Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

stiAn80

Rettelse: fortsatt 4.990,- i etableringskostnad.

stiAn80

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 03. mars 2022, klokken 15:50
Syns de nye prisene til ohmia ikke er så verst, der jeg bor nå måtte vi betale 20k for ladeboksen og nå betaler vi 2,50 per kwh fordi strømprisene er høye så hvis vi hadde hatt ohmia så hadde jeg spart de 20k og betalt mindre for lading.
Forresten de prisene han over skrev er ikke samme som står på siden til ohmia, der står det 249 for 85kwh og 399 for 200

https://portal.ohmiacharging.no/public/pricecalculator?a=1084

Vårt sameie skrev avtale før loven med at kostnaden for ladeanlegget skal fordeles på alle beboerne gjennom en økning i felleskostnadene. Så derfor dyrere...

Lars C. Krogenæs

#182
Sitat fra: stiAn80 på torsdag 03. mars 2022, klokken 16:02
Vårt sameie skrev avtale før loven med at kostnaden for ladeanlegget skal fordeles på alle beboerne gjennom en økning i felleskostnadene. Så derfor dyrere...

Styret sitter her i en juridisk "skvis". Beboere kan med loven i hånd kreve at de ikke skal betale for leie av infrastruktur, da dette skal fordeles på alle beboere.

Samtidig har styret skrevet en juridisk bindende avtale med et selskap, og mellom styret og Ohmia gjelder ikke sameieloven, men normal kontraktsrett. Nok en grunn til ikke å eie sin egen infrastruktur.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ruslebiff

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 03. mars 2022, klokken 16:13
Sitat fra: stiAn80 på torsdag 03. mars 2022, klokken 16:02
Vårt sameie skrev avtale før loven med at kostnaden for ladeanlegget skal fordeles på alle beboerne gjennom en økning i felleskostnadene. Så derfor dyrere...

Styret sitter her i en juridisk "skvis". Beboere kan med loven i hånd kreve at de ikke skal betale for leie av infrastruktur, da dette skal fordeles på alle beboere.

Samtidig har styret skrevet en juridisk bindende avtale med et selskap, og mellom styret og Ohmia gjelder ikke sameieloven, men normal kontraktsrett. Nok en grunn til ikke å eie sin egen infrastruktur.

Er vel ikke så vanskelig skvis, styret må bare be Ohmia fakturere disse kostnadene til sameiet i stedet for beboerene. Så kan Ohmia få like mye penger som før og kostnaden blir fordelt på alle beboerene, som kan angre på at de hadde valgt ett styre som valgte en slik leverandør

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 03. mars 2022, klokken 15:37
Ikke for å reklamere for Ohmia, men husk at dette også inkluderer leie av boks.

Hvis vi antar en normal utsalgspris på boks til 17.000 kr, med en forventet levetid på 10 år, blir det 1700kr i året med en forenklet nedskriving. Det igjen gir en pris på 140kr per mnd. Tar vi med et normalt administrasjonsgebyr på 60kr per mnd i borettslag/sameier, får vi en pris på 200kr som dekker boks/admin, mens 49,- da dekker strøm.

Det gir en pris på ca. 1 kr per kWt ved et uttak på 50kWt.

1199 kr for 835 kWt gir da en kWt pris på 83øre hvis man treffer riktig. Nå vil antagelig mange ikke nå taket av sin "kvote", så noe dyrere vil det bli. Antagelig vil man ha boksen i mer enn 10år også...
Nå er ikke utsalgspris det samme som innkjøpspris, samt med kjøp av mange ladebokser, så vil både leverandør og kunde forvente "grupperabatt". At man skal sitte å beregne seg full fortjeneste per boks når man får kontrakt på et slikt anlegg, er vel mildt sagt grådig, i mine øyne.

Si Ohmia betaler så mye som 5k,- for en boks i innkjøpspris, så er reell kostnad per boks ved 20 ladere, 100K. Nå er jo litt mer materiell og ikke minst arbeid en del av kosten, men si at de på en boks som selges til 17K, er "belemret" med 5K i arbeid, andre deler og kostnader, og netto fortjeneste er da 7K per boks, eller 140K.

Når oppstartsgebyret/påkoblings/endringsgebyret er på ca 5K (dekker sikkert både boks og litt fortjeneste tipper jeg), så skal det enda mindre til før de går i 0. Og samme boksen betales jo flere ganger om en leilighet selges flere ganger i løpet av den 10-år-perioden. Man kan anta at ca 10 % av leilighetene omsettes minst en gang i løpet av en periode på 10 år.

Så skal de også tjene på selve elsalget, så med en snittpris i året på 1 kr/kWh som man ville betalt på et privat anlegg inkludert mva og nettleie-kostnader, og de har de prisene de oppgitt nedenfor, så vil det være alt fra 1,44 til 4,98 pr kWh som skal dekke både boks, faktiske strømkostnader, montering og oppkobling. Og de har vel uansett sikret seg selv langt bedre pris på strømmen enn hva sluttkunden må betale.

Fordelt over 10 år skal det ikke så mye til før anlegget er dekket inn, og Ohmia kan sitte og skumme fløten. Gitt at folk i snitt betaler 449,- per måned for 135 kWh, som gir 3,33 pr. kWh, så er det for en enkelt kunde 2,33x135 = 314,55 per måned til å dekke alt annet enn strømmen. Med snitt på 20 bokser over 10 år, så er det nesten 755K i DB for en 10-årsperiode.

Nå sitter vel du med veldig god oversikt over hva dere ville hatt av kostnader på et slikt anlegg, så du regner vel fort frem til hvor raskt dere er ved det punktet at anlegget er dekket inn, og dere kan sitte og håve inn. Tar jeg veldig feil om jeg tipper 3 år som snitt for tilbudene dere gir ut?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Griffel

Nå koster jo en easee charge hos elbilgrosisten ca. 16000 så å tro at 5000 er innkjøpspris er ekstremt optimistisk. Så kommer jo bakplate og installasjon i tillegg.
Derfor er nok ikke avtalen hårreisende med nedbetaling og de strømprisene vi har i dag. Men la oss si 140kr/mnd for leie av selve stasjonen så blir kWh prisen (for nye anlegg) fra 0,98 til 1,36 om en bruker abonnementet 100%.

For nye anlegg hvor borettslag/sameiet må dekke infrastrukturen er det vel i tillegg til det bruker må betale et beløp som kommer over felleskost, enten som et ekstra beløp på kost for garasjeplass dersom alle har en plass, eller som et mer "usynlig" beløp bakt inn i felleskost, og det er da noe som alle i borettslaget betaler elbil eller ikke som da dekker grunn installasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RJK

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. mars 2022, klokken 19:53
Nå koster jo en easee charge hos elbilgrosisten ca. 16000 så å tro at 5000 er innkjøpspris er ekstremt optimistisk. Så kommer jo bakplate og installasjon i tillegg.
Derfor er nok ikke avtalen hårreisende med nedbetaling og de strømprisene vi har i dag. Men la oss si 140kr/mnd for leie av selve stasjonen så blir kWh prisen (for nye anlegg) fra 0,98 til 1,36 om en bruker abonnementet 100%.

For nye anlegg hvor borettslag/sameiet må dekke infrastrukturen er det vel i tillegg til det bruker må betale et beløp som kommer over felleskost, enten som et ekstra beløp på kost for garasjeplass dersom alle har en plass, eller som et mer "usynlig" beløp bakt inn i felleskost, og det er da noe som alle i borettslaget betaler elbil eller ikke som da dekker grunn installasjonen.
Jeg tipper du mest sannsynligvis hadde blitt ganske så overrasket over å vite innkjøpsprisen som finnes på diverse elektronikk som selges dyrt i Norge. Noen tar ganske så fete dekningsbidrag, så TV'en din til 25 K, koster nok sjelden mere enn 5K ut fra fabrikk, om ikke det er en veldig liten produksjon av akkurat den modellen. Men i mer normale modeller er det fort mye å gå på for noen ledd i kjeden.

Spørsmålet er mest om hvem som stikker av med den største potten. Når det gjelder TVen din, så er det nok Samsung selv, siden de styrer mye av importen til Europa. Andre varer man kan kjøpe direkte fra fabrikk i større kvanta, så er det nok importøren som blir fetest. Enda bedre om du selv eier designet og rettigheten til produktet, og får produsert på fabrikk etter egne tegninger og spesifikasjoner.

Nå skal det sies at jeg ikke har sjekket om Ohmia får bygget egne bokser og eventuelt hvor de bygges, eller om de kjøper ferdig vare fra andre, velkjente produsenter. Men selv i det siste tilfelle så detter enhetsprisen fort med relativt store summer bare man kjøper mange nok.

Faktisk ville det ikke forundret meg om jeg egentlig har tatt alt for hardt i, men jeg har egentlig tatt høyde for at det fort svinger noen tusenlapper den ene eller andre veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hav4rd

Sitat fra: RJK på lørdag 05. mars 2022, klokken 21:03
Nå skal det sies at jeg ikke har sjekket om Ohmia får bygget egne bokser og eventuelt hvor de bygges, eller om de kjøper ferdig vare fra andre, velkjente produsenter. Men selv i det siste tilfelle så detter enhetsprisen fort med relativt store summer bare man kjøper mange nok.

Ohmia bruker Easee-ladere. I mitt sameie var det "kampanjepris" på 2999,- for boksen/oppkobling. Dog, det skal sies at det strengt tatt er oppstartskostnad for leie av ladeboksen. Flytter du får du den ikke med deg. Ny eier av leiligheten må betale nytt beløp for å koble seg til.
ID.4 GTX (2022)

Griffel

#188
Sitat fra: RJK på lørdag 05. mars 2022, klokken 21:03
Nå skal det sies at jeg ikke har sjekket om Ohmia får bygget egne bokser og eventuelt hvor de bygges, eller om de kjøper ferdig vare fra andre, velkjente produsenter. Men selv i det siste tilfelle så detter enhetsprisen fort med relativt store summer bare man kjøper mange nok.
Nå er det jo lett å se på hjemmesiden at Ohmia benytter norskproduserte Easee, og når disse skal ha lastdeleing blir det Easee charge. Med en gjennomsnittlig utnyttelse av abonnementstrinnen midt på trinnet  gir en nedbetaling på 150kr/mnd  en kWh pris på ca. 1,44kr +/- 8 øre. (8år=14 500, 6år=10 800).

(Disse beløpene er det som gir tilnærmet lik kWh pris på alle trinn)

Så akkurat nå med dagens strømpriser ikke så galt, men fortsetter det slik vil nok abonnementsprisen øke og den enkelte har vel ikke noe særlig valg. (Dette gjelder nye avtaler. Noe av kWh pris i gamle avtaler og innskudd dekker infrastruktur. For de nye avtaler er dette noe borettslaget betaler og som da betales over felleskost.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA