Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Rollep

#75
Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.
Javisst, det må jo være mye bedre hvis de fæle rikingene heller kjøper og kjører biler med svære bensin og dieselmotorer ;)

Maxwell_400

Sitat fra: Rollep på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:34
Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.
Javisst, det må jo være mye bedre hvis de fæle rikingene heller kjøper og kjører biler med svære bensin og dieselmotorer ;)
Ja det er et tankekors, for min egen del så har det nok blitt en hybrid SUV hvis jeg måtte betale moms på Jaguaren, ikke for at jeg ikke har råd men det er noe som heter value for money også.
Når batteriene blir billigere så vil også EL Suv'ene være konkurransedyktige og da kan det være på tide å sakte innføre avgifter på EL biler. Et alternativ er et fast kontant tilskudd på EL biler for å få med "resten" til å skifte ut sine fossil biler.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

THE

Jeg hadde aldri kjøpt Tesla heller med avgifter på elbil, da hadde det sannsynligvis blitt en en brukt Skoda Superb til ca. 500000,- i stedet for en X100D til nesten en million. Hadde nok brent opp et eller annet sted mellom 6000 og 8000 liter drivstoff i løpet av de tre åra jeg har hatt X'en da. Selv med 35-40000 km årlig kjørelengde, ferge to ganger om dagen og 0,25% rente på Tesla så går regnestykket ca. i balanse. Med mva. og evt. andre avgifter på Tesla og full pris på ferge, så hadde det blitt såpass mye dyrere med elbil at det ikke hadde vært mulig å forsvare. Det fantes, og finnes fremdeles, ikke elektriske alternativer som er rimeligere enn Tesla X og samtidig oppfyller krav jeg har til bil, så valget hadde vel blitt det samme om jeg skulle kjøpt bil i dag også.

Jeg frykter at situasjonen vil være relativt lik i 2022 også. Når vi kommer til 2024/25 så begynner nok elbilmarkedet å bli så modent at elbil kan konkurrere med ICE-biler på like vilkår.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.
Et helt greit argument sett isolert. Men alt henger sammen og da blir det like dumt at det er så billig å forurense. Eller at mangemillionærer/milliardærer ikke betaler skatt. Eller at vi kjøper jagerfly for hundrevis av millioner pr stykk. Eller at vi holder oss med en kostbar kongefamilie. Eller har en av verdens beste sykelønnsordninger.
Lista bare fortsetter og fortsetter.....

Det handler om prioriteringer, hva er viktig. Der må vi faktisk ha et demokrati som bestemmer disse prioriteringene. Det har sine mangler, men foreløpig er det bare dårligere alternativer.

Personlig tror jeg at elbilpolitikken er noe av det lureste politikerne våre har gjort siste 50 år.

Electric cars in Norway

#79
Se fersk nyhet.

Batteriprisene faller..... billigere ny elbilpriser... økt utvalg av elbiler...  herlige nyheter.

Det blir lettere å legge på avgifter for politikere i 2022 statsbudsjettet med slike positive tendenser. Og det må vel til?

https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-prisutvikling-som-vil-endre-bilmarkedet-for-alltid--elbil-veksten-vil-ta-helt-av/3423996365.html

Kopi:
Zaptec tjener fett på elbil-ladere og satser i utlandet. – Vi har høy selvtillit og tror på stor vekst videre.


21.07.20 07:27
21.07.20 09:23

STAVANGER (Nettavisen Økonomi:) – Batteriprisene faller, og i 2022 tror vi at det blir like rimelig å kjøpe en E-Golf fra Volkswagen som en dieseldrevet Golf i Nederland. Det gjør at elbilveksten vil ta helt av, sier administrerende direktør Anders Thingbø.

BEUNDRER TESLA: Zaptec-sjef Anders Thingbø tror Tesla Model Y vil  sette en ny standard for elbiler når den lanseres på markedet om et år. I mellomtiden tror han at nye modeller fra Audi, VW, Nissan og Volvo vil drive veksten fremover. 


Økte omsetningen med over 50 prosent
Nordmenns interesse for hjemmelading har skutt i været de siste årene. I 2018 svarte 39 prosent av de spurte i undersøkelsen Elbilisten at de brukte en hjemmeladeboks – i 2019 hadde denne andelen økt til 69 prosent. Over halvparten av dem som manglet ladesystem hjemme planla å gå til innkjøp av en ladeboks.

Electric cars in Norway

#80
Dette bør ansvarlige politiske myndigheter & andre interesserte lese seg opp på før det ta en avgjørelse om å endre elbil avgifts politikken.  Meget gode innlegg både for og i mot.

https://www.dn.no/innlegg/eskeland/asgeir-tomasgard/co2/elbiler-leverer-utslippsreduksjoner/2-1-845890


Kopi fra første avsnitt:

Elbiler leverer utslippsreduksjoner
Sist ut i diskusjonene om elbilene og elbilstøtten er Eidsvig og Lødeng, DN, 5/7, fysiker fra NTH og doktor i kjemi. Med sitt «faglige notat» og matematiske uttrykk erklærer naturviterne at støtten virker mot sin hensikt! Vi er uenig. Den er dyr, men den virker. Etter hensikten.
Publisert: 22.07.20 — 07.12 Oppdatert: 3 timer siden

------------------

Her er det eldre innlegget:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Kopi fra første avsnitt:

Innlegg: Tretten milliarder som virker mot sin hensikt

Publisert: 05.07.20 — 13.23 Oppdatert: 17 dager siden

Endelig en økonom som gir en prinsipielt korrekt fremstilling av fysikken i elbilspørsmålet, skriver artikkelforfatterne.
Endelig en økonom som gir en prinsipielt korrekt fremstilling av fysikken i elbilspørsmålet, skriver artikkelforfatterne.

------------

Og her er det første innlegget:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/innlegg-trettenmilliarderssporsmalet/2-1-832428

Kopi fra første avsnitt:

Innlegg: Trettenmilliardersspørsmålet
Elbilsubsidiene utgjorde nesten 13 milliarder kroner i fjor, viser mine beregninger. Det store spørsmålet er hvilken klimaeffekt vi får for pengene.

Publisert: 29.06.20 — 14.15 Oppdatert: 22 dager siden

Fritak for moms og engangsavgift for nye elbiler i Norge beløp seg til nesten ti milliarder kroner i 2019, ifølge tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røses beregninger.
Fritak for moms og engangsavgift for nye elbiler i Norge beløp seg til nesten ti milliarder kroner i 2019, ifølge tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røses beregninger.

Blouberg

Morsomt at det fremdeles er folk som gjerne er miljøbeviste så lenge fellesskapet betaler en stor del av regninga. At det kommer avgifter på EL biler er vel åpenbart for de fleste, vedtas sannsynligvis i 2021, la oss håpe avgiftene brukes klokt slik at det kommer mange EL biler på veiene.

Electric cars in Norway

Blouberg :+1: Ja noe kommer også på grunn av ESA signalene. Men hvordan blir modellen?  Høyre vil nok snart informere hva de tenker. AP har vel nevnt  innslag på 600 tusen / nybilpris. Så det er mye moro igjen :+1:

Daniel_0007

https://www.tv2.no/broom/11556627/

Ser ut som det er fler enn høyre som vil det, blir som Danmark da, elbil salget kommer til å dale og hybrid/fosil til å øke.
Hvis de er smart så setter de en grense på 600 000 k men tviler på det eller så får de øke fosil avgiftene og
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

#84
Godt skrevet i gårdagens TEK. Lenke her:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xgvdrg/elbilmomsen-kan-komme-allerede-i-2022

Viktig at alle politiske signaler nå kommer frem :+1:

Også Christina Bu gir de rette signalene :+1:

Kopi under:

– Vi ser at det fra flere politiske partier kommer signaler om at de ønsker at det fases inn moms på elbiler, senest ut var Høyre like før ferien. Dette er også noe Arbeiderpartiet og Senterpartiet har tatt opp tidligere, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening til BilNytt.no.

Høyrepolitikeren Henrik Asheim sa i slutten av juni til NTB at tiden er inne for å diskutere hvordan man skal begynne å gjeninnføre avgifter på elbiler. Han sa at hans personlige mening var at gjeninnføringen bør begynne i 2022.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xgvdrg/elbilmomsen-kan-komme-allerede-i-2022

Elbilforeningen ved Christina Bu gir et helt korrekt bilde og løsning etter min mening når hun sier dette:

Kopi under:

Lavere økning enn forventet
Bu sier også at når elbilmomsen først kommer, bør det innføres gradvis og forsiktig. Det samme mener Andresen:

- Om det gjøres for brått, slik at elbilene blir mye dyrere over kort tid, vil totalmarkedet gå kraftig ned og det grønne skiftet vil bremse opp, sier Andresen til Bilnytt.

Bu sier at utviklingen allerede har begynt å gå saktere enn i år enn de hadde trodd, selv om andelen elbiler øker:

– Vi har sett en økning i elbilsalget i år sammenlignet med i fjor – 48 prosent av bilene solgt i år er elektriske, sammenlignet med 42 prosent i fjor - men vi hadde egentlig trodd vi skulle være godt over 50 prosent i løpet av året. Så vi er ikke helt i rute for å komme til 100 prosent nullutslipp i 2025, og mye avhenger av momsfritaket. Det bør beholdes også ut neste stortingsperiode.

Electric cars in Norway

#85

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Blouberg på torsdag 23. juli 2020, klokken 22:29
Morsomt at det fremdeles er folk som gjerne er miljøbeviste så lenge fellesskapet betaler en stor del av regninga. At det kommer avgifter på EL biler er vel åpenbart for de fleste, vedtas sannsynligvis i 2021, la oss håpe avgiftene brukes klokt slik at det kommer mange EL biler på veiene.
Jeg er en sånn. Hvis det ikke koster meg særlig i form av penger eller gøy-het på bilen så synes jeg det er fint at det er miljøvennlig. Men dersom ungene mine skulle få kjipere sykler fordi jeg skulle brukt mer penger på bil så er ikke miljøet så viktig. Da hadde jeg heller fortsatt med min Toyota Avensis diesel i byen. Konsekvensen av at stortinget gjorde det mulig for meg kjøpe Tesla Model S er 1 ekstra elbil på veien som kjører uten diesel, men mye viktigere var at det ble 600.000 ekstra til Tesla som nesten gikk konk, som alle de gamle bilprodusentene håpet. Det er 600.000 til elbil-forskning. Det er 600.000 til ord i gata/reklame om at elbil funker som familiebil. Det er 600.000 som er med på å tvinge andre bilprodusenter til også å forske på elbil-teknologi så de har mulighet til å få mine neste 600.000.

Dersom de klarer å vente til slutten av 2022 med å innføre mva, og da bare 15%, så tror jeg bilene, batteriene og markedet fortsatt vil velge elektrisk. Å innføre noe før vil først og fremst være utrolig dårlig PR. Kan godt være at en bør si at dersom bilen koster over 560.000 så vil en betale en del mer mva for beløpet over 560.000, ettersom batteriprisene om 2 år vil gjøre det fullt mulig å lage en meget bra elbil for dette beløpet.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: Blouberg på torsdag 23. juli 2020, klokken 22:29
Morsomt at det fremdeles er folk som gjerne er miljøbeviste så lenge fellesskapet betaler en stor del av regninga..

Det er jo hele poenget med ordningen. At folk som ellers ikke ville kjøpt elbil likevel gjør det. 

Electric cars in Norway


geear

Sitat fra: Blouberg på torsdag 23. juli 2020, klokken 22:29
Morsomt at det fremdeles er folk som gjerne er miljøbeviste så lenge fellesskapet betaler en stor del av regninga.
Ser ikke at det å være miljøbevisst slår i hel bruk av kost-nytte vurdering. Det går å ha to tanker i hodet samtidig. Regner ikke med at du heller er ukritisk miljøbevisst? Kjøper du alltid det mest miljøvennlige alternativet uavhengig av pris? Ingenting som er fraktet fra Kina?

For lokale utslipp er elbiler kanon, men vi kjører lite i bystrøk, fordi vi har kort avstand til alt, så de fleste kilometrene vi legger bak oss er på langtur i grisgrendte strøk. Der betyr ikke de lokale utslippene mye. Hvis jeg må ut med kanskje flere hundre tusen ekstra for å kjøpe meg elbil, for å unngå å forbrenne 3-4 liter bensin eller diesel i døgnet, og sammenligner dette med utslipp fra næring, både på vei, luft, land og sjø, så fremstår kost-nytten som lav. Skulle ikke forundre meg om jeg kan bruke de hundretusenene til bedre miljøtiltak enn bil, betale mer for lokale produkter og mat og så videre. Ta utslipp fra cruiseskip som eksempel, 30 tonn diesel i døgnet er helt normalt. Til hvilken nytte?

For all del, jeg skjønner nytten i at alle bidrar, stort og smått, og det gjør vi, som familie, men det er relativt veloverveid hvor pengene går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA