Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

geear

Du er så sykt svart-hvitt daktari.

Jeg hadde aldri kjøpt en F-150. Totalt uinteressant. Men hadde allikevel en reservasjon på CT. Rekkevidde var velt irrelevant for reservasjonen. De som vil ha, de vil ha.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:18Store spørsmål om dette med exoskelleton. I følge Munro så har den ikke det.
Det er en offroad DeLorean.

Rutene er virkelig ikke skuddsikre. De tåler en hard snøball eller en slapp lobb med baseball. Det tror jeg de fleste biler tåler. Metallkarroseriet tåler en trøkk, men er ikke «skuddsikkert», det de brukte var en lavhastighets 9mm (tommygun). Så den er ikke presidenttransport slik den er nå.
Det er alltid noen som vil krangle på det ene og det andre. https://cleantechnica.com/2023/08/10/what-is-the-tesla-cybertruck-exoskeleton/


Klart det ikke er en pansret bil, men den tåler vesentlig mere enn tradisjonelt bygde biler (får en håpe da).

At det er en DeLorean er jo bare tull. Det er kun finishen på platene som ligner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:15Det er jo nettopp poenget: den måten å bygge  bil på er dyrt, vanskelig, stygt, tungt og med usikker levetid og reparasjonsmulighet, men ingen større fordeler utover markedsføringen. Ekte skuddsikre Range Rovere har man alltid fått kjøpt, eller modda Hilux for skikkelig offroad.

CT veier 6700-6900 pund, F150 6300-6800 avhengig av batteri

Konsept for konseptets skyld, uten gevinster.
Fordi om du ikke ser noen fordeler, så er det kanskje andre som gjør det. 2 millioner reservasjoner sier det.

Skuddsikker Range Rover eller Arctic Truck Hilux er totalt uinteressant sammenlignet med CT.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Tror du 2 mill. reservasjoner blir konvertert til bestillinger? Tipper maks 10%.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:18Tror du 2 mill. reservasjoner blir konvertert til bestillinger? Tipper maks 10%.
Det har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om. Tiden vil vise, og det vil jo være veldig avhengig av omtale fremover (og Musks påfunn). Men jeg tror mye mere enn 10%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Tror økonomien vil ha en større betydning for salget. Selv i USA har galskapen sine grenser. Med en pris på 80K-99K USD til langt ut i 2025 uten signaler om positiv utvikling i økonomien, vil bilmarkedet være blant de første som merker nedgang. Det ser vi allerede nå. Mange av reservasjonistene har nok også hatt et sterkt ønske om å være blant de første ekshibisjonistene, men det blir jo mindre attraktivt etter som tiden går.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:18Tror du 2 mill. reservasjoner blir konvertert til bestillinger? Tipper maks 10%.
Det har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om. Tiden vil vise, og det vil jo være veldig avhengig av omtale fremover (og Musks påfunn). Men jeg tror mye mere enn 10%.
Det er vel heller ikke så veldig interessant, da nye interessenter kommer til etterhvert. For TM3 har de vel per nå solgt flere ganger det antallet som reserverte bil innen den kom i produksjon. Ikke alle gidder å reserve på usett bil med ukjente spesifikasjoner.

Antall reservasjoner forteller jo kun noe om mange som vil ha bilen her og nå, såpass at de legger ut et lite beløp for å sikre seg plass i køen for tidlig leveranse. Om bare 10 % konverterer til bestilling, så utgjør det 200 K biler, som er en grei start.

Tenker det er minimum som konverterer til bestilling, mer sannsynlig noe mellom 20 og 40 %. Noe mere enn det, så må det jo sies å være spetaktulært god konvertering til faktisk ordre.

Og så kommer etterhvert alle de som blir lokket når bilen er her, og de som må teste bilen før de lar seg overbevise. Det som kan stoppe mange, er jo når man har de første testene, og den får "endelig dom".

Det kan nok velte en ev. suksess om det da blir totalslakt. Det tviler jeg sterkt på at skjer. Men derifra til braksuksess, er jo en lang vei. Og bilens spesielle utseende, kan selvsagt føre til at den raskt får stor suksess, men fort blir "uinteressant".

Men synes tross alt det er noe som utstråler "tidløs" ved denne. Den vil nok aldri oppfattes som kjedelig og outdated. Tror det vil stå seg lenge.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:09Det er vel heller ikke så veldig interessant, da nye interessenter kommer til etterhvert. For TM3 har de vel per nå solgt flere ganger det antallet som reserverte bil innen den kom i produksjon. Ikke alle gidder å reserve på usett bil med ukjente spesifikasjoner.

Ja, det eneste som betyr noe for Tesla er jo at etterspørselen er større enn produksjonskapasiteten. Det er jo Tesla veldig flinke til å regulere med pris.

Jeg er temmelig sikker på at etter hvert som Tesla forbedrer produksjonen, øker kapasitet og senker kostnader, så vil prisen gå ned.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:24
Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:09Det er vel heller ikke så veldig interessant, da nye interessenter kommer til etterhvert. For TM3 har de vel per nå solgt flere ganger det antallet som reserverte bil innen den kom i produksjon. Ikke alle gidder å reserve på usett bil med ukjente spesifikasjoner.

Ja, det eneste som betyr noe for Tesla er jo at etterspørselen er større enn produksjonskapasiteten. Det er jo Tesla veldig flinke til å regulere med pris.

Jeg er temmelig sikker på at etter hvert som Tesla forbedrer produksjonen, øker kapasitet og senker kostnader, så vil prisen gå ned.
Ja, dette har de helt klart beregnet så godt det lar seg gjøre. OG derfor de sier at de er break even ved det volumet de har satt. 

Og dette kan jo være et forsiktig anslag, så kanskje de går break even tidligere enn det. Men det kommer jo an på hvordan forutsetningen endrer seg med tiden, både når det kommer til ting som råvarekost og tilgang på både råvarer og deler de må ha fra andre leverandører.

Slik jeg har forstått, har Tesla lagt stort arbeid i å få leverandører til å forstå Tesla sine behov, slik at når Tesla er klar for "ramp up", så er allerede leverandørene klare til å øke leveransene. Og motsatt, når det går mot f.eks. nedetid på produksjonsbåndet fordi de skal retoole eller legge inn endringer, så har allerede leverandørene trappet ned leveransene.

På den måten vil de stort sett alltid "rett antall/mengder" på lager og på vei.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:34Du er så sykt svart-hvitt daktari.

Jeg hadde aldri kjøpt en F-150. Totalt uinteressant. Men hadde allikevel en reservasjon på CT. Rekkevidde var velt irrelevant for reservasjonen. De som vil ha, de vil ha.
Sorry for at jeg er skuffet. Utseendet er jo spennende, men det var pris vs rekkevidde vs praktikalitet som var killer feature.
Tenk om de hadde laget en bedre, finere og 200.000 billigere Rivian...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 18:39Sorry for at jeg er skuffet. Utseendet er jo spennende, men det var pris vs rekkevidde vs praktikalitet som var killer feature.
Tenk om de hadde laget en bedre, finere og 200.000 billigere Rivian...
Hmm, ingen av de tingene du nevner var viktige når jeg reserverte. Regner med du har data som støtter opp påstanden din? Eller er det bare din personlige mening?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:01
Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 18:39Sorry for at jeg er skuffet. Utseendet er jo spennende, men det var pris vs rekkevidde vs praktikalitet som var killer feature.
Tenk om de hadde laget en bedre, finere og 200.000 billigere Rivian...
Hmm, ingen av de tingene du nevner var viktige når jeg reserverte. Regner med du har data som støtter opp påstanden din? Eller er det bare din personlige mening?
Data? Mener du 500 miles og $ 40.000?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:01
Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 18:39Sorry for at jeg er skuffet. Utseendet er jo spennende, men det var pris vs rekkevidde vs praktikalitet som var killer feature.
Tenk om de hadde laget en bedre, finere og 200.000 billigere Rivian...
Hmm, ingen av de tingene du nevner var viktige når jeg reserverte. Regner med du har data som støtter opp påstanden din? Eller er det bare din personlige mening?
Data? Mener du 500 miles og $ 40.000?
Nei, at det du nevnte var det de som reserverte regnet som killer features. Altså at grunnen til å kjøpe CT var rekkevidde, pris og praktiske ting. At du regnet det som viktig har null betydning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:12
Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:01
Sitat fra: daktari på lørdag 02. desember 2023, klokken 18:39Sorry for at jeg er skuffet. Utseendet er jo spennende, men det var pris vs rekkevidde vs praktikalitet som var killer feature.
Tenk om de hadde laget en bedre, finere og 200.000 billigere Rivian...
Hmm, ingen av de tingene du nevner var viktige når jeg reserverte. Regner med du har data som støtter opp påstanden din? Eller er det bare din personlige mening?
Data? Mener du 500 miles og $ 40.000?
Nei, at det du nevnte var det de som reserverte regnet som killer features. Altså at grunnen til å kjøpe CT var rekkevidde, pris og praktiske ting. At du regnet det som viktig har null betydning.
Kanskje du har rett, at folk er villig til å betale overpris bare fordi det er en Tesla, ser anderledes ut men driter i egenskapene. Litt komisk, for de fleste eiere argumenterer jo for Tesla fordi egenskapene er bedre enn konkurrentene. Bare vikarierende argumentasjon kanskje, time will show.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Mobileum

Cybertruck er mannens svar på Louis Vuitton, Gucci, Prada, etc. Bare må ha det, koste hva det koste vil....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA