Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

turfsurf

Når ladebrikken er registrert er brukeropplevelsen grei, gitt at laderne faktisk virker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 30. april 2020, klokken 21:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. april 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. april 2020, klokken 18:04
Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)
Ingeniøren, hva er det du sier😱😱 kan ikke kvinner dette like godt som menn? Nå tror jeg du gikk på lei smell, gitt ;) ;)
Min kone og mine døtre klarer helt fint å lade vår SR3+ på andre steder enn hos Tesla. Men så foretrekker jeg en intelligent kone da og døtrene har jo arv fra oss begge så...

DagfinnN, svært godt sagt :+1: jeg støtter deg i dette.

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mai 2020, klokken 13:10
Ja det er poenget. Hvordan i alle dager skal folk flest bli kjent og fortrolig med noe man bare gjør noen få ganger i året, når så mye er forskjellig fra gang til gang? Det er definitivt ikke slik at når man har hurtigladet på kommerse ladere et par ganger så er man fortrolig med dem. Neste gang kommer du til en ny aktør, med ny app, ny brikke, nytt utseende på laderne, annen ladehastighet osv.

Mitt håp var at Ionity skulle bli den aktøren som gjorde dette enkelt og problemfritt. Tosifret antall ladere på hver plass, tett mellom ladere, god effekt og lik layout hver gang med brukervennlig grensesnitt. Kanskje også automatisk start av lading fra bilen.
At det koster litt mer gir jeg blanke i, så lenge det er ledig, virker og lader raskt og problemfritt hver gang.

Har Ionity tosifret antall ladere på en plass noe sted i Norge? Jeg har inntrykk av at standarden er 4-8. Det holder nok lenge, med den prisingen de legger seg på.

Ellers vil jeg si at de nyere hurtig- og lynladerne er ganske så brukervennlige. På de nyeste typene jeg har brukt holder det å sette i kontakten og vise RFID-brikken, så starter lading automatisk. Stort enklere går det ikke an å gjøre det tror jeg, uten å ha autentisering via ladekabelen. Med Elbilforeningens brikke er brukeropplevelsen ihvertfall i Norge ganske god synes jeg. Men litt jobb er det jo. Nå får jeg f.eks nytt kredittkort om en måned, så da må jeg inn og oppdatere det hos alle aktørene. Tar nok fort et kvarter, men så er det noen år til neste gang da ;)

Jkirkebo: du har rett, det meste er 8 ladere - Sandefjord. De ligger mellom 4 og 8 her i Norge.

https://ionity.eu/

Øyvind.h

Ser poenget mitt står seg meget godt. De som lader sjeldent, antakelig de aller fleste, synes ikke det fungerer bra. Det ser jeg går igjen i utallige brukererfaringer.

Spesielt de som er tunge erfarne brukere synes det går fint for de har full kontroll på brikker, kort, apper, restart, supportnummer osv.

Nettopp som jeg påpeker. Hvordan skal man bli erfaren og oppleve det problemfritt når man bruker dem så sjeldent. De tunge brukerne er ikke representative.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mai 2020, klokken 14:57
Ser poenget mitt står seg meget godt. De som lader sjeldent, antakelig de aller fleste, synes ikke det fungerer bra. Det ser jeg går igjen i utallige brukererfaringer.

Spesielt de som er tunge erfarne brukere synes det går fint for de har full kontroll på brikker, kort, apper, restart, supportnummer osv.

Nettopp som jeg påpeker. Hvordan skal man bli erfaren og oppleve det problemfritt når man bruker dem så sjeldent. De tunge brukerne er ikke representative.

Anser meg selv som "rookie". Har hatt bilen i 13 måneder nå, og det er min første elbil. Har riktignok prøvd i3 via bildelingstjenesten jeg fremdeles er medlem av...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#35
Tror jeg vil sette meg i middels klassen. Ingen tung bruker av kommerse ladere, men har lest veldig mye om lading og er praktisk anlagt. Sist jeg brukte en chademo lader måtte den rebootes av kundesenteret, så det tok litt tid. Slapp dessverre ikke betaling på tross av alt knotet. Mange andre ville antakelig bare gitt opp og kjørt videre når start feiler gang på gang. Vi skulle handle akkurat der, så jeg kunne jobbe med laderen mens kona og ungene startet handlerunden.

Med eqc'en kommer jeg sikkert til å gjøre mer research, registrere meg i hytt og vær og bekrefte med bankid på forhånd. Må finne en fast plass i bilen til brikkene også så både kona og jeg finner dem på fast plass. Det skal nok gå fint, men det blir ikke helt det samme. Trikset er å ikke finne på å putte brikken i lommen når jeg står ved laderen. Lett å glemme, og da ender den på nattbordet... Tur til Danmark skal vi nok få til, utelukkende basert på Ionity.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mai 2020, klokken 14:57
Ser poenget mitt står seg meget godt. De som lader sjeldent, antakelig de aller fleste, synes ikke det fungerer bra. Det ser jeg går igjen i utallige brukererfaringer.

Spesielt de som er tunge erfarne brukere synes det går fint for de har full kontroll på brikker, kort, apper, restart, supportnummer osv.

Nettopp som jeg påpeker. Hvordan skal man bli erfaren og oppleve det problemfritt når man bruker dem så sjeldent. De tunge brukerne er ikke representative.

Jeg ble en erfaren bruker etter å ha hurtigladet 3-4 ganger. Det kan gå mange måneder mellom hver gang jeg lader andre steder enn hjemme, men merkelig nok så husker jeg faktisk hvordan jeg gjorde det da jeg ladet sist.

Dette er ikke vanskelig. Teknisk sett skjønner jeg ikke hvordan man kan være kvalifisert til å kjøre bil, hvis man ikke klarer noe så enkelt som å koble til en kontakt og registrere en brikke på laderen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Roy Aasen

#37
Den dagen kunden kan kjøre inntil en lader (med oppetid på 99+%) setter inn ladekabel i bilen og resten går av seg selv, eventuelt holde bankkortet mot en kortleser, da snakker vi. Alt annet er bærre jalla.

Jeg har "alt" av ladebrikker og apper som trengtes i Europa og Norge og vet også hvordan hva fungerer, men jeg gidder ikke å jævles med dette hvis jeg ikke absolutt må.

...og hvorfor tilbyr ikke GK osv. automatisk ladstart og avregning??..fullt mulig på CCS iaf.

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mai 2020, klokken 15:47

Med eqc'en kommer jeg sikkert til å gjøre mer research, registrere meg i hytt og vær og bekrefte med bankid på forhånd. Må finne en fast plass i bilen til brikkene også så både kona og jeg finner dem på fast plass. Det skal nok gå fint, men det blir ikke helt det samme. Trikset er å ikke finne på å putte brikken i lommen når jeg står ved laderen. Lett å glemme, og da ender den på nattbordet... Tur til Danmark skal vi nok få til, utelukkende basert på Ionity.

Å gjøre research, er alfa og omega.

Forøvrig, så kan du skaffe deg 2 brikker fra elbilforeningen eller NAF, og registrere begge. Da kan du og kona ha hver deres brikker, knyttet opp mot samme kort/konto, om det er slik dere ønsker det. Ville vel ikke anbefale å la brikker ligge i bilen i tilfelle tyveri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Jeg har brikkene i bilen. Regner med at tapet av bilen (eller skaden, om noen bare knuser en rute for å ta brikkene) er et mye større problem enn tapet av brikkene uansett. Brikkene kan raskt sperres, og det er grenser for hvor mye tyvene klarer å lade for før det er gjort.

I fjor vår la jeg ut på en ukes langtur og oppdaget på første ladestopp at jeg hadde glemt brikkene hjemme. Det gikk i og for seg greit, men jeg var jo veldig avhengig av at telefonen var i orden med ladet batteri og dekning, da. Og det er alltid litt mer knot å starte med app enn med brikke.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 01. mai 2020, klokken 16:19
Ville vel ikke anbefale å la brikker ligge i bilen i tilfelle tyveri.
Det er jo ikke none big deal å la brikkene ligge i bilen. Vi har ett knippe brikker liggende i begge bilene (elbilforeningen, new motion, PlugSurfing, maingau og incharge). Bare å slette de hvis de blir stjålet. Beste er å ha de på en kjede eller noe annet litt stort som ikke er lett å glemme i lommen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#41
Må nesten ha dem liggende i bilen. Ellers blir de bare glemt. Det er mange år siden jeg hadde nøkkelknippe da jeg har gått over til kodelås. Ved innbrudd er jeg egentlig ikke så bekymret for tyveri av brikker. Jeg er riktignok usikker på hvilke/hvor mange jeg har i bilen nå, men det finner jeg vel ut når faktura fra tyvens bruk kommer :D

Når man snakker om sola - gikk inn på Facebook og første nyhet som møter meg er ladetrøbbel. Denne gangen hos Kople lynlader hvor en kar ikke fikk godkjent betaling selv om den var registrert på forhånd. Ikke svar fra kundesenter.
Kanskje han skulle hatt enda flere brikker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

#42
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. mai 2020, klokken 16:34
Sitat fra: RJK på fredag 01. mai 2020, klokken 16:19
Ville vel ikke anbefale å la brikker ligge i bilen i tilfelle tyveri.
Det er jo ikke none big deal å la brikkene ligge i bilen. Vi har ett knippe brikker liggende i begge bilene (elbilforeningen, new motion, PlugSurfing, maingau og incharge). Bare å slette de hvis de blir stjålet. Beste er å ha de på en kjede eller noe annet litt stort som ikke er lett å glemme i lommen.

Har brikkene på samme nøkkelknippe som bilnøkkelen, så kan jeg ikke glemme ladebrikkene uten å glemme den samtidig. Men da kommer jeg meg ikke inn i bilen, siden den krever at nøkkelen er maks en meter eller to unna.

Har brikke fra Hyundai og Plugsurfing, og kort fra e-on (aldri brukt) og Chargepoint. Det meste er registrert mot Hyundaibrikken, og der den ikke aksepteres, mot Plugsurfing. Ennå ikke funnet noen steder bortsett fra Chargepoint som ikke støtter minst en av de, flere steder er begge brikkene registrert.

Greit at det ikke er så mye penger som kan forsvinne om brikkene forsvinner, men det er et større problem å få tak i nye brikker (kan ta en uke pluss), i tillegg til at dette kan skje når man har langt å dra før man er hjemme igjen.

EDIT: må sies at jeg bare har en bil, og bor for meg selv med datteren min som snart er tenåring, som jeg har 50/50 fordeling med X. Altså måtte en reservebrikke eventuelt ligge samme sted som reservenøkkelen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pekle

Sitat fra: eivhelle på fredag 01. mai 2020, klokken 15:54
Dette er ikke vanskelig. Teknisk sett skjønner jeg ikke hvordan man kan være kvalifisert til å kjøre bil, hvis man ikke klarer noe så enkelt som å koble til en kontakt og registrere en brikke på laderen.
Greit nok det når det funker. Men har ikke tall på hvor mange ikke-Tesla ladere ute av drift mine foreldre som har kjørt Model S land og strand rundt i 6 år har vært borti. Nå har de jo nesten aldri bruk for slike lenger, og det kan hende oppetiden har blitt bedre for alt jeg vet, men lav regularitet og få stolper har iallfall vært et problem.

Øyvind.h

Jeg mener det er forskjell på evnen til å kjøre bil, og evnen til å bestille de rette brikkene fra alle aktører det kan tenkes at du kan finne på å besøke, legge inn kortet ditt de rette stedene, godkjenne deg selv med BankID, lære deg restart prosedyre på ladere, lagre nummer til kundeservice hos alle aktører du har tenkt til å bruke. Og ikke minst - gjør research på alle rutene du har tenkt til å kjøre så du har full kontroll på hvor alle stasjonene står, hvilke hastigheter som tilbys, om laderne kan brukes delt eller kun av en av gangen osv. Og pass på hvilken brikke du bruker og hvilket abonnement du betaler for. Velger du feil kan du ende opp med mangedobbelt pris fordi du ikke gjorde grundig nok research.

Det er ikke så enkelt som å kjøre til laderen og plugge i, bortsett fra for ett enkelt merke. Det merket har til gjengjeld full oversikt over alle ladere rett i navigasjonen, med grafisk visning av belegg, effekt, tjenester på stedet, nødvendig ladetid mm. Ikke minst - opptil 40+ ladere per lokasjon. Ingen forstudie med planleggingsapper nødvendig før man legger av gårde, slik vi entusiaster kan finne på å leke med. Jeg får til dette. Det går greit. Hadde det ikke gjort det hadde jeg ikke gått over til CCS bil. Men jeg forstår uendelig godt hvorfor dette ikke oppleves som friksjonsfritt av de som ikke bruker dagene sine på diskusjonsforum for elbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA