Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID.3

Startet av daktari, torsdag 23. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

ChrHS

Hadde en times testtur idag i påvente av at min blir klargjort. Synst den er meget fin å kjøre. Bra akselerasjon til 100. Fra over 80 og oppover kunne den godt vert litt kvikkere (forbikjøring)

Interiøret er litt for billig, men setene er gode. Lydanlegget absolutt innafor også (testet plus-utgaven)

Sleit litt med manglende sikt i A-stolpen og å få til samarbeidet med cruisekontrollen. Av og til perfekt, men av og til gikk det litt for seint for min del i knappe svinger.

Komle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: Komle på mandag 21. september 2020, klokken 12:28
Jøss, dette ser helt merkelig ut. Samboern er 186-187 høy og hadde god klaring på hodet i baksetet. Første bilen vi har prøvd hvor han ikke stanger i taket. Men proposjonalt sett har han kanskje lengre bein og kortere rygg enn fyren på de bildene der.

Er jo et bra tegn at han fikk plass. Ser at andre biltestere og nevner at det ikke er verdens beste plass, men en må nok bare tenke på hvem som sannsynligvis skal sitte i baksetet...og om det er godt nok...

https://www.whatcar.com/volkswagen/id3/hatchback/review/n21832/space-practicality

Ja, altså, det var selvsagt ikke mengder av plass, men hodet hans touchet ikke taket i det hele tatt. Ikke i nærheten engang. Vi prøvde plussen uten panoramatak.

Hvis vi skal telle antall ganger han har sittet i baksetet i den gamle bilen vår så snakker vi vel under 5 ganger på 6 år, så for vår del så er det ingen krise. For oss var det absolutt godt nok, og en massiv oppgradering fra vår gamle i-miev.  :D

ToWalkOrDrive

Kanskje det er panoramataket som utgjør forskjellen? Har sett en del tilfeller av biler som har mye lavere innvendig takhøyde når det er takluke i bilen, siden en da skal ha plass til å skyve takluken bakover, f.eks. Mazda 626. Den i testen var med takluke.
Blir jo en kjempeoppgradering!
Tesla Model Y                         2021-

Desti


Counterpointer

Sitat fra: Desti på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:15
VW Id.3 Pro S 77 kWh - Worlds FIRST Range test 130 km/h  :+1:

https://www.youtube.com/watch?v=9YlrkwwN8tI
Snitt var 119 km/h, han klagde jo på at han ikke fikk holdt farten pga veiarbeid.

elektro

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. oktober 2020, klokken 00:01
Sitat fra: Desti på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:15
VW Id.3 Pro S 77 kWh - Worlds FIRST Range test 130 km/h  :+1:

https://www.youtube.com/watch?v=9YlrkwwN8tI
Snitt var 119 km/h, han klagde jo på at han ikke fikk holdt farten pga veiarbeid.

Gjennomsnitt vil alltid være en god del lavere enn marsjfarten i slike tester, akkurat som i virkeligheten. Det er likevel en 130 km/test, og etter min mening ikke så relevant for nordmenn som for det meste, eller utelukkende, kjører i Norge.

Tror ikke forbruket til 77 kWh skille seg nevneverdig fra 58 kWh, med like felger, dekk og lufttrykk, dersom bilene kjører sammen med samme innstillinger. Marginalt høyere vekt veies kanskje opp av lavere motstand i et større batteri? Det interessante er ladekurven og netto kapasitet. Resten kan man finne ut med en kalkulator.

At man nok kan kjenne den høyere vekten i svinger og på akselerasjon er noe annet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nosi1202

Jeg synes en test med marsjfart i 130 km/t er interessant. På 110-vei f.eks. langs Mjøsa er ikke det en uvanlig fart i venstre felt.

Jeg kjører denne strekningen til hytta ofte (23 mil). De første 14 milene er motorvei med høy hastighet, deretter er det 7,5 mil med 80-90 grense og til slutt 1,5 mil med 650 høydemeter. Enn så lenge er det ikke veldig mange elbiler som er i stand til å klare dette uten lading vinterstid. Jeg kan selvsagt lade eller kjøre saktere, men det er fint å vite at man kan kjøre som med fossilbil uten kompromisser.   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Øyvind.h

#67
Snitt på 130km/t blir litt i overkant, men snitt på 120km/t er absolutt interessant og relevant.

Selv om en langtur i sin helhet får mye lavere snitt (blant annet pga kø ut av byen), kjører en et solid stykke i 120km/t. Snittfart blir dermed misvisende og lite relevant fordi kø mm drar snittfart uforholdsmessig mye ned.

La oss si en står 1 time i kø med snitt på 20km/t, deretter kjører man 1,5 time i 125km/t.
En får et snitt på bare 87,5km/t. Det høres jo fint og flott ut, ikke sant? Og da er det jo mest relevant med en 90km/t test? Definitivt ikke.... Andelen av turen i 125km/t utgjør 90%!

Det illustrerer hvor totalt misvisende snitthastighet kan være når en skal se på forbruk.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Derfor skrev jeg marsjfart. Snitt er som du påpeker ikke så interessant.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jonnyjb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:28
Snitt på 130km/t blir litt i overkant, men snitt på 120km/t er absolutt interessant og relevant.

Selv om en langtur i sin helhet får mye lavere snitt (blant annet pga kø ut av byen), kjører en et solid stykke i 120km/t. Snittfart blir dermed misvisende og lite relevant fordi kø mm drar snittfart uforholdsmessig mye ned.

La oss si en står 1 time i kø med snitt på 20km/t, deretter kjører man 1,5 time i 125km/t.
En får et snitt på bare 87,5km/t. Det høres jo fint og flott ut, ikke sant? Og da er det jo mest relevant med en 90km/t test? Definitivt ikke.... Andelen av turen i 125km/t utgjør 90%!

Det illustrerer hvor totalt misvisende snitthastighet kan være når en skal se på forbruk.....

...eller man kan bruke 10 min. ekstra på turen med en mer lovlig hastighet på 112,5 km/t (forutsetter at delen på 1,5t det er snakk om er en 110-sone) - man reduserer faren for seg selv og andre medtrafikanter, slipper å tenke på fartsbøter, og attpåtil får man en bonus med litt lavere strømforbruk. Er jo som å spille Lotto med garantert gevinst!  :P
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

nosi1202

Du havner omtrent på 112,5 med 120 på speedometeret vet du  8)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jonnyjb

Var vel 125 km/t som ble oppgitt i posten jeg svarte på. I tillegg tviler jeg på at feilvisningen er så mye som 7,5 km/t.

Dette er jo veldig OT, men tror det er veldig vanlig og nærmest forventet at man kjører slik at speedometer viser 5-10% over fartsgrensen (jeg gjør det ofte selv). Egentlig litt trist, ser ikke bort fra at enkelte ulykker kunne vært vesentlig mindre alvorlige om man lot dette være. Og det viktigste av alt; nå føler man seg som en sinke om man forsøker å benytte ACC i ID.3 med automatisk fartsjustering! 😄
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Øyvind.h

Foreslår å vende tilbake til topic :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: jonnyjb på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 14:14
Var vel 125 km/t som ble oppgitt i posten jeg svarte på. I tillegg tviler jeg på at feilvisningen er så mye som 7,5 km/t.

Dette er jo veldig OT, men tror det er veldig vanlig og nærmest forventet at man kjører slik at speedometer viser 5-10% over fartsgrensen (jeg gjør det ofte selv). Egentlig litt trist, ser ikke bort fra at enkelte ulykker kunne vært vesentlig mindre alvorlige om man lot dette være. Og det viktigste av alt; nå føler man seg som en sinke om man forsøker å benytte ACC i ID.3 med automatisk fartsjustering! 😄

Ok, tilbake til topic, kjørte nettopp en ID.3 Plus. ACC fungerer veldig bra og regulering av hastigheten like så, men man må ligge noen km/t over på speedometer for å ikke ligge under fartsgrensen og lage kø. På andre biler kan man legge inn en «offset» verdi, er det mulig på ID.3?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

https://www.tv2.no/underholdning/11709647/

Tv2 hjelper deg var ikke så veldig begeistret, Terningkast 4
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA