Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nesten kopi fra innlegg jeg hadde i annen tråd;)

Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at Motor har opplyst om "reelt" WLTP kombinert rekkevidde slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper på f.eks. nettstedene til produsentene. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må ta hensyn til når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man bør absolutt ikke kjøre til batteriet er tomt.
5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for en  sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren" trekker fra minst 10% fra disse resultatene og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)

Øyvind.h

For Mercedes EQC er det i hvert fall veldig lett tilgjengelig og oversiktlig. Når du velger bilmodell i konfiguratoren kommer WLTP opp når du starter. Og når du er ferdig får du opp WLTP for din konfigurasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 12. juni 2020, klokken 14:39

Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.



Jaguar har da alltid operert med kombinert WLTP. Det er faktisk lovpålagt i EU. I starten oppga Jaguar kun for beste konfigurasjon 470 km. Etterhvert har de heldigvis også lagt ut WLTP for mindre gunstige konfigurasjoner av bilen.

Når man tester en gitt konfigurasjon av en bil er det opplagt at man skal kommunisere korrekt WLTP rekkevidde. Mulig det du forsøker å skrive var at du synes det er bra at Motor har funnet frem til korrekt WLTP. I så fall er jeg enig i det.

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Sitat fra: xyzzy på torsdag 11. juni 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:59
Ble bilene kjørt til de stoppet eller kjørt til 0% SOC ?

Til de stoppet.
Det er dette som står i teksten :

"De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen."

Det betyr med andre ord at de fleste bilene ikke ble kjørt til de stoppet. Da er jo tallene enda mer imponerende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA