Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Roy Aasen

Jeg kunne ikke hvert mer enig..bruk av elbil på tur er håpløst kronglete, det har jeg også erfart selv.

(Jadda, vi vet at det er enklere med Tesla og at alle burde ha samme system)
Hjelper dessverre ikke de som er "lurt" til å kjøpe elbil, og får overraskelsen etterpå..

https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416

turfsurf

Dette er litt morsomt. Har hatt Tesla i 6 år, men har nå i3 og I-Pace ( behovet for hurtiglading er ikke stort). Men vi kjørte nettopp 270 mil på 3 dager med i3en og halve den distansen samtidig med I-Pace.  Gikk faktisk veldig smertefritt, men mye planlegging. Kun for nerder. 

Og nå sitter jeg på GK på Grelland og lader. 5 av 8 punkter virker ikke på lynladerne. Folk kobler fra og til, og klør seg i hodet. Helt håpløst.

Innser at jeg ikke kommer til å anbefale noe annet enn Tesla for de som skal kjøre lengre enn til butikken. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Jeg likte den artikkelen. Jeg skjønner ikke at det i 2020 skal være så vanskelig å lage en ladestasjon som er lett å bruke og som virker. Tesla har jo klart det i mange år.

Nå har ikke jeg så mye erfaring med non-Tesla ladestasjoner siden jeg ikke har noen form for adapter. Jeg har kun ladet to ganger på non-Tesla stasjoner og da AC begge gangene.
- Første gang var hos Fortum. Alle stolpene var merket i appen som 22 kW, men ga bare 3,7 kW. Pris var per minutt, så prisen per kWh ble mange ganger høyere enn forventet. Ellers fungerte det greit.
- Andre gang var hos GK. Ingen merking av effekt hverken i app eller på stolpen. 8 av 8 stolper var ute av drift. Den jeg snakket med på kundeservice fikk ikke gjort noe med det den kvelden. Neste morgen funket det, men appen fikk ikke med seg at lading hadde startet og jeg slapp dermed å betale.

På Tesla Supercharger har jeg aldri hatt et eneste problem, bare å koble i. Trenger ingen app eller brikke, ingen usikkerhet rundt hva det vil koste, og viktigst av alt: det virker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jorgror

Min mor kjører Nissan Leaf og er kjemefornøyd med den. Hun har hatt den i ca 2 år nå. Sist uke var første gang hun var på langtur med den, til en hytte hun hadde lånt. Hun ønsket egentlig ikke å kjøre sin bil, og vurderte å låne en dieselbil for turen. Jeg pushet henne om at hun måtte forsøke.

Men det viste seg at hun opplevde så og si alle punktene som er nevnt i artikkelen. Jeg hadde forberedt henne godt, men det gikk ikke helt smertefritt likevell. Dette er hva jeg gjorde på forhånd:
* Registrete ladebrikken hun fikk med bilen (elbilforenigen) hos både fortum og grønn kontakt
* La inn ABetterRoutePlanner appen, endret språk til norsk, la inn riktig bil (hun trodde hun hadde 31kWh leaf, selv om hun har 40kWh). Jeg ba henne bli kjent med appen, så hun hadde et verktøy hvis hun trengte det (vet ikke om hun gjorde dette).
* I tillegg satte jeg opp en rute selv i ABRP med mye margin (min 30 % ved ankomst til hurtiglader) som jeg forklarte henne muntlig for hvor hun kunne lade.
* Jeg fortalte også at det gikk fortere å lade når bilen hadde lite strøm, men at hun burde være litt konservativ i starten.
* Jeg fortalte at hennes bil bruker CHAdeMO kontakten, og at hurtigladeren skal i den pluggen hun ikke bruker til vanlig.

På første ladestopp (der vi på forhånd hadde snakket om at hun kunne lade), ringte hun til meg. Hun fikk ikke ladingen i gang. Hun forsto ikke helt displayet på ladestasjonen, og jeg tror også at hun prøvde å "betale" før hun satte i kabelen. Hun husket heller ikke navnet på kabelen hun skulle bruke (CHAdeMO). I ettertid fikk jeg vite at hun ikke hadde funnet ut hvordan hun kunne sjekke batteriprosent mens bilen ladet, så hun hadde bare tatt seg en god pause på hver ladestasjon.

Jeg tror aldri hun hadde ville prøvet på denne turen, eller fått den til, uten hjelp fra meg. Men så er det ikke langtur hun bruker bilen til heller. Langtur er nok mer for spesielt interesserte.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Rosstopher

Takk for refleksjonen. Min mor er 62 år gammel og kjører 62 kWh Leaf. Hun skal på sin første tur som krever hurtiglading i juni og jeg må være tech-support. Skal i hvert fall ta henne med til en lader i nærheten for å vise henne før hun skal avgårde på egenhånd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Roy Aasen

Det må komme noen endringer, eller så blir det ikke noe årnings. Det er nok viljen det står på hos både bilprodusenter og ladetilbydere, begge deler må ta seg et tak og ordne litt i rotet.
Selv har jeg kjørt langt både i Norge og nedover i Tyskland, men det var bare for å prøve.
Dieselpurka brukes ellers på lange turer. (Jeg klarer meg ellers bra, med en syv-åtte ladeapper og syv ladekort... uansett, dette blir kun for spesielt interesserte slik det er nå.

Øyvind.h

Kona har kjørt flere langturer basert på kommerse ladere. Og flere langturer med Teslaen. Hun hater de kommerse laderne, men har ingen betenkeligheter ved å ta Teslaen på langtur. Jeg forstår godt hvorfor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Det er jo det som er fa.. at det er kun Tesla som har forstått hvordan det skal være.

Hadde de andre kunne forstått dette, så hadde det blitt ett virkelig fremskritt.
Lader man kun hjemme så spiller jo selvsagt ikke dette noen rolle.

Kristian O

Det er trist og skammelig at det skal være så vanskelig. Lille Tesla gjorde det enkelt å kjøre langtur i Norge sør for Trondheim i 2013-2014, og enkelt å kjøre i stort sett heile vest-Europa i 2015-2016. Gang på gang har det blitt varsla dommedag for Tesla, for NÅ legg resten av bilindustrien inn 6. giret.
Husker ikkje når Ionity varsla ei gigantisk utbygging, men den skulle ivertfall få til og med luftslottet til Arctic Roads til å blekne...
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cra

Når bilen likevel snakker med laderen burde det ikke være noe teknisk hinder for at alle ladere kan ha samme opplegg som Tesla. Man kobler til, bilen lades, pengene trekkes fra registrert kort. Er man ikke registrert kommer faktura kommer pr post. Skjermen i bilen kan vise hve det koster å lade fortløpende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Tenk deg følgende scenario: alle bensinstasjoner slutter med kontant- og kortbetaling. Man må melde seg inn for å få normal pris og man må alltid ha med seg bensin-brikka eller en smarttelefon. Eller man kan betale bensinen med SMS til en mye høyere pris. I tillegg slutter de å oppgi pris per liter drivstoff. Mange bensinpumper slutter å virke og det blir til tider lange køer på bensinstasjonene. Noen bensinstasjoner har pumper som bare passer til visse biler, og noen pumper fyller bensinen fortere til en høyere pris. Har du en bil som ikke kan fylles så fort må du likevel betale den høye prisen om du velger en slik pumpe som er merket med 150 l/min.

Toyota syns ikke dette systemet er greit. De setter opp sine egne bensinstasjoner hvor man bare kan dukke opp og fylle. Alle pumpene er like og fyller like fort til samme pris. Prisen er lavere og det er alltid samme pris per liter. I tillegg har Toyotas biler større tanker enn de fleste andre biler og de fyller også stort sett raskere. På Toyotas stasjoner er det nesten aldri kø og pumpene fungerer alltid. Kjøpte du en Toyota når det var tilbud så har du gratis drivstoff så lenge du eier bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Roy Aasen

Helt umulig kan det da ikke være? a

Fastned  får det da til...Hallloooo til GK /Fortum/BKK/cirkleK....

https://fastnedcharging.com/en/how-it-works

Electric cars in Norway

Takk til Roy (tråd starter) for lenken til nyheten. Her er det mye å gripe tak i. Jeg synes det er en god  artikkel. Her kan det bli bedre :+1:

Kopi:
"Siden flere av dem er uerfarne elbilister, var det også en fin mulighet til å se hvordan overgangen til elbil faktisk oppleves. På turen gjennom snødekte daler ble jeg minnet på den bratte læringskurven som alle opplever når de går over fra en tradisjonell bil til en elbil. Det er unødvendig og dumt at den lærekurven er så bratt som den er i dag."

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. april 2020, klokken 18:04
Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)

Ingeniøren, hva er det du sier😱😱 kan ikke kvinner dette like godt som menn? Nå tror jeg du gikk på lei smell, gitt ;) ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA