Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006

Startet av zenith, tirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49

« forrige - neste »

zenith

Har noen her brukt en en god elektroinstallatør i Oslo på vegne av Zaptec og kanskje har noen å anbefale for en befaring?

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

#17
Takk. Ser at det begynner å komme forslag på løsninger med flatkabel vs. stige under taket med tykkere kabel. Virker som at flatkabel kanskje er en grei nok løsning, selv om det er litt mindre strøm tilgjengelig. Anlegget er visstnok 400V da, av det lille jeg har fått med meg. Fått forslag om å ha en egen kurs med separat strømmåler kun for elbilladingen. Synes det høres lurt ut.

Også fått noen hint om aksesspunkter internt for administrasjon og kommunikasjon (?) mellom ladestasjonene. Det er temmelig dårlig mobildekning i kjelleren, men kan tenkes at vi kan få Internett fra et driftsrom der det allerede står utstyr fra Telenor for fiber til beboerne. Godt mulig at man også kan få bedre 4G dekning der inne hvis man hører med Telenor, men vi får se an hva det blir til.

Fått flere ganger høre av elektroinstallatører at de etterlyser plantegninger. Usikker på om det er tegninger av selve anlegget, eller noe mer spesifikt som også viser det elektriske anlegget. Må forsøke å finne ut av det, for hadde nok vært lurt å ha mer dokumentasjon tilgjengelig.

TB

#18
Sitat fra: zenith på torsdag 18. juni 2020, klokken 16:40
Takk. Ser at det begynner å komme forslag på løsninger med flatkabel vs. stige under taket med tykkere kabel. Virker som at flatkabel kanskje er en grei nok løsning, selv om det er litt mindre strøm tilgjengelig. Anlegget er visstnok 400V da, av det lille jeg har fått med meg.
Fordel med flatkabel er at det er enklere å koble til nye brukere / ladebokser senere - da den spesielle koblingsboksen bare settes rundt kabel, og har skruer som skrues inn i kabel. En tradisjonell rund kabel må kappes, det settes inn en boks for å koble i sammen hovedkabel, og avtapping til ladeboks. Boksen må være større enn flatkabel typen, og det må være nok kabel å hente for å nå sammen. Alternativ er å legge kabelen i løkker, slik at en har litt ekstra å gå på, eller å sette opp koblingsboksene fra start.

Om dere bare legger en flatkabel, og den en gang i fremtiden blir for liten kan den kappes på midten. Så legges det frem en ny kurs (med rundkabel) til der en kappet - og en har doblet kapasiteten. (Det er også mulig med rundkabel, men trenger fortsatt store koblingsbokser.) Dvs, en låser seg ikke fast i liten kapasitet med flatkabel.

For å unngå for stor investering med det samme, legg opp til senere utvidelser. Når "alle" trenger lading, så er også det flere å fordele kostnaden på. Å ta alle investeringene, for alle fremtidige behov kan gjøre det så kostbart nå, at det ikke blir noe som helst.

Sitat
Fått forslag om å ha en egen kurs med separat strømmåler kun for elbilladingen. Synes det høres lurt ut.
Er det kapasitet på eksisterende fellesmåler kan det være like praktisk å koble seg inn på måler. Da sparer en installasjonen av ny måler, den årlige fastavgiften - og kan balansere mot annet forbruk, og redusere effektavgift.

Forbruket kan en lese ut av systemet, og kan likevel fakturere faktisk forbruk.

Men, er kostnad for ekstra måler liten, så kan det også være praktisk å ha det på egen.

Sitat
Også fått noen hint om aksesspunkter internt for administrasjon og kommunikasjon (?) mellom ladestasjonene. Det er temmelig dårlig mobildekning i kjelleren, men kan tenkes at vi kan få Internett fra et driftsrom der det allerede står utstyr fra Telenor for fiber til beboerne. Godt mulig at man også kan få bedre 4G dekning der inne hvis man hører med Telenor, men vi får se an hva det blir til.
Vi satte opp eget utstyr for WiFi dekning, trenger ikke elektriker for å gjøre slikt.  Benyttet Ubiquiti UniFi utstyr, utstyret kostet noen få tusen. Trenger bare en CAT5e / 6 kabel frem til punktene der WiFi sendere monteres, og en sentral switch og WiFi kontroller. Om WiFi dekning går ned stopper ikke ladesystemet, men identifisering blir da bare mulig mot ladeboks en har benyttet tidligere. 

Bør ha et kablet punkt å koble seg på for å få tilgang på Internett. Det er ikke noe krav til båndbredde. Finnes det fiber kabel en kan "hekte seg på" så vil det være en fin løsning.

Å be Telenor sette opp dekning for 4G vil sikkert være mulig, men regner med koster noen vesentlig mer. Med tanke på at bruken av 4G i kjelleren trolig blir svært liten, så vil det være en høy grad av egenbetaling. I bygg med mange potensielle brukere har jeg forstått at mobil operatørene er mer ivrig etter å sette opp egne sendere. Da tjener operatøren på at det er dekning der. Neppe noen inntjening i en parkeringskjeller..

Sitat
Fått flere ganger høre av elektroinstallatører at de etterlyser plantegninger. Usikker på om det er tegninger av selve anlegget, eller noe mer spesifikt som også viser det elektriske anlegget. Må forsøke å finne ut av det, for hadde nok vært lurt å ha mer dokumentasjon tilgjengelig.
Vil tro de tenker på tegning over bygget, rom fordelinger, trappeløp, heissjakter osv. På eldre anlegg ofte det elektriske beskrevet i form av kursoversikt. Nyere bygg har mulig mer informasjon tilgjengelig fra oppføringen?

Tanken her er er å slippe å finne ut av ting "på nytt" - dvs. mer dokumentasjon - mindre tid på undersøkelser - og mindre risiko for feil.  Oppdatering er alltid et dilemma, i løpet av en del år blir det gjerne utdatert, når nytt kommer til. Dermed må elektriker uansett sjekke det de mottar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Helt nydelig TB, dette var igjen veldig verdifulle innspill :) Tusen hjertelig takk.

zenith

Sitat fra: TB på torsdag 18. juni 2020, klokken 17:31

Vi satte opp eget utstyr for WiFi dekning, trenger ikke elektriker for å gjøre slikt.  Benyttet Ubiquiti UniFi utstyr, utstyret kostet noen få tusen. Trenger bare en CAT5e / 6 kabel frem til punktene der WiFi sendere monteres, og en sentral switch og WiFi kontroller. Om WiFi dekning går ned stopper ikke ladesystemet, men identifisering blir da bare mulig mot ladeboks en har benyttet tidligere. 

Bør ha et kablet punkt å koble seg på for å få tilgang på Internett. Det er ikke noe krav til båndbredde. Finnes det fiber kabel en kan "hekte seg på" så vil det være en fin løsning.

Men selve monteringen av kabler og aksesspunkt er det vel fint å få noen som kan gjør det ordentlig til å gjøre, i så fall er en elektriker kanskje ikke så dumt? Er litt skeptisk til å begynne å montere utstyr og strekke kabler selv, vil gjerne at det skal gjøres ordentlig.

Ellers et godt forslag det med Ubiquiti og en kontroller, det kan være aktuelt. Jeg er en IT-person og kan fint drifte et slikt oppsett selv. Problemet er heller spørsmålet om jeg vil ha denne jobben, samt ikke minst hva som skal skje hvis jeg flytter eller noen andre må overta.

TB

#21
Sitat fra: zenith på lørdag 20. juni 2020, klokken 21:54
Men selve monteringen av kabler og aksesspunkt er det vel fint å få noen som kan gjør det ordentlig til å gjøre, i så fall er en elektriker kanskje ikke så dumt? Er litt skeptisk til å begynne å montere utstyr og strekke kabler selv, vil gjerne at det skal gjøres ordentlig.

Ellers et godt forslag det med Ubiquiti og en kontroller, det kan være aktuelt. Jeg er en IT-person og kan fint drifte et slikt oppsett selv. Problemet er heller spørsmålet om jeg vil ha denne jobben, samt ikke minst hva som skal skje hvis jeg flytter eller noen andre må overta.
Jeg er også IT-person (fin beskrivelse :D)

Jeg tok på meg jobben for å sikre at det skulle bli en lade løsning. Budsjettet var stramt, og 4G som alternativ var dyrere ved at det krever abonnement som må "passes" på.
Det var litt jobb å få anlegget opp, men når det først var på plass har det ikke vært så mye arbeid.

Å trekke CAT5e/6 kabel kan hvem som helst gjøre. Det gjerne lengre tid enn om elektriker gjør det, men en kan spare på budsjettet (som var viktig her) og det kan bli bedre ved at en kan ta seg bedre tid. En trenger en god måte å feste kabelen på, slik at det ser bra ut, og kabel faktisk blir hengende. Termineringen (koble på kontakt) kan en overlate til elektriker, om en ikke har gjort det før. Det er også mulig å benytte ferdig patch kabel, med plugger på. Her har vi benyttet trådløst mellom Ubiquiti UniFi utstyret - for  redusere mengden kabel. Det krever at WiFi signalet kommer frem.

Min tanke har vært at om jeg flytter - da må noen internt ta over. Det er valg på styret hvert år, dvs. om noen ønsker endring kan det enkelt gjøres. Om ingen interne ønsker å ha det er alternativet er at et firma tar over. Det vil gjerne kreve en harmoniserer oppsettet med slik firma mener det skal legges opp, men mye kan trolig brukes opp igjen.

Tenk også på at om et lite firma har ansvaret så kan det fint skje at den person som "kan" systemet slutter - det har en mindre kontroll over. Kan føre til at det "stopper opp" i større grad enn om en har det internt.

Oppsummert:
Den tid den sorg. Flytting er noe en bruker å planlegge en tid fremover - kommer ikke helt overraskende...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Sitat fra: TB på søndag 21. juni 2020, klokken 09:06
Å trekke CAT5e/6 kabel kan hvem som helst gjøre. Det gjerne lengre tid enn om elektriker gjør det, men en kan spare på budsjettet (som var viktig her) og det kan bli bedre ved at en kan ta seg bedre tid. En trenger en god måte å feste kabelen på, slik at det ser bra ut, og kabel faktisk blir hengende. Termineringen (koble på kontakt) kan en overlate til elektriker, om en ikke har gjort det før. Det er også mulig å benytte ferdig patch kabel, med plugger på. Her har vi benyttet trådløst mellom Ubiquiti UniFi utstyret - for  redusere mengden kabel. Det krever at WiFi signalet kommer frem.
Absolutt, hvem som helst med litt erfaring kan gjøre det. Har vil det nok også involvere kjerneboring og kanskje en kabelbro/kabelstige, er ikke akkurat å bare feste kabelen rett på veggen eller i taket (garasjen består av tre deler, og en av disse ligger lavere enn andre). Ja, på ett eller annet tidspunkt har jeg også strukket nettverkskabler og terminert disse, men i dag overlater jeg nok denne jobben til noen andre. Godt mulig at noe av dette kan skje samtidig med strekking av flatkabel.

Blir litt nysgjerrig, så i forrige innlegg at dere strakk kabel til hver av senderne, men her ser jeg at det ble benyttet trådløst? Mesh-nettverk eller at noen fungerte som repeater? Ser jo for meg å bruke PoE frem til hvert aksesspunkt. Si gjerne litt mer om spesifikasjonene på utstyret, hva som ble benyttet og antall aksesspunkt. I vår kjeller ser jeg for meg at det kanskje holder med tre aksesspunkt.


TB

#23
Sitat fra: zenith på søndag 21. juni 2020, klokken 18:14
Absolutt, hvem som helst med litt erfaring kan gjøre det. Har vil det nok også involvere kjerneboring og kanskje en kabelbro/kabelstige, er ikke akkurat å bare feste kabelen rett på veggen eller i taket (garasjen består av tre deler, og en av disse ligger lavere enn andre). Ja, på ett eller annet tidspunkt har jeg også strukket nettverkskabler og terminert disse, men i dag overlater jeg nok denne jobben til noen andre. Godt mulig at noe av dette kan skje samtidig med strekking av flatkabel.

Blir litt nysgjerrig, så i forrige innlegg at dere strakk kabel til hver av senderne, men her ser jeg at det ble benyttet trådløst? Mesh-nettverk eller at noen fungerte som repeater? Ser jo for meg å bruke PoE frem til hvert aksesspunkt. Si gjerne litt mer om spesifikasjonene på utstyret, hva som ble benyttet og antall aksesspunkt. I vår kjeller ser jeg for meg at det kanskje holder med tre aksesspunkt.

Det vil helt klart være smart å få laget føringsvei til nettverkskabel samtidig som strømkabler legges opp, kjerneborring er for proffer.

Da garasjene her er frittliggende har vi benyttet to par med Ubiquiti NanoStation M NSM5 for å fremføre internett tilgangen til trådløst til garasjene. Disse kan stå utendørs, og kan ved fri sikt sende flere hundre meter.

Så benyttes 2x UniFi AP-AC-Mesh-Pro, 1x UniFi AP-AC-Mesh og 2x UniFi AP-AC-Pro for selve internett tilgangen. Mesh Pro benyttes da disse kan stå utendørs. AP-AC-Pro har bedre dekning, og lavere pris , men ikke helt vanntett.

Den utgaven av ZapCharger Pro vi har støtter bare 2,4 GHz, kanal 1-11 og har ikke den beste antennen. Om de har endret på WiFi delen i oppdatert utgave med innebygget 4G vet jeg ikke.

For noen av ladeboksene benytter vi den innebygde PLC støtten i ZapCharger Pro. Den har vært stabil på den delen av anlegget vi benytter den på nå, men var ustabil første tiden på anlegget vi nå benytter WiFi.

(Det ble senere avdekket et brudd på en kabel i en grøft, mulig det var noe av årsaken til ustabil PLC.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

zenith

Har hatt flere befaringer nå, og generelt er løsningene som tilbys med flatkabel og et samarbeid med én bestemt leverandør. De det samarbeides med har vært både Zaptec, Schneider og Easee. Virker som at de fleste her bruker wifi for kommunikasjon.

Den ene leverandøren som var innom, var mest opptatt av å lage en åpen løsning for infrastruktur. Med skinne i taket, god kapasitet og kablet nettverk ut til plassene. Deretter var det helt opp til oss selv å velge en leverandør av ladestasjoner og fakturering. Tanken var også at man i fremtiden kunne dermed enkelt f.eks. bytte leverandør av ladestasjoner og fakturering, uten å være bundet til en proprietær løsning.

Noen tanker rundt dette? Synes det hørtes fornuftig ut, det som er kult i dag er ikke nødvendigvis det om noen år. Kablet nett er kan være mer stabilt og kanskje hensiktsmessig siden vi allerede er i en kjeller med nivåforskjeller og masse betongskiller som stikker ut mellom enkelte plasser. Nå er det uansett ingen store datamengder det er snakk om, men likevel noe å tenke på.

Fordelen med et trådløst nett er at det kan også brukes av både biler og beboere når de er i kjelleren, i noen tilfeller kan man også ringe over wifi. Kommer likevel til å undersøke muligheten for 4G hos oss og hva det kan koste.

RJK

Sitat fra: zenith på fredag 26. juni 2020, klokken 18:18
Har hatt flere befaringer nå, og generelt er løsningene som tilbys med flatkabel og et samarbeid med én bestemt leverandør. De det samarbeides med har vært både Zaptec, Schneider og Easee. Virker som at de fleste her bruker wifi for kommunikasjon.

Den ene leverandøren som var innom, var mest opptatt av å lage en åpen løsning for infrastruktur. Med skinne i taket, god kapasitet og kablet nettverk ut til plassene. Deretter var det helt opp til oss selv å velge en leverandør av ladestasjoner og fakturering. Tanken var også at man i fremtiden kunne dermed enkelt f.eks. bytte leverandør av ladestasjoner og fakturering, uten å være bundet til en proprietær løsning.

Noen tanker rundt dette? Synes det hørtes fornuftig ut, det som er kult i dag er ikke nødvendigvis det om noen år. Kablet nett er kan være mer stabilt og kanskje hensiktsmessig siden vi allerede er i en kjeller med nivåforskjeller og masse betongskiller som stikker ut mellom enkelte plasser. Nå er det uansett ingen store datamengder det er snakk om, men likevel noe å tenke på.

Fordelen med et trådløst nett er at det kan også brukes av både biler og beboere når de er i kjelleren, i noen tilfeller kan man også ringe over wifi. Kommer likevel til å undersøke muligheten for 4G hos oss og hva det kan koste.

Er jo ingenting i veien for å kombinere kablet med wifi. Ofte så trekker man kabel til hver etasje, og så fordeler wifi fra accesspoints.

Slik jeg forstår det, er det enkelte av disse som kan bygge ad-hoc-nettverk seg i mellom, der enkelte opptrer som extendere mellom den som koblet til med kabel, og den som ikke får dekning fra denne, men når de andre. Da trenger man ikke eget nettverksutstyr annet enn switchen som kablingen går ut fra, og det bakenforliggende. Og det er eventuelt der man trenger en 4G-modul om man ikke vil koble mot resten av nettverket.

Angående resten av ladeinfrastrukturen, så overlater jeg til de profesjonelle på området her inne, til å svare på resterende spørsmål/kommentarer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zenith

Vi har fått flere tilbud, og det nærmer seg å ta en diskusjon rundt prosessen. Blandede tilbud og løsninger, men i praksis ser jeg at jevnt over kan vi forvente 5000 - 6000,- per plass i infrastrukturkostnader før støtte. Anlegget er som nevnt 400V TN-nett og jeg regner med at det blir en løsning med egen måler, som jeg tror kanskje er like greit.

Tilbudene nevner f.eks. 3x63A på 400V eller 6x63A. Fremført på skinne under taket og flatkabel til de enkelte plassene. Må undersøke detaljene rundt denne kablingen nærmere, men virker i hvert fall som at det blir mer enn nok strøm? Usikker på om vi en gang trenger 6x63A.

Snakket litt med Telenor, og det skal ikke være noe problem å betale for en ekstra enhet for å tilby internett til anlegget og det holder jo i massevis med 10Mbit. I så fall blir kostnaden der ganske overkommelig hvis det bare legges på én enhet og prises på samme måte som et privatabonnement.

Jeg ser at Easee leverer en ganske liten ladeboks, tror det kan være en fordel siden det er kronglete med rør på veggene og andre hindringer.

Tenkt litt på det med wifi, har noen tanker om utstyr fra Ubiquiti f.eks. 3 stk. nanoHD aksesspunkter. Selvsagt kablet nett frem til disse. PoE switch og en liten ruter (Ubiquiti eller Mikrotik) kan man komme tilbake til. Egentlig så vurderer jeg fortsatt å bare outsource den biten til systemleverandøren for å ikke ha det ansvaret i fremtiden, men har tenkt å kvalitetssikre at de leverer noe ordentlig utstyr.

TB

Sitat fra: zenith på onsdag 30. september 2020, klokken 00:12
Tenkt litt på det med wifi, har noen tanker om utstyr fra Ubiquiti f.eks. 3 stk. nanoHD aksesspunkter. Selvsagt kablet nett frem til disse. PoE switch og en liten ruter (Ubiquiti eller Mikrotik) kan man komme tilbake til. Egentlig så vurderer jeg fortsatt å bare outsource den biten til systemleverandøren for å ikke ha det ansvaret i fremtiden, men har tenkt å kvalitetssikre at de leverer noe ordentlig utstyr.
Vi benytter UniFi Security Gateway 3P, Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO, UniFi AP-AC-Mesh-Pro og UniFi AP-AC-Mesh

Fungerer fint. Å sette det ut tror eg ville blitt kostbart (men har ikke sjekket selv) - og de feil som har vært har stort sett vært å ta omstart noen ganger. Å få en 3. part til å komme å ta omstart er gjerne kostbart.

Om WiFi / nett er nede fungerer anlegget, men lastbalansering går i "nødmodus - og forbruk blir ikke rapportert inn. Det kommer automatisk e-post varsling om forbindelsen er nede mer enn to timer fra Zaptec portalen, regner med at Easee har lignende funksjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

#28
Easee danner sitt eget mesh-nettverk for last og fasebalansering på 868.42 mhz (samme frekvens som Z-wave), men kan også bruke lokalt WiFi til det samme. Internett bruker easee til softwareoppdatering er start/stopp av transaksjoner og forbruksdata. Hvis internettet er nede, godkjenner boksen brikker som er brukt tidligere, som den lagrer i en intern white-list. Når internettet er tilbake sendes info om transaksjoner som har foregått mens boksene var offline. I garasjekjellere er det oftest nødvendig med et WiFi nett, mens for frittstående garasjer der det er god 4G dekning behøves ikke WiFi. Vi i Circle K bruker Unifi-utstyr fra Ubiquiti på våre ladeanlegg. Kan man koble WiFi nettet i garasjen til et fast bredbånd, er det ingenting i veien for å lage et "gjestenett" til bilene.

Å kjøpe bedre dekning fra Telenor med godkjent Cel-Fi 4G kommer på rundt 80-tusen for mottaker-stasjon, og "bare" 45-tusen for hver satelitt-sender. Moms og montering kommer selvfølgelig i tillegg. Det finnes piratversjoner til noen tusen, men disse er det forbudt å sette opp. Lokal trådløs sone er derfor en bedre løsning. https://www.telenor.no/bedrift/dekning/cel-fi/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

zenith

Hei folkens,

Vi jobber fortsatt med saken men nærmer oss å foreta et valg innen utgangen av året. Har fortsatt noen spørsmål som jeg håper at noen av dere med mer erfaring kan svare på.

- Noen legger opp til 3x63A andre kan tilby også 6x63A (400V TN). Her er det lagt opp til enten én eller to kurser som går til hver sin sone med maks 30 biler. Noen tanker om f.eks. 1x63A vil holde for 30 biler? Ser for meg at det fort blir 30 biler i anlegget, selv på kort sikt. Må selvsagt se det opp i mot hvor mye dyrere det er å legge opp to kurser med en gang. Det er forresten mer enn god nok kapasitet i anlegget til 6 kurser.

- Enkelte tilbud er bedre spesifisert enn andre, men vi prøver å avdekke *skjulte kostnader*. Typisk er det litt vanskelig å vite hva som kan være behovet av service på anlegget og ladebokser. En ladestasjon kan jo gå i stykker og trenge service. Man må vel ha en årlig kontroll av det elektriske anlegget og ladestasjonene, tror jeg? Det er kanskje vanlig å ha en serviceavtale med elektroninstallatøren?

- Dette er ikke like viktig, men kan jo hende at noen ikke har 20 000,- liggende klart for å få koblet opp et ladepunkt. Er det vanlig å tilby f.eks. en nedbetalingsordning på en ladestasjon gjennom leverandøren, eller er det i så fall noe vi må tenke på selv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA