Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Rollep

#135
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 19:31
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Blir endel rust da
Ikke nødvendigvis, deilig å slippe både rust, brake fade og bremsestøv på felgene :)

https://www.topspeed.com/cars/car-news/engineering-explained-exposes-the-genius-behind-porsche-s-new-tungsten-carbide-brakes-ar188742.html
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 19:31
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Blir endel rust da
Neida. Bittelitt tørk av skiver hver tur holder dem blanke og fine :) På vinteren brukes de nå og da uansett pga svakere regenerering.
Etter fire vintere var bremsene på Model X'en (2016 mod) fortsatt ganske fine. Begynte å bli litt på ytterkant av skiven, men tipper de fungerer fint et par år til før en eventuelt sliper bort rust på kanten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Og noe fra dekk, som det lett blir litt mer av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øyvind.h

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:36
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Og noe fra dekk, som det lett blir litt mer av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men med null eksos og nær null bremsestøv bør det ikke være noen tvil om hvilke biler en ønsker at kjører rundt i befolkede områder. Vektforskjellen mellom elbil og lik fossilbil er heller ikke spesielt stor :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

#139
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:48
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:36
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. juli 2020, klokken 14:33
En del av det giftige svevestøvet er støv fra bremser. Det er nesten fjernet helt fra elbiler.
Og noe fra dekk, som det lett blir litt mer av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men med null eksos og nær null bremsestøv bør det ikke være noen tvil om hvilke biler en ønsker at kjører rundt i befolkede områder. Vektforskjellen mellom elbil og lik fossilbil er heller ikke spesielt stor :)
Jeg vil vel egentlig tro at den viktigste diskusjonen mht svevestøv er piggdekk vs piggfritt om vi ser bort fra eksosen. Resten blir antagelig desimaler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

xyzzy

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.

Hvis man tenker litt lenger på det, er det kanskje ikke så dumt?

Dette segmentet - store biler med god kapasitet (store SUVer/stasjonsvogner) er et av segmentene der fossilandelen er høyest. Det er vel også disse bilene som kjører lengst og bruker mest drivstoff blant privatbilene Vil det å styre incentivene etter misunnelse snarere enn effekt hjelpe?

Og er det slik at om man bruker så mye som en million på en elbil så er alternativene fossilbiler som er dyrere, eller sammenligner man i ca. samme prisklasse? Om man så fjerner elbilfordelene for disse bilene vil jo da fossilandelen øke siden man må sammenligne med dårligere elbiler eller konkurrere med dyrere/bedre fossilbiler.

Elbilavgifter - og andre avgifter generelt - bør være generelle, og ikke preget av "men det er luksus"-tankegang. Det bærer bare feil vei.  At de med høyest inntekt bærer de tyngste byrdene gjør vi allerede med skattesystemet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: xyzzy på mandag 31. august 2020, klokken 12:41
Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.

Hvis man tenker litt lenger på det, er det kanskje ikke så dumt?

Dette segmentet - store biler med god kapasitet (store SUVer/stasjonsvogner) er et av segmentene der fossilandelen er høyest. Det er vel også disse bilene som kjører lengst og bruker mest drivstoff blant privatbilene Vil det å styre incentivene etter misunnelse snarere enn effekt hjelpe?

Og er det slik at om man bruker så mye som en million på en elbil så er alternativene fossilbiler som er dyrere, eller sammenligner man i ca. samme prisklasse? Om man så fjerner elbilfordelene for disse bilene vil jo da fossilandelen øke siden man må sammenligne med dårligere elbiler eller konkurrere med dyrere/bedre fossilbiler.

Elbilavgifter - og andre avgifter generelt - bør være generelle, og ikke preget av "men det er luksus"-tankegang. Det bærer bare feil vei.  At de med høyest inntekt bærer de tyngste byrdene gjør vi allerede med skattesystemet.

Hvilke elbiler koster 1-2 millioner? Det er vel stort sett Porche Taycan? En Tesla Model S med hele 100kWh batteri og 610km rekkevidde koster i dag "kun" 750.000, og det er før Battery Day, hvor ting kan endres. En Tesla Model X koster 850.000. Du kan selvsagt kjøpe "Performance" men når en allerede er nede på 4,6 sekunder til 100km/t... Tidligere var batteriprisen veldig stor del av bilprisen, men nå nærmer elbilkosten bensinbiler...om kanskje 2 år...

Tesla's strategi var at folk skulle synes at elbiler også var ekte biler, så den biten er også viktig å ha med seg - image-bygging. Ved å også støtte dyrere elbiler vil en også sikre utvikling av elbiler, som så vil "trickle Down" til billigere elbiler.

En kunne i dag sagt at opp til 750.000 så er det 0% mva, mens det overskytende betales 25% mva for den overskytende delen kun....tror alle kunne levd fint med det. Hvis en bare fortsetter et par år til med bra støtte vil elbilene klare seg fint på egenhånd, men kan ikke slippe nå....De sier at 100$/kWh batteripris er en grense som gjør at bilen blir billigere å lage enn en bensinbil...vi er ikke helt der ennå, men nærmer oss raskt...
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på lørdag 14. november 2020, klokken 14:20
Finansdepartementet har søkt ESA om mva fritak på elbiler i 2021 og 2022.

https://www.dn.no/motor/finansdepartementet/jan-tore-sanner/esa/har-sokt-om-momsfritak-for-elbil-ut-2022/2-1-912878

Det er nok bare for å ha muligheten til å ha veldig lave mva-satser i 2022. Men uansett så er det stor sjanse for at det blir regjeringsskifte neste år, og de har kritisert dagens regjering for å forlenge 0-momsen. AP og FrP vil ha tak på 600.000, og Høyre har og varslet at de må snart begynne å ta penger for elbiler. Eneste måten å få 0 i mva i 2022 virker å være dersom Venstre skulle få 51% av stemmene...er eneste parti som har det i sitt program....eller at de får så mye makt at de kan vippe den saken til sitt ønske.

Ser det står at det bare er en formalitet å få søknaden godkjent hos ESA, men det var det ikke sist, og blir heller ikke det nå. Særlig med tanke på hvor lav batteriprisen har blitt så kan ESA hevde at konkurransevridningen blir for stor for elbiler mot bensinbiler (som er et lovlig produkt). Sist gang måtte de dokumentere underveis at fordelen ikke ble for stor.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#144
ToWalkOrDrive :+1: :+1: Enig!

Og det skjer aldri!! Venstre er et lite marginalt parti. Derfor er det viktig nå at de andre partiene ser på dette på nytt!

"Eneste måten å få 0 i mva i 2022 virker å være dersom Venstre skulle få 51% av stemmene...er eneste parti som har det i sitt program...."

hELgenen

Etter alle utgiftspostene i statsbudsjettet som følge av Korona vil enhver regjering fremover lete etter måter å få inn skatter på . Jeg anser momsfri elbil som null sansynlighet fra 2022. Jeg tviler også på at partier som f.eks Venstre vil stå ved sine ord når statsbudsjettet for 2022 skal legges. Slik det ser ut nå vil det bli et regjeringsskifte der vi får AP+SP samt XYZ som støtteparti. Til og med FRP driver å pynter seg for være XYZ partiet (noe jeg tviler på de vil lykkes med). Nei - momsfri elbil i 2022 vil nok være en drøm. Tipper vi får en grense på f.eks 600.000 eller 500.000. En ting som derimot KAN komme opp på agendaen for å krydre elbil pillen er reguleringer av ladebransjen. Både prisstruktur,betalingsordninger og infrastruktur er i dag et salig kaos. Vi har til og med Youtubere der ute som lever å av å fortelle hvordan ting skal gjøres (skaff deg Virta brikken).  Og vi står på randen av en elbil revolusjon i Europa der VW går all-inn.  Det vil også trolig presse frem reguleringer på EU nivå som f.eks gjør Tesla sine fremtidige ladere tilgjengelig for alle. Vi ser også at det er en gryende forståelse blant politikere at en ladestasjon ikke bare er en ladestasjon - så istedenfor momsfritak kan det fort ende med at politikere isteden retter fokus på gjøre det enklere å være elbil eier fremover.

Electric cars in Norway

#146
Enig :+1: :+1:

Det er avgjørende å unngå elbilmoms noen år til. Kommer momsen for tidlig og før elbilen er konkurransedyktig, frykter vi en avgiftspiral som gjør alle nye biler dyrere.

Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.


NAF mener elbiler ikke kan stå på egne ben
- Elbilene trenger hjelp
NAF ber politikerne droppe planene om moms på elbiler.
TRENGER HJELP: NAF mener elbilene ikke bør skattlegges ennå, men at dyrere modeller som for eksempel Tesla Model X kan få moms fra 2024. Foto: Jamieson Pothecary

Øystein B. Fossum
Publisert torsdag 12. november 2020 - 10:34
Sist oppdatert torsdag 12. november 2020 - 11:27

https://www.dinside.no/motor/elbilene-trenger-hjelp/73058843


RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 15. november 2020, klokken 11:03
ToWalkOrDrive :+1: :+1: Enig!

Og det skjer aldri!! Venstre er et lite marginalt parti. Derfor er det viktig nå at de andre partiene ser på dette på nytt!

"Eneste måten å få 0 i mva i 2022 virker å være dersom Venstre skulle få 51% av stemmene...er eneste parti som har det i sitt program...."


Havner man som vippeparti, kan mye skje. Se bare på valgresultatene for MDG i Oslo i 2015 (8,1 %) og 2019 (15,3 %). De har fått langt mere gjennomslag enn valgresultatet tilsier. Selv om det totalt sett er flertall, så kan et vippeparti sette ultimatum på enkeltsaker de ikke vil vike fra.


Så da spørs det på de mulige samarbeidspartnerne om de er villige til å la Venstre i dette tilfellet få viljen sin og de andre stemme mot sitt eget partis program, bare for å få makta. Denne saken er nok neppe viktig nok for de andre til å tviholde på, dersom det fører til at de ikke får regjere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Bare for å prøve å titte litt i krystallkula og si hva jeg *tror* vil skje i budsjettet for 2022 (dette er ikke samsvarende med hva jeg ønsker at skal skje...) nær sagt uansett hvilken regjering vi vil ha, så gjetter jeg på at det blir full MVA (men fortsatt ingen engangsavgift) på elbilene. Men at det vil være en refusjonsordning der man kan få tilbakebetalt tilsvarende hva man har betalt i MVA opp til en viss grense.

Så vil man årlig redusere denne grensen og/eller justere ned hvor mye man får refusjonert i forhold til hva man har betalt i MVA.

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. november 2020, klokken 11:24
Jeg tviler også på at partier som f.eks Venstre vil stå ved sine ord når statsbudsjettet for 2022 skal legges.

Dersom ett parti ikke er i posisjon til å diktere sine ønsker i statsbudsjettet så betyr ikke det at de ikke "står ved sitt ord" dersom de må gi seg på enkeltpunkter fra sine programmer/valgløfter så lenge de har *prøvd* å få gjennomslag for dem.
Model S 85D

hELgenen

#149
Sitat fra: Amoss på søndag 15. november 2020, klokken 15:05
Dersom ett parti ikke er i posisjon til å diktere sine ønsker i statsbudsjettet så betyr ikke det at de ikke "står ved sitt ord" dersom de må gi seg på enkeltpunkter fra sine programmer/valgløfter så lenge de har *prøvd* å få gjennomslag for dem.

FRP har jo fremstilt seg som anti bompengepartiet - men de har vel liten eller ingen troverdighet lenger i det spørsmålet. Er jo derfor vi fikk egne opprørspartier ala bompengepartiet.

Elbil politikk har 2 sider : 1 Kjøp og avgifter ifb. dette. 2. Eie,avgifter og utfordringer ifb. dette

Avgifter på i EIE elbilen, pkt. 2,går helt klart gale veien nå. Da står nok pkt. 1 snart for tur også.

Det som forundrer meg mye er at politikere ikke aktivt går inn for å regulere f.eks lading sterkere - et område
som i liten grad vil gå på bekostning av inntekt/utgiftssiden i et budsjett. Jeg mener det er mye urørt mark her som politikere vil måtte arbeide med i årene som kommer.  En kan f.eks regulere prisingen av elbil lading slik at det blir lettere for kundene å orientere seg i denne jungelen. En kan definere egne krav til utforming av ladere - gjerne på EU nivå - slik at en i det minste kan være sikker på at ladingen er fysisk mulig å gjennomføre på en ladestasjon. F.eks sikre at ladekabelen har en minimumslengde, laderen tar imot et gyldig betalingsmiddel, at laderen ikke er låst til enkelte bilmodeller osv. osv.
En kan kreve at alle laderene som bygges langs veiene skal være åpen for lading for alle. En kan forby vertikal integrasjon - altså der lader eies av bilprodusent (Tesla må f.eks skille ut sitt ladenettverk i eget selskap)
Alle disse områdene er også viktig for elbilsaken - mao. ikke bare må man gjøre det attraktivt å kjøpe elbil, men en må også fjerne en del hindre/ulemper og skape reell konkurranse mellom produsentene

Jeg mener også disse områdene er svært viktig for at folk skal kjøpe elbiler - en må ikke "lure" folk til å kjøpe en billig elbil uten avgifter og så håpe på at alle andre sider løser seg selv.  Det er bare å se på den gale kursen for elbilen som NVE hadde planer å dra oss ut i med smarte målere og effekttariffer som skal gjøre det dyrere å fylle opp elbilen hjemme.  Og fordelen av lavere satser i bommene er i ferd med å fjernes osv...osv..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA