9.320,-
VinterDekk: 16.720,-
Hengerfeste: 8.300,-
Totalt: 484.940,-
Inkludert AP + og standardlakk (hvit)

ved utlevering 13 september var prisen økt til 500.042,- hvis jeg konfigurerte på nytt.
I dag koster samme konfigurasjon 525.042,-
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA