Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: zenith på tirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49

Tittel: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtirsdag 02. juni 2020, klokken 21:49
Hei,

Etter mange års etterslep, skal vi prøve å få på plass en ladeinfrastruktur i parkeringssameiet der vi har 83 parkeringsplasser. Parkeringskjelleren er felles for alle borettslag og ble bygget i 2006. Vi holder til i Oslo, men et stykke utenfor sentrum.

Her er en liten komplikasjon, det er egentlig tre borettslag som er med i dette sameiet med hvert sitt styremedlem. Ca. 70% av beboerne har parkeringsplasser, og de betaler noen hundrelapper i måneden på egen faktura til sameiet. Altså en egen faktura utenom felleskostnadene man ellers har til sitt eget borettslag.

Jeg har forsøkt å lese litt i "for Dummies"-tråden, og tror nok at vi kommer til å havne på hvor vi skal forsøke å dekke utbygging av ladeinfrastruktur for alle plassene, hvor hver beboer dekker en ladestasjon selv. Tanken er å unngå oppgradering av inntakskabel i første omgang. Vet at kommunen kan dekke inntil 20% av investerings/installasjonskostnadene, men vi må nok gå opp en del i pris per måned for hver beboer som har parkeringsplass.

Litt usikker på hva vi har av kapasitet i eksisterende anlegg. Mener vi har hatt en befaring før, men mulig vi burde tatt en til. Hørte noen rykter om 2 mill for å oppgradere anlegget med graving, men det hørtes veldig mye ut og vil tro at gjaldt oppgradering av inntakskabel.

Vet ikke hva som er lurt her, å starte med en elektroinstallatør eller en systemleverandør for å få oversikt? Vi skal ha et par møter, tror det er med systemleverandører denne uken. Vil vite litt mer da, mens nå er jobben å få bedre oversikt. Har i hvert fall hørt om at det kan være veldig stor forskjell på elektroinstallatører, mtp. på kreative løsninger og pris. Temmelig viktig at dette blir gjort på en skikkelig måte uten snarveier.

Et annet viktig punkt er at vi ønsker å unngåt at faktureringen for løpende ladekostnader blir gjort av sameiet eller borettslaget. All administrasjon av disse ønsker vi å ta eksternt slik at styrene slipper å forholde seg til fakturaer derfra. Vet det finnes løsninger for dette, har i hvert fall sett det i noen andre borettslag.

I tillegg kommer dette effektleddet, men jeg vil virkelig slippe at beboerne betaler noe mer enn 2,- per kWh. Det skal ikke være en urimelig pris for ladingen.

Er takknemlig for alle innspill og hva som kan være lurt.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBonsdag 03. juni 2020, klokken 00:35
Mengden strøm dere trenger vil avhenge hvor mange som skal lade fra dag en.
Å legge opp til at alle kan lade på 3 kW = 249 kW -  330 A TN - til 630 A (ved IT nett) gir garantert effektavgift, og mye ledig kapasitet, alle lader ikke samtidig. Ved flere som har tilgang, større utnyttelse av døgnet.

Om en kan komme seg under overbelastningsvern 125 A ved 230 V, eller 80 A ved 400 V vil en pr. nå unngå effektavgiften. Effektavgift er varslet også for de mindre anlegg, men det er ikke innført pr. nå.

Smarte anlegg vil justere uttaket, og dermed redusere behovet for effekt.
En regel som har vist seg fungerer i paktisk eksempel er:
- 30 km x 0,2 kWh pr km = 6 kWh pr dag i snitt pr bil. (Kan være litt mer vinterstid, litt mindre sommerstid)
- 1/4 av bilene eldrevet = 126 kWh pr døgn - som kan leveres på 25A 3. fase 230 V IT nett
- 1/2 av bilene eldrevet = 220 kWh pr døgn - som kan leveres på 50A 3. fase 230 V IT nett

Legg på litt margin, så kommer en greit ifra dette.

Prisen på anlegget vil variere mye om hvor "klart det gjøres"

- med ferdig ladestasjon på alle plasser blir ofte for kostbart til å sette igang (om ikke etterspørselen er høy pr dag)
- med kabel forbi alle plasser, men ikke klargjort "avtapping".
- legges opp ferdig "avtapping" på hver plass. (aktuelt for de ladestasjoner som benytter bakplate)

Vi gjorde en slik installasjon i 2017, vi hadde begrenset med midler, det ble ca 3000 pr plass, klargjorde da 85 garasjer i selvstendige rekker og 25 plasser utendørs, som ligger inntill garasjevegg, for å unngå å grave mer enn totalt 60 meter.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 03. juni 2020, klokken 11:56
Takk, TB :) Det var mye nyttig informasjon, spesielt de utregningene og eksemplene du viste. Ganske sikker på at vi har TN-nett. Per i dag regner jeg det som lite sannsynlig av vi kommer til å gå for en løsning med ladestasjon på hver plass, til det er ikke behovet stort nok enda. Men dette forandrer seg fort, så ønsker selvsagt å tilrettelegge best mulig for at alle kan få tilgang til lading på sikt.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Vollis47onsdag 03. juni 2020, klokken 22:08
Jeg har vært med på utbygging av ladeanlegg for elbil i to sameier. I begge valgte vi å legge opp Wago flatkabel som blei betalt av alle med garasjeplass, prisen for dette var ca kr 3500. Alle betalte for dette som ga alle en fremtidig verdi. De som ønsket ladeboks betalte hver ca kr 18000 for en Zaptec pro. 31 og 19 leiligheter og 4 elbiler eller ladbare hybrider i hvert anlegg. Noen starter lading om formiddagen og noen om kvelden. Elbilene, Jaguar og Tesla lader ikke hver dag.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 03. juni 2020, klokken 22:33
Ja, tanken er å få med alle på dette siden det har en fremtidig verdi. Vil nok kreve litt argumentasjon, men jeg håper av vi får det til. Et kjapt anslag vi fikk i dag var på 10 000,- per plass for kun installasjon fra en systemleverandør, som jeg synes at kanskje er noe høyt. Er kun et anslag så godt mulig at tilbudet blir helt annerledes.

Fikk inntrykk av at det var mer enn nok strøm tilgjengelig, men der ønsker jeg å få en befaring av en elektriker. Vi har også en del rør i kjelleren langs veggene en del steder. De er i ladehøyde og det kan bli vanskelig å plassere en ladestasjon. Den må den plutselig enten havne høyt oppe under taket eller forholdsvis langt nede.

Det var snakk om å trekke flatkabel direkte på veggen. Er litt skeptisk til dette, synes det er bedre med en skinne (stige?) under taket. Slike er brukt i anlegget tidligere, men ingen er nærme nok veggen. Håper å få mer innsikt etter flere befaringer.

Er det forresten veldig stor forskjell mellom ladestasjoner som er ute på markedet? Jeg har jo ingen elbil per i dag, så vanskelig for meg å sammenligne. Av navn som har vært nevnt er Zaptec og Schneider electric. Vet også at Salto er utbredt, Easee er også nevnt.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBonsdag 03. juni 2020, klokken 23:06
For å enklere få installasjonen godkjent på årsmøte / gen forsamling løste vi det finansielle slik:
- Finansieringen er gjort med lån via borettslaget, som kan ta opp lån til lav rente.
- Nedbetalingen er satt til 10 år, der 50% betales av alle (via fellesutgifter) og 50% av de som har en aktiv ladeboks.
- Det er ingen tilknytningsavgift når en kobler seg til i garasje, men andelen som de som har aktiv ladeboks blir da lavere.
- De som har en aktiv ladeboks betaler dermed pr nå 800 kr pr år nå, når antall går opp, faller summen.
- Tilknytningen til hovedkabel må eier av plassen selv dekke, og kan ikke ta bort tilknytningen når den først er gjort. (Bakplaten.)

De som går inn senere vil dermed spare litt, de som går inn tidlig må betale mer, men de har da faktisk tilgang til et ladeanlegg. Dvs, en enkel form for betaling etter nytte.

Og, et viktig moment: Planen ble da godkjent, uten noe motstand - dette var i 2017, elbil var mindre aktuelt den gang enn idag.

10 000 pr plass høres høyt ut, ca 3500 pr plass + ca 2-3000 for bakplate - dvs ca 5-7000 pr plass med bakplate montert bør være  mer riktig.
(Om det må kjerneborres mye for å komme frem med kabler vil det dra opp prisen.)

Dvs, for 83 plasser ca 500 000 kr fordelt på 10 år - ca 60 000 pr år inkl rente på 3,7% for å ha litt margin...
Dvs, ca 700 kr pr år pr plass i årlig nedbetaling (om det fordeles på alle.)
Til sammenligning, noen har gjerne en høyere sum bare for det administrative rundt fakturering.
(Men, da gjelder det kun de som faktisk har ladeplass.)

Vi benyttet Wago sin flatkabel, fordel med den i forhold til skinner er at den er fleksibel, trenger dermed ikke avslutte kabel for å runde et hjørne eller endre høyde osv.
For Wago flatkabel trenger en ikke kabelbro / stige, da en bare har en kabel fremført, som strømmen hentes fra.
Flatkabel ble montert i taket hos oss, så la vi kabel til egnet sted for ladeboks. Vi monterte selv OSB plater for å feste ladeboksen på innendørs, og vannfast kryssfiner utendørs.

Vi valgte Zaptec, kjenner disse naturligvis best. Noen fordeler:
- bakplate gjør at ladebokser kan flyttes uten elektriker. Praktisk når beboere bytter plass, eller feil på ladestasjon.
- (Easee har også bakplate, men ikke Schneider electric og Salto?)
- Zaptec krever ikke egen ethernet kabel (datakabel) da kommunikasjon går via PLC, eller WiFi.
- Zaptec har en portal, der borettslaget selv kan gjøre daglige justeringer, ikke krav om service avtaler, og utrykning av elektriker for koble til ny ladestasjon, eller justere total effekt, o.l.
- Zaptec har gode rapporter for å ta ut rapporter over forbruk, krever ikke faktura går via 3. part.
- Finnes også innebygget støtte for NFC kort / app for tilgang. (Vi har ikke benyttet det pr. idag.)
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtorsdag 04. juni 2020, klokken 11:06
Tusen takk TB :) Det var igjen mange gode innspill og råd. Virker som at dere har hatt en god prosess i deres borettslag. Må legges til at vi er et sameie som består av tre borettslag, så det er litt mer komplisert å komme frem til en god nedbetalingsmodell, tror jeg. Er også litt andre regler i et sameie, men regner med at mye kan løses med en god dialog.

Noen tanker om plassering av ladebokser? Der hvor det er rør i veien, må de plasseres enten høyt eller lavt. Tenker at høyt er ikke så bra, i hvert fall hvis man har noen som er funksjonshemmet eller lignende. Kan jo heller ikke bli for lavt for å unngå skader.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Vollis47torsdag 04. juni 2020, klokken 20:53
Høy plassering av ladeboks ser jeg ikke som et stort problem. Min erfaring er at alle de 8 som har ladeboks hos oss, lar ladekabelen være permanent tilkoblet. Så kan en nok få til en brukbar plass til selve ladekabelstøpselet.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Philip Marlowefredag 05. juni 2020, klokken 11:50
Sameiet jeg bor i valgte også Zaptec Pro-løsningen. Det ble strukket flatkabel til alle garasjeplassene, noe som var enstemmig vedtatt på årsmøtet for to år siden. Oslo kommune dekket 20% av denne kostnaden. Alle med garasjeplass betalte for sin del av denne infrastrukturen uavhengig av om de satte opp ladeboks eller ikke.

Den gangen ble det vurdert flere løsninger, men med Zaptec kan styret lett ta ut rapporter selv for viderefakturering av strømforbruk. Systemet fordeler tilgjengelig kapasitet, og siden det som regel er få som lader samtidig, så får f.eks. Renault Zoe eierne ofte gleden av rask lading 22kW.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBlørdag 06. juni 2020, klokken 08:05
Sitat fra: zenith på torsdag 04. juni 2020, klokken 11:06
Tusen takk TB :) Det var igjen mange gode innspill og råd. Virker som at dere har hatt en god prosess i deres borettslag. Må legges til at vi er et sameie som består av tre borettslag, så det er litt mer komplisert å komme frem til en god nedbetalingsmodell, tror jeg. Er også litt andre regler i et sameie, men regner med at mye kan løses med en god dialog.
En god prosess, der både dem som ser den umiddelbare nytten av en lade mulighet og de andre ser potensiale i at det klargjøres er viktig. Samtidig viktig at prisen holdes på et akseptabelt nivå.

Sitat
Noen tanker om plassering av ladebokser? Der hvor det er rør i veien, må de plasseres enten høyt eller lavt. Tenker at høyt er ikke så bra, i hvert fall hvis man har noen som er funksjonshemmet eller lignende. Kan jo heller ikke bli for lavt for å unngå skader.
Som Vollis47 skriver, ladekabel kan være permanent tilkoblet. Men, skal en benytte NFC for å åpne ladeboksen vil det være fordel at ladeboksen er enklere tilgjengelig.

Hvor langt fra veggen ligger disse rørene? Er det mulig å montere ladeboksen på høyre eller venstre side?
Hos oss er det til en viss grad opp til beboer hvor ladeboksen skal plasseres, i hht. hvor på bilen ladeporten er plassert. (Men, klart om bilen byttes flyttes ikke ladeboksen.)
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithlørdag 06. juni 2020, klokken 15:53
Det er to parallelle, tykke rør med ca. 10 cm i mellom. Tror det er avløpsrør og de er sammenhengene og går horisontalt hele veien langs veggen ca. 1.5m over bakken. Har målt litt mer, og de skråner så de starter gjerne 1.5m over bakken og ender på ca. 1.2m. Typisk tar rørene 40cm plass vertikalt, men må få målt dybden også. En ladeboks må altså plasseres enten under eller over.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBlørdag 06. juni 2020, klokken 16:25
Sitat fra: zenith på lørdag 06. juni 2020, klokken 15:53
Det er to parallelle, tykke rør med ca. 5 cm i mellom. Tror det er avløpsrør og de er sammenhengene og går horisontalt hele veien langs veggen ca. 1.5m over bakken. En ladeboks må altså plasseres enten under eller over.

Se tegningen, vil det være mulig / plass til å sette en plate foran rørene?
Grå = betongvegg
Blå = treverk, eller metall.
Gul = ladeboks
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 10. juni 2020, klokken 12:04
Takk for en god tegning. Ja, det kan kanskje være en mulig løsning med en boks over rørene, TBM :) Har oppdatert målene i forrige post, men må få målt dybden også. Spørsmålet er om ikke boksen da vil stikke for mye ut og da ta forholdsvis mye av parkeringsplassen, men får ta en vurdering på det.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 10. juni 2020, klokken 14:19
Har forstått det sånn at Zaptec er supereksperter på lading til sameier og borettslag. Sikkert lurt å få tips og råd tidlig fra dem tidligst mulig. Jobber en gjeng norske genier der.

Står en del her:
https://zaptec.com/elbillading-borettslag-sameie/?gclid=Cj0KCQjwiYL3BRDVARIsAF9E4Gd3UEKxv1Zh19WODY3KWkOXIo3WQaw2YD-898L2d9HUotuR1oprzf8aAjoxEALw_wcB
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtorsdag 11. juni 2020, klokken 13:24
Ja, har tenkt å kontakte Zaptec. Er minst like viktig å få en løsning med tanke på administrasjon av løpende kostnader og fakturering. Tror kanskje de har et samarbeid med Meshcrafts.

Etter en ny befaring er det nok uaktuelt med en boks over avløpsrørene, det vil stikke for mye ut. Vi må bare leve med at plasseringen blir enten høyt oppe eller langt nede på noen av plassene.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithsøndag 14. juni 2020, klokken 23:09
Har noen her brukt en en god elektroinstallatør i Oslo på vegne av Zaptec og kanskje har noen å anbefale for en befaring?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBsøndag 14. juni 2020, klokken 23:33
Vi benyttet Helset Elektro AS, https://www.helsetelektro.no i 2017
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtorsdag 18. juni 2020, klokken 16:40
Takk. Ser at det begynner å komme forslag på løsninger med flatkabel vs. stige under taket med tykkere kabel. Virker som at flatkabel kanskje er en grei nok løsning, selv om det er litt mindre strøm tilgjengelig. Anlegget er visstnok 400V da, av det lille jeg har fått med meg. Fått forslag om å ha en egen kurs med separat strømmåler kun for elbilladingen. Synes det høres lurt ut.

Også fått noen hint om aksesspunkter internt for administrasjon og kommunikasjon (?) mellom ladestasjonene. Det er temmelig dårlig mobildekning i kjelleren, men kan tenkes at vi kan få Internett fra et driftsrom der det allerede står utstyr fra Telenor for fiber til beboerne. Godt mulig at man også kan få bedre 4G dekning der inne hvis man hører med Telenor, men vi får se an hva det blir til.

Fått flere ganger høre av elektroinstallatører at de etterlyser plantegninger. Usikker på om det er tegninger av selve anlegget, eller noe mer spesifikt som også viser det elektriske anlegget. Må forsøke å finne ut av det, for hadde nok vært lurt å ha mer dokumentasjon tilgjengelig.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBtorsdag 18. juni 2020, klokken 17:31
Sitat fra: zenith på torsdag 18. juni 2020, klokken 16:40
Takk. Ser at det begynner å komme forslag på løsninger med flatkabel vs. stige under taket med tykkere kabel. Virker som at flatkabel kanskje er en grei nok løsning, selv om det er litt mindre strøm tilgjengelig. Anlegget er visstnok 400V da, av det lille jeg har fått med meg.
Fordel med flatkabel er at det er enklere å koble til nye brukere / ladebokser senere - da den spesielle koblingsboksen bare settes rundt kabel, og har skruer som skrues inn i kabel. En tradisjonell rund kabel må kappes, det settes inn en boks for å koble i sammen hovedkabel, og avtapping til ladeboks. Boksen må være større enn flatkabel typen, og det må være nok kabel å hente for å nå sammen. Alternativ er å legge kabelen i løkker, slik at en har litt ekstra å gå på, eller å sette opp koblingsboksene fra start.

Om dere bare legger en flatkabel, og den en gang i fremtiden blir for liten kan den kappes på midten. Så legges det frem en ny kurs (med rundkabel) til der en kappet - og en har doblet kapasiteten. (Det er også mulig med rundkabel, men trenger fortsatt store koblingsbokser.) Dvs, en låser seg ikke fast i liten kapasitet med flatkabel.

For å unngå for stor investering med det samme, legg opp til senere utvidelser. Når "alle" trenger lading, så er også det flere å fordele kostnaden på. Å ta alle investeringene, for alle fremtidige behov kan gjøre det så kostbart nå, at det ikke blir noe som helst.

Sitat
Fått forslag om å ha en egen kurs med separat strømmåler kun for elbilladingen. Synes det høres lurt ut.
Er det kapasitet på eksisterende fellesmåler kan det være like praktisk å koble seg inn på måler. Da sparer en installasjonen av ny måler, den årlige fastavgiften - og kan balansere mot annet forbruk, og redusere effektavgift.

Forbruket kan en lese ut av systemet, og kan likevel fakturere faktisk forbruk.

Men, er kostnad for ekstra måler liten, så kan det også være praktisk å ha det på egen.

Sitat
Også fått noen hint om aksesspunkter internt for administrasjon og kommunikasjon (?) mellom ladestasjonene. Det er temmelig dårlig mobildekning i kjelleren, men kan tenkes at vi kan få Internett fra et driftsrom der det allerede står utstyr fra Telenor for fiber til beboerne. Godt mulig at man også kan få bedre 4G dekning der inne hvis man hører med Telenor, men vi får se an hva det blir til.
Vi satte opp eget utstyr for WiFi dekning, trenger ikke elektriker for å gjøre slikt.  Benyttet Ubiquiti UniFi utstyr, utstyret kostet noen få tusen. Trenger bare en CAT5e / 6 kabel frem til punktene der WiFi sendere monteres, og en sentral switch og WiFi kontroller. Om WiFi dekning går ned stopper ikke ladesystemet, men identifisering blir da bare mulig mot ladeboks en har benyttet tidligere. 

Bør ha et kablet punkt å koble seg på for å få tilgang på Internett. Det er ikke noe krav til båndbredde. Finnes det fiber kabel en kan "hekte seg på" så vil det være en fin løsning.

Å be Telenor sette opp dekning for 4G vil sikkert være mulig, men regner med koster noen vesentlig mer. Med tanke på at bruken av 4G i kjelleren trolig blir svært liten, så vil det være en høy grad av egenbetaling. I bygg med mange potensielle brukere har jeg forstått at mobil operatørene er mer ivrig etter å sette opp egne sendere. Da tjener operatøren på at det er dekning der. Neppe noen inntjening i en parkeringskjeller..

Sitat
Fått flere ganger høre av elektroinstallatører at de etterlyser plantegninger. Usikker på om det er tegninger av selve anlegget, eller noe mer spesifikt som også viser det elektriske anlegget. Må forsøke å finne ut av det, for hadde nok vært lurt å ha mer dokumentasjon tilgjengelig.
Vil tro de tenker på tegning over bygget, rom fordelinger, trappeløp, heissjakter osv. På eldre anlegg ofte det elektriske beskrevet i form av kursoversikt. Nyere bygg har mulig mer informasjon tilgjengelig fra oppføringen?

Tanken her er er å slippe å finne ut av ting "på nytt" - dvs. mer dokumentasjon - mindre tid på undersøkelser - og mindre risiko for feil.  Oppdatering er alltid et dilemma, i løpet av en del år blir det gjerne utdatert, når nytt kommer til. Dermed må elektriker uansett sjekke det de mottar.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithfredag 19. juni 2020, klokken 00:27
Helt nydelig TB, dette var igjen veldig verdifulle innspill :) Tusen hjertelig takk.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithlørdag 20. juni 2020, klokken 21:54
Sitat fra: TB på torsdag 18. juni 2020, klokken 17:31

Vi satte opp eget utstyr for WiFi dekning, trenger ikke elektriker for å gjøre slikt.  Benyttet Ubiquiti UniFi utstyr, utstyret kostet noen få tusen. Trenger bare en CAT5e / 6 kabel frem til punktene der WiFi sendere monteres, og en sentral switch og WiFi kontroller. Om WiFi dekning går ned stopper ikke ladesystemet, men identifisering blir da bare mulig mot ladeboks en har benyttet tidligere. 

Bør ha et kablet punkt å koble seg på for å få tilgang på Internett. Det er ikke noe krav til båndbredde. Finnes det fiber kabel en kan "hekte seg på" så vil det være en fin løsning.

Men selve monteringen av kabler og aksesspunkt er det vel fint å få noen som kan gjør det ordentlig til å gjøre, i så fall er en elektriker kanskje ikke så dumt? Er litt skeptisk til å begynne å montere utstyr og strekke kabler selv, vil gjerne at det skal gjøres ordentlig.

Ellers et godt forslag det med Ubiquiti og en kontroller, det kan være aktuelt. Jeg er en IT-person og kan fint drifte et slikt oppsett selv. Problemet er heller spørsmålet om jeg vil ha denne jobben, samt ikke minst hva som skal skje hvis jeg flytter eller noen andre må overta.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBsøndag 21. juni 2020, klokken 09:06
Sitat fra: zenith på lørdag 20. juni 2020, klokken 21:54
Men selve monteringen av kabler og aksesspunkt er det vel fint å få noen som kan gjør det ordentlig til å gjøre, i så fall er en elektriker kanskje ikke så dumt? Er litt skeptisk til å begynne å montere utstyr og strekke kabler selv, vil gjerne at det skal gjøres ordentlig.

Ellers et godt forslag det med Ubiquiti og en kontroller, det kan være aktuelt. Jeg er en IT-person og kan fint drifte et slikt oppsett selv. Problemet er heller spørsmålet om jeg vil ha denne jobben, samt ikke minst hva som skal skje hvis jeg flytter eller noen andre må overta.
Jeg er også IT-person (fin beskrivelse :D)

Jeg tok på meg jobben for å sikre at det skulle bli en lade løsning. Budsjettet var stramt, og 4G som alternativ var dyrere ved at det krever abonnement som må "passes" på.
Det var litt jobb å få anlegget opp, men når det først var på plass har det ikke vært så mye arbeid.

Å trekke CAT5e/6 kabel kan hvem som helst gjøre. Det gjerne lengre tid enn om elektriker gjør det, men en kan spare på budsjettet (som var viktig her) og det kan bli bedre ved at en kan ta seg bedre tid. En trenger en god måte å feste kabelen på, slik at det ser bra ut, og kabel faktisk blir hengende. Termineringen (koble på kontakt) kan en overlate til elektriker, om en ikke har gjort det før. Det er også mulig å benytte ferdig patch kabel, med plugger på. Her har vi benyttet trådløst mellom Ubiquiti UniFi utstyret - for  redusere mengden kabel. Det krever at WiFi signalet kommer frem.

Min tanke har vært at om jeg flytter - da må noen internt ta over. Det er valg på styret hvert år, dvs. om noen ønsker endring kan det enkelt gjøres. Om ingen interne ønsker å ha det er alternativet er at et firma tar over. Det vil gjerne kreve en harmoniserer oppsettet med slik firma mener det skal legges opp, men mye kan trolig brukes opp igjen.

Tenk også på at om et lite firma har ansvaret så kan det fint skje at den person som "kan" systemet slutter - det har en mindre kontroll over. Kan føre til at det "stopper opp" i større grad enn om en har det internt.

Oppsummert:
Den tid den sorg. Flytting er noe en bruker å planlegge en tid fremover - kommer ikke helt overraskende...
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithsøndag 21. juni 2020, klokken 18:14
Sitat fra: TB på søndag 21. juni 2020, klokken 09:06
Å trekke CAT5e/6 kabel kan hvem som helst gjøre. Det gjerne lengre tid enn om elektriker gjør det, men en kan spare på budsjettet (som var viktig her) og det kan bli bedre ved at en kan ta seg bedre tid. En trenger en god måte å feste kabelen på, slik at det ser bra ut, og kabel faktisk blir hengende. Termineringen (koble på kontakt) kan en overlate til elektriker, om en ikke har gjort det før. Det er også mulig å benytte ferdig patch kabel, med plugger på. Her har vi benyttet trådløst mellom Ubiquiti UniFi utstyret - for  redusere mengden kabel. Det krever at WiFi signalet kommer frem.
Absolutt, hvem som helst med litt erfaring kan gjøre det. Har vil det nok også involvere kjerneboring og kanskje en kabelbro/kabelstige, er ikke akkurat å bare feste kabelen rett på veggen eller i taket (garasjen består av tre deler, og en av disse ligger lavere enn andre). Ja, på ett eller annet tidspunkt har jeg også strukket nettverkskabler og terminert disse, men i dag overlater jeg nok denne jobben til noen andre. Godt mulig at noe av dette kan skje samtidig med strekking av flatkabel.

Blir litt nysgjerrig, så i forrige innlegg at dere strakk kabel til hver av senderne, men her ser jeg at det ble benyttet trådløst? Mesh-nettverk eller at noen fungerte som repeater? Ser jo for meg å bruke PoE frem til hvert aksesspunkt. Si gjerne litt mer om spesifikasjonene på utstyret, hva som ble benyttet og antall aksesspunkt. I vår kjeller ser jeg for meg at det kanskje holder med tre aksesspunkt.

Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBsøndag 21. juni 2020, klokken 23:32
Sitat fra: zenith på søndag 21. juni 2020, klokken 18:14
Absolutt, hvem som helst med litt erfaring kan gjøre det. Har vil det nok også involvere kjerneboring og kanskje en kabelbro/kabelstige, er ikke akkurat å bare feste kabelen rett på veggen eller i taket (garasjen består av tre deler, og en av disse ligger lavere enn andre). Ja, på ett eller annet tidspunkt har jeg også strukket nettverkskabler og terminert disse, men i dag overlater jeg nok denne jobben til noen andre. Godt mulig at noe av dette kan skje samtidig med strekking av flatkabel.

Blir litt nysgjerrig, så i forrige innlegg at dere strakk kabel til hver av senderne, men her ser jeg at det ble benyttet trådløst? Mesh-nettverk eller at noen fungerte som repeater? Ser jo for meg å bruke PoE frem til hvert aksesspunkt. Si gjerne litt mer om spesifikasjonene på utstyret, hva som ble benyttet og antall aksesspunkt. I vår kjeller ser jeg for meg at det kanskje holder med tre aksesspunkt.

Det vil helt klart være smart å få laget føringsvei til nettverkskabel samtidig som strømkabler legges opp, kjerneborring er for proffer.

Da garasjene her er frittliggende har vi benyttet to par med Ubiquiti NanoStation M NSM5 for å fremføre internett tilgangen til trådløst til garasjene. Disse kan stå utendørs, og kan ved fri sikt sende flere hundre meter.

Så benyttes 2x UniFi AP-AC-Mesh-Pro, 1x UniFi AP-AC-Mesh og 2x UniFi AP-AC-Pro for selve internett tilgangen. Mesh Pro benyttes da disse kan stå utendørs. AP-AC-Pro har bedre dekning, og lavere pris , men ikke helt vanntett.

Den utgaven av ZapCharger Pro vi har støtter bare 2,4 GHz, kanal 1-11 og har ikke den beste antennen. Om de har endret på WiFi delen i oppdatert utgave med innebygget 4G vet jeg ikke.

For noen av ladeboksene benytter vi den innebygde PLC støtten i ZapCharger Pro. Den har vært stabil på den delen av anlegget vi benytter den på nå, men var ustabil første tiden på anlegget vi nå benytter WiFi.

(Det ble senere avdekket et brudd på en kabel i en grøft, mulig det var noe av årsaken til ustabil PLC.)
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithfredag 26. juni 2020, klokken 18:18
Har hatt flere befaringer nå, og generelt er løsningene som tilbys med flatkabel og et samarbeid med én bestemt leverandør. De det samarbeides med har vært både Zaptec, Schneider og Easee. Virker som at de fleste her bruker wifi for kommunikasjon.

Den ene leverandøren som var innom, var mest opptatt av å lage en åpen løsning for infrastruktur. Med skinne i taket, god kapasitet og kablet nettverk ut til plassene. Deretter var det helt opp til oss selv å velge en leverandør av ladestasjoner og fakturering. Tanken var også at man i fremtiden kunne dermed enkelt f.eks. bytte leverandør av ladestasjoner og fakturering, uten å være bundet til en proprietær løsning.

Noen tanker rundt dette? Synes det hørtes fornuftig ut, det som er kult i dag er ikke nødvendigvis det om noen år. Kablet nett er kan være mer stabilt og kanskje hensiktsmessig siden vi allerede er i en kjeller med nivåforskjeller og masse betongskiller som stikker ut mellom enkelte plasser. Nå er det uansett ingen store datamengder det er snakk om, men likevel noe å tenke på.

Fordelen med et trådløst nett er at det kan også brukes av både biler og beboere når de er i kjelleren, i noen tilfeller kan man også ringe over wifi. Kommer likevel til å undersøke muligheten for 4G hos oss og hva det kan koste.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: RJKfredag 26. juni 2020, klokken 20:17
Sitat fra: zenith på fredag 26. juni 2020, klokken 18:18
Har hatt flere befaringer nå, og generelt er løsningene som tilbys med flatkabel og et samarbeid med én bestemt leverandør. De det samarbeides med har vært både Zaptec, Schneider og Easee. Virker som at de fleste her bruker wifi for kommunikasjon.

Den ene leverandøren som var innom, var mest opptatt av å lage en åpen løsning for infrastruktur. Med skinne i taket, god kapasitet og kablet nettverk ut til plassene. Deretter var det helt opp til oss selv å velge en leverandør av ladestasjoner og fakturering. Tanken var også at man i fremtiden kunne dermed enkelt f.eks. bytte leverandør av ladestasjoner og fakturering, uten å være bundet til en proprietær løsning.

Noen tanker rundt dette? Synes det hørtes fornuftig ut, det som er kult i dag er ikke nødvendigvis det om noen år. Kablet nett er kan være mer stabilt og kanskje hensiktsmessig siden vi allerede er i en kjeller med nivåforskjeller og masse betongskiller som stikker ut mellom enkelte plasser. Nå er det uansett ingen store datamengder det er snakk om, men likevel noe å tenke på.

Fordelen med et trådløst nett er at det kan også brukes av både biler og beboere når de er i kjelleren, i noen tilfeller kan man også ringe over wifi. Kommer likevel til å undersøke muligheten for 4G hos oss og hva det kan koste.

Er jo ingenting i veien for å kombinere kablet med wifi. Ofte så trekker man kabel til hver etasje, og så fordeler wifi fra accesspoints.

Slik jeg forstår det, er det enkelte av disse som kan bygge ad-hoc-nettverk seg i mellom, der enkelte opptrer som extendere mellom den som koblet til med kabel, og den som ikke får dekning fra denne, men når de andre. Da trenger man ikke eget nettverksutstyr annet enn switchen som kablingen går ut fra, og det bakenforliggende. Og det er eventuelt der man trenger en 4G-modul om man ikke vil koble mot resten av nettverket.

Angående resten av ladeinfrastrukturen, så overlater jeg til de profesjonelle på området her inne, til å svare på resterende spørsmål/kommentarer.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 30. september 2020, klokken 00:12
Vi har fått flere tilbud, og det nærmer seg å ta en diskusjon rundt prosessen. Blandede tilbud og løsninger, men i praksis ser jeg at jevnt over kan vi forvente 5000 - 6000,- per plass i infrastrukturkostnader før støtte. Anlegget er som nevnt 400V TN-nett og jeg regner med at det blir en løsning med egen måler, som jeg tror kanskje er like greit.

Tilbudene nevner f.eks. 3x63A på 400V eller 6x63A. Fremført på skinne under taket og flatkabel til de enkelte plassene. Må undersøke detaljene rundt denne kablingen nærmere, men virker i hvert fall som at det blir mer enn nok strøm? Usikker på om vi en gang trenger 6x63A.

Snakket litt med Telenor, og det skal ikke være noe problem å betale for en ekstra enhet for å tilby internett til anlegget og det holder jo i massevis med 10Mbit. I så fall blir kostnaden der ganske overkommelig hvis det bare legges på én enhet og prises på samme måte som et privatabonnement.

Jeg ser at Easee leverer en ganske liten ladeboks, tror det kan være en fordel siden det er kronglete med rør på veggene og andre hindringer.

Tenkt litt på det med wifi, har noen tanker om utstyr fra Ubiquiti f.eks. 3 stk. nanoHD aksesspunkter. Selvsagt kablet nett frem til disse. PoE switch og en liten ruter (Ubiquiti eller Mikrotik) kan man komme tilbake til. Egentlig så vurderer jeg fortsatt å bare outsource den biten til systemleverandøren for å ikke ha det ansvaret i fremtiden, men har tenkt å kvalitetssikre at de leverer noe ordentlig utstyr.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBonsdag 30. september 2020, klokken 06:53
Sitat fra: zenith på onsdag 30. september 2020, klokken 00:12
Tenkt litt på det med wifi, har noen tanker om utstyr fra Ubiquiti f.eks. 3 stk. nanoHD aksesspunkter. Selvsagt kablet nett frem til disse. PoE switch og en liten ruter (Ubiquiti eller Mikrotik) kan man komme tilbake til. Egentlig så vurderer jeg fortsatt å bare outsource den biten til systemleverandøren for å ikke ha det ansvaret i fremtiden, men har tenkt å kvalitetssikre at de leverer noe ordentlig utstyr.
Vi benytter UniFi Security Gateway 3P, Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO, UniFi AP-AC-Mesh-Pro og UniFi AP-AC-Mesh

Fungerer fint. Å sette det ut tror eg ville blitt kostbart (men har ikke sjekket selv) - og de feil som har vært har stort sett vært å ta omstart noen ganger. Å få en 3. part til å komme å ta omstart er gjerne kostbart.

Om WiFi / nett er nede fungerer anlegget, men lastbalansering går i "nødmodus - og forbruk blir ikke rapportert inn. Det kommer automatisk e-post varsling om forbindelsen er nede mer enn to timer fra Zaptec portalen, regner med at Easee har lignende funksjon.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 30. september 2020, klokken 09:09
Easee danner sitt eget mesh-nettverk for last og fasebalansering på 868.42 mhz (samme frekvens som Z-wave), men kan også bruke lokalt WiFi til det samme. Internett bruker easee til softwareoppdatering er start/stopp av transaksjoner og forbruksdata. Hvis internettet er nede, godkjenner boksen brikker som er brukt tidligere, som den lagrer i en intern white-list. Når internettet er tilbake sendes info om transaksjoner som har foregått mens boksene var offline. I garasjekjellere er det oftest nødvendig med et WiFi nett, mens for frittstående garasjer der det er god 4G dekning behøves ikke WiFi. Vi i Circle K bruker Unifi-utstyr fra Ubiquiti på våre ladeanlegg. Kan man koble WiFi nettet i garasjen til et fast bredbånd, er det ingenting i veien for å lage et "gjestenett" til bilene.

Å kjøpe bedre dekning fra Telenor med godkjent Cel-Fi 4G kommer på rundt 80-tusen for mottaker-stasjon, og "bare" 45-tusen for hver satelitt-sender. Moms og montering kommer selvfølgelig i tillegg. Det finnes piratversjoner til noen tusen, men disse er det forbudt å sette opp. Lokal trådløs sone er derfor en bedre løsning. https://www.telenor.no/bedrift/dekning/cel-fi/
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtorsdag 05. november 2020, klokken 15:33
Hei folkens,

Vi jobber fortsatt med saken men nærmer oss å foreta et valg innen utgangen av året. Har fortsatt noen spørsmål som jeg håper at noen av dere med mer erfaring kan svare på.

- Noen legger opp til 3x63A andre kan tilby også 6x63A (400V TN). Her er det lagt opp til enten én eller to kurser som går til hver sin sone med maks 30 biler. Noen tanker om f.eks. 1x63A vil holde for 30 biler? Ser for meg at det fort blir 30 biler i anlegget, selv på kort sikt. Må selvsagt se det opp i mot hvor mye dyrere det er å legge opp to kurser med en gang. Det er forresten mer enn god nok kapasitet i anlegget til 6 kurser.

- Enkelte tilbud er bedre spesifisert enn andre, men vi prøver å avdekke *skjulte kostnader*. Typisk er det litt vanskelig å vite hva som kan være behovet av service på anlegget og ladebokser. En ladestasjon kan jo gå i stykker og trenge service. Man må vel ha en årlig kontroll av det elektriske anlegget og ladestasjonene, tror jeg? Det er kanskje vanlig å ha en serviceavtale med elektroninstallatøren?

- Dette er ikke like viktig, men kan jo hende at noen ikke har 20 000,- liggende klart for å få koblet opp et ladepunkt. Er det vanlig å tilby f.eks. en nedbetalingsordning på en ladestasjon gjennom leverandøren, eller er det i så fall noe vi må tenke på selv?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBfredag 06. november 2020, klokken 00:21
En tommelfingerregel jeg har sett blitt brukt er ca 1 kW pr bil / plass.
Dvs, om en tar totalt antall plasser vil du få antal kW en trenger.

63A x 230 x 3 (TN) = 43 kW - og like mange biler, skal en bruke dette regnestykke.

Usikker når du skriver 1x63 A. Om anlegget skal være bare en fase vil det gi en skjev belastning. 
Kan i teorien gi 14,5 kW.
Ville det være bedre med 32A x 230 x 3 = 22 kW

Her jeg bor har vi to anlegg.
Det største anlegget har 16 plasser pr. idag, og 65 A x 230 x 1,73 (IT) = 25 kW
Det er ingen problem med kapasitet så langt.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithfredag 06. november 2020, klokken 14:29
Var litt forvirret mtp på faser og sånn. Har nå skjønt at en kurs som føres frem er gjerne tre faser, altså 63A x 230V x 3. I utgangspunktet ser jeg at de fleste legger opp til 3 slike kurser, 1 per seksjon med ca. 30 biler så det er faktisk en del å gå på. Likevel ser jeg at selv om det er 3 kurser med 63A, så er det typisk satt opp 1 kurs med 50A (fortsatt tre faser) til hver seksjon. Noen tanker om hvorfor det er tilfelle? Mulig det er pga. den flatkabelen og kapasitet.

I tillegg pga. alt det rare på veggene våre, hadde det kanskje vært lurere å bare strekke flatkabelen under taket, midt i garasjen. Men kan jo ha et strekk med kabel fra avtapningspunktet til ladeboksen på veggene og plassene på hver side.

Ser også at vi starter med å gjøre det enkelt og går for en effektbryter på 80A for hele anlegget. Nå blir det endringer mtp. effektprising på ett eller annet tidspunkt uansett, men det er kanskje en grei start.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBlørdag 07. november 2020, klokken 11:38
50A x 230 x 3 (TN) = 34 kW
Det bør holde fint til 30 biler. Spesielt om en kan utnytte tiden bilene står til lading.
Om vi regner 25 kw x 12 timer = 300 kW / 2 kW/mil = 150 mil pr dag = 5 mil pr bil i snitt.

Noen tanker:
- Om det i fremtiden blir knapt er det mulig å dele en kurs i to kurser - og dermed øke tilgjengelig effekt internt.
- Hovedsikring kan i noen tilfelle økes uten for store kostnader. Nettselskapet kan gi fasit her.
- Om bilene "alltid" er hjemme - så bruker de lite strøm (de når ikke bruke noe strøm)
- Om bilene "aldri" er hjemme så frigir de effekt til de andre når de er borte. Dermed går ladingen raskere når de først er hjemme og lader.
- En vil bare få et reelt problem om flere kommer hjem med lite strøm, og skal være hjemme bare en kort tid før de skal ut igjen. Det er lite sannsynlig noe som skjer ofte.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithlørdag 07. november 2020, klokken 14:09
Kjempe TB, takk for et utfyllende og hjelpsomt svar igjen :)
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 18. november 2020, klokken 00:40
Heisann,

Legger ved et par bilder fra garasjeanlegget vårt, for å vise hvor mye rare greier det kan være på veggene. Det er jo et par leverandører som absolutt vil trekke kabelen langs veggen. Har også skjønt det slik at det vanligvis er flatkabel når det er snakk om bakplater og f.eks. ladestasjoner fra Easee/Zaptec. Men noen skriver likevel rundkabel i sine tilbud, dog langs veggen.

Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere. Disse kan jo ha en grei lengde uten problemer.

Mulig dette ikke er noe å henge seg opp i, men jeg vil jo at det skal gjøres ordentlig uten spaghetti frem og tilbake. Det er betongskiller/bæreelementer mellom noen av parkeringsplassene og der ser jeg for meg at det må bores hvis kabelen skal gå langs veggen. Noen av disse betongelementene har hull i seg, andre ikke. Avløpsrørene skråner, så typisk kan de starte 116cm over bakken ved plass 31, mens et annet sted er det 160cm over bakken + 35cm i avløpsrør (plass 41). Synes at å putte en ladestasjon på høyde med støtfangeren blir litt rart og kanskje den blir utsatt for skader.

Legger ved noen bilder.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 18. november 2020, klokken 18:10
Har skjønt litt mer, noen leverandører legger opp til en såkalt "Easee Ready"-løsning med bakplate ferdig montert på alle plasser. Det går rundkabel mellom alle boksene. Sett litt mer på hvordan ladebokser kan plasseres i anlegget vårt, og det ser ikke ut til å kreve noe særlig kjerneboring. At boksen havner på ca. 130cm noen steder tror jeg man kan leve med, spesielt hvis disse er mellom parkeringsplassene. Tror det er en grei nok løsning det også.

https://circlekcharge.no/article/45/na-kan-beboere-i-borettslag-og-sameier-enkelt-sette-opp-elbilladeren-selv
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBonsdag 18. november 2020, klokken 20:22
Å legge opp alle bakplater med en gang er smart. Totalt sett blir det rimeligere, ved at elektriker slipper å komme tilbake flere ganger. Ble valgt bort for å redusere kostnaden der jeg bor. Det var i 2017.

Idag ville det nok vært enklere å godkjent montering av bakplate på alle plassene.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 18. november 2020, klokken 21:04


Sitat fra: zenith på onsdag 18. november 2020, klokken 00:40
...
Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere.
...
Som feks Vevelstadåsen brl.?
(frå TU.no).
Schneider anlegg med strømskinne. Antakeligvis større kapasitet i skinna enn kjeding med rundkabel.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201118/bffda41c3b9547963c920a1cb7fe0731.jpg)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 18. november 2020, klokken 21:04


Sitat fra: zenith på onsdag 18. november 2020, klokken 00:40
...
Men det burde ikke være noe problem å trekke en flatkabel under taket på en stige/bro i stedet? Fra klemmen kan det så gå rundkabel til en ladeplate på den respektive plass, enda det blir noe dyrere.
...
Som feks Vevelstadåsen brl.?
(frå TU.no).
Schneider anlegg med strømskinne. Antakeligvis større kapasitet i skinna enn kjeding med rundkabel.

Stemmer, akkurat noe sånt. Tenker også at det er (mye?) mer å gå på hvis man har en skinne av den typen. Kjeding med rundkabel var forresten en god beskrivelse. Er akkurat det det er :) Ikke sikkert at dette er så viktig akkurat nå, og spørsmålet er uansett hvor mye man skal tenke på fremtiden med en gang, så lenge man får en driftssikker løsning.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 19. november 2020, klokken 11:38
Circle K leverer nå stort sett "Ready løsningen" fra Easee i borettslag og sameier. Da kabler vi fra tavle og ut til første bakplate, og så fra bakplate til bakplate bortover. Det gjør at vi går bort fra flatkabel/skinne, og i stedet bruker en TFXP kabel som kan gi mer "strøm på tynnere kabel" Maks ledningsdimmensjon er i dag 10mm når vi skal både ut og inn på samme terminal i bakplaten. Når vi tar med behov for lange strekk har vi da begrenset trekket til 50A, selv om kabelen i seg selv er godkjent for 72A. Med denne løsningen bruker vi stort sett mindre rundkabel enn når vi kobler oss til en flatkabel,og vi slipper samtidig kostnaden til både flatkabel/skinne og avtappingsbokser.

Bakplatene programmeres ferdig ved installasjon, og de som skal ha ladeboks får den tilsendt i posten og monterer selv. Det gir billigere infrastruktur og prisen på hver boks kan da reduseres fordi det ikke er behov for å sende ut elektriker. De som bestiller ladeboks samtidig med installasjon får selvfølgelig ladeboksene ferdig montert.

I et 400v anlegg gir dette 50X230X3=34kW tilgjengelig på hver kurs. I et 230v anlegg gir dette 50X230X1,73=20kW tilgjengelig på hver kurs.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 09:44
Easee har alltid hatt både innebygget elektroniske overstrømsvern og elektronisk jordfeilvern. Easee har sertifisering fra TUV SUD, og tilfredsstiller IEC 61851-1 edition 3. Ergo er ikke dette et problem som rammer Easee, selv om NK64 kom med dette, nettopp for å prøve å spenne bena under Easee. 

Vern/sikringer er endel av IEC 61851-1 edition 3. Uten disse vernene ville boksene aldri vært godkjent av TUV SUD.

Behandlingen av/i NK64 er nok heller en plantet "drittpakke" fra konkurrenter som sitter i komiteen og synes lille Easee begynner å bli en vel brysom konkurrent. Når du ser hva Easee får til, skjønner jeg at de er redde, men det blir for dumt å prøve seg med slik feilinformasjon.

Vil du høre grunderne i Easee ta for seg vern i boksen, kan jeg anbefale podcasten til Jonas og Kjetil her:
https://shows.acast.com/easee/episodes/easee-podcast-6-historien-om-sikringen-og-hvordan-vi-utfordr 

Lars
Som uttaler seg som privatperson
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Thomas Parslifredag 20. november 2020, klokken 11:18
Jeg finner tolkningen til NEK (https://www.nek.no/wp-content/uploads/2020/09/NEK4002018TOL9.pdf) men ingen møtereferat...

Det står også "Konsensus oppnådd" - er det mulig å se hva de enkelte representantene har stemt?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 20. november 2020, klokken 11:59
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 20. november 2020, klokken 09:44
Easee har alltid hatt både innebygget elektroniske overstrømsvern og elektronisk jordfeilvern. Easee har sertifisering fra TUV SUD, og tilfredsstiller IEC 61851-1 edition 3. Ergo er ikke dette et problem som rammer Easee, selv om NK64 kom med dette, nettopp for å prøve å spenne bena under Easee. 

Vern/sikringer er endel av IEC 61851-1 edition 3. Uten disse vernene ville boksene aldri vært godkjent av TUV SUD.

Behandlingen av/i NK64 er nok heller en plantet "drittpakke" fra konkurrenter som sitter i komiteen og synes lille Easee begynner å bli en vel brysom konkurrent. Når du ser hva Easee får til, skjønner jeg at de er redde, men det blir for dumt å prøve seg med slik feilinformasjon.

Vil du høre grunderne i Easee ta for seg vern i boksen, kan jeg anbefale podcasten til Jonas og Kjetil her:
https://shows.acast.com/easee/episodes/easee-podcast-6-historien-om-sikringen-og-hvordan-vi-utfordr 

Lars
Som uttaler seg som privatperson

Tenker du at det kan være Zaptec som ennå er sure fordi mange Zaptec-ansatte satt og fant opp masse smart, og kopierte masse info fra Zaptec, og dro ut og startet eget selskap (Easee), og brukte mye av det de hadde fra Zaptec til å lage et "nytt" produkt?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 12:19
Tror ikke de fører referat, kun utgir tolkninger. Det er nok ikke noe diskusjon om konklusjonen. 

NEK 400-7-722:2018, forutsetter at ladeutstyret skal være i samsvar med 61851-1:2017.
Tilfredsstiller utstyret 61851-1:2017 har den også vern og kan dermed brukes.
Har den ikke innebygget vern, tilfredsstiller den heller ikke krav til ladeutstyr, og kan ikke monteres.

Slik jeg ser det, er problemstillingen "kokt på en spiker", i håp om å ramme en konkurrent, men så glemte de å sjekke kravene i standarden og fikk dermed ikke med seg at konkurrenten da har nøvdvendige vern innebygget.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. november 2020, klokken 11:59

Tenker du at det kan være Zaptec som ennå er sure fordi mange Zaptec-ansatte satt og fant opp masse smart, og kopierte masse info fra Zaptec, og dro ut og startet eget selskap (Easee), og brukte mye av det de hadde fra Zaptec til å lage et "nytt" produkt?

Tenker jeg ikke har lyst til å tenke så høyt om det jeg ;-)
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 15:19
Hei Homecast

Nå er vil litt utenfor trådstaters opprinnelige tema, men svarer, og så kan du legge ballen med manglende vern hos Easee død. Fortell gjerne dine kollegaer det også, så slipper vi at dere feilinformerer både samarbeidspartnere og sameier/borettslag.

Easee er utviklet og produsert for å tilfredsstille følgende standarder:
EN/IEC 61000-6-2 (2005)
EN/IEC 61000-6-3 (2007 / 2011)
EN/IEC 61000-32 (2014)
EN/IEC 61000-3-3 (2013)
EN/IEC 60529-1 (1999 / 2013)
EN/IEC 60950-1 (2009 / 2013)
EN/IEC 62955 (2018)
EN/IEC 61009 (2010 / 2012 / 2013)
EN/IEC 60950-22 (2005)
EN/IEC 61851-1 (2010 / 2017)
EN/IEC 61851-22 (2001)
EN/IEC 62196-1 (2014)
EN/IEC 62196-2 (2017)
Radio Equipment Directive 2014/ 53/EU
ROHS directive 2011 /65/EU
CE
Implisitt i dette ligger det krav til diverse vern, og Easee fant det vel da ikke nødvendig å presisere dette.
Easee bruker TüV SüD, som også ZapTec bruker, for å kvalitetssikre og godkjenne sine produkter. TüV SüD ville aldri ha gått god for et produkt som ikke tilfredsstiller standardene.

Det er utarbeidet en egenerklæring på kortsluttningsstrøm, som jeg tipper ble sendt til NK64 som forberedelse til komitebehandlingen: https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/2020/07/Erkl%C3%A6ring-merkestr%C3%B8m_Easee_NO.pdf

Jeg reklamerer ikke for et produkt, men forklarer litt om hvordan Circle K legger opp "Easee Ready" da "Zenith" var inne på denne løsningen, og den er relativt ny/ukjent i markedet. Det er riktignok en hårfin ballanse mellom reklame og informasjon, men jeg tror det er flere som leser denne tråden som synes dette er interessant.

Jeg legger inn alle inlegg med fullt navn, og flagger også hvor jeg jobber, slik at det ikke skal være noen tvil om at det er en potensiell konflikt som lesere må være oppmerksom på. Jeg har skrevet over 2400 innlegg under fullt navn siden jeg startet elbilforumet i 2005, og tenker å fortsette med det. 

På forumet uttaler jeg meg alltid som privatperson, men kan fortelle hva min arbeidsgiver gjør, og håper på den måte å bidra til å gjøre overgangen til elektrisk transport så lett som mulig. Selv om jeg jobber et sted, fratar det meg derimot ikke min grunnlovsregulerte rett il å fronte egne meninger, som ikke nødvendigvis er min arbeidsgivers.

Siden du skriver at du også jobber med ladeløsninger, hadde det vært fint for oss alle å vite hvor du jobber. Legg det inn i profilen din, slik at vi alle kan se hvor du jobber! Da kan vi raskt se om det er noen interessekonflikter eller om det er en skjult agenda, og i såfall vurdere dine innlegg med det i bakhodet.

Hilsen
Lars C. Krogenæs
Som alltid uttaler seg som privatperson på elbilforumet. 
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 16:31
Easee har innebygget overstrømsvern. Dette opplyser Easee og det har TUV SUD verifisert og godkjent. Overstrømsvern er et krav i IEC 61851-1:2017. Jeg har ikke kompetanse til å stille hverken Easee eller TUC sitt arbeid i tvil. Forutsatt at det Easee sier er riktig, og at det TUV SUD har godkjent er riktig, er dette i henhold til standarden. Det er følgelig ikke behov for ekstra eksterne sikringer foran hver boks.

Men hvor er du ansatt? Dette minner mye om samme desinformasjon DEFA-ansatte har formidlet til elektrikere som de bruker. Da er det kanskje greit at du forteller hvor du jobber? Har du en skjult agenda her, som du ikke vil ut med?

Lars
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: emuroffredag 20. november 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 13:37Som elektriker er det ikke mange slike IEC standarder man har et forhold til
men 61009 er jo en standard Easee påroper seg at de er i henhold til. og slik jeg har skjønt det en av standardene som det vises til i 61851 som du nevner her.

Hvem jobber du for, og driver du og feilinformerer kunder og andre om Easee-ladere?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 20. november 2020, klokken 19:48
Redigert!
Skulle gjerne hatt klart svar på kva IEC norm som omhandlar "daisy chaining EVSE". NEK er etter mitt syn eit greit kompromiss med fokus på sikkerhet. Andre agendaer i NK gruppene kjenner eg ikkje til, men det er ikkje til å stikke under en stol at det er mange av oss som har faglig interesse i å konkurrere med Easee, Zaptec, mfl. Når installatør då blir usikker på om kjeding uten seperat overstrømsvern er lov iht NEK (i Norge!) når denne prøvar å etterleve foreskrifter etter beste evne, så blir det urimelig om fabrikantar fremmer urgelementerte løysingar. Så....er det lov eller ikkje?
EDIT: Er lov!

Dette er typisk "mat" for forum til Trainor.no, men kanskje ein sticky her er på sin plass?
EDIT:
NK64 har nyleg (sept 2020) gitt tolking til NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.533.101 et tilleggskrav til kravene i NEK 400-5-53:2018, avsnitt 533 .
Oppsummert: Ladeutstyr skal ha overstrømsvern, gjerne integrert. Er utstyret konstruert med overstrømsvernfunksjon iht NEK IEC 61851-1:2017 (som tilsvarer NEK EN 61851-1:2019), så er det OK.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 20:47
Sitat fra: emurof på fredag 20. november 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 13:37Som elektriker er det ikke mange slike IEC standarder man har et forhold til
men 61009 er jo en standard Easee påroper seg at de er i henhold til. og slik jeg har skjønt det en av standardene som det vises til i 61851 som du nevner her.

Hvem jobber du for, og driver du og feilinformerer kunder og andre om Easee-ladere?

(Innlegget er sterkt redigert)

Hei Homecast

Jeg har grunn til å tro at du jobber som prosjektingeniør i DEFA ladestasjoner. 

Det er selvfølgelig mulig at jeg tar feil, og da beklager jeg så mye, men Homecast kan jo bare si hvor han jobber, og hvilken stilling han har så slipper vi å spekulere....
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 21:28
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 20. november 2020, klokken 19:48
Når installatør då blir usikker på om kjeding uten seperat overstrømsvern er lov iht NEK (i Norge!) når denne prøvar å etterleve foreskrifter etter beste evne, så blir det urimelig om fabrikantar fremmer urgelementerte løysingar. Så....er det lov eller ikkje?

Dette er typisk "mat" for forum til Trainor.no, men kanskje ein sticky her er på sin plass?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Easee har innebygget overstrømsvern i samsvar med kravene. Elektrikere og prosjektingeniører i DEFA behøver ikke å være bekymret for dette. Ettersom Easee har dette innebygget er det ingenting uregelmentert ved løsningen, og easee kan installeres slik det er vist på tegningen min og i henhold til NK64 sin tolkning.

Nå må bransjen slutte å spre drittpakker om konkurrenters produkter. Og som Homecast skriver på sin Linkedin side: "Viktig å sikre norske arbeidsplasser, ikke minst i disse dager!".  ;)

Jeg har rapportert innlegget til Forum Admin Magne med spørsmål om han kan vurdere å splitte emnet, da denne debatten har flyttet seg vekk fra trådstarters opprinnelige emne.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Homecastfredag 20. november 2020, klokken 22:12
Hei Lars

Redigert innlegg. (For the record)

Først og fremst. Alt jeg har skrevet på elbilforum er skrevet som privatperson. Dette må jeg understreke ettertrykkelig.

Min arbeidsgiver har ingen ting med disse innleggene å gjøre.

Jeg må bare legge meg flat her, og bekrefte at du har rett i hvem jeg er Lars.

Jeg ser også at dette ikke blir veldig troverdig det jeg kommer med, men meningen bak dette har vært å fremme elsikkerhet rundt installasjoner av ladestasjoner for elbiler.

Du må gjerne se lang tilbake i historikken min på forumet her lang tid tilbake.
Mange ganger har jeg snakket om dette som har med forskriften å gjøre, uten at andre er enige, og det er helt ok det, jeg er generelt opptatt av elsikkerhet, syntes elbiler er supermorsomt (og derfor har jeg vært og prøvd mange elbiler, samt testet hvordan de lader, og  eid flere elbiler gjennom tidene)

Av andre temaer som har vært tatt opp (og ikke alltid vært populært) har for eksempel vært

Maks 10A på schuko og jfb type B

Genergelt rundt DC beskyttelse og B vern også for mode 3 ladestasjoner

At SI vern som Schneider oppererte med en periode ikke var ok, ref det over

Også rekkefølge på B vern kontra A vern oppstrøm og nedstrøm osv (var jo også en tid før disse DC beskyttelsene var innebygget i ladestasjonene)

3 fase lading på IT på endel biler har jeg også komentert flere ganger (riktignok ikke siden easee kom på banen med justert pilot signal) men dette har jeg også påpekt blandt annet for Mercedes B Electric

Om du også ser på historikken min så har jeg vært borti salto/defa ladere, BMW sin wallbox, schneider ev link, zaptec og easee (listen er ikke uttømmende).


Jeg forstår at dette kommer frem som utrolig tåpelig, men meningen bak dette har vært god.

Jeg må stå for hva jeg har gjort her, og må beklage for uærligheten rundt dette som har vært i denne tråden  men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 20. november 2020, klokken 23:30
Flott Homecast. Da legger vi ballen død.

Lars
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 22. november 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 22:12
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: Homecastmandag 23. november 2020, klokken 10:55
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 22. november 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Homecast på fredag 20. november 2020, klokken 22:12
...men igjen, jeg må igjen understreke at dette er meg som privatperson som har skrevet dette.

Jeg synes det er fantastisk når man deler informasjon med andre, men det er viktig at man er åpen om hvem man er og hvor man ev. jobber (når det er relevant for det man skriver).

Du kunne med fordel postet under eget navn og presisert i signaturen hvor du jobber men at du poster som privatperson.

Takk for at du bidrar!

Innspill er tatt med og endret i signatur.

Er enig i tilbakemeldingene som er konstruktive og dette setter jeg pris på.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithonsdag 25. november 2020, klokken 14:48
Sitat fra: TB på søndag 14. juni 2020, klokken 23:33
Vi benyttet Helset Elektro AS, https://www.helsetelektro.no i 2017

Forresten, hvordan gjør dere det med fakturering av strømforbruk i borettslaget? Gjør dere det selv, eller har dere satt det ut til noen eksterne?

Gjelder forsåvidt også andre som har svart, eller vil svare. Alltid greit med innspill på dette, da det er en løpende kostnad med et greit påslag og priser som fort kan endre seg.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBonsdag 25. november 2020, klokken 17:13
Sitat fra: zenith på onsdag 25. november 2020, klokken 14:48
Forresten, hvordan gjør dere det med fakturering av strømforbruk i borettslaget? Gjør dere det selv, eller har dere satt det ut til noen eksterne?

Gjelder forsåvidt også andre som har svart, eller vil svare. Alltid greit med innspill på dette, da det er en løpende kostnad med et greit påslag og priser som fort kan endre seg.
Vi fakturerer selv, sammen med garasjer og annen parkering - så det er ikke noe stort ekstra arbeid.

Vi delte summen investeringen kostet på 10 år og la til renter. Da blir det ca 30' pr år.  Denne summen ble delt på to, der de som disponerer / har en aktiv Zaptec Pro ladeboks deler på den ene halvparten - og alle deler på den andre halvparten. Dekkes da av det generelle vedlikeholdsbudsjettet.
Det utgjør 650 pr år nå for de 26 stk som har ladeboks.

Strøm faktureres etter faktisk forbruk og strømpris. Vi har to terminer, en i juli og i januar, dvs halvt år med gangen. Det fungerer fint.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithfredag 04. desember 2020, klokken 17:03
@TB Har dere en avtale med Elvia/Hafslund om å betale for strømmen to ganger i året? Dvs. betaling på etterskudd? Tenker bare på om det innbetales noe for strøm i mellomtiden (akonto eller lignende), eller om betalingen kun gjennomføres de to gangene.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBfredag 04. desember 2020, klokken 17:43
Sitat fra: zenith på fredag 04. desember 2020, klokken 17:03
@TB Har dere en avtale med Elvia/Hafslund om å betale for strømmen to ganger i året? Dvs. betaling på etterskudd? Tenker bare på om det innbetales noe for strøm i mellomtiden (akonto eller lignende), eller om betalingen kun gjennomføres de to gangene.
Upresist skrevet fra meg. Strømmen til Hafslund / Elvia betales via avtalegiro en gang pr måned.

Beboere mottar en regning på benyttet strøm og parkeringsplass / garasje to ganger pr år.
garasje er forskudd, strøm er etterskudd faktisk benyttet.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtorsdag 24. februar 2022, klokken 09:00
@TB eller noen andre. Har dere levert ut kontoer for brukerne i et anlegg fra Zaptec? Jeg tenker at det er kanskje lettere hvis borettslaget beholder kontrollen via sin admin-bruker, lar ladestasjonene være åpne og heller tar henvendelser fra brukerne hvis noe må endres for en ladestasjon. Tror det kan bli en del rot og brukeradministrasjon ellers, men er usikker.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBtorsdag 24. februar 2022, klokken 10:16
Sitat fra: zenith på torsdag 24. februar 2022, klokken 09:00
@TB eller noen andre. Har dere levert ut kontoer for brukerne i et anlegg fra Zaptec? Jeg tenker at det er kanskje lettere hvis borettslaget beholder kontrollen via sin admin-bruker, lar ladestasjonene være åpne og heller tar henvendelser fra brukerne hvis noe må endres for en ladestasjon. Tror det kan bli en del rot og brukeradministrasjon ellers, men er usikker.
Det er flere nivå her, der Zaptec har full kontroll over alle installasjoner de har levert.
Installatøren som benyttes har tilgang de installasjoner installatør har levert.

Borettslag / Sameie mottar en bruker som har tilgang over eget anlegg. Kan legge til / ta bort ladere, endre effekt / fordeling, se status, hente ut rapport over forbruk osv.

Hver bruker / eier tildeles deretter bruker som kan se egen lader, svært begrenset hva en eier kan gjøre, stort sett se eget forbruk, låse kabel,
Kan også tildele bare bruker tilgang, da kan en bare starte og stoppe lading.

Om anlegget er åpnet kreves ingen bruker, bare å koble til, så starter bilen å lade.

Vi har ikke benyttet autentiseringsløsningen pr idag, men denne baserer seg på at hver eier kan benytte app, eller selv legge til så mange RFID brikker bruker ønsker. Behovet for autentisering vil avhenge om det er faste plasser, eller delte plasser. Vi har faste plasser, tjuveri av strøm har ikke vært et problem så langt.
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: zenithtirsdag 01. mars 2022, klokken 08:48
Sitat fra: TB på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:16
Det er flere nivå her, der Zaptec har full kontroll over alle installasjoner de har levert.
Installatøren som benyttes har tilgang de installasjoner installatør har levert.

Wow, @TB. Tusen takk for et virkelig utfyllende svar. Her er også planen å holde det åpent siden det er faste plasser og i prinsippet enklest mulig.

Autentiseringsløsningen for brukere, er det også noe borettslag/sameie kan slå på selv?
Tittel: Sv: Ladeinfrastruktur i parkeringskjeller fra 2006
Skrevet av: TBtirsdag 01. mars 2022, klokken 12:31
Autentiseringsløsningen kan slås på og av selv pr anlegg.
Har testet løsningen hos oss, men ikke benyttet den.