Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe nå eller vente? 🤔

Startet av Mrdeeds, søndag 02. august 2020, klokken 16:56

« forrige - neste »

Mrdeeds

Har vært å prøvekjørt en Model 3 LR. Har veldig lyst å bestille, men er prisene unormalt høye nå? Burde eg vente å håpe de setter ned prisene?

Model 3 LR / 528.742,-
19' Felger
Hengerfeste
Grå farge

Eller denne

Model 3 Performance / 562.942,-
Grå

Har en annen bil med hengerfeste, så må egentlig ikkje ha det. Men er vel greit å ha den dagen den skal selges

JorEl

Liker jo best en ny bil, men denne så ok ut. Med FSD og ikke kjørt alt for mye. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173116522

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Steffinho

Jeg prøvekjørte en Model 3 LR for ca 2 uker. Har også veldig lyst til å bestille, men synes også prisene er høye nå. Ser man tilbake til Mars/April hvor kursen lå på ca det samme som nå, så kostet LR 460 000 kr. Det kom et priskutt i slutten av Mai (etter prisoppgangen i midten av April), men Model 3 var ekskludert fra det. Så er vel en relativ grei sjanse for at det skjer noe nå i August eller September vil jeg tro. Uansett vanskelig å komme med noe annet enn spådommer.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

tornaldo

Det går an å bestille, og så har man jo alltids muligheten til å avbestille om prisen synker før man får den, eventuelt få den nye prisen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Elbilnewbie

Sitat fra: tornaldo på søndag 02. august 2020, klokken 18:41
Det går an å bestille, og så har man jo alltids muligheten til å avbestille om prisen synker før man får den, eventuelt få den nye prisen.


Tesla operere slik at om prisen går ned etter du har bestilt så får du den nye prisen. Hvis prisen går opp derimot betaler du prisen du skrev under på ved bestilling.
Prisen er høy ja men jeg ville eller kjøpt ny enn å kjøpe noe av det som ligger på finn for det er virkelig overdreven.

Steffinho

Sitat fra: tornaldo på søndag 02. august 2020, klokken 18:41
Det går an å bestille, og så har man jo alltids muligheten til å avbestille om prisen synker før man får den, eventuelt få den nye prisen.
Hvordan funker det å få ny pris etter man har bestilt? Skjer det automatisk?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Daniel_0007

Sitat fra: Steffinho på søndag 02. august 2020, klokken 20:29
Sitat fra: tornaldo på søndag 02. august 2020, klokken 18:41
Det går an å bestille, og så har man jo alltids muligheten til å avbestille om prisen synker før man får den, eventuelt få den nye prisen.
Hvordan funker det å få ny pris etter man har bestilt? Skjer det automatisk?


Nei du må avbestille og bestille ny som regel
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 02. august 2020, klokken 20:32
Sitat fra: Steffinho på søndag 02. august 2020, klokken 20:29
Sitat fra: tornaldo på søndag 02. august 2020, klokken 18:41
Det går an å bestille, og så har man jo alltids muligheten til å avbestille om prisen synker før man får den, eventuelt få den nye prisen.
Hvordan funker det å få ny pris etter man har bestilt? Skjer det automatisk?


Nei du må avbestille og bestille ny som regel

Har hørt noen si at du får den lavere prisen om prisen har gått ned før du får utlevert, slik at du egentlig ikke trenger foreta deg noe. Om prisen har gått opp, og du ikke gjør endringer, så får du prisen som gjaldt da du bestilte. Win-win for deg som kunde.

Men vil du være sikker og får se den oppdaterte prisen i bestillingen din, så er det vel bare å gjøre en endring av konfigurasjonen? F.eks. fjerne hengerfeste, lagre, legge til hengerfest igjen, og lagre på nytt. Da får du samme konfigurasjon, men visstnok den lavere prisen om prisen har gått ned. Kan dog hende det dytter deg bakover i køen...

Eller har jeg missforstått?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

advale

Mister man ikke depositumet når man avbestiller? Mente at Tesla har endret på dette for en stund tilbake.


knegg

Sitat fra: advale på mandag 03. august 2020, klokken 12:28
Mister man ikke depositumet når man avbestiller? Mente at Tesla har endret på dette for en stund tilbake.

Det stemmer, men det er nå gått fra 15.000kr til 1.000kr. Så ikke den store økonomiske krisen.
2020 Model 3

Steffinho

Gjelder dette ved inventarbiler også? Hvis jeg bestiller en inventarbil som står er under transitt, dagene går og Tesla setter ned prisene før jeg får bilen. Ender jeg da plutselig opp med å betale mer for en inventarbil?

Hva er forresten forskjell på en ny inventarbil i transitt vs ny man bestiller? Regner med leveringstid spiller inn her, men er det noe mer?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Contango

Du må lese avtaleteksten som kommer opp når du bestiller inventory bilen. Du kan kansellere igjen før levering men de tusen kronene får du ikke tilbake. Bilene du bestiller og inventory bilene er de samme i dag. Det var en liten periode inventory biler som hadde spesifikasjoner du ikke kunne bestille - de såkalte 3P minus (pluss noen andre kallenavn) hvorav en hos oss.
Haster det ikke med bil hadde jeg ventet. Mye større sjanse for prisnedgang enn motsatt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

xerxes

Fikk en tanke om at brukte biler med fsd vil kunne være gode kjøp (om rewrite kommer i år) , siden fsd option gjenspeiles veldig  lite i bruktbilprisen men koster allerede 60.000 å legge til for ny bil, og vil øke. følger bilen ikke eier. Model S med hw 2.0 og fsd vil jo få hw3.0 installert gratis for eksempel, mem selges såvidt dyrere på finn enn de uten fsd.

Tipper nye teslaer kan gå ned ca 20 000 kr før jul pga dollar men ville iike sittet å ventet på det - det får man jo i så fall refundert før levering (ellers avbestiller man). plutselig gjør de noen endringer i pris / utstyr/farge uansett.

synes det er litt dyrt med SR nå, lett verdt mellomlegget å gå opp til lr awd pga stereoanlegg, 4wd og større batteri/ raskere lading, bedre garanti (?). skulle tro det gir økt gjensalgsverdi omtrent krone for krone . hengerfeste tror jeg neppe man får igjen, men gjør bilen raskere å selge.

hvitt interiør er neppe lurt økonomisk men wow det ser bra ut og føles digg!




Contango

#13
Man skal ha tenkt grundig gjennom på hvilken måte man har tenkt å bruke FSD på i praksis før man prioriterer det. Sett en kroneverdi på det er mitt råd. Jeg betalte 16k for det i en tidligere bil, og det var fullstendig bortkastede penger. Betaler man 60k i en ny bil skal man ha et veldig langt eier perspektiv for bilen. Det er ikke noe i FSD man har spesielt stor glede av i dag, og terskelen for at det virkelig er noe nyttig er veldig høy. Det hjelper ikke noe som helst at bilen nesten kjører selv fra A til B, for da må man sitte der og nesten kjøre selv uansett. Og vi er særdeles langt unna «nesten» for bilen ennå. Jeg er av de som synes det er helt på kanten å selge dagens ubrukelige fjas til godtroende kjøpere på bakgrunn av at det skal bli så mye dyrere i fremtiden. Du har høyst sannsynlig solgt bilen før du får noen ordentlig verdi ut av funksjonene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Smurfboy

Sitat fra: Contango på mandag 03. august 2020, klokken 16:01
Man skal ha tenkt grundig gjennom på hvilken måte man har tenkt å bruke FSD på i praksis før man prioriterer det. Sett en kroneverdi på det er mitt råd. Jeg betalte 16k for det i en tidligere bil, og det var fullstendig bortkastede penger. Betaler man 60k i en ny bil skal man ha et veldig langt eier perspektiv for bilen. Det er ikke noe i FSD man har spesielt stor glede av i dag, og terskelen for at det virkelig er noe nyttig er veldig høy. Det hjelper ikke noe som helst at bilen nesten kjører selv fra A til B, for da må man sitte der og nesten kjøre selv uansett. Og vi er særdeles langt unna «nesten» for bilen ennå. Jeg er av de som synes det er helt på kanten å selge dagens ubrukelige fjas til godtroende kjøpere på bakgrunn av at det skal bli så mye dyrere i fremtiden. Du har høyst sannsynlig solgt bilen før du får noen ordentlig verdi ut av funksjonene.

Akkurat samme erfaring selv. Om jeg bommer og man får FSD ila 2020 som er blitt lovet at er rett rundt hjørnet siden 2016, så betaler jeg gladelig 70.000 for å sove bak rattet  på vei til jobb og sope inn penger på at bilen kjører taxi hele dagen og henter meg på jobb klokka 16.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA