Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID.3

Startet av daktari, torsdag 23. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det drar seg til nå som flere norske medier henger seg på med egne artikler. Ikke god VW reklame. Håper VW tar grep nå asap.

https://motor.no/bilkjop-forbruker-forbrukerrettigheter/det-ma-ikke-ga-pa-sikkerheten-los/184228

Electric cars in Norway

Fra Motor men det er svenskene som melder dette i dagens test:

ID.3 mot Kia, Hyundai og Tesla:
Slakter kvaliteten på ID.3 i elbiltest
Volkswagen

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

Electric cars in Norway

#122
Ny test på tek.no fra i går. 50 dagers :+1: Velger å se bort fra de feilene siden vi vet at det skjer oppdateringer :+1:

https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/vAlGGj/50-dager-med-volkswagen-id3


SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Tiger123

#124
Her er den VG testen med terningkast 6. Hyundai Kona og Peugeot e-2008 er også testet til terningkast 6.
Lexus UX 300e - terningkast 5.

ID3 testen:

NY: Test av Volkswagen ID. 3 1st: Litt anonym – ganske genial
VG:s terninger viser 6 prikker
Underveis i kjøringen åpenbarer det seg en rekke strålende detaljer, som bidrar til sinnets munterhet. Det gjør også restverdivurderingen, men ikke prisen.


PÅ HJUL: Volkswagen ID. 3 satte sin hjul på veien i Norge omtrent på femårsdagen for avsløringen av dieseljukset. Listen er lagt skyhøyt av produsenten selv, som har sagt at ID. 3 er deres viktigste bil etter Bobla og Golf. Foto: Hanne Hattrem

Pris/hk: 394.500 kr (Plus) /204 hk

Bagasjerom: 385 l

Oppgitt snittforbruk: 1,45 kWt/mil

Oppgitt rekkevidde: 42 mil

Rekkevidde nærmiljø: (snittfart ca. 40 km/t/forbruk 1,31 kWt/mil) 44 mil (105 prosent)

Rekkevidde motorvei: (13 mil, snittfart 63 km/t, forbruk 1,55 kWt/mil) 37 mil (88 prosent)

* Temperatur: 19–20 grader. Beregnet fra 58 kWt netto kapasitet.

Batterigaranti: 8 år/160.000 km (70 prosent restkapasitet e/8 år)

Den bakhjulsdrevne elbilen yter 204 hk og har rekkevidde på 42 og 55 mil, avhengig av batteristørrelse. Bilen står på en nyutviklet plattform, et komplisert og kostbart industriprosjekt, som skal huse en rekke elbiler i konsernet og også selges til bruk for andre produsenter.

ID. 3 er er til nød en familiebil, dersom familien er liten. Bagasjerommet er som i vanlig Golf. Men – den kan hverken trekke tilhenger eller bære taklast.

Tiger123

Her er noen høydepunkter:
Du trenger ikke trykke på startknappen. Bilen får start når du setter foten på bremsepedalen.
Ørliten instrumentskjerm, festet til rattstammen, som viser det nødvendigste.
Fleksible vindusheisbrytere. Du velger om de to bryterne skal styre siderutene foran eller bak ved på et trykkfølsomt panel i armlenet.
Skal du slå på lyset innvendig, holder det med å legge knoken mot lyset i taket.
Cruisekontrollen er smart (prediktiv adaptiv cruisekontroll). Om du har satt hastigheten, bremser den likevel ned før en sving. Systemet leser trafikkskilt og retter seg etter fartsgrensen.

Spartansk og litt hardplast
Bakkeklaringen er nesten på SUV-nivå, med 15 cm, så her entrer man bilen smidig.

Førermiljøet er spartansk, og bruken av en del hardplast bidrar ikke til den kompakte lett luksuriøse følelsen som i eksempelvis Golf. Men praktisk er det, blant annet med en fin ladeslisse til mobilen. Alle varianter har armlene på plassene foran – en deilig detalj!

Setene er gode. Varianten i denne testen (Plus) har manuell setejustering. I høyere utstyrsnivåer finnes både massasje og elektrisk justering.

Konstruksjonen av A-stolpene er rett og slett best i klassen.

De er trukket langt frem, er todelt, med vindu imellom. Løsningen bidrar til trygg og avslappet kjøring – trafikksikkerhet i praksis.

Inforskjermen med sveipe-trykk-betjening er relativ intuitiv. Med unntak for kronglete vei til nullstilling av forbruksmåleren er den etter en liten innkjøring lett å betjene. Skarp og lesbar. Temperatur stilles i eget panel under skjermen, her stilles også volum og det er snarveier til sentrale skjermfunksjoner.

Ryggekameraet er grei kvalitet, med linsen beskyttet under den utfellbare logoen i bakluken (ikke standard i alle nivåer).

Fenomenal svingradius
Stemmestyringen kan startes med muntlig henvendelse. Du kan be om veldig mye, blant annet si «jeg er kald» og varmen på din side økes. Den funket til dels, men det oppsto et par misforståelser da vi oppga adresser.

Girvelgeren er delikat, ligger fint i fingrene og er enkel å betjene. Herfra styres også det ene nivået av regenerering.

ID. 3 er mer sportslig i kjørestil enn designen indikerer. Fast avfjæring, men ikke stump, lavt tyngdepunkt, og finfin styrerespons. Kontant og balansert gjennom svinger og oppretting. Svingradiusen er imponerende, takket være bakhjulstrekk og dermed ikke drivaksler på forhjulene.

Aks 0–100 km/t er på 7,3 sekunder – og akkurat så kvikk oppleves bilen.

Hjulstøyen er godt hørbar i høyere hastigheter. Vask av hovedlykter er et pluss. Rattvarme i tre trinn (styres via skjerm).

Innvendig er det en liten ballsal, også i baksetet! Nedfelling av bakseterygger er vanlig, som ikke gir flatt gulv, men skiluke er det. Lastekanten i bagasjerommet er ganske høy (vår modell har ikke variabelt bagasjeromsgulv).


Tyder på bra rekkevidde
Rekkeviddemålingene ble utført i sommertemperatur, og tyder på en bil som oppfyller bra på forbruk og dermed rekkevidde. Volkswagen angir gledelig nok også vinterrekkevidde, til 30–35 mil. Bilen har varmepumpe som standard, som skal bidra til mindre reduksjon av rekkevidde når det er kaldt.

VW ID. 3 har fått fem av fem mulige stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, har filholderhjelp og autonødbrems som standard og kollisjonspute mellom de som sitter foran.

Ombordladeren har en kapasitet på inntil 11 kilowatt. Normallading er angitt til 5 timer og 20 minutter med 11 kW (400 V/3-fas) og cirka 8 timer med 7,2 kW. Hurtigladingen har en maks kapasitet på 100 kilowatt. Ladetiden fra 0–80 prosent er angitt til 40 minutter. Vi hurtigladet med kjørevarm bil i cirka 20 varmegrader. Batteriet var 12 prosent fullt ved start og vi ladet til 91 prosent, på 46 minutter. Snitteffekten under sesjonen ble 64 kW. Ladingen gikk rett opp i maks effekt på 100 kW og ble der i cirka ti minutter – til batteriet var 32 prosent fullt. Ved 70 prosent fylling, falt ladeeffekten til 50 kW.

Volkswagen ID. 3 kommer i en bukett varianter:

Testmodell 1st Plus koster 394.500 kroner, med utstyr 401.200 kroner, cirka 420.000 kr ut-av-butikk. Her er blant annet dynamisk cruisekontroll, dynamiske LED Matrix frontlys (anbefalt), filholderassistent og skjult ryggekameralinse standard.

I øverste utstyrsgrad er panoramaglasstak, lyddempende frontrute, headup-display, 12-veis elektriske seter med massasje, ladeplate, travel assist/blindsoneassistent standard. 1st Max-modellene koster 442.700 kr.

Senere overtar fem Pro-modeller i prisspennet 350.000 til 456.400. Toppmodellen Pro S Tour (456.400 kr), har 77 kWt batterikapasitet, 55 mil rekkevidde og 125 kW hurtigladeeffekt. Inngangsmodell Pro Performance Life koster 350.400 kr. En rekke pakker er tilgjengelige på de ulike modellene.

Tiger123

Økonomi: Vurderes til meget godt økonomisk kjøp med tanke på verditap. Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til over snitt i bruktmarkedet (terning 5/6) og i klassen (terning 5/6). Driftskostnad ca. 3750 kr/år. VW ligger litt under gjennomsnittet på AutoIndex' årlige eiertilfredshetsundersøkelse. Nr 12 av 22 bilmerker.

Autolease: ID. 3 1st har mye standardutstyr, og en bør sette seg inn i de ulike utstyrsutgavene. Anbefaler nøytral metallic lakkfarge (6700 kr). Kompakt, men oppleves som romslig. Salgsstatistikken viser at det norske markedet har tatt imot arvtageren etter e-Golf med åpne armer.

PS! Eiere har meldt om problemer med softwaren i bilen, blant annet feilmeldinger og problemer med appen. Det er meldt tilfeller med «død» bil, trolig som følge av flatt 12-voltsbatteri.

– Vi har fått tilbakemeldinger på enkelte feilmeldinger fra kunder, og jobber sammen med fabrikken for å komme med oppgraderinger, opplyser kommunikasjonssjef for Volkswagen Anita Svanes.

VG mener: Volkswagen ID. 3 er en vellykket elbil, med gode el- og kjøreegenskaper – den er veldig lettkjørt. En av de beste brukeropplevelsene på lenge. Leverer bra på forbruk og greit på lading. Super innvendig plass. Mangler noe «it»-faktor på ytre og innvendig design. Koster litt for mye og mangler mulighet for hengerfeste og taklast.

SveinJ

Kanskje ikke akkurat en "test", men i allefall på vinterføre


https://www.youtube.com/watch?v=jWcotuda4RY
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

magfred

Tilsvarende test som over, men fra Italia. Ser ut som føret er et tynt lag nysnø på brøytet vei, temperatur rundt -0,5 grader. Ikke så stødig i italiensk, men det ser ut som at den ene testen foregår i en bakke med ca 10,5% eller 5 graders helling. Dekk ukjent, men er vel rimelig å anta vinterdekk, muligens av den kontinentale sorten?

https://www.youtube.com/watch?v=khXDwB9YaLA&ab_channel=PaoloMariano
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA