Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juni 2020, klokken 12:29
Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 11:42
i mellomtiden gjør man hva?
Øker formuesskatten
Eller hva med å får tak i litt mer av merverdiavgiften som lures unna i svart økonomi........

Så elbilfordeler skal finansieres ved hjelp av redusert skattesnusk? Litt blanding av kortene her vel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 16:47
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juni 2020, klokken 12:29
Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 11:42
i mellomtiden gjør man hva?
Øker formuesskatten
Eller hva med å får tak i litt mer av merverdiavgiften som lures unna i svart økonomi........

Så elbilfordeler skal finansieres ved hjelp av redusert skattesnusk? Litt blanding av kortene her vel?
Hvis du mener formueskatt er skattesnusk så gjerne det. Skatt eller avgift er begge inntekt for staten og kan dekke inn hva som helst (og det gjør de også)

Electric cars in Norway

Det diskuteres dette på TV  nrk 1 dax18 nå. Svært interessant. H og MDG er i studio.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 29. juni 2020, klokken 18:23
Det diskuteres dette på TV  nrk 1 dax18 nå. Svært interessant. H og MDG er i studio.
Tja, ble ikke mye til debatt når de stort sett var eninge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway


arthur

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juni 2020, klokken 17:20
Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 16:47
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juni 2020, klokken 12:29
Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 11:42
i mellomtiden gjør man hva?
Øker formuesskatten
Eller hva med å får tak i litt mer av merverdiavgiften som lures unna i svart økonomi........

Så elbilfordeler skal finansieres ved hjelp av redusert skattesnusk? Litt blanding av kortene her vel?
Hvis du mener formueskatt er skattesnusk så gjerne det. Skatt eller avgift er begge inntekt for staten og kan dekke inn hva som helst (og det gjør de også)

Bare littebittegranne vondt i viljen når du leser et innlegg fra meg? Ganske kreativt (søkt) å hevde at jeg har referert til formuesskatt som skattesnusk! Du vet momsundragelse medfører trolig også redusert inntektsskatt til staten siden det neppe tas inn som en inntekt? Tenk litt før du, eventuelt, kommenterer/svarer!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#21
I-Pace som Oslo taxi. Veldig bra :+1: :+1:

Men vil dette være mindre attraktivt eller forsvinne dersom elbil fordelene fases ut?

Jeg vet ikke. Men hvorfor fjerne dagens gode virkemidler for elbil for å nå 2030 målet? Jeg forstår ikke dette. Danmark fjernet virkemidlene for noen år siden og da stoppet elbilsalget opp.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/06/29/7542061/jaguar-leverer-oslo-taxi-med-tradlos-lading-kontrakt-verdt-15-millioner-kroner

Ketill Jacobsen

#22
Fra 2022 er det definitivt nødvendig å gjøre om dagens avgiftsregler for elbiler. En bør få til en ordning som støtter opp om selve teknologien. Det kan være full moms med avgiftsfradrag for hver kWh batterikapasitet (for eksempel 1400 kr per kWh), fradrag for beregning av vektavgift (del av engangsavgiften) med ca 6 kg per kWh. Ingen CO2-utslipp vil naturligvis gi ingen CO2-avgift (en del av dagens engangsavgift for fossilbiler).

Med et slikt opplegg vil en kunne beholde dagens avgiftsregler (moms og engangsavgift) og samtidig la dem gjelde for også elbiler, ladbare hybridbiler og hybridbiler).

En rimelig elbil vil kanskje få en avgiftsfordel på ca kr 80.000, nok til å gjøre den konkurransedyktig mot fossilbiler.

Etter som batterier blir billigere kan fradraget per kWh reduseres, og når batteriene blir lettere (per kWh) kan de 6 kg per kWh settes lavere. En slik avgiftsmodell kan ha en livslengde på mange titalls år (med justeringer av parametrene) i motsetning til det ekstreme avgiftsregime vi har i dag, som aldri var tenkt å brukes i mange år.

De nevnte parametre kan fleksibelt justeres år for år slik at en oppnår målet om (tilnærmet) 100% elbiler i 2025.

Electric cars in Norway

Ketill :+1: :+1: den likte jeg. Er det noe du har lest om andre steder eller er det noe du har kommet på selv? Send en epost til Hareide så kan han som samferdelsesminister få tenke videre på dette forslaget :+1:

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:18
En bør få til en ordning som støtter opp om selve teknologien. Det kan være full moms med avgiftsfradrag for hver kWh batterikapasitet (for eksempel 1400 kr per kWh), fradrag for beregning av vektavgift (del av engangsavgiften) med ca 6 kg per kWh. Ingen CO2-utslipp vil naturligvis gi ingen CO2-avgift (en del av dagens engangsavgift for fossilbiler).

Korriger meg om jeg tar feil, men har forstått det slik at hybridbiler i dag får vektfradrag for batterivekten, men rett nok ikke "pr kWh", og CO²-avgiften blir mindre enn 0 ved null utslipp (dog så engangsavgiften aldri blir mindre enn 0 totalt), som så kan redusere/eliminere de øvrige delene av avgiften. Det var det jeg hadde i tankene da jeg lengre opp her sa "Forutsetter da så klart at engangsavgiften forsetter å basere seg  i hovedsak på utslipp".

Med dette vil de fleste elbiler få tilnærmet 0 i engangsavgift - selv uten dagens unntak. De største og tyngste kan kanskje få litt avgift her.

Men er litt usikker på hva du mente med dette: "Det kan være full moms med avgiftsfradrag for hver kWh batterikapasitet" - mente du da fradrag på momsen eller på engangsavgiften? For engangsavgiften burde det ikke spille noen stor rolle - dersom jeg har rett i hva jeg skrev over. Noen delvis fradrag på momsen basert på noen slike premisser tviler jeg sterkt på at vil kunne komme. Her bør vi heller håpe at de går gradvis nok frem når de øker momsen på elbiler fra 0%.

Men med et sagt så skulle jeg så klart ønsket at det ville være mulig enten å fortsette ett permanent helt eller delvis momsfritak eller ett avgiftsfradrag ala det du foreslår. Men jeg har dessverre ikke noen tro på det som noe annet enn en overgangsordning.
Model S 85D

Electric cars in Norway

Amos :+1: :+1: helt enig I din vurdering.

Kopi:

Men med et sagt så skulle jeg så klart ønsket at det ville være mulig enten å fortsette ett permanent helt eller delvis momsfritak eller ett avgiftsfradrag ala det du foreslår.

Jeg henter også frem denne saken fra 2919:

https://www.nrk.no/rogaland/bilforhandler-frykter-elbilsalget-stuper-om-fordelene-forsvinner-1.14614578

Jalla

Det er på tide for å si det pent.

Elbilfordelene var ikke vedtatt av miljøhensyn, men heller som en slags subsidie for å hjelpe den norske elbilprodusenten Think med salg i Norge.

Og som alle vet er det lenge siden Think forsvant.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:18
En bør få til en ordning som støtter opp om selve teknologien. Det kan være full moms med avgiftsfradrag for hver kWh batterikapasitet (for eksempel 1400 kr per kWh), fradrag for beregning av vektavgift (del av engangsavgiften) med ca 6 kg per kWh. Ingen CO2-utslipp vil naturligvis gi ingen CO2-avgift (en del av dagens engangsavgift for fossilbiler).

Korriger meg om jeg tar feil, men har forstått det slik at hybridbiler i dag får vektfradrag for batterivekten, men rett nok ikke "pr kWh", og CO²-avgiften blir mindre enn 0 ved null utslipp (dog så engangsavgiften aldri blir mindre enn 0 totalt), som så kan redusere/eliminere de øvrige delene av avgiften. Det var det jeg hadde i tankene da jeg lengre opp her sa "Forutsetter da så klart at engangsavgiften forsetter å basere seg  i hovedsak på utslipp".

Med dette vil de fleste elbiler få tilnærmet 0 i engangsavgift - selv uten dagens unntak. De største og tyngste kan kanskje få litt avgift her.

Men er litt usikker på hva du mente med dette: "Det kan være full moms med avgiftsfradrag for hver kWh batterikapasitet" - mente du da fradrag på momsen eller på engangsavgiften? For engangsavgiften burde det ikke spille noen stor rolle - dersom jeg har rett i hva jeg skrev over. Noen delvis fradrag på momsen basert på noen slike premisser tviler jeg sterkt på at vil kunne komme. Her bør vi heller håpe at de går gradvis nok frem når de øker momsen på elbiler fra 0%.

Men med et sagt så skulle jeg så klart ønsket at det ville være mulig enten å fortsette ett permanent helt eller delvis momsfritak eller ett avgiftsfradrag ala det du foreslår. Men jeg har dessverre ikke noen tro på det som noe annet enn en overgangsordning.

Det jeg mener er at elbiler skal betale full moms, men med fradrag i avgiftene per kWh i batteriet (ca kr 1400 per kWh) og fradrag per kWh i kg (6 kg per kWh) ved beregning av vektavgift.

Forslag kom fra Civita for ett år eller to år siden (om jeg husker riktig), men jeg har kanskje justert det litt.

Tellus

Ser ikke helt poenget med å belønne bilene med de største batteriene. Disse bilene er tunge, mindre energiøkonomiske og også mer foruresende å produsere.

En trappvis MVA med fullt påslag fra f.eks. 500K kan være en passende modell i kombinasjon med økte avgifter på fossilbiler.

OhmPaPa

Ser ingen grunn til å kaste inn håndkledet på elbiler før de fleste fossil-bilene i landet er parkerte.

I Mai var 43% av de nye bilene utslippsfrie. Men med bare 286.000 elbiler av en total bilpark på 5 623 000 har vi ikke mere enn ca 5% elbiler i landet.

Så vi har langt igjen enda. Og vi som er lettest å "overtale" har kjøpt allerede. De fleste av mine venner bryr seg ikke om elbiler. Selv om de har vært med på tur og prøvekjørt, lært at rekkeviddeangst ikke er så skummelt, og burde være klar over de økonomiske fordelene så sitter et kjøp av elbil langt inne.

Hvis vi virkelig vil fjerne fossil forurensning kan vi ikke gi oss når vi bare såvidt har begynt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA