Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor stor effekt og amp bruker bilen min egentlig?

Startet av vinterdekk, tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:50

« forrige - neste »

vinterdekk

Det er litt uavklart hvordan permanent løsning blir i borettslaget mitt mtp. lading (jeg har en annen emnetråd om det). Som en mellomløsning har styret latt meg lade min Kia Niro plugin-hybrid på stikk i garasjerekke. Jeg antar det er en delt kurs og den har forgreninger inne i min garasje.

Naturligvis setter jeg nødladeren på laveste ampere. Mener den støtter 8 (L), 10 (M) og 12 (H - standard) amp hvor L er innstillingen jeg bruker. I tillegg er det en ladeinnstilling i bilen for normal lading og nødlader, nødladeren er satt til laveste innstilling men ingen steder i håndboken er det beskrevet hva denne gjør. Batteriet er 8,9 kWh.

Når jeg startet ladingen viste displayet at jeg har 12 og en halv time gjenstående ladetid, og en SOC på 20%.

Når jeg sjekker ladekalkulatoren på denne siden viser den at ladetiden ville vært ca 5 timer 20-100% ved 6 amp og 8,9 kWh batteri, og effekten er på 1,3 kWh. https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Når ladetiden i bilen er oppgitt til >12 timer for ett 8,9 kWh batteri, hva er faktisk effekt og ampere for min bil egentlig? Den må jo trekke veldig lite strøm vil jeg tro.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#1
Fant svaret selv, ut fra denne kalkulatoren antar jeg batteri/onboard lader trekker 2,6-3 ampere på minimumskonfigurasjon. https://www.homechargingstations.com/ev-charging-time-calculator/

Det er vel omtrent så lite at bruk av schuko er helt uproblematisk bare jeg henger opp ladeklossen forsvarlig?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

#2
Jeg tror nok estimatet for hvor lang ladetiden er ikke stemmer med faktisk ladetid?
Har du sjekket hvor lang tid bilen faktisk står og lader?

Ta også høyde for at det er noe tap i lader, 15% er ikke uvanlig.
Kan legge til, på slutten av ladeprosessen vil lader trekke mindre strøm for å balansere batteriet. Hvor lang tid dette pågår kan variere fra merke og bilmodell, men ikke uvanlig dette pågår siste timen.

Jeg har målt faktisk strømtrekk på et lite utvalg EVSE / nødladere. Lader i bil bruker å legge seg litt under det EVSE står innstilt til. Eksempelvis 10A gir typisk ca 9A.

Bakgrunnen for min tvil er standard for PWM signalet går bare til 6A. Noen biler går ikke lavere enn 7A, andre aksepterer ned mot 5A. Men, så lavt som 2,6 - 3A er ikke støttet.

Linken er til SAE J1772 standarden, men all signalisering er den samme på IEC 62196, kjent som Type 2 kontakten.

Hentet fra Wikipedia:
50%   30 A   
40%   24 A   
30%   18 A   
25%   15 A   
16%   9.6 A   
10%   6 A   

Om mine antakelser er riktig blir ladetiden : for 8,9 kWh batteri ladet fra 20-100%
20% av 8,9 = 1,8 kWh - skal lade 7,1 kWh + 15% = 8,1 kWh
EVSE står til 8A, dvs. lader med 7A x 220 V (litt lav spenning) = 1,5 kW
7,1 / 1,5 = 4,7 time + litt ekstra tid på slutten = ca 5 timer, med en belastning på 1,5 kW.

I følge data jeg fant på nett den korteste ladetiden 8,9 kWh / 3,3 kW ladeeffekt maks = 2t 45 min

Edit: Se svar #5 for et trolig mer korrekt svar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Takk for svar. Status etter ca 5 timer lading. 50% SOC og den antar rundt 8 timer igjen. Jeg endret nødladeren til standardkonfigurasjonen «H» midlertidig og da antok bilen rundt 4 timer gjenstående. Deretter satt jeg nødlader til «L»og den gikk tilbake til antatt 8 timer til lading. Det må være den innstillingen i bilen som gir mulighet til supertreg ladehastighet. Det er medfølgende nødlader fra Kia.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Uten at jeg har håndboken i nærheten så er rimelig sikker at nødladeren støtter 8, 10 og 12 (standard, nullstilles til denne hver gang schuko kobles ut) amp. Kan det være at redusert og minumum innstillingene i bilen gjør at strømtilførselen slår seg av og på for å unngå kontinuerlig belastning?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

#5
Jeg tenkte litt feil her.

Standad for PWM signal går til 6A. Dvs. justering på EVSE, og i en fastmontert ladeboks kan bare settes ned til 6A.

Men, ved å velge valg om redusert lading i bilen vil dette gi en beskjed til bilens lader om å trekke mindre enn PWM signalet indikerer. Det bryter ikke med noen standard, kan alltid trekke mindre, men aldri mer enn PWM signalet indikerer.

Tror ikke bilens lader slår seg av og på, heller at den da lader svært sakte. For å teste kan du sjekke med en enkel måler. En slik måler bør bare benyttes som en test, ikke regelmessig, kvaliteten på dem kan variere mye. Selv en lav last kan gi varmgang over tid.

Rimelig Biltema energimåler
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#6
Tusen takk for gode svar TB.

Det kan jo virke som om bilen klarer seg med ladestrøm tilsvarende ett par biler med motorvarmer på, og det burde normalt gå greit i en rekkegarasje. Men en slik energimåler gir nok best svar, tror jeg må prøve en sånn.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

Jeg ville ikke bli veldig overrasket om ladetapet blir i området 30%+ med så lav effekt, og at dermed antall kWh du bruker (og leser av på måleren) langt overgår det som ender på batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Godt poeng, lader blir trolig mindre effektiv ved lav last.

Måle med energi meter vil gi et bedre svar. Spørsmål hvor nøyaktige slike billige energi målere er..  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Ja, kan ikke utelukke større ladetap.

Kan hende det har noe å si at onboard laderen kun er 3.3 kW også? Altså, det er ikke snakk om en stor onboard lader som kjører på uvanlig lav ladestrøm, men en liten onboard lader som kjører på lavere ladestrøm enn til vanlig.

Når jeg har tilgang til normal lader og kan lade på maks effekt så bruker jeg ikke mer enn 2t 30m å lade opp 8,9 kWh batteriet, da riktig nok vil ikke batteriet gå helt i bånn i SOC fordi de siste 20% er reservert hybrid modus.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA