NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, tor 30. apr 2020, kl. 15:56

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: pekle på fre 01. mai 2020, kl. 18:21
Sitat fra: eivhelle på fre 01. mai 2020, kl. 15:54
Dette er ikke vanskelig. Teknisk sett skjønner jeg ikke hvordan man kan være kvalifisert til å kjøre bil, hvis man ikke klarer noe så enkelt som å koble til en kontakt og registrere en brikke på laderen.
Greit nok det når det funker. Men har ikke tall på hvor mange ikke-Tesla ladere ute av drift mine foreldre som har kjørt Model S land og strand rundt i 6 år har vært borti. Nå har de jo nesten aldri bruk for slike lenger, og det kan hende oppetiden har blitt bedre for alt jeg vet, men lav regularitet og få stolper har iallfall vært et problem.
Det er mulig at det først og fremst er de som kjører Tesla som sliter med ikke-Tesla ladere. Men  etter å ha hatt elbil i litt over 5 år, og hurtigladet et sted mellom 150 og 200 ganger, har jeg ikke hatt samme opplevelse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på fre 01. mai 2020, kl. 19:09
Det er mulig at det først og fremst er de som kjører Tesla som sliter med ikke-Tesla ladere. Men  etter å ha hatt elbil i litt over 5 år, og hurtigladet et sted mellom 150 og 200 ganger, har jeg ikke hatt samme opplevelse.
Tull. Jeg har kjørt elbil siden 2013, hvorav 160kkm i Tesla og litt over 100kkm i i3 + litt I-Pace og noen få andre elbiler.

En gang har jeg støtt på en Tesla stolpe som ikke virket, men da er det mange andre å velge i.

Når vi hentet I-Pacen støtte vi på tre ladere ute av drift på tre dager. Heldigvis var dette på stasjoner med to ladere. I tillegg til historien fra i går med 5 av 8 ladepunkter ute av stand. Og jeg har mange ganger stått på tlf med Fortum og grønn kontakt for å starte ladere osv. Senest for en uke siden. Oppetiden til disse vs Tesla er ikke sammenlignbare i det hele tatt.

Når man for å få i gang en lader først må ta ut CCS støpselet og sette det tilbake, for så å ta ut CHAdeMO støpselet og sette det tilbake før man kan dra brikken og så sette CCS støpselet i bilen så er det ganske langt igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pekle

Sitat fra: pekle på fre 01. mai 2020, kl. 18:21
Sitat fra: eivhelle på fre 01. mai 2020, kl. 15:54
Dette er ikke vanskelig. Teknisk sett skjønner jeg ikke hvordan man kan være kvalifisert til å kjøre bil, hvis man ikke klarer noe så enkelt som å koble til en kontakt og registrere en brikke på laderen.
Greit nok det når det funker. Men har ikke tall på hvor mange ikke-Tesla ladere ute av drift mine foreldre som har kjørt Model S land og strand rundt i 6 år har vært borti. Nå har de jo nesten aldri bruk for slike lenger, og det kan hende oppetiden har blitt bedre for alt jeg vet, men lav regularitet og få stolper har iallfall vært et problem.
Kan godt tenkes det er en psykologisk greie der, at man er vant til at ting bare funker, så overproblematiserer man utfordringen.

Men du mener det funker bra nok og at alle bør lære seg like mye om lading som deg før de tar seg en tur, istedet for at man adopterer en løsning som beviselig fungerer i stor skala og er enkel for alle, også de som ikke bryr seg så mye om teknologien i seg selv.

Altså, jeg forstår tankegangen - er litt fagidiot på mine områder selv. Men jeg forstår også at de som tjener de store pengene er de som tar massemarkedets utfordringer på alvor og leverer brukervennlige og idiotsikre løsninger som gjemmer unna kompleksiteten.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fre 01. mai 2020, kl. 19:43
Tull. Jeg har kjørt elbil siden 2013, hvorav 160kkm i Tesla og litt over 100kkm i i3 + litt I-Pace og noen få andre elbiler.

En gang har jeg støtt på en Tesla stolpe som ikke virket, men da er det mange andre å velge i.

Når vi hentet I-Pacen støtte vi på tre ladere ute av drift på tre dager. Heldigvis var dette på stasjoner med to ladere. I tillegg til historien fra i går med 5 av 8 ladepunkter ute av stand. Og jeg har mange ganger stått på tlf med Fortum og grønn kontakt for å starte ladere osv. Senest for en uke siden. Oppetiden til disse vs Tesla er ikke sammenlignbare i det hele tatt.

Erfaringene varierer nok en del. Jeg har kjørt elbil siden 2011 og Tesla siden 2013. Hurtiglader Teslaen en god del, men mye oftere utenfor Teslas nett enn på SuC. Opptil 2000kWh per pår på CCS-ladere. Etter 2014 har jeg kun et par-tre ganger har jeg vært borti ladere som ikke virket, men da enten på steder med flere ladere samme sted eller ladere fra andre operatører kort vei unna. Et par-tre ganger har laderen trengt omstart, noe en kjapp telefon til kundeservice har fikset. Jeg har også vært borte i defekte Tesla-stolper mange ganger, f.eks i påsken på Lillehammer for et par år siden. Da var 3 av 10 stolper ute av drift og det var 8 biler i køen foran meg. Måtte vente i ca. 20 minutter, det er det lengste jeg noensinne har ventet i kø på hurtiglading.

For min del er opplevelsen ganske lik for Tesla SuC og de andre. Ja, de andre må startes med brikke, men de nyeste laderne trenger man ikke å trykke på knapper på. Kun å vise brikken så starter lading automatisk. Jeg må registrere meg som bruker av elbilforeningens brikke og legge inn kredittkort, men kortet må også legges inn på Tesla sine sider.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

z4rd

Det er jo hevet over enhver tvil om hva som er det raskeste, smidigste og enkleste systemet her - uavhengig om man er EDB-superbruker, RFID-nerd eller bestemor på tur. Erfaringene varierer ikke en del fordi én eller flere elbilentusiaster opplever situasjonen som 50/50. Det er rett og slett ikke representativt. Beklager hvis det virker litt skarpt, men synes artikkelforfatteren beskriver situasjonen særdeles godt (for de aller fleste). Det bør ikke være slik at man må bruke tid på å registrere seg hos ulike tjenester, bestille ulike brikke, lære ulike prosedyrer etc for å kunne få strøm på bilen.

Jeg tenker at man må finne en felles løsning som fungerer for folk flest og som er så automatisert og strømlinjeformet (no pun intended) som mulig at det føles helt naturlig for folk når de står ved en lader - fordi det er et grunnleggende produkt og tjeneste man snakker om - og slik situasjonen er i dag med ulike løsninger så tjener man ikke dette formålet.

jkirkebo: Du glemte for øvrig å nevne at bruk av elbilforeningens brikke forutsetter at du også er aktivt betalende medlem, eller er ikke det nødvendig lenger? Angående kort på Tesla-profil, så ja, det må gjøres. For min del og mange andres del, så vil den allerede ligge inne siden det er normalt å legge inn et kort ifm bestilling av bil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lør 02. mai 2020, kl. 05:03
For min del er opplevelsen ganske lik for Tesla SuC og de andre. Ja, de andre må startes med brikke, men de nyeste laderne trenger man ikke å trykke på knapper på. Kun å vise brikken så starter lading automatisk. Jeg må registrere meg som bruker av elbilforeningens brikke og legge inn kredittkort, men kortet må også legges inn på Tesla sine sider.
Jada, du beskriver optimal opplevelse på de andre mot vanlig opplevelse på SuC. På vår tur forrige uke hvor vi hurtigladet 21 ganger så var opplevelsen slik du beskriver 2 ganger. Tre ganger var laderen helt død, en gang måtte jeg ringe, to ganger måtte jeg kjøre nødstopp for å få stoppet ladingen, og resten ble det litt trykking her og der. Det er lenge til det blir slik som du beskriver overalt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lør 02. mai 2020, kl. 06:24
Jeg tenker at man må finne en felles løsning som fungerer for folk flest og som er så automatisert og strømlinjeformet (no pun intended) som mulig at det føles helt naturlig for folk når de står ved en lader - fordi det er et grunnleggende produkt og tjeneste man snakker om - og slik situasjonen er i dag med ulike løsninger så tjener man ikke dette formålet.
De enkelte bilmerkene har jo mulighet til å gjøre noe. Audi, Porsche, BMW med flere har jo begynt. Hvis man har ladeavtale og brikke fra produsent, og de gjør avtaler videre med de forskjellige lands leverandører så er jo mye av de administrative utfordringene løst. Det som gjenstår da er:

- stabilitet på laderne
- antall ladere pr stasjon
- få opp alle ladere i bilen med status

Utfordringene er da at de forskjellige produsentene må være oppdatert på hvilke leverandører som finnes i de forskjellige land. Og de fleste produsentene i dag tar seg godt betalt for en slik tjeneste.

automat

Didkusjonen har i liten grad berørt problemene ved å hurtiglade med høy SUC, eller kaldt batteri (og i noen bilers tilfelle, for varmt batteri). Her kan jo selv erfarne elbilister gå på en smell.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

jorgror

Sitat fra: automat på lør 02. mai 2020, kl. 09:10
Didkusjonen har i liten grad berørt problemene ved å hurtiglade med høy SUC, eller kaldt batteri (og i noen bilers tilfelle, for varmt batteri). Her kan jo selv erfarne elbilister gå på en smell.

Denne er alltid vanskelig. Jeg har to råd jeg gir til nybegynnere som skal på langtur:
* Start turen med fult batteri
* Hvis turen går over flere dagen, avslutt dagsetappen med lading slik at du kan starte med mye strøm neste dag.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Rosstopher

Akkurat der er jo huskeregelen nesten den samme som med fossilbil:
- Fyll tanken før du skal på langtur
- Fyll igjen når den begynner å bli tom
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lør 02. mai 2020, kl. 08:20
Sitat fra: jkirkebo på lør 02. mai 2020, kl. 05:03
Jada, du beskriver optimal opplevelse på de andre mot vanlig opplevelse på SuC. På vår tur forrige uke hvor vi hurtigladet 21 ganger så var opplevelsen slik du beskriver 2 ganger. Tre ganger var laderen helt død, en gang måtte jeg ringe, to ganger måtte jeg kjøre nødstopp for å få stoppet ladingen, og resten ble det litt trykking her og der. Det er lenge til det blir slik som du beskriver overalt.

Vel, enten har jeg griseflaks eller så er Fortum langt foran de andre operatørene på oppetid? Jeg lader i all hovedsak hos Fortum og det er vel flere år siden sist jeg kom til en defekt hurtiglader eller en som måtte restartes.

AC-ladestolper derimot, der opplever jeg til stadighet forskjellige problemer...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: Rosstopher på lør 02. mai 2020, kl. 09:49
Nei. Med en fossilbil er det uprobematisk å starte turen med et bensinstasjonbesøk. Eller ta tankingen morgenen etter, hvis man er sliten etter en lang dagsetappe.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lør 02. mai 2020, kl. 09:55

Vel, enten har jeg griseflaks eller så er Fortum langt foran de andre operatørene på oppetid? Jeg lader i all hovedsak hos Fortum og det er vel flere år siden sist jeg kom til en defekt hurtiglader eller en som måtte restartes.

Tja, en av de defekte laderne på turen var ihvertfall Fortum. Vi passerte den to ganger på de tre dagene, var fremdeles defekt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 02. mai 2020, kl. 10:01
Sitat fra: jkirkebo på lør 02. mai 2020, kl. 09:55

Tja, en av de defekte laderne på turen var ihvertfall Fortum. Vi passerte den to ganger på de tre dagene, var fremdeles defekt.

Ja Fortum har noen defekte ladere som alle de andre.... slik er det bare, name of the game. Just saying...

Rosstopher

Sitat fra: automat på lør 02. mai 2020, kl. 10:01
Sitat fra: Rosstopher på lør 02. mai 2020, kl. 09:49
Nei. Med en fossilbil er det uprobematisk å starte turen med et bensinstasjonbesøk. Eller ta tankingen morgenen etter, hvis man er sliten etter en lang dagsetappe.

Akkurat. Derav ordet "nesten" i innlegget mitt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA