Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

batterimannen

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022. Det er arbeidsteksten på et forslag Høyres programkomité nå jobber med.

https://www.dn.no/innenriks/hoyre/henrik-asheim/politikk/hoyre-utvalg-vil-skrote-elbilfordelene/2-1-834104
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Batterimannen. Takk for info. Det er bare tragisk :-1: :-1: Håper det går dårlig for de i valget dersom de gjør alvor av dette. :police: :police: :police:

Måkemannen

Da har vi ihvertfall et årstall å forholde oss til. Ser ut som Høyre vil overholde fredningen tross alt.. ?

OhmPaPa

Overskriften stemmer vel ikke helt...

Det er et forslag som må vedtas i partiet.

Hva partiprogrammet blir tilslutt er det vel ingen som vet per i dag.


Når det er sagt er det et idiotisk korttenkt forslag som jeg virkelig håper blir nedstemt.

arthur

Og politikk, valg av parti man velger å avgi sins temme til, er vel mer enn "bare" eilbil-politikk og avgifter på den type bil man selv ønsker seg? Håper virkelig folk ser litt mer helhetlig på politikk for nok av partier som ikke er stort annet enn parti for folk med sær(e)interesser enten det gjelder religion, sjølråderett eller mindre til de som har mest fra før av!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: batterimannen på søndag 28. juni 2020, klokken 12:33
Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022.

Hvis de mener å gradvis trappe ned fordelene fra 2022 så synes jeg det er helt på sin plass.
Vel og merke for personbiler, jeg tviler på om markedet for varebiler og lastebiler er modent nok fra 2022 for å klare seg selv så raskt.

På NAF sin siste test så hadde de med 29 forskjellige elbiler, så nå er det konkurranse nok i markedet til at man kan begynne å trappe ned fordelene. 
Det er fremdeles litt dårlig stelt med elbiler i den laveste prisklassen, men her tror jeg mye skjer på 2 år når kineserne nå kommer på banen for fullt.

Hvis man for eksempel bestemmer seg for å gradvis trappe ned kjøpsfordelene over 4 år så vil dette være med på å framskynde overgangen til elbiler på en kontrollert måte.

Og bare så det er klart: Jeg er en elbil entusiast av de sjeldne :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Hva vet vi om de andre standpunktene i regjeringspartiene? Er det for tidlig enda?

Counterpointer

#7
Dette er signaler som har kommet fra fremtredende folk i Høyre og deltagerne deres i diverse komitéer i lang tid.

Amoss

Sitat fra: goggo på søndag 28. juni 2020, klokken 16:10
Hvis de mener å gradvis trappe ned fordelene fra 2022 så synes jeg det er helt på sin plass.
Vel og merke for personbiler, jeg tviler på om markedet for varebiler og lastebiler er modent nok fra 2022 for å klare seg selv så raskt.

Her er jeg rimelig godt på linje med deg. Når vi nå er mer eller mindre i ferd med å selge over 50% elbiler, og prisene (uten avgifter) kan se ut til å nærme seg fossilbilene,  så kan det bli vanskelig å fortsette å støtte elbiler med MVA fritaket. Forutsetter da så klart at engangsavgiften forsetter å basere seg  i hovedsak på utslipp.

Men jeg forutsetter også at vedtaket om at elbilene kun skal betale maks halvparten i forhold til fossilbiler for bommer, parkering og ferger bør vare. Om elbilene da betaler for lite, så får man heller øke avgiften for fossiler tilsvarende så forholdet holder seg.
Model S 85D

1317142119

Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden. Det er viktig å legge merke til ordene fase ut. Det kommer åpenbart ikke 25% mva over natten 1. januar 2022.

AP er også på ballen her, med sine utspill om 600 000-grensen på avgiftsfritak, så det er naturlig å anta at uavhengig av hvem som sitter i regjeringen høsten 2021, så blir det endringer i elbilpolitikken.

Det viktigste for meg er at prisen på bilen gjenspeiler det man får. Altså at man ikke betaler mer enn det en tilsvarende fossilbil koster. Om det koster 50% eller 100% av fossilprisen å kjøre gjennom bomringen bryr meg ikke. Det valget tar man selv når man velger å ikke kjøre buss/tog/t-bane/trikk til jobb.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 29. juni 2020, klokken 08:18
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juni 2020, klokken 10:47
Sitat fra: 1317142119 på mandag 29. juni 2020, klokken 08:18
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.

Skjønner tanken din, men vil neppe kunne dekke opp for inntektstapet og vil ta lang tid før det får den ønskete effekt og i mellomtiden gjør man hva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 11:42
i mellomtiden gjør man hva?
Øker formuesskatten
Eller hva med å får tak i litt mer av merverdiavgiften som lures unna i svart økonomi........

1317142119

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juni 2020, klokken 10:47
Sitat fra: 1317142119 på mandag 29. juni 2020, klokken 08:18
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.
Hvorfor skal det være MVA på andre produkter, hvis elbiler går fri i evig tid?

Hvis vi skal snakke om insentiver for å bedre folkehelsen, så burde vi vel heller innføre MVA på elbiler og fjerne MVA på all mat som ikke går under frukt og grønt-kategorien?

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 29. juni 2020, klokken 13:48
Hvorfor skal det være MVA på andre produkter, hvis elbiler går fri i evig tid?

Hvis vi skal snakke om insentiver for å bedre folkehelsen, så burde vi vel heller innføre MVA på elbiler og fjerne MVA på all mat som ikke går under frukt og grønt-kategorien?
Tenkte ikke på kun MVA her. Tradisjonelt har bil vært ekstremt høyt beskattet i Norge, mer eller mindre tilfeldig grunnet. Det er dette jeg ikke ønsker tilbake. Bil er ikke luksus i dagens Norge. At man etter hvert innfører MVA med en eller annen sats anser jeg som naturlig.

Akkurat når det gjelder mat er det vel mye av det som burde vært skattet høyt hvis man skal tenke på folkehelsa... Få ting skaper vel så mye helseproblemer som feil kosthold.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA