Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe nå eller vente? 🤔

Startet av Mrdeeds, søndag 02. august 2020, klokken 16:56

« forrige - neste »

TøddiVedder

Kjøpte fsd kun for at det er kjekt at bilen "fornyes" for hvert år. Har ingen tro på at jeg noen gang kan sove mens bilen kjører meg rundt. Slipper å skifte bil like ofte.

xerxes

Ganske enig i den forventningen, men poenget var at fsd er lavt priset på bruktmarkedet. kommer rundkjøringer, skiltlesing og kryss på samme  måte som motorvei i dag så er det good value for meg

Vaduz

FSD er gøy fordi du alltid er «med» på det nyeste. Litt kjipt med en sånn bil også går de store oppdateringene uten deg, i alle fall om du er litt teknisk interessert!
Fikk Hw 3.0 i sommer, stor bedring og veldig gøy nå som jeg begynte å bli litt vant med bilen og har mistet mye av nybilinteressen.

GOS

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:07
FSD er gøy fordi du alltid er «med» på det nyeste. Litt kjipt med en sånn bil også går de store oppdateringene uten deg, i alle fall om du er litt teknisk interessert!
Fikk Hw 3.0 i sommer, stor bedring og veldig gøy nå som jeg begynte å bli litt vant med bilen og har mistet mye av nybilinteressen.

Har du fått HW3 ettermontert eller kjøpte du bil med HW3 fra starten av?

Har ikke hørt noe om bytte på min som er utlevert februar 2019 og jeg har FSD.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:07
FSD er gøy fordi du alltid er «med» på det nyeste. Litt kjipt med en sånn bil også går de store oppdateringene uten deg, i alle fall om du er litt teknisk interessert!
Fikk Hw 3.0 i sommer, stor bedring og veldig gøy nå som jeg begynte å bli litt vant med bilen og har mistet mye av nybilinteressen.
Hva slags dokumenterte bedringer har du mellom hw 2.5 og hw 3.0? Foreløpig har jeg ikke funnet noen som dokumenterer noen praktisk forskjell i AP, summon, eller parkering. Selv har jeg minst like mange AP fantombremsinger med 3.0 som jeg hadde i 2.5.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

@Contango
Har du byttet fra bil med 2.5 til bil med 3.0 HW eller har du fått oppgradert bilen fra 2.5 til 3.0 HW?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

#21
Jeg hadde en S75 med 2.5. Begge bilene nå ble levert med 3.0. Hvis du har 2.5 i din med FSD så vet du sikkert allerede at du har krav på 3.0. Min forståelse er at Tesla suksessivt kaller inn bilene for oppgradering, og du spør antagelig om hvordan du vet at de kommer til å gjøre det og når? Hva sier de når du spør de?

Edit: jeg kjøpte FSD for 16k til S75en uten at det betød noe som helst for bruktprisen i fjor. Kjøperen tror jeg ikke fikk installert 3.0 men har solgt bilen videre - så antar dagens eier får det en gang. (Bilen var forøvrig bortimot feilfri både i min og nestemanns eie).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Steffinho

Og der havna krona på 8-tallet igjen og dermed er på sitt sterkeste siden Januar.

Lurer litt på om trådstarter fortsatt sitter på gjerdet også? Evt andre som venter på en prisreduksjon nå?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

tornaldo

Begynner å bli drøyt mye dyrere i Norge kontra USA. 70-80000
Kr forskjell.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

GOS

@Contango

Nei, jeg lurer ikke på hvordan jeg skal få det gjort. Hadde bare ikke hørt om noen som hadde fått ettermontert HW3.0 på Model 3 enda. Tror ikke det har startet i norge enda.

Får høre med dem når jeg bestiller 40.000 km service til høsten.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

GOS - pussig. Jeg ser i andre fora her at i hvert fall flere MCU1 S'er har fått HW3.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Mondeo

Ville venta litt. Betalte 496 for min LR i fjor med blå farge vinterdekk og krok.
Nå stabiliserer vel kursen seg igjen så vil tro de skrur ned igjen.

Steffinho

Ser ut som de har fylt på inventory med flere biler nå også. Bilene i inventory er ikke like lettsolgte nå som de var bare for noen uker siden. Det kan muligens ha noe å si at det står at de er transitt og ikke står klar i Norge et sted, men kanskje det er flere som har fått med seg kronekursen og venter på at Tesla skal gjøre en prisjustering snart.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

geear

Sitat fra: Contango på onsdag 05. august 2020, klokken 21:55
GOS - pussig. Jeg ser i andre fora her at i hvert fall flere MCU1 S'er har fått HW3.
Model 3 er sist på planen for utskiftning til FSD-computer. Først var det vel AP2.5 S/X, så AP2 S/X, og så Model 3 (AP2.5).

Dieselgubben

TM3 koster 47.000 usd i USA uten hengerfeste. Det tilsvarer 423.000 kr basert på 9 nok/usd.

Tilsvarende bil i Norge: 499.142 kr - 11.842 - 2.400 kr = 484.900 kr.

Prisdifferanse: 484.900 - 423.000 = 61.900 kr. Det er alt for mye.

Så dette er en no-brainer. Her bør det ventes. Og det samme gjelder i bruktmarkedet. Hvis Musk ønsker å selge bilen rimeligst mulig, slik han har uttalt, bør de justere prisen ned. Hvis ikke, har også Tesla et særnorsk rikingtillegg og god profitt på disse bilene. Tipper de justerer prisene ned når de ser at valutakursen stabiliserer seg på nytt nivå. Mam forventer svakere USD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA