Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av foxy, lørdag 07. april 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 12:00
mange trekker frem 0-100 km/h på tesla s - men noen som vet 80-120 km/h verdier? det er jo det som er av interesse. 0-100km/h tall er jo bare for gutter som aldri har kjørt bil før  ;D

Jeg vet ikke tiden men Model S er giret for høyere makshastighet enn Roadsteren. Det har som virkning at den visstnok skal være kjappere i området 70-120 enn Roadsteren på bekostning av 0-100 tiden. Så jeg ville ikke bekymret meg for 80-120, annet enn muligheten for å miste lappen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 12:00
mange trekker frem 0-100 km/h på tesla s - men noen som vet 80-120 km/h verdier? det er jo det som er av interesse.
80 - 120 km/t er ikke av interesse for meg. Velger man en unik målemetode for akselerasjon finnes det ikke noe sammenligningsgrunnlag. Det vel heller ikke så smart å teste dette sev med en akselerometer-app og våre fartsgrenser.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

foxy

Sitat fra: El rayo på søndag 15. april 2012, klokken 15:42
80 - 120 km/t er ikke av interesse for meg. Velger man en unik målemetode for akselerasjon finnes det ikke noe sammenligningsgrunnlag. Det vel heller ikke så smart å teste dette sev med en akselerometer-app og våre fartsgrenser.



80-120 er vel ikke unik og blir brukt av mange bilprodusenter, bare se på specs til BMW f.eks.

80-120 akselerasjonen har en praktisk betydning for forbikjøringer... hva bilen klarer fra 0-100 betyr nothing... eleastisiteten som teller...

Som jkirkebo skriver er den sikkert bra nok i model s , men uansett av interesse for meg...
I-miev 2011
Asker

El rayo

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 16:05
Sitat fra: El rayo på søndag 15. april 2012, klokken 15:42
80 - 120 km/t er ikke av interesse for meg. Velger man en unik målemetode for akselerasjon finnes det ikke noe sammenligningsgrunnlag. Det vel heller ikke så smart å teste dette sev med en akselerometer-app og våre fartsgrenser.
80-120 er vel ikke unik og blir brukt av mange bilprodusenter, bare se på specs til BMW f.eks.
Da er det vel bare jeg som ikke den store leseren av biltester lengere.

Elektromotorens høye dreiemoment over et stort turtallsregister som gjør at den ikke har behov for en flertrinns gearkasse borger for god akselerasjon fra - til alle tenkelige hastigheter - spesiellt over det hastighetsområdet som en gearkasse må veksles for at bilen skal yte maks.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Espen Hugaas Andersen

#94
Hvis man ser på Tesla Roadster:



Den har fullt dreiemoment opp til 5400 RPM (77 km/t), og deretter begynner det å falle. Ved 9000 RPM (128 km/t) er dreiemomentet halvert. Og på toppen av dette må bilen kjempe mot luftmotstanden ved høyere hastigheter, som den ikke må ved lavere hastigheter, så akselerasjonen man får ut av dreiemomentet reduseres med hastigheten.

Men halvparten av veldig mye er fortsatt mye. Her kan man se at tiden fra 80 km/t til 112 km/t er på 3,1 sekunder, og 80 km/t til 128 km/t er på 5,4 sekunder. Tiden fra 80 km/t til 120 km/t blir vel i området 4,1 sekunder.

Hvordan Model S kommer til å bli er ikke 100% kjent, men ryktene sier motoren skal være 300 kW maks og vil ha maks dreiemoment på 306 lb-ft (414 Nm) opp til ca 7000 RPM, som tilsvarer 94 km/t. Man vil trolig ha rundt to tredjedeler av dreiemomentet ved 120 km/t, altså i overkant av 200 lb-ft (270 Nm). Det tilsvarer det maksimale dreiemomentet fra en ganske sprek V6.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg fant denne grafen:



Dette er en sammenligning av Model S, ca med de tallene jeg oppga, og en 2011 BMW 320d xdrive (184 hp, 320 Nm). Model S er langt overlegen helt til den når sin makshastighet, og bortsett fra i førstegir.

Det viser oppførselen til en bensinbil i forhold til en elbil. (Kanskje jeg vil prøve å sette i sammen en tilsvarende graf for den råeste M5en jeg kan finne. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan grafene vil bli seende ut.)

En ting til: 300 kW motoren er motoren som skal stå i standard Model S. Performance-versjonen skal ha en sterkere motor. I tillegg kan det nevnes at grafen antar batteripakken på 85 kWh. Jeg vet ikke hvordan ting blir seende ut når motoren begrenses av batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El rayo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. april 2012, klokken 00:07
Jeg fant denne grafen:


Se den, ja! Et bilde sier mer enn 1000 ord. Kurvene gjelder når alle kreftene overføres til bakken (ikke hjulspinn).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

foxy

kurven telsa roadster vs 6 syl sier meg noe, men den andre ikke så mye...  ???

hva er kilden og hvorfor valgte de 320d xdrive uavhengig av (tvilsom??) datagrundlaget..

skal man sammenligne med noe bør man vel velge 550i siden den er like dyr ca som Tesla S i Tyskland f.eks.



I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Fyren valgte 320d fordi det er det han bytter ut med Model S. Tallene stemmer ihvertfall sånn ca.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. april 2012, klokken 19:45
Fyren valgte 320d fordi det er det han bytter ut med Model S. Tallene stemmer ihvertfall sånn ca.

kilde?
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#100
Dat var på Tesla Motors Club forumet jeg fant grafen, men det er jo bare å sjekke tallene selv. link

414 Nm ganger 9,73 (giringen) blir 4028 Nm på hjulene.

380 Nm ganger 13,16 (første gir) blir 5000 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 7,38 (andre gir) blir 2800 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 4,8 (tredje gir) blir 1824 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 3,61 (fjerde gir) blir 1372 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,73 (femte gir) blir 1037 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,18 (sjette gir) blir 828 Nm på hjulene. (Maks)

For å finne ut hastighetene ganger man bare omdreiningene delt på giringen med omkretsen av hjulene.

(en ting som ikke er tatt med i grafene er tapet i drivverket. Dette vil være i området 5% for Teslaen og 15% for BMWen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#101
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. april 2012, klokken 20:01
Dat var på Tesla Motors Club forumet jeg fant grafen, men det er jo bare å sjekke tallene selv. link

414 Nm ganger 9,73 (giringen) blir 4028 Nm på hjulene.

380 Nm ganger 13,16 (første gir) blir 5000 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 7,38 (andre gir) blir 2800 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 4,8 (tredje gir) blir 1824 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 3,61 (fjerde gir) blir 1372 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,73 (femte gir) blir 1037 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,18 (sjette gir) blir 828 Nm på hjulene. (Maks)

For å finne ut hastighetene ganger man bare omdreiningene delt på giringen med omkretsen av hjulene.

(en ting som ikke er tatt med i grafene er tapet i drivverket. Dette vil være i området 5% for Teslaen og 15% for BMWen.)

takk espen, men tenkte mer på tesla S datagrunnlaget - man finner jo passe lite info ref motor og ytelse på deres websider om denne bilen som skal komme om noen mnd?!!!  ::)

og denne bmw'n skal man i alle fall ikke sammenligne med - hvis man velger en så burde det være 550i. uansett for meg, som er en enkelt person  ;D, holder det med 80-120 data for å kunne danne meg et bilde om ytelse i hverdagen...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#102
Sitat fra: foxy på mandag 16. april 2012, klokken 22:07takk espen, men tenkte mer på tesla S datagrunnlaget - man finner jo passe lite info ref motor og ytelse på deres websider om denne bilen som skal komme om noen mnd?!!!  ::)

og denne bmw'n skal man i alle fall ikke sammenligne med - hvis man velger en så burde det være 550i. uansett for meg, som er en enkelt person  ;D, holder det med 80-120 data for å kunne danne meg et bilde om ytelse i hverdagen...
Jeg sjekket, litt, og ryktene om motor-kraften ser ut som de stammer hovedsaklig fra denne grafen som ble langt opp på Tesla's nettsider på ett tidspunkt, og deretter fjernet fra oversikten, men den ligger fortsatt i bakgrunnen: http://www.teslamotors.com/sites/default/files/torque_curve.jpg

415 nm ved 7000 RPM tilsvarer 407 hp.

Men man vet jo motorkraften kommer til å bli større enn Roadsteren bare basert på batteri-kapasiteten. Større batteri = mer strøm = mer kraft.

Rodsteren får 225 kW/302 hp ut av et batteri på 53 kWh. Med et batteri på 85 kWh skal man da kunne få ut 360 kW/483 hp. (Peformance versjonen vil nok få motor og elektronikk til å utnytte noe av den ekstra effekten.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#103
Jeg lagde en sammenligning av Model S og M5:



Jeg har trukket i fra 15% for tap i drivverk på M5en og 5% på Teslaen.

Jeg syns Model Sen klarer seg ganske bra, tatt i betrakning disse faktaene:

Model S, 85 kWt:
- 300 kW motor
- 0 - 100 km/t på 5,6 sekunder
- 0,2 kWt/km = 2 kroner/mil
- fra 550 000 kroner

BMW M5:
- 412 kW motor
- 0 - 100 km/t på 4,4 sekunder
- 0,99l/mil = 14 kroner/mil
- fra 1 800 000 kroner (ca 640 000 før avgifter)

Performance versjonen bør ha ytelse som er enda nærmere M5. Den skal ihvertfall klare 0 - 100 på samme tiden, og hvis kurven ender opp med å ligge litt høyere så blir det lite som skiller M5 og Model S opp til 200 km/t.

(En ting jeg stusser litt på er at man kan kjøre i 60 km/t i førstegir. Og på norske veier klarer man seg med første og andre gir, da andre gir går opp til 113 km/t. Er det virkelig sant at det er så lite giring man behøver å gjøre?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PerBear

...og M5 har heller ikke plass til elsykkel & surfbrett fra sløyden!  ;)

Uansett - de som kjøper BMW vil ha BMW og vil at kjerra lukter og høres ut som en schikkelig Schnellfahrer! En elbil med tilsvarende ytelser (eller bedre) mangler det 5. element!

Men den oppvoksende generasjon har sett lyset (og kjent lukta av dieselfjert) - minst mulig prompebil - de vil bli forbudt i flere og flere bysentra så fremtiden er elektrisk... ;D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA